Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 23:05:17
Haandrecht materieel
door
orientexpress
Vandaag
om 23:02:39
EifelBurgenBahn
door
Frank 123
Vandaag
om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting
door
bask185
Vandaag
om 23:00:41
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:59:31
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
bask185
Vandaag
om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 22:23:17
Laag-Baarlo
door
Benelux795
Vandaag
om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
gdh
Vandaag
om 21:51:42
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
Michiel 80
Vandaag
om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
johanw
Vandaag
om 20:31:36
Einde Koemo ballast ???
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2)
door
tothebeach
Vandaag
om 20:02:10
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 18:55:04
Aachenau West
door
MichielB
Vandaag
om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
door
thonis
Vandaag
om 18:36:00
Openen Lima Hondekop
door
Mispoes
Vandaag
om 17:59:32
LS Models 2024
door
Daan!
Vandaag
om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
dh3201
Vandaag
om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG!
door
Daan!
Vandaag
om 14:09:36
"Nederlandse" modellen
door
ArjanB
Vandaag
om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:02:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Atlas autorail X5500
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Atlas autorail X5500 (gelezen 7798 keer)
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8415
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #15 Gepost op:
20 oktober 2014, 10:11:16 »
Gisteren te moe om me te buigen over dit treinstel. Alleen maar draadjes gesoldeerd aan de baan, zodat er iets te rijden valt. Antwoord gekregen van Paul, wieltjes zijn besteld en waarschijnlijk binnenkort onderweg. Misschien eens kijken of ik een oude kettingpost kan molesteren tot werktuig voor de modelbaan. En anders gewoon met een tangetje en bankschroefje.
Groet,
michel
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8415
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #16 Gepost op:
22 oktober 2014, 13:24:29 »
De wielen zijn binnen, en de assen. En wat een verrassing, de wielen zijn los van de assen. Daar is dus geen gepriegel nodig.
En voor de goede teller, jawel het is 1 setje teveel. Ik vond dat ik wel wat ruimte mocht hebben om het een en andere te kunnen verprutsen
Groet,
michel
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9859
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #17 Gepost op:
22 oktober 2014, 14:37:26 »
heel verstandig!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Simplex
Offline
Berichten: 7182
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #18 Gepost op:
22 oktober 2014, 20:54:39 »
Beter mee verlegen, dan om verlegen
Gelogd
Mvh Steef
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8415
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #19 Gepost op:
27 oktober 2014, 12:09:23 »
“Mann hat gesagt, du kannst mir helfen”
Peter is naar 'Pimp your Vehikel' gegaan. Deze zit in een oude loods, ergens weggestopt op het industrieterrein.
“Ik kan alles, dus het is logisch dat je hier komt”: was het bescheiden antwoord.
“Nu heb ik het volgende, deze heb ik net aangekocht, maar ik vind um nogal saai. Veel budget heb ik niet, maar ik zou um wel spectaculair willen veranderen. Stoerder maken, dat is het eigenlijk. Kan jij dat?”
“Bij dit ontwerp? We kunnen um verlagen, spoilertje hier, accentje daar. Maar het is bij dit model ook mogelijk wat grotere wielen aan te brengen. Wel stoerder, niet sneller. Maar dat zijn deze machines toch ook niet. Eventueel kleuren?”
“Nou, liever heb ik dat je de technische snufjes doet. Kleuren zou ik later zelf nog wel kunnen. Maar van die techniek heb ik geen kaas gegeten. Dus grotere wielen, sportievere uitlaat, dat soort dingen staan me wel aan. Het ding komt eigenlijk alleen nog maar op particulier terrein, dus je kunt je gang gaan.”
Een weekje of wat later:
De telefoon gaat.
“Met Peter”
“...................”
“Het basis idee is af?”
“..................”
“Staat wat hoger op de pootjes? Hoe veel hoger precies?”
“..................”
“Man!!!! Dat lijkt me cool om te zien. Kan die even naar buiten? Dan kom ik eraan!”
“..................”
“Grotere wielen was ik mee accoord gegaan, maar de breedte veranderd? Oh, dat kan misschien een probleem worden. Weet je, ik kom er nu aan, dan kan ik er ook over oordelen”
Nieuwsgierig geworden door het telefoontje vertrekt Peter naar de loods. Daar aangekomen slaat hij stijl achterover van verbazing.
“Ik moet zeggen, wat een hoogte! Het is wel knap dat je dat je dit kunt. Gafe wielen, mooi stoer uiterlijk. Zet de rest er ook maar op, we gaan knallen met dat ding!”
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Huup
Offline
Berichten: 7519
May your coffee kick in before reality does.
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #20 Gepost op:
27 oktober 2014, 12:13:42 »
Dubbel
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
3,51
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8415
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #21 Gepost op:
27 oktober 2014, 12:16:56 »
Met andere woorden, de eerste fase is gelukt. De N-spoor asjes lieten zich vrij gemakkelijk ontdoen van een wieltje en tandwieltje. Even wat prutsen met een twee tangetjes en ze waren vrij. Ook het monteren van de wieltjes en tandwieltjes ging eenvoudig. Binnen een halfuurtje (en ik geloof zelfs nog sneller) was het N-onderstel getransformeerd tot een H0-onderstel.
Het volgende wat ik eerst ga doen is de stroomvoorziening. Want beide draaistellen zou ik willen gebruiken voor de autorail. Misschien kan ik gebruik maken van de huidige aansluiting, alleen moet ik die transformeren tot H0 formaat. Ook moet ik eens gaan nadenken over de bevestiging van de draaistellen aan het onderstel.
Misschien wel slim om het treinstel eens open te maken
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9859
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #22 Gepost op:
27 oktober 2014, 12:29:02 »
als je het je niet te moeilijk wilt maken zou ik dus gewoon het bestaande N-frame in de bodemplaat inbouwen en achter de motor afzagen. Het uitstekende motorasje kun je afzagen of er een vliegwiel op knallen als je dat nog hebt liggen. Hangt een beetje af van je afweging rijeigenschappen/meer interieur overhouden.
Eventueel stroomafnemertjes lospeuteren van het draaistel, klontje styreen op t draaistel lijmen en stroomafnemers daar weer op, draadjes eraan, en gaan. (die sleperconstructie met contactplaatje op t frame zou ik niet meer gebruiken, geeft weer aanleiding tot slecht contact)
Andere draaistel kun je wel gebruiken maar dan zou ik niet helemaal moeilijk gaan doen om daar ook aandrijving heen te krijgen, dit hobbel krijg je prima weg met aandrijving op 2 assen. Tandwielen eruit dus en gewoon onder de bodemklonteren, ook weer even de stroomafnemers met een klontje styreen ertussen verbreden.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #23 Gepost op:
27 oktober 2014, 12:32:29 »
Gewoon de kap eroverheen? Hoe ziet dat eruit?
Groet,
Gerard van der Sel.
PS. Die nu weet hoe hij terug kan naar H0
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8415
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #24 Gepost op:
27 oktober 2014, 12:45:18 »
@ Floris: het hergebruik van de stroomafnemers had ik nog niet overwogen. Goeie tip! Verder leek het me ook te moeilijk om alle assen aan te drijven. Ik heb het wel even overwogen, maar afgewezen. Het probleem lijkt tot nu toe te zitten in de bevestiging van het motordraaistel aan het frame van de autorail. En natuurlijk op de juiste hoogte. Maar daarvoor moet eerst de autorail open. En dat heb ik nog niet gedaan.
En voor het andere draaistel moet ik eerst eens kijken hoe deze vast zit aan het N-onderstel. Je hoort en ziet nog van mij!
@ Gerard: Ik heb een Lima kap op het Piccolo onderstel geplaatst. En dat past niet. Voor deze plaatjes heb ik de omloop gebruikt die jij had meegeleverd, de motor verwijderd en heel voorzichtig de Limakap er opgedrukt. Verder dan dit gaat ie niet, althans niet zonder geweld en het risico dat de kap splijt of er niet meer zonder geweld vanaf kan. Dus helaas, tenzij er iemand in omgeving Ede even langs wil komen met zo'n kap, gewoon om even een plaatje te schieten
Citaat van: gvandersel op 27 oktober 2014, 12:32:29
Die nu weet hoe hij terug kan naar H0
Zo moeilijk is dat niet
Groet,
michel
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #25 Gepost op:
27 oktober 2014, 12:50:50 »
Michel,
Ik bedoel de kap van de X5500. Hoe een N V100/BR212 eruit ziet weet ik wel. Deze versie die een beetje gepimpt is is schitterend. De foto staat inmiddels op de hardeschijf.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8415
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #26 Gepost op:
27 oktober 2014, 13:09:49 »
De combinatie X5500 met de V100 draaistellen:
Staat nog te hoog op de poten, dat komt door de aansluiting van de plastic draaistellen van Atlas. Mij trof een eenvoudige, maar slimme verbinding van de piccolo draaistellen.
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9859
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #27 Gepost op:
27 oktober 2014, 13:38:17 »
oogt los van de hoogte aardig in verhouding zo he!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8415
Re: Atlas autorail X5500
«
Reactie #28 Gepost op:
27 oktober 2014, 18:15:04 »
idd. er is hoop
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Atlas autorail X5500