Google+
Doel:€250.00
Donaties:€63.25

Per saldo:€-186.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Puttense treinkelder door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:16:25
Baan in Los Angeles door Sandopie
Vandaag om 10:12:10
Westlandbaan door Kas
Vandaag om 10:08:40
BNLS-Module: "L'Esimé" door Chris80
Vandaag om 09:34:40
Projekt 083-338 door NS264
Vandaag om 09:27:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
Vandaag om 09:23:58
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door Chris80
Vandaag om 09:23:25
N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC door Trein-H0
Vandaag om 09:15:40
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:08:27
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 08:38:24
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 07:05:42
De laatste stoomlocomotief door Gerard Rozeveld
Vandaag om 01:17:35
Modulebaan.nl, module Militaire laad- en losplaats 't Harde ( N ) door Hoontje
Vandaag om 00:55:12
Treinen in Polen door Zalwiryn
Vandaag om 00:29:49
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door könings
Vandaag om 00:12:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 augustus 2018, 23:49:38
Het grote klein gekregen... door Besselspoor
21 augustus 2018, 23:31:21
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
21 augustus 2018, 23:25:34
  

Auteur Topic: Update: baan in de tropen  (gelezen 173873 keer)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1110 Gepost op: 03 januari 2018, 08:50:09 »
Test met flagstone.

Ik wil eens zien of dit een goed resultaat geeft:
flagstone met gips. Ik wil de stukjes flagstone in gips inbedden.
En dan het gips kleuren overeenkomstig de echte steen met wat groen erop.



Nu is het net de dalmatiër heuvel, maar dat komt wel goed.


Tschüss Genossen,

Hans

Will you still need me, will you still feed me
When I’m sixty-four.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 3613
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1111 Gepost op: 03 januari 2018, 11:12:09 »
Ik zou nog meer stenen (flagstone) gebruiken. Vooral bij de verticale vlakken. Maar misschien was je dat al van plan.

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1112 Gepost op: 03 januari 2018, 11:14:14 »
Ja, er komt nog veel meer... Dit is even om te proberen.
Tschüss Genossen,

Hans

Will you still need me, will you still feed me
When I’m sixty-four.

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
    • Ons plan, Bramsburg-Otisdorf
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1113 Gepost op: 03 januari 2018, 12:50:07 »
Boomschors werkt ook en is ook lichter.
Benieuwd naar de vorderingen Hans (y)
Wij zijn nu eindelijk echt met de onderbouw gestart en hoop snel ook met het landschap te beginnen.

Gr.Patrick

Have fun every day, before you know it's..........

fc_del_nordeste

  • Offline Offline
  • Berichten: 218
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1114 Gepost op: 03 januari 2018, 13:28:43 »
Hans kan wellicht meer kubieke meter steen dan boomschors op z´n werk vinden. Zou met mij net zo gegaan zijn.  ;D

Hans: Denk wel aan je rug, als je die berg moet optillen i.v.m. ontsporingen of dergelijke, en hij staat nogal achteraan de baan, dan kun je hem beter zo licht mogelijk maken.

Groeten,

Joost
Ik heb maar een klein denkraam.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1115 Gepost op: 03 januari 2018, 14:15:32 »
@ Patrick: boomschors kan niet, termieten, wel een goed idee trouwens. Ga jij dat gebruiken?

@ Joost: ik heb er 10.000 rp tegenaan gegooid en heb 3 kg van die stenen gekocht. Dat moet genoeg zijn. Eerst maar eens wat insmeren met gips.


Tschüss Genossen,

Hans

Will you still need me, will you still feed me
When I’m sixty-four.

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
    • Ons plan, Bramsburg-Otisdorf
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1116 Gepost op: 03 januari 2018, 17:41:12 »
Termieten pfff niet aangedacht, wie gaat er ook zo ver weg wonen ;D ;D ;D Ik ga het niet in zekere zin gebruiken, maar misschien wel proberen. Wil veel pir isolatie gebruiken en misschien gips mallen. Er zijn zo veel oplossingen, dus die bergen komen er wel.

Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
    • [i]El Carrilet[/i]
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1117 Gepost op: 03 januari 2018, 19:09:57 »
Citaat van: Hans Grasmaijer
... boomschors kan niet, termieten.
Heb je de hele treintafel dan ook van steen gemaakt?   ;)

Ik heb de hele tuin vol staan met kurkeiken, ik kan je wel wat schors opsturen...
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1118 Gepost op: 03 januari 2018, 22:31:08 »
@Martin:


De eerste foto van dit draadje:



De tafel is gemaakt van een stalen frame met een blad van multiplex.
De lijm in het blad schijnen die beestjes niet lekker te vinden.
Maar 100% zeker ben ik er niet van. Die beestjes komen in het regenseizoen ‘s-avonds binnengevlogen. Hebben ze eenmaal een nest in huis dan ben je de klos, bijna niet meer weg te krijgen. Daarom is de treinenkamer altijd afgesloten en spuit ik 1x per maand met baygon.





Tschüss Genossen,

Hans

Will you still need me, will you still feed me
When I’m sixty-four.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1119 Gepost op: 10 januari 2018, 12:32:25 »
Decoder inbouwen in de FLM BR 03-094.
Deze lok heeft een moderne motor met wormaandrijving en vliegwiel.
Geen NEM aansluiting voor de decoder, dus lampjes isoleren, aansluiting motor aanpassen en een decoder, digitrax DZ123, aansluiten.



BR 03-094 op de operatietafel




Detail geïsoleerd lampje achter. Met houder van doorzichter plastic.




Detail motor: de originele aansluiting is geïsoleerd met krimpkous.
Nieuwe aansluiting op aanwezige klemmen aan de kopse zijde van de motor.




Detail geïsoleerd lampje voorzijde. De bedrading in een zwarte krimpkous die onder tegen de ketel komt.




Detail koppeling tussen lok en tender. De nieuwe draadjes AWG30 konden in de koppeling aangebracht worden met een trekdraad.




Uitleg trekdraad: een draad blank maken en die door de koppeling voeren. Dan de trekdraad aan de door te voeren draad solderen en dan die draad door de koppeling trekken.











« Laatst bewerkt op: 10 januari 2018, 12:34:43 door Hans Grasmaijer »
Tschüss Genossen,

Hans

Will you still need me, will you still feed me
When I’m sixty-four.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1120 Gepost op: 10 januari 2018, 13:03:13 »
Handige truc met die trekdraad! Die ga ik onthouden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1121 Gepost op: 13 januari 2018, 09:46:52 »
Hoera!

De BR 39-103 is de vijftigste digitale lok in Lenzkirch.
Digitaliseren was vrijwel hetzelfde als de vorige lok, de BR 03, zij het dat deze motor aan de kopse zijde koolborstelhouders heeft, met een keramisch ontstoringselement.




BR 39-103




Surprise:
Een gesloten motor met vliegwiel én koolborstelhouders.
Die koolborstelhouders had ik niet verwacht. Er zat onder de koolborstelhouders een keramisch ontstoringselement.
Die heb ik verwijderd.



« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 13:43:15 door Hans Grasmaijer »
Tschüss Genossen,

Hans

Will you still need me, will you still feed me
When I’m sixty-four.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1122 Gepost op: 21 januari 2018, 04:03:35 »
Nieuw project: digitaliseren van de BR 614.

Wat te doen: motorschild aanpassen, alle bedrading vervangen, electrische koppelingen maken tussen de wagens.
De 614 heeft 3 wagens, ik wil zowel met 2 wagens als met 3 wagens kunnen rijden.





Ik gebruik een decoder met 6 functies, dus cabine verlichting en verlichting in de wagens is mogelijk.
Voor de verlichting in de wagens is electrische koppeling nodig.
Dat is het eerste karwei.
Ik gebruik voor de koppeling jumper kabeltjes. Maar die zijn nog te groot.
Ze moeten passen tussen de wagens, op de koppelingen.
Dus eerst de stekkers verkleinen:



Boven: originele stekkers; onder de verkleinde stekkers.




Stekkers nauwelijks te zien.




Ter illustratie de stekkers even naar boven gehaald.

Wordt vervolgd.


Tschüss Genossen,

Hans

Will you still need me, will you still feed me
When I’m sixty-four.

PMBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1123 Gepost op: 21 januari 2018, 08:48:29 »
Hallo Hans,
Hoe is het met de "Dalmatiër" berg? (y)
Met vriendelijke groeten,
Peter

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1124 Gepost op: 21 januari 2018, 10:54:30 »


Plaatje van M. Toonder

Hi Peter,

Het is allemaal heel droevig.
Polly Himia, mijn berg muze, is al een tijdje weg.
Helpt een zekere O.B.B.
Moet wachten tot zij weer terug is, als je begrijpt wat ik bedoel.



Tschüss Genossen,

Hans

Will you still need me, will you still feed me
When I’m sixty-four.