Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.65

Per saldo:€-230.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-05-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:45:11
Wie weet iets over deze trein? door Bram S
Vandaag om 00:44:39
Oersik in schaal 1 door FritsT
20 mei 2018, 23:39:27
Raadplaatje door Modellbahnwagen
20 mei 2018, 23:36:38
AVT SRV-wagen voor DC-Car/Faller Car door MOVisser
20 mei 2018, 23:26:50
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door bernhard67
20 mei 2018, 23:14:07
Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor. door Met een sik
20 mei 2018, 22:59:18
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
20 mei 2018, 22:53:11
Een NS 2000 voor de SGB! door Eric B
20 mei 2018, 22:49:01
Welk lettertype op seinnummerborden ? door Dirk J
20 mei 2018, 22:44:47
Op weg naar Apeldoorn door Sebastiaan1201
20 mei 2018, 22:24:09
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Remco_Nzo
20 mei 2018, 22:15:11
Update: baan in de tropen door tuurtje
20 mei 2018, 22:00:29
Van G20 naar CHOK. Gesloten goederenwagen in spoor 1 door becasse
20 mei 2018, 21:43:32
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door RutgerSHM
20 mei 2018, 21:42:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Geert Kraai
20 mei 2018, 21:24:04
Rhb (H0m) - Station “Versam-Safien” (Swiss-Almere) door RhB-Mikey
20 mei 2018, 21:07:16
Peco sl-90 polarisatie? door Dirk
20 mei 2018, 20:37:22
3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station door Hans van de Burgt
20 mei 2018, 20:36:06
Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0. door Leen Kievit
20 mei 2018, 20:16:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Petertrein81
20 mei 2018, 19:37:36
Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren door Ben
20 mei 2018, 18:50:05
  

Auteur Topic: Update: baan in de tropen  (gelezen 150771 keer)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1201
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1110 Gepost op: 03 januari 2018, 08:50:09 »
Test met flagstone.

Ik wil eens zien of dit een goed resultaat geeft:
flagstone met gips. Ik wil de stukjes flagstone in gips inbedden.
En dan het gips kleuren overeenkomstig de echte steen met wat groen erop.



Nu is het net de dalmatiër heuvel, maar dat komt wel goed.


Tschüss Genossen,

Hans

(Who is in charge of the clattering train?)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 2722
    • MIL MOD
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1111 Gepost op: 03 januari 2018, 11:12:09 »
Ik zou nog meer stenen (flagstone) gebruiken. Vooral bij de verticale vlakken. Maar misschien was je dat al van plan.

mvg
Wim

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1201
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1112 Gepost op: 03 januari 2018, 11:14:14 »
Ja, er komt nog veel meer... Dit is even om te proberen.
Tschüss Genossen,

Hans

(Who is in charge of the clattering train?)

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
    • Ons plan, Bramsburg-Otisdorf
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1113 Gepost op: 03 januari 2018, 12:50:07 »
Boomschors werkt ook en is ook lichter.
Benieuwd naar de vorderingen Hans (y)
Wij zijn nu eindelijk echt met de onderbouw gestart en hoop snel ook met het landschap te beginnen.

Gr.Patrick

Have fun every day, before you know it's..........

fc_del_nordeste

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1114 Gepost op: 03 januari 2018, 13:28:43 »
Hans kan wellicht meer kubieke meter steen dan boomschors op z´n werk vinden. Zou met mij net zo gegaan zijn.  ;D

Hans: Denk wel aan je rug, als je die berg moet optillen i.v.m. ontsporingen of dergelijke, en hij staat nogal achteraan de baan, dan kun je hem beter zo licht mogelijk maken.

Groeten,

Joost
Ik heb maar een klein denkraam.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1201
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1115 Gepost op: 03 januari 2018, 14:15:32 »
@ Patrick: boomschors kan niet, termieten, wel een goed idee trouwens. Ga jij dat gebruiken?

@ Joost: ik heb er 10.000 rp tegenaan gegooid en heb 3 kg van die stenen gekocht. Dat moet genoeg zijn. Eerst maar eens wat insmeren met gips.


Tschüss Genossen,

Hans

(Who is in charge of the clattering train?)

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
    • Ons plan, Bramsburg-Otisdorf
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1116 Gepost op: 03 januari 2018, 17:41:12 »
Termieten pfff niet aangedacht, wie gaat er ook zo ver weg wonen ;D ;D ;D Ik ga het niet in zekere zin gebruiken, maar misschien wel proberen. Wil veel pir isolatie gebruiken en misschien gips mallen. Er zijn zo veel oplossingen, dus die bergen komen er wel.

Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 937
    • [i]El Carrilet[/i]
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1117 Gepost op: 03 januari 2018, 19:09:57 »
Citaat van: Hans Grasmaijer
... boomschors kan niet, termieten.
Heb je de hele treintafel dan ook van steen gemaakt?   ;)

Ik heb de hele tuin vol staan met kurkeiken, ik kan je wel wat schors opsturen...
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1201
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1118 Gepost op: 03 januari 2018, 22:31:08 »
@Martin:


De eerste foto van dit draadje:



De tafel is gemaakt van een stalen frame met een blad van multiplex.
De lijm in het blad schijnen die beestjes niet lekker te vinden.
Maar 100% zeker ben ik er niet van. Die beestjes komen in het regenseizoen ‘s-avonds binnengevlogen. Hebben ze eenmaal een nest in huis dan ben je de klos, bijna niet meer weg te krijgen. Daarom is de treinenkamer altijd afgesloten en spuit ik 1x per maand met baygon.





Tschüss Genossen,

Hans

(Who is in charge of the clattering train?)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1201
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1119 Gepost op: 10 januari 2018, 12:32:25 »
Decoder inbouwen in de FLM BR 03-094.
Deze lok heeft een moderne motor met wormaandrijving en vliegwiel.
Geen NEM aansluiting voor de decoder, dus lampjes isoleren, aansluiting motor aanpassen en een decoder, digitrax DZ123, aansluiten.



BR 03-094 op de operatietafel




Detail geïsoleerd lampje achter. Met houder van doorzichter plastic.




Detail motor: de originele aansluiting is geïsoleerd met krimpkous.
Nieuwe aansluiting op aanwezige klemmen aan de kopse zijde van de motor.




Detail geïsoleerd lampje voorzijde. De bedrading in een zwarte krimpkous die onder tegen de ketel komt.




Detail koppeling tussen lok en tender. De nieuwe draadjes AWG30 konden in de koppeling aangebracht worden met een trekdraad.




Uitleg trekdraad: een draad blank maken en die door de koppeling voeren. Dan de trekdraad aan de door te voeren draad solderen en dan die draad door de koppeling trekken.











« Laatst bewerkt op: 10 januari 2018, 12:34:43 door Hans Grasmaijer »
Tschüss Genossen,

Hans

(Who is in charge of the clattering train?)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1120 Gepost op: 10 januari 2018, 13:03:13 »
Handige truc met die trekdraad! Die ga ik onthouden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1201
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1121 Gepost op: 13 januari 2018, 09:46:52 »
Hoera!

De BR 39-103 is de vijftigste digitale lok in Lenzkirch.
Digitaliseren was vrijwel hetzelfde als de vorige lok, de BR 03, zij het dat deze motor aan de kopse zijde koolborstelhouders heeft, met een keramisch ontstoringselement.




BR 39-103




Surprise:
Een gesloten motor met vliegwiel én koolborstelhouders.
Die koolborstelhouders had ik niet verwacht. Er zat onder de koolborstelhouders een keramisch ontstoringselement.
Die heb ik verwijderd.



« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 13:43:15 door Hans Grasmaijer »
Tschüss Genossen,

Hans

(Who is in charge of the clattering train?)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1201
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1122 Gepost op: 21 januari 2018, 04:03:35 »
Nieuw project: digitaliseren van de BR 614.

Wat te doen: motorschild aanpassen, alle bedrading vervangen, electrische koppelingen maken tussen de wagens.
De 614 heeft 3 wagens, ik wil zowel met 2 wagens als met 3 wagens kunnen rijden.





Ik gebruik een decoder met 6 functies, dus cabine verlichting en verlichting in de wagens is mogelijk.
Voor de verlichting in de wagens is electrische koppeling nodig.
Dat is het eerste karwei.
Ik gebruik voor de koppeling jumper kabeltjes. Maar die zijn nog te groot.
Ze moeten passen tussen de wagens, op de koppelingen.
Dus eerst de stekkers verkleinen:



Boven: originele stekkers; onder de verkleinde stekkers.




Stekkers nauwelijks te zien.




Ter illustratie de stekkers even naar boven gehaald.

Wordt vervolgd.


Tschüss Genossen,

Hans

(Who is in charge of the clattering train?)

PMBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1123 Gepost op: 21 januari 2018, 08:48:29 »
Hallo Hans,
Hoe is het met de "Dalmatiër" berg? (y)
Met vriendelijke groeten,
Peter

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1201
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #1124 Gepost op: 21 januari 2018, 10:54:30 »


Plaatje van M. Toonder

Hi Peter,

Het is allemaal heel droevig.
Polly Himia, mijn berg muze, is al een tijdje weg.
Helpt een zekere O.B.B.
Moet wachten tot zij weer terug is, als je begrijpt wat ik bedoel.



Tschüss Genossen,

Hans

(Who is in charge of the clattering train?)