Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Vraagje over preset 3 van servo decoder DR4024  (gelezen 2645 keer)

ted1

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Vraagje over preset 3 van servo decoder DR4024
« Gepost op: 22 maart 2014, 09:21:38 »
Hallo eerst even voorstellen .Mijn naam is Ted Draaisma en al ruim 4 jaar bezig met digitaal modelspoor en dus ook al 4 jaar groot fan van dit forum.  (y) ()Ik bouw een Nederlands spoor rij met Roco mm en probeer alles zoveel mogelijk zelf te maken en aan te sluiten .Waarbij ik veelvuldig gebruik heb gemaakt van de  vele draadjes van dit forum. Dat ik vandaag pas mijn eerste vraag stel komt omdat bijna alles wel te vinden is op het forum.  ;)Maar nu zelf een ahob gebouwd leds aangesloten met gemeenschappelijke + en aansturen met Digiservo DR4024 ingesteld op preset 3( top product )mooi en makkelijk te bedienen en af te stellen  van de servo  ( :D)Nu mijn vraag kan ik een cv veranderen zodat  bv output 7 mijn toplicht op de slagboom blijft branden ? hier is nu helaas geen rekening mee gehouden en heb dus een nul schakeling nodig die gelijktijdig schakelt als de knipperlichten ook aan en uit gaan.een ander oplossing is natuurlijk ook welkom maar ik kan geen veranderingen meer maken met de aansluitingen in de slagboom .Even voor de duidelijkheid  alle leds zijn met de gemeenschappelijke + op de messing paal en slagboom gesoldeerd .En alle 3 leds op de slagboom hebben dus een -draad voor de aansturing.Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is . Met vriendelijke groet Ted.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2014, 09:24:47 door ted1 »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Vraagje over preset 3 van servo decoder DR4024
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2014, 10:28:16 »
Het moet ook kunnen dmv het aanpassen van een CV maar zou ik de handleiding moeten bestuderen. Wat je ook zou kunnen doen is het LEDje op het uiteinden met twee diodes op de andere twee LEDjes aan te sluiten. Beide anodes van de diodes aan elkaar en naar het toplicht. De twee kathodes van de twee diodes naar respectievelijk het eerste en naar het tweede knipperende LEDje (de twee decoder uitgangen). Doordat deze afwisselend aan zijn zal de combinatie van de twee permanent licht zijn.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ted1

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Vraagje over preset 3 van servo decoder DR4024
« Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2014, 11:42:20 »
Hallo Timo bedankt voor de snelle reactie (y)Ik heb geprobeerd het zo aan te sluiten maar krijg het niet werkend .Ik heb de twee kathodes op de twee uitgangen aangesloten zo als je zij en de twee anodes met elkaar verbonden en aan de kathode van  mijn toplicht gekoppeld voor de twee diodes heb ik twee extra leds gebruikt deze lichten ook niet op omdat deze nu niet op de + zijn aangesloten lijkt mij ook niet mogelijk omdat beide anodes al op de kathode van het toplicht is aangesloten en die al een +krijgt van de messing slagboom.maar misschien doe ik toch wat fout? groetjes Ted

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Vraagje over preset 3 van servo decoder DR4024
« Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2014, 12:45:33 »
Dan denk ik dat er toch wat fout zit. Weet je zeker dat je de diodes goed om hebt zitten? Je zet de diodes in serie met het toplicht. Je krijgt dus een serie schakeling. De diode (of een LEDje) ziet de + door het toplicht heen.

Ook met een LED als extra diode zou het goed moeten gaan. Het spanningsverval over een LED is wel hoger dan bij een normale diode maar zolang je er achter maar gewoon 1 LED hebt zitten is er geen probleem. Als er meer dan één LED achter zit kan daar het probleem nog liggen...

Hier een schema :) "Uitgang 1" en "Uitgang 2" moeten dus op de - van de out komen! De gemeenschappelijke + op een van de out + aansluitingen.


Zit net ook nog ff in de handleiding te kijken of de decoder wel een gemeenschappelijke + heeft. Dat heet hij volgens dit stuk:
Citaat
De servo- en schakeluitgangen zijn op de decoder gegroepeerd.
De schakeluitgangen hebben een FET schakelaar naar GND. De extra schakeluitgangen voeren de
gemeenschappelijke plus.

Maar dat betekend dat het plaatje van een AHOB op pagina fout is. Die AHOB is aangesloten met gemeenschappelijke - en kan dus niet werken  :-X Zo moet het dus niet aangesloten zitten  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ted1

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Vraagje over preset 3 van servo decoder DR4024
« Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2014, 15:02:12 »
Hallo Timo volgens mij heb ik het precies volgens jou schema aangesloten alleen de weerstanden er niet tussen maar een weerstand in het begin van de + in out 5 .Ik  zal zo de aansluiting nog even nalopen maar eerst even met de vrouw boodschappen doen. En inderdaad dat het plaatje van de aansluiting van de ahob niet klopte was ik al snel achter.Ik laat straks nog even weten hoe het afloopt groetjes Ted.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Vraagje over preset 3 van servo decoder DR4024
« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2014, 15:08:58 »
Ah, kijk :) Dan werkt het niet  ;D Ik ben geen fan van LEDjes parallel schakelen (wat je doet als je de weerstand in de + hebt zitten). Maar als je dan ook nog eens een extra diode of LED erbij zet werkt het niet. De spanning over één led is ongeveer gelijk, dat heb je over de twee knipperende. Doordat het toplicht altijd in serie staat met de diode (of bij jou, nog een ledje) heb je dan twee keer de spanningsval nodig. Elektrischiteit zal altijd een zo klein mogelijke spanningsval zoeken en dat is over het knipperende LEDje. De andere doet niets. Haal je de weerstand uit de gemeenschappelijke + en geef je elk LEDje een eigen weerstand (kan drie keer dezelfde als nu zijn) dan zal het wel werken  ;)


Timo

PS Digirails/Digikeijs maar gemaild over de best wel grote fout.
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ted1

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Vraagje over preset 3 van servo decoder DR4024
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2014, 18:11:52 »
Hallo Timo bedankt voor de juiste oplossing (y)Ik heb de weerstanden nu in totaal 10 paal en slagboom aan de - gesoldeerd en de 4 extra leds twee voor elke slagboom onder de tafel gemonteerd volgens jou schema en het werkt perfect .Misschien dat Digirails in de toekomst ook een aparte schakeling voor de toplichten van de slagboom in preset 3 opneemt ,wel zo makkelijk en spaart 4 ledjes uit. ;)Maar ik ben blij met deze oplossing en alles werkt nu naar behoren.De servo decoder is een echte aanrader vooral de massa simulatie op de slagbomen is een mooi gezicht.Bedankt voor de snelle reacties en tot ziens .Groetjes Ted

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Vraagje over preset 3 van servo decoder DR4024
« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2014, 15:41:30 »
Ik heb de weerstanden nu in totaal 10 paal en slagboom aan de - gesoldeerd
Geen idee wat daar staat maar fijn dat het werkt  ;D Als je geen LEDjes maar echt diodes gebruikt kon je af met twee diodes. Goedkope 1N4148 voldoen. Het is denk ik wel mogelijk om het via de DR4024 te doen maar het kost je een kostbare uitgang op je decoder. Daar kan je nu bijvoorbeeld nog verlichting mee schakelen ofzo. Diodes kosten (een stuk) minder dan een decoder uitgang. Denk dat voor digirails de voornaamste reden om de preset zo te maken is dat je nu even veel servo- als schakel-uitgangen gebruikt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ted1

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Vraagje over preset 3 van servo decoder DR4024
« Reactie #8 Gepost op: 23 maart 2014, 17:44:39 »
Hallo Timo het staat er inderdaad een beetje raar .Maar het komt hier op neer ik heb alle -schakeldraden 5 per ahob een weerstand gegeven en de weerstanden uit de gemeenschappelijke + gehaald .net wat jij zei.Maar ik weet niet of ik de twee andere uitgangen nog kan gebruiken voor bv nog een ahob .Daar word in de gebruiksaanwijzing niets over vermeld en ik had begrepen dat onder preset 3 maar twee wisseladressen worden gebruikt.Zou voor mij wel een meevaller zijn want dan bouw ik nog een complete ahob er bij.Groetjes Ted (y)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Vraagje over preset 3 van servo decoder DR4024
« Reactie #9 Gepost op: 23 maart 2014, 21:27:33 »
Ik denk dat het wel mogelijk is maar ik weet niet of dat met de preset al zo is. Vraagje, er wordt gesproken over twee adressen. Hoe stuur je nu de AHOB aan? Is dit met één adres? Dus adres groen/rechtdoor = AHOB dicht en adres rood/afbuigen = AHOB open (ofzo)? Want dan kan ik me voorstellen dat het tweede adres dan al hetzelfde doet met S3, S4, OUT7 en OUT8. Of doet dit adres al wat anders?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ted1

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Vraagje over preset 3 van servo decoder DR4024
« Reactie #10 Gepost op: 23 maart 2014, 22:49:19 »
Hallo Timo Ik schakel nu de beide servo met adres 113 dus de kans is groot dat adres 114 dan voor de andere twee uitgangen is.Maar ik hang daar morgen even twee ledjes aan als ik adres 114 dan schakel dan moet op out 7 en 8 een knipperlicht te zien zijn .Ik was er van uit gegaan dat door de preset 3 te gebruiken adres 113 en 114 tegelijk schakelen .Voor het afstellen van servo 1 kies ik adres 113 daarna druk ik op het lichtknopje van de mm en kan ik servo 2 afstellen toen ben ik er van uitgegaan dat ik automatisch naar adres 114 was gegaan .  ;D en heb verder adres 114 niet meer gebruikt .Ik laat morgen nog even weten wat er gebeurt als ik adres 114 bedien. Groetjes Ted :)

ted1

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Vraagje over preset 3 van servo decoder DR4024
« Reactie #11 Gepost op: 24 maart 2014, 09:27:39 »
En ja hoor adres 114 in mijn geval is voor out 7 en 8 deze geeft een knipper signaal als ik het adres bedien.Dus preset 3 is niet zo als in de gebruiksaanwijzing wordt vermeld voor 2  slagbomen maar voor 4 slagbomen   :D Nu snap ik ook waarom er geen extra aansluiting is voor het toplicht en voor deze oplossing is gekozen.Ik was al tevreden met deze decoder maar is voor mij nu helemaal top  ;)Timo bedankt voor de uitleg en schema Ik heb weer wat geleerd :) groetjes Ted

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Vraagje over preset 3 van servo decoder DR4024
« Reactie #12 Gepost op: 24 maart 2014, 12:16:56 »
Top! De Digirails handleidingen laten inderdaad af en toe wat vragen open. Beter was dan inderdaad de tekst "2x twee slagbomen" geweest. Overigens zijn de uitgangen ook niet verloren als je er geen tweede AHOB aan wilt hangen. Ze zijn prima te gebruiken voor een wissel, sein, poppetje of straatverlichting met de juiste waarde in de CV's.

Maar nu ben ik wel nieuwsgierig hoe het erbij ligt  ::) Een foto zou leuk zijn  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ted1

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Vraagje over preset 3 van servo decoder DR4024
« Reactie #13 Gepost op: 24 maart 2014, 20:44:20 »
Ok hier dan nog even een foto van de ahob zo als ik hem in mekaar geknutseld en aangesloten heb  ;D

groetjes ted

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Vraagje over preset 3 van servo decoder DR4024
« Reactie #14 Gepost op: 25 maart 2014, 11:09:14 »
 Leuk gedaan! ;D Succes met de tweede!


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox