Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Daan Neijenhuis
Vandaag om 09:45:48
Update: baan in de tropen door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:43:42
Modeltrein Express eigen productie (inmiddels bekend) door Sicco Dierdorp
Vandaag om 09:34:25
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door Edgy
Vandaag om 09:24:28
Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen? door BartvD
Vandaag om 09:20:37
Modeltrein Express eigen productie (nog niet bekend wat!) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:11:52
Magneet koppelingen door Sven
Vandaag om 09:11:01
VERPLAATST: Re: Modeltrein Express eigen productie (nog niet bekend wat!) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:08:45
Onderzijde goederenwagons... door Erwin L.
Vandaag om 09:02:20
Op vakantie langs modelspoorwinkels door Arjan6511
Vandaag om 08:40:19
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door bask185
Vandaag om 08:32:31
Fotorondzending rode DE-1 en DE-2 door Pauldg
Vandaag om 08:27:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:56:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Luit
Vandaag om 07:45:45
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
Vandaag om 07:44:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 07:34:35
NS Stoomverwarmingswagen door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:10:38
Is dit model bekend door Maartenw
07 juli 2020, 23:35:55
Bahnstrecke 5867 door Klaas Zondervan
07 juli 2020, 23:12:31
Frans loodsje et cetera door Noordernet
07 juli 2020, 23:07:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 juli 2020, 22:39:44
NS 2100 spoor 0 door Peter Kleton
07 juli 2020, 22:37:27
Fleischmann armsein 6205 hapert door marctrein
07 juli 2020, 22:15:27
Modules van Kees Gorter door MOVisser
07 juli 2020, 22:10:48
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
07 juli 2020, 22:10:34
Dat overkomt mij niet. door Dave.......
07 juli 2020, 22:10:02
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
07 juli 2020, 22:08:40
Doornvliet door cor_b
07 juli 2020, 21:50:38
Aachenau West door wob
07 juli 2020, 21:23:08
Reacties via de achterdeur door Pauldg
07 juli 2020, 21:19:23
  

Auteur Topic: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor  (gelezen 3933 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2682
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #30 Gepost op: 24 november 2019, 11:42:16 »
 OK Joop !   :D
We zijn het helemaal eens met elkaar.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #31 Gepost op: 24 november 2019, 12:06:35 »
Toen met de aanleg van de Afsluitdijk bijna honderd jaar geleden werd begonnen, werd ook meteen gestart met het grondwerk voor een tweede spoorverbinding naar Het Noorden.
Op de Kleine Afsluitdijk en op Wieringen is dit nog goed zichtbaar.

Het wordt nu echt tijd om met de aanleg van een tweede spoorlijn naar Het Noorden te beginnen!

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 690
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #32 Gepost op: 24 november 2019, 16:31:28 »
Ik ken de berekeningen. Die komen ongeveer overeen met die van e.o.a stichting/groep, welke de Zuiderzeelijn aan het promoten was.

Het is grappig zoals de politiek draait met de kont: 25 juni 22 november

Let wel, Ben geen voor of tegenstander van die lijn hoor. Enige waar ik mij "zorgen" om maak is hoeveel belastinggeld dit uiteindelijk de burger gaat kosten.

De RUG heeft een kosten baten analyse uitgevoerd en zij kwam destijds uit op een rendement van + 0% tot 4%.

https://www.oogtv.nl/2019/09/hoogleraren-rug-hsl-van-lelystad-groningen-is-geen-wild-plan/

Met de huidige negatieve rente op staatsleningen praat je over gratis geld. Bovendien is bij het uitvoeren van de KBA rekening gehouden met een gematigde reizigersgroei. De praktijk laat een hogere reizigersgroei zien. En bedenk hierbij het volgende. De bestaande intercity's vanuit Leeuwarden/Groningen over de oude lijn komen te vervallen. Deze maken gebruik van de Lelylijn. De bestaande spoorlijnen gaan fungeren als feeders. Tevens worden er nieuwe gebieden per spoor ontsloten. Concreet wordt de afstand tussen Leeuwarden en Amsterdam per spoor 60 km korter. Voor Groningen geldt dat dit 35 km is.

De frequentie van de uit te voeren dienstregeling bepaald het succes van een dergelijke lijn. De modellen die het effect van de frequentie op het aantal reiziger  kunnen bepalen zijn beschikbaar net zoals de modellen die het effect kunnen berekenen op de CO2 uitstoot en reductie van de stikstof emissie. Het betreft hier gevalideerde methoden die elders in het land zijn gehanteerd.

Op basis van de beschikbare informatie hoeft de belastingbetaler zich geen zorgen te maken dat er middelen worden verspild. Dit tegenstelling tot de optie die het Kabinet tot voor kort hanteerde. De kosten baten analyse in relatie tot het te behalen resultaat pakt voor die optie negatief uit. Dat verklaard ook de draai van het Kabinet en gedeputeerde staten van Groningen. Het gesloten bestuurlijke akkoord tussen het Noorden van Nederland en het Kabinet om de reistijd te verkorten bleek op basis van de te behalen resultaten niet levensvatbaar en pure verspilling van middelen.

De insteek is om de beoogde verbinding partieel te laten financieren uit Brussel, waardoor het feitelijke rendement op de investering positiever uitpakt. Daarbij is het wel van belang om de focus scherp te houden en niet eventuele actiegroepen af te kopen met non maatregelen.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1844
Re: NS vanaf 2023 met snellere trein naar Noord-Nederland, ondanks ongeschikt spoor
« Reactie #33 Gepost op: 25 november 2019, 20:48:56 »
Het zou nogal stom zijn om de bestaande IC Groningen-Assen-Zwolle-Amersfoort-Utrecht te schrappen... hoe wil je daar anders komen vanuit zo ongeveer de hele provincie Groningen-Drenthe ::)
Maar we gaan kijken of er deze keer een beetje realiteitszin is voor een gewone 200 km/h ofzo spoorlijn. Daar is de Zuiderzeelijn helaas totaal op ontspoord, anders was 'ie ongeveer al klaar geweest in plaats van het geld aan onzinprojecten uit te geven...

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2551
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Onderzoek: nieuwe spoorlijn Lelystad-Groningen goedkoper en sneller
« Reactie #34 Gepost op: 01 juli 2020, 19:45:12 »
De aanleg van een nieuwe spoorlijn tussen de stations Lelystad en Groningen is waarschijnlijk goedkoper dan aanpassing van het bestaande spoor via Zwolle. Bovendien wordt de reistijd tussen Amsterdam en Groningen met zo'n nieuwe Lelylijn teruggebracht van ruim twee uur naar een uur en veertig minuten.

Dat blijkt uit een nieuw haalbaarheidsonderzoek naar een snellere verbinding tussen de Randstad en het noorden van Nederland. Het onderzoek is gedaan in opdracht van het ministerie van Infrastructuur.............   het hele artikel vind je op: https://nos.nl/artikel/2339193-onderzoek-nieuwe-spoorlijn-lelystad-groningen-goedkoper-en-sneller.html

KJB

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Onderzoek: nieuwe spoorlijn Lelystad-Groningen goedkoper en sneller
« Reactie #35 Gepost op: 01 juli 2020, 20:06:21 »
Zou wel mooi zijn. Eindelijk met de trein naar Groningen vanuit Heerenveen. Daarbij ben ik van mening dat Drachten ook wel een treinstation 'verdiend', daar wordt dan geloof ik ook al decennia over gesteggeld. Ben benieuwd...

Met vriendelijke groet,

Klaas Johannes

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3836
Dit draadje is samengevoegd met het al bestaande draadje over de spoorverbinding naar het noorden.

Gr, Bert
Team moderatoren

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14124
Volgens Wikipedia begon men in 1989 met het geweldige idee om de Zuiderzeelijn aan te gaan leggen. Voor mijn gevoel was dat minstens vijf jaar eerder, maar goed, maakt niet uit, laten we maar van '89 uitgaan. Toen was ik 31 en ik was enthousiast over het idee.
We zijn nu precies 31 jaar verder en de voor de Zuiderzeelijn bestemde gelden zijn opgegaan aan onderzoeken en interessante commissies en bij wijze van compensatie zijn er wat wegen verdubbeld en is er ergens een rotonde weggesaneerd.

Vind je het gek dat ik denk: "bekijk het maar met je gel*l"?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19022
Toch wel goede kans hoor.
Het kabinet zoekt naar mogelijkheden om een miljardje of 50 aan investeringen naar voren te halen teneinde de economie te stimuleren. En na alle gebeurtenissen van de afgelopen jaren moet het Noorden echt wel een deel krijgen. En 1 en 1 is 2.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14124
Ja vast.
Laat ze eerst maar eens een ander lijstje waar al jaren over gepraat maar niks aan gedaan wordt af gaan werken.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19022
Ja, misschien ook wel een betere besteding van dat geld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14124