Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
Vandaag om 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 21:42:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
  

Auteur Topic: Powerpack of condensator  (gelezen 7416 keer)

louis.verhagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Powerpack of condensator
« Gepost op: 24 april 2014, 08:43:47 »
Op de instructies van de (nieuwe) ESU decoders staat dat je een Powerpack of een condensator (met weerstand en diode) kan aansluiten.  De powerpack kost al gauw 35 euro en de condensator oplossing kost bij niks.
Waarom zou ik toch een Powerpack willen kopen?
Werkt de ene oplossing beter dan de anderr?
Wie heeft er ervaring mee?

Louis Verhagen

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Powerpack of condensator
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2014, 09:13:01 »
En wat denk je dat er dan in zo'n powerpack zit? ::) ::)
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Powerpack of condensator
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2014, 09:18:22 »
Een powerpack bestaat uit een goldcap die vele malen sterker is als een normale condensator. De afmetingen van de powerpack zijn daardoor kleiner vergelijken met een sterke condensator. Het nadeel is de prijs en persoonlijk vond ik de powerpack niet lekker werken. Ik heb de Lenz usp1 gebruikt (vergelijkbaar met de ESU powerpack) en dan krijg je eerst een dip en dan zakt de snelheid behoorlijk in en rijd hij op een laag geleidelijk tempo door totdat hij leeg is. Bij een condensator heb je deze dip niet en loopt hij geleidelijk leeg. Dit is wel sneller als met een goldcap. Maar omdat ESU een limiet van +/- 2,5 seconden heeft dat hij de goldcap/condensator gebruikt, is dit niet zo'n ramp.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Powerpack of condensator
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2014, 10:08:45 »
Een goldcap kan al gauw 100 keer meer energie opslaan bij dezelfde omvang. Mijn ervaring met een gewone condensator (altijd een elco) is dat die nauwelijks helpt als het gaat om het overbruggen van kleine stroomonderbrekingen, simpelweg omdat je niet genoeg elco's kwijt kan in veel locs. Een powerpack met goldcaps doet zijn werk wel naar behoren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

louis.verhagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Powerpack of condensator
« Reactie #4 Gepost op: 24 april 2014, 10:25:52 »
Ok, dus het is handiger om een goldcap te nemen dan een "normale" condensator. Echter de goldcap's kunnen "slechts" 5,5 volt aan en volgens de handleiding van ESU moet je een condensator van 2200 uF 25 V plaatsen.

Dus of groot (en onhandig te plaatsen) of iets kleins wat niet voldoet aan de spannings eis (of je moet er 5 serieel zetten). Ik begrijp waarom ze 35 Euro vragen. Ze zullen er wel een schakeling in hebben om de 5 volt naar 25 op te krikken.

Ik heb recentelijk de Köff van Lenz gekocht (met rp25 wielen). Daar zit zo'n powerpack in. Werkelijk perfect. Stottert niet, rijdt gewoon netjes door. Ik zou bijna zeggen het enige nadeel nu is dat je niet meer weet waar je moet poetsen.  ;D

Louis

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Powerpack of condensator
« Reactie #5 Gepost op: 24 april 2014, 10:31:12 »
Zimo verkoopt tegenwoordig ook decoders met een aansluiting voor goldcaps en dan kan je de goldcaps zelf los kopen. Blijkt dat in ieder geval Zimo ervan uitgaat dat er meerdere goldcaps in serie worden geplaatst. Dan kan je de maximale spanning bij elkaar optellen. Ik denk dat die Powerpacks van Lenz en Esu in de basis ook zo in elkaar zitten.

De decoders hebben altijd een aparte aansluiting voor goldcaps/powerpacks. Dat moet in ieder geval omdat de laadstroom van goldcaps veel groter is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Powerpack of condensator
« Reactie #6 Gepost op: 24 april 2014, 11:14:55 »
In de powerpack van ESU zit ook nog wat intelligentie. Het is namelijk zo, dat je de condensator moet loskoppelen om de decoder te kunnen programmeren, terwijl de powerpack kan blijven zitten.

Groet,
Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Powerpack of condensator
« Reactie #7 Gepost op: 24 april 2014, 13:56:33 »
Als je meerdere GoldCaps in serie zet kom je wel aan de hogere spanning maar is niet echt ideaal. Daarom worden vaak weerstanden parallel over de condensatoren gezet zodat er niet per ongeluk één condensator meer spanning voor zijn kiezen krijgt. Ook is het hele "neemt weinig ruimte in" voordeel wel weg als je er meerdere gaat plaatsen. Wel heb je dan een enorme berg energie  ;D

Volgens mij zit er in die powerpacks een goldcap met step up om aan de rijspanning te komen. De spanning zal dan, in tegenstelling tot een losse condensator, ook veel stabieler zijn. Bij alleen een condensator zakt deze exponentieel in.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Powerpack of condensator
« Reactie #8 Gepost op: 24 april 2014, 15:29:04 »
Ook is het hele "neemt weinig ruimte in" voordeel wel weg als je er meerdere gaat plaatsen. Wel heb je dan een enorme berg energie  ;D


Mensen onderschatten het verschil altijd. Stel je zet vier bescheiden goldcaps van 100 milifarad bij 5,5 volt in serie. Dat geheel is kleiner dan een elco van 2200 microfarad bij 25 volt. Als je condensatoren in serie plaatst neemt de capaciteit overigens af, maar je houdt toch nog altijd 25 milifarad over. Dat is 25.000 microfarad. Met elco's raak je een dergelijke capaciteit in een H0 loc niet gemakkelijk kwijt en zeker niet in de twee- en drieassertjes die zoiets nodig hebben. Bij draaistellocs en grotere stoomlocs vind ik het flauwekul. Als die een stroomafnameprobleem hebben moet je gewoon de stroomafname verbeteren.

Maar ik heb nog nooit een ESU of Lenz Powerpack open gezien. Ze zitten altijd heel geheimzinnig verpakt in ondoorzichtige folie.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2014, 15:45:01 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Powerpack of condensator
« Reactie #9 Gepost op: 24 april 2014, 16:07:56 »
Als je condensatoren in serie plaatst neemt de capaciteit overigens af, maar je houdt toch nog altijd 25 milifarad over.

Gelukkig niet zeg!  ;D Zou me raar zijn. Bij serie schakeling blijft de capaciteit gelijk. De totale lading die is op te slaan neemt wel toe. Maar het voltage per condensator blijft gelijk dus er is geen reden dat de capaciteit af neemt. Blijft dus 100mF :) Maar je gaat van 0,55C naar 2,2C.

En tuurlijk zit daar meer energie in, maar 4 stuks vind ik al niet meer zo klein... En zoals vermeld wil je liever ook nog een weerstandsdeler over de condensatoren hebben staan. Je wil niet dat door kleine verschillen of een defecte condensator opeens meer dan 5,5V over één goldcap komt, dat doet erg hard bam...

Misschien toch eens denken om een kleine step up te maken... 0,5C (5V op een 100mF Goldcap) is nog altijd meer dan de 0,044C (20V op een 2200uF elko).


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: Powerpack of condensator
« Reactie #10 Gepost op: 24 april 2014, 16:23:07 »
Gelukkig niet zeg!  ;D Zou me raar zijn. Bij serie schakeling blijft de capaciteit gelijk.

Als jij gelijk hebt kan de hele elektriciteitsleer wat betreft condensatoren op de schop.  8)  Gelukkig niet zeg! Zou me raar zijn.  ;D

De capaciteit van een condensator is omgekeerd evenredig met de dikte van het diëlektricum. Doordat bij serieschakeling van condensatoren het diëlektricum toeneemt, neemt de vervangingscapaciteit af. En daarmee heeft Henk gelijk, als je 4 C's van 100mF in serie zet geldt:

Cv= 1  /  ( (1/100mF) + (1/100mF) +  (1/100mF) + (1/100mF) ) = 25mF

of wanneer zoals hier alle C's gelijk zijn:  Cv= C0 / n = 100mF / 4 = 25mF
« Laatst bewerkt op: 24 april 2014, 17:03:46 door Dirk J »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Powerpack of condensator
« Reactie #11 Gepost op: 24 april 2014, 17:54:46 »
En verder gaat Zimo uit van 16 volt op de goldcaps, zodst de risico's niet heel groot zijn met vier stuks. Volgens Conrad meet een 470 milifarad goldcap 5 mm bij een doorsnede van 10mm. Dat is alles bij elkaar niet groter dan een fikse elco.

Maar goed, het ging om het idee. Vanwege de goldcaps werkt zo'n speicher van ESU of Lenz toch wel een stuk beter dan een elco.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Powerpack of condensator
« Reactie #12 Gepost op: 24 april 2014, 18:15:38 »
Ik zat inderdaad te dromen  ::) Had ook gewoon van het weer moeten gaan genieten  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Powerpack of condensator
« Reactie #13 Gepost op: 24 april 2014, 18:49:01 »
In de powerpack van ESU zit ook nog wat intelligentie. Het is namelijk zo, dat je de condensator moet loskoppelen om de decoder te kunnen programmeren, terwijl de powerpack kan blijven zitten.

Groet,
Bert
Daarnaast zit er zoals al genoemd, een step-up converter in. Bij dalende spanning zal deze blijven proberen de normale motorspanning te blijven leveren.
Ook zit er een kleine timer in, die na een seconde of 2 de spanning afschakelt. Dit om te voorkomen dat bij een noodstop alle energie opverbruikt wordt.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Powerpack of condensator
« Reactie #14 Gepost op: 24 april 2014, 20:27:56 »
Menno, de timer zit er (denk ik) niet in. Dat is namelijk een setting in de Lopi zelf. Ook aan te passen met een CV.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox