Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen
Rivarossi 1614, mDDM
Peter Kleton:
Hallo,
Ik heb hier deze mDDm zojuist gedigitaliseerd,en dat ging vanzelf. ;) .
Helaas kan ik dat niet zeggen van het rijgedrag op de baan.Hij is erg gevoelig voor ongelijk liggend spoor,als het onder de lok 3 of 4 mm omhoog gaat,blijft hij al steken op het middendraaistel.
Ook lijkt het of ook flauwe boogstralen van ca 70 cm al genoeg zijn,om hetzelfde draaistel te laten klem lopen,mss ook door een kombinatie van horizontale en vertikale beweging?
Ligt dit aan de lok,is die kritisch wat dit betreft,of ligt mijn baan nu zo slecht?
Wie heeft daarmee ervaring?
Ik kan natuurlijk het draaistel eruit halen,maar dat is ''slap''. ;D
-Peter
Sander:
Zelfde ervaring hier.
Oplossing?
Assen eruit halen van het middelste draaistel OF je rails heeeeeeeel nauwkeurig leggen.
mvg,
Sander
mmhajvth:
Ik heb eerdaags wel wagons gehad met 3 assen maar die hadden in der daad de zelfde problemen met hoogtes.
Maar voor bochten waren ze (lekker onrealistisch) uitgerust met een plastic schuifmechanisme waarbij de bodem onder de wagon ter plaatse van de middelste as van links naar rechts kon zo konden de wagons door erg scherpe bochten zonder al te veel frictie!
Het vastlopen komt omdat de trein in de binnenbocht gaat overhangen (dat heb je nou eenmaal met grote lengtes in bochten.)
Bij een normale wagon maakt dat niet uit maar omdat een mDDm een 2 tal assen in het midden heeft kan de draaicircel niet de klein worden.
Of je moet zorgen dat de middelste assen van links naar rechts kunnen schuiven in een bocht (enkele mm is voldoende) maar dat is weer geen porum.
Met vriendelijke groet,
Mark
Huup:
Het hele draaistel kan heen en weer schuiven, draaien en op en neer.
Punt is dat het op en neer slechts 1 mm kan, het draaien ook 1 mm en het schuiven in scherpe bogen (het standaardbooggebeuren, zeg maar) wordt belemmerd door de rijtuigkast. Met andere woorden: het motrorrijtuig is niet geschikt voor standaardbogen.
Oplossing is idd de assen uit het middelste draaistel verwijderen en het draaistel fixeren. Het valt nauwelijks op.
Uitproberen dus of dat bevalt.
Groet,
Huibert
pst. Peter... ònder het motorrijtuig 3 à 4mm omhoog?? Vergis je je niet een mm of wat?
Peter Kleton:
Hallo Huibert,
Tja, was het maar 3 a 4 mm. Het is i.d.d. nauwelijks 1mm.Wel jammer.
Het is bij deze bestaande baan eigenlijk niet doenlijk de baan zo vlak te leggen, bij alle overgangen van de ene plaat op de andere heb je al ongelijkheden.
Als het draaistel teveel omhoog moet,en vastloopt onder de vloer,kan hij ook niet meer heen en weer schuiven,omdat hij dan haakt op randjes in de vloer.
Helaas, pindakaas, dan moeten de wielen er maar af.
Kedeng-kedeng-kedeng was wel leuk geweest.. :(
Groeten,Peter
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie