Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 09:29:33
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 145187 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #450 Gepost op: 28 oktober 2020, 11:12:58 »
Dat vermoeden heb ik ook, Jan. Daar komt bij dat in dit geval de kap met het juiste opschrift nooit geproduceerd zal zijn geweest.

Dat ik volgens Michiel het op den duur toch niet meer kan zien, met andere woorden waar maak ik mij druk over, is pijnlijk maar in zijn algemeenheid juist. Feit is dat ik het zelfs nu al niet met mijn leesbrilletje op kan lezen. Pas op de ingezoomde foto viel het mij op. Het punt is dat ik het nu weet.

Aanvankelijk vond ik het rugzakje in de vorm van een persluchtketel achterop de tender pr 3 T 20 wel leuk ter afwisseling van twee andere tenders van dat type in mijn bestand.




210


Ook “en profil” valt het ding nogal op, mede door de rode kleur. Door die affaire met het foute opschrift begon ik echter te twijfelen of het hier niet wederom een dichterlijke vrijheid betrof van Roco. Temeer daar de nieuwe versie onder catalogusnummer 71922 het onverhoopt zonder die ketel moet doen. Foto’s in de mij ter beschikking staande tijdschriften en boeken deden mijn twijfel toenemen. Nergens dat keteltje te zien. Noch in model, noch in werkelijkheid. Zelfs niet in het filmpje op YouTube (Deutsche Dampflokomotiven, Teil 2) waar meerdere 58’-ers te zien zijn.

Godzijdank vond ik juist op tijd en terwille van mijn gemoedstoestand onderstaand plaatje:


211 (bron: reichsbahn.nl)


Waar een mens zich al niet druk over kan maken.


Peter
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2020, 16:12:16 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #451 Gepost op: 28 oktober 2020, 11:56:30 »
Vroeger heb ik ook een Roco BR 58 gehad. Wat me bij jou model opvalt is de opvallende wiel banden. Is dat waarheidsgetrouw? Mijn model lijkt dat minder te hebben, maar er staat me iets bij dat ik daar misschien zelf de kwast wel eens overheen heb gehaald:
groeten,
Auke

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #452 Gepost op: 28 oktober 2020, 12:12:08 »
De rode kleur van deze ketel is niet authentiek. Waarschijnlijk was de oude, zwarte ketel defect en heeft men in het Bw tijdelijk een rode gemonteerd, want alleen die was nog voorhanden, om maar een plausibel argument te geven. Rode ketels zijn voor onder de loc, waar de rest ook rood is. Maar! Is deze ketel misschien een gashouder voor gasverlichting? Als dat zo is dan hoort hij niet op dit Roco-model, gezien de turbogenerator naast de schoorsteen.

Raadsels, puzzels en mysteries…

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #453 Gepost op: 28 oktober 2020, 15:10:24 »
Welja. Nog meer zorgen over mijn 58’-er !

Eerst Auke maar. Ja, jouw wielen zijn mooier dan de mijne. Kan het niet zo zijn dat Roco in latere versies die zijkanten ook meenam met de rode kleur verf ? Leuke draaischijf trouwens. Zelfbouw ?

Bas, met je opmerking over de ‘foute’ kleur van die tank haal je de woorden uit mijn mond. Rode ketels zijn toch voor onder de lok, dacht ik nog. Ik durfde er eigenlijk niet over te beginnen. Voor je het weet vindt men je een oude zeurpiet. Blij dat jij het nu ter sprake brengt. Maar bekijk het plaatje nr. 211, hierboven. Weliswaar een zwart-wit foto, maar duidelijk is te zien dat die tank niet zwart is. Overigens vind ik jouw suggestie dat het hier mogelijk om een gastank gaat, zo gek nog niet. Eens kijken of ik dat kan uitzoeken. Op doktersadvies moet ik het toch even rustig aan doen. Zodoende verveel ik jullie hier nu met mijn geschrijf vóórdat ik voorzichtig weer aan de slag ga met wat bouwwerkzaamheden.

Hieronder nog een foto waarop goed tot uitdrukking komt hoe opvallend dat rode rugzakje is.



212


Let even niet op die lok vóór de 58 2059. Daar kan ik nog niet over praten. Eerst de mentale schok verwerken.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #454 Gepost op: 28 oktober 2020, 15:58:57 »
Als je dat laatste zinnetje leest dan vermoed ik een kamikaze actie,waarbij die loc dacht dat het een vliegtuig was,of de loc is er na jaren trouwe dienst mee gestopt  ::)
Hoe dan ook ik ben benieuwd naar verder "bouw" voortgang  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #455 Gepost op: 28 oktober 2020, 17:01:54 »
Peter,
Die schijf is 100% zelfbouw. Wat MDF, een motor uit een slotraceauto, een wieltje, wat basis elektronica, wat L profiel en wat karton. Ooit in mijn draadje BW Uhlental wel het een en ander over geschreven. Helaas is dat draadje plaatjes loos inmiddels. Mocht je interesse hebben in met info en plaatjes, dan geef je maar een gil.
groeten,
Auke

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #456 Gepost op: 28 oktober 2020, 21:55:45 »
Nee Floris, het heeft niets van doen met een vliegtuig. Hoewel je het in zekere zin wel een laterale invlieger kan noemen, althans zo is deze machine in mijn bestand terecht gekomen. Het verhaal is als volgt,.....sorry ik moet even slikken. Ach,....we hebben het er een andere keer wel over.

Voor nu volsta ik met een beter plaatje.



213


@Auke,
Zelf heb ik al de draaischijf van Fleischmann. Mijn opmerking over die van jou was ingegeven door het feit dat ik het een mooi ding vind. Goed geslaagd. Niet dat geijkte spul. Zoals die van mij.

Peter
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2020, 22:11:51 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #457 Gepost op: 28 oktober 2020, 22:13:16 »
Peter,
Dank! Was er zelf ook zeer trots op!
groeten,
Auke

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #458 Gepost op: 01 november 2020, 17:04:57 »
Het verhaal van Roodketeltje is uiteraard niet een door Roco verzonnen sprookje. Ik heb voldoende aanwijzingen gevonden om ervan uit te gaan dat er daadwerkelijk 58'-ers hebben rondgereden met zo'n tank op de tender. Ik ben er nog niet helemaal achter waar en in welke periode(n) dat precies is geweest en hoe vaak dat voorkwam (vermoedelijk zelden). De Br 58 wordt gezien als de voorloper van de "Einheitsloks" en was derhalve in dienst bij de verschillende Staatsbahnen, hoewel Pruisisch van origine. 

Het eerste "bewijs" is natuurlijk de hierboven afgebeelde foto (plaatje 211) van de 58 1757 uit de tijd van de (vooroorlogse) Reichsbahn. Duidelijk is de tank te zien. Van deze specifieke lok heb ik inmiddels kunnen nagaan dat zij na de oorlog in de DDR belandde en uiteindelijk in 1971 in Bw Saalfeld is "Ausgemustert". Dit exemplaar heeft zich dus nimmer in het bestand van de DB bevonden.

Dan heb ik nog een foto van de 58 449.


214 (bron: reichsbahn.nl)


Wederom die tank op de tender. In dit geval van het type sä 3T21 en niet de pr 3T20 zoals die van mij. Ook deze lok blijkt in de DDR terechtgekomen te zijn en is daar in 1967 "Ausgemustert".



215 (bron: reichsbahn.nl)

Tot slot nog bovenstaande tekening waarop het bewuste tankje  is weergegeven. De status en herkomst van deze tekening is mij onbekend. De bron vermeldt er niets over.

De vraag of Roodketeltje ook nog bij de DB dienst heeft gedaan kan ik vooralsnog niet beantwoorden. Roco meent van wel, want waarom anders destijds de moeite genomen om de 58 2059 te voorzien van zo'n ding. In ieder geval niet om mij het nodige uitzoekwerk te bezorgen.

In het verlengde van het vorengaande ligt de vraag wat de functie was, m.a.w. waarom die tank ? Bas(ilicum) suggereerde dat het wellicht een gastank was, maar omdat hijzelf het antwoord al gaf hou ik het er maar op dat zijn hint bedoeld was als bezigheidstherapie in de zin van "help charp de winter door", of iets dergelijks. Voorlopig concludeer ik dat het ging om perslucht, maar ook dat roept weer vragen op.

Kortom: ik ben er nog niet uit. Het uitzoekwerk gaat lekker door. 


Peter




« Laatst bewerkt op: 01 november 2020, 18:30:47 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #459 Gepost op: 04 november 2020, 12:17:04 »
Roodketeltje heb ik voorlopig maar even het bos in gestuurd. Het wachten is op bestelde boeken over de Baureihe 58, oftewel de G 12, want zo kom ik niet verder.

Ondertussen is er weer een zorg bijgekomen. De thans leverbare jubileums-versie van de 58'-er is een DB-lok en dus periode IIIa.



216 (Bron: Roco online catalogus)


Het is de 58 1849, door Roco uitgebracht onder catalogusnr. 71922. Net als die van mij "Ausgemustert im Bw Villingen", maar dan al in 1952 in plaats van 1953. Geheel conform het voorbeeld voorzien van "Zweilicht-Spitzensignals" (zie ook plaatje 214). Overigens geen Roodketeltje meer achterop de tender, maar daar gaat het nu niet over.

In NEM 806 D valt te lezen dat pas in periode IIIb - dus vanaf 1956 - het "Dreilicht-Spitzensignal" werd ingevoerd. Hoe komt het dan dat mijn lok is voorzien van drie front lantarens ?! (zie bijv. plaatje nr. 205)

Foutje van Roco of zie ik iets over het hoofd ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2213
  • DB Tijdperk III
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #460 Gepost op: 04 november 2020, 16:13:28 »
Ik zie maar twee frontlantaarns.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #461 Gepost op: 04 november 2020, 18:06:08 »
Ja hierboven op plaatje nr. 216. Dat is de “nieuwe” 58’-er van Roco.



217


Maar ik heb die oude (cat.nr. 4112). Let even niet op het missende onderdeeltje. Driepunts frontverlichting kan volgens mij niet kloppen.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3933
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #462 Gepost op: 04 november 2020, 19:25:53 »
Als je echt een mooie Br 58 wilt hebben, kijk dan hier even. ;D

https://www.ebay.de/itm/RIVAROSSI-2017-DAMPFLOK-BR-58-der-DB-NH9300/114407842040?hash=item1aa33d20f8:g:AJkAAOSwEkxfX0PR

P8120032 by Kees Borgers, auf Flickr

Met 3 werkende cilinders en aandrijving in de lok zelf, ook mogelijk om om te bouwen naar digitaal met of zonder geluid. ;D
Heb er zelf 2.

Kees.
« Laatst bewerkt op: 04 november 2020, 19:34:48 door puntenglijder »

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2213
  • DB Tijdperk III
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #463 Gepost op: 04 november 2020, 20:24:25 »
Ja hierboven op plaatje nr. 216. Dat is de “nieuwe” 58’-er van Roco.

Maar ik heb die oude (cat.nr. 4112). Let even niet op het missende onderdeeltje. Driepunts frontverlichting kan volgens mij niet kloppen.
Ik begrijp het :)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #464 Gepost op: 05 november 2020, 18:10:30 »
Mooi dat jij het begrijpt, Bas. Nou ik zelf nog ! :D.

Kees, ik ben het onmiddellijk met je eens dat Rivarossi een schitterend product heeft uitgebracht met een "schnittstelle" bovendien. Ik ben waarschijnlijk wat te snel geweest met mijn eerste tweedehands aankoop. Normaal verdiep ik mij beter voordat ik iets koop. Dat zal wel met de hoogte van de investering te maken hebben. Het is niet uitzonderlijk dat je tegenwoordig voor een nieuwe lok zelfs boven de 400 euro uitkomt. Op zo'n veiling op internet gaat het (althans in mijn geval) om veel kleinere bedragen.

Op de foto van jouw exemplaar valt mij op dat de "Kolbenstangenschutzrohr" (in ieder geval) aan de rechterzijde ontbreekt. Dat ligt hier nogal gevoelig  ;). Verder mis ik bij de opschriften de tekst "Deutsche Bundesbahn". Jammer overigens dat de tender er niet helemaal op staat. Ik ben natuurlijk nieuwsgierig of er een tankje op zit :P. Ik neem maar aan van niet.

De Rivarossi is als ik het goed zie nieuw (weer) leverbaar, nu zelfs met gebruineerde wielen (en zonder tankje).




218 (Bron: catalogus Rivarossi)



De prijs vind ik ook niet verkeerd. Hmm, dat geeft te denken.

Overigens heeft Rivarossi destijds wel degelijk ook een versie mét tankje in het programma gehad (cat. nr. HR 2148). Het betrof een lok van de toenmalige "K.W.St.E.".


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB