Google+
Doel:€250.00
Donaties:€105.75

Per saldo:€-144.25

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-10-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NVM/VMF Workshops en cursussen Onshape door René 4312
Vandaag om 01:15:36
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Deetrein
Vandaag om 01:10:07
Piko h0 NS 2200 door Thowra
Vandaag om 00:57:01
FRIE NMBS/NS Benelux panto's voor op de Piko Benelux-Hondekop oa. door Thowra
Vandaag om 00:40:56
Bemo wissels of PECO wissels door Martin Hornis
Vandaag om 00:39:48
Roßnitz door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:34:15
Fleischmann trein rijdt schokkerig. Loc probleem of rail probleem? door santerdam
Vandaag om 00:30:17
(TTAS) Lungo la parete door T.Spat
23 oktober 2017, 23:47:45
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door gsoonius
23 oktober 2017, 23:43:51
Uhlenbrock 73100 inbouwen door EricZmS
23 oktober 2017, 23:43:39
(TTAS) "Keep Calm And Put The Kettle On" door Reinout van Rees
23 oktober 2017, 23:42:47
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Reinout van Rees
23 oktober 2017, 23:39:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 oktober 2017, 23:38:19
Kap sluit niet goed op onderstel - roco wagon door klusser
23 oktober 2017, 23:02:10
Weert, maar anders door Modellbahnwagen
23 oktober 2017, 22:53:10
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
23 oktober 2017, 22:39:16
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door NS8714
23 oktober 2017, 22:27:02
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
23 oktober 2017, 22:26:45
Hét spoor 1 en 0 treffen, 10 & 11 februari! door HJ
23 oktober 2017, 22:24:05
Raadplaatje door wimk
23 oktober 2017, 22:21:07
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
23 oktober 2017, 22:11:54
Brw Kraanwagen door ddv
23 oktober 2017, 22:00:35
(TTAS) "Basdahl" door g-j
23 oktober 2017, 21:58:20
Anlage 2.0 door svries1
23 oktober 2017, 21:41:54
Ric & Rev. gegevens door Arnold van Heyst
23 oktober 2017, 21:34:05
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door 44
23 oktober 2017, 21:27:30
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
23 oktober 2017, 21:27:18
Without automatisch door Nijboer
23 oktober 2017, 21:05:02
Treinenbeurs in de Koggenhal de Goorn door J&J Vriend
23 oktober 2017, 20:57:31
Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen) door Bert_Apd
23 oktober 2017, 20:40:08
  

Auteur Topic: Update: baan in de tropen  (gelezen 126806 keer)

fc_del_nordeste

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #960 Gepost op: 05 augustus 2017, 21:43:14 »
Hallo Hans:

Mij is hetzelfde overkomen. Oude lok, reed langzaam en zonder kracht, tot ik doorkreeg dat slechts twee van de drie spoeltjes stroom kregen. Ik heb het draadje vastgesoldeerd en het is tot nu toe nooit weer los gebroken. De lok rammelt nog wel, maar dat zit´m in de tandwielen. De motor loopt goed.

Volgens mij is het prima te repareren. Ik denk niet dat je een groot weerstandsverschil krijgt, zelfs als je één of twee wikkelingen los haalt om meer draad te hebben om te solderen. Dat zou trouwens moeilijk zijn, de spoel lijkt vastgelakt te zijn.

Wat me vreemd lijkt is het rookpluimpje. Als het draadje gewoon mechanisch breekt zou dat niet moeten gebeuren, tenzij het (vóór of na de breuk) contact maakt met het motorhuis. Daar moet je bij het solderen wel op letten, dat je geen contact het de behuizing krijgt.

Wij moeten repareren wat we hebben, een winkel met een tweedehands-onderdelen-rommelbak ligt jammer genoeg niet naast de deur. Succes ermee!

Joost

Man will vom Leben viel zu viel, das seh' ich langsam ein;
Nicht jeder kleine Bummelzug kann ein D-Zug sein.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 975
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #961 Gepost op: 06 augustus 2017, 00:45:34 »
Hoi Joost,

Ik ga het nog eens proberen, eens kijken of dat draadje 1 wikkeling los kan en dan onder een vergrootglas weer solderen.
Net wat je schrijft, even een nieuwe kopen gaat niet.
Tschüss Genossen,

Hans

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 975
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #962 Gepost op: 06 augustus 2017, 07:36:09 »
Met een kleine decoder, ditmaal een Digitrax DZ146PS, is het eenvoudig om de kleine FLM 261199 rangeerlok te digitaliseren.
De Z scale decoder heeft een output van 1A, dat moet voldoende zijn voor dit rangeerlokje.
Lampjes laat ik de laatste tijd zitten in de loks, het gele licht vind ik mooier dan het persilwitte van de LED's. Ik isoleer de fittingen wel, zodat de lampjes met de blauwe en wit/gele draadjes worden gevoed.





Tschüss Genossen,

Hans

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 4773
  • ***
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #963 Gepost op: 06 augustus 2017, 10:07:18 »
Door je lampjes te isoleren krijgen ze wel de volle mep, weet niet of die originele lampjes dat lang vol gaan houden. Niet isoleren laat ze op de "halve periode" branden. Warmwitte leds is misschien ook wel een optie tov witte leds.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput. De locs zijn inmiddels digitaal en zit er ook led verlichting in de rijtuigen. De spiraal en schaduwstations zijn van rails voorzien. Nu alles eens in Koploper zetten.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
  • Oude meuk in h0
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #964 Gepost op: 06 augustus 2017, 12:06:37 »
Hans, misschien heb je hier iets aan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56706.0

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 975
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #965 Gepost op: 06 augustus 2017, 12:35:54 »
@ruudns: volle mep is 18V. De lampjes in de seinen krijgen dat ook.
T.o.v. de 14V is dat 29% meer. De lampjes in de seinen verdragen dat al 3 jaar.
Maar het zou inderdaad kunnen dat de leversduur wat verminderd wordt door deze spanning.

Zou de spanning op de baan kunnen verlagen naar 16V voor de lampjes in de loks.
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2017, 15:02:14 door Hans Grasmaijer »
Tschüss Genossen,

Hans

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #966 Gepost op: 06 augustus 2017, 16:30:10 »
Hoi Hans,

Meestal zet ik gele LEDs in de locs als seinen, dat geeft een warmer licht dan warmwitte LEDs en zeker dan de witte LEDs.

 
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 975
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #967 Gepost op: 13 augustus 2017, 10:21:54 »
Deze week de startset FLM 631681 gekocht. De BR218 met de wagens zijn al te vinden op het goederenstation van Lenzkirch.
De z21 met multimaus en de rails staan in mijn werkkamer, handig voor onderhoud van de loks.
De multimaus vind ik niet zo handig, instellen van de cv's gaat met de iPad gemakkelijker, maar goed, het werkt.



Deze week was er ook een TEE dag in Lenzkirch.
Voor de Lokschuppen stonden de Eloks uit de regio Lenzkirch met de markante TEE/Rheingold kleuren opgesteld.




Tschüss Genossen,

Hans

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1312
  • werken met de aaiket
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #968 Gepost op: 13 augustus 2017, 10:53:25 »
Zeker geen plan om je draaischijf onder draad te brengen  :D ?

Het is aardig wat soldeerwerk maar dan heb je ook wat ;D.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 975
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #969 Gepost op: 13 augustus 2017, 12:02:12 »
@Peter: nee dat gaat niet gebeuren. Ik vind het mooier zonder de draden.
Tschüss Genossen,

Hans

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 975
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #970 Gepost op: 17 augustus 2017, 13:19:31 »
Vandaag is het hari merdeka in Indonesië. Bevrijdingsdag.
Voor mij een mooie gelegenheid om de FLM BR 65 te digitaliseren.

Vrij eenvoudig, de wielen hoeven niet losgemaakt te worden, voeding decoder rood aan punt bij lampje voorzijde en voeding decoder zwart van het geïsoleerde motorschildje dat met het frame is verbonden.
Lampjes geïsoleerd van de houders, en linker koolborstelhouder met een mesje geïsoleerd.











Na het aansluiten draait het motortje mooi langzaam, zie filmpje.

De link:

https://youtu.be/EolTlmVbF-w

« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017, 17:50:08 door Hans Grasmaijer »
Tschüss Genossen,

Hans

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 975
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #971 Gepost op: 22 augustus 2017, 03:38:33 »
Ik heb gezocht naar het vermogen van de FLM H0 rondmotors en vond onderstaande informatie.
Interessant voor de FLM liefhebbers en knutselaars die net als ik oude FLM loks met deze motor willen digitaliseren.

Übersicht über die Fleischmann-H0-Motoren


Motor 47
14V-Betrieb. Seitlicher, quaderförmiger Alni-120-Magnet, der die Polschuhe magnetisiert. Motorschild (Deckplatine) aus Pertinax ohne Lagerbuchse, geschraubte Bürstenkappen. Wirkungsgrad 25%. Von der Demontage des Motors wird wegen möglicher Schwächung der Magnetisierung abgeraten. Dieser Motor wurde ursprünglich für das Spur-0-Programm entwickelt [2].


 Quelle: [1]


Motor 53
14V-Betrieb. Seitlicher, quaderförmiger Tromalit-Magnet, der die Polschuhe magnetisiert. Vom Motorrschild gibt es zwei Versionen, eine aus Kunststoff mit Bürstenkappen, die von seitlichen Schrauben gehalten werden (erste Abbildung), und eine aus Metall mit längeren Bürstenrohren und gesteckten Bürstenkappen (auf dem Explosionsbild). Wirkungsgrad 30%. Von der Demontage des Motors wird wegen möglicher Schwächung der Magnetisierung abgeraten.


 
Quelle: [1]

Explosionsbild:



Quelle: [1]


Motor 58 (Rundmotor)
14V-Betrieb. Ringmagnet, der direkt auf den Anker wirkt. Wirkungsgrad 35%. Die Ausführung des Motorschilds (Metall, Kunststoff) und der Lagerbuchse wurde mehrmals verändert, die neueren Versionen müssen deutlich seltener geschmiert werden und haben kein direkt mit der Gehäusemasse verbundenes Bürstenrohr mehr.



 Quelle: [1]

Explosionsbild:



 Quelle: [1]

Kennlinien:



 Quelle: [1]

Fleischmann selbst sagt zu dieser Grafik (Quelle [1] aus dem ersten Beitrag):
Citaat
"Abb. 10 zeigt das Verhalten des Rundmotors bei Belastung mit einem gleichbleibenden Bremsmoment von etwa 14 cmgr. Dies entspricht dem Zuggewicht eines überschweren Modellzuges in der Ebene. Auf der Waagerechten ist die Betriebsspannung U in Volt, auf der rechten Senkrechten die Drehzahl n, auf der linken die mechanische Bremsleistung in Watt, sowie der vom Motor aufgenommene Strom I in Ampere und der Wirkungsgrad η aufgetragen."


Quellen:
[1] FLEISCHMANN-tips 1.Auflage 08/1968, "Nachdruck, auch auszugsweise, mit Quellen-Angabe 'FLEISCHMANN-tips' gestattet."
[2] http://effert.de/index.php/motoren
Tschüss Genossen,

Hans

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
    • Baan in Los Angeles
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #972 Gepost op: 23 augustus 2017, 07:47:51 »
Hoi Hans,

Leuk he, die roundmotors.

Ik heb van een collega forum genoot vernomen, dat een roundmotor met vliegwiel nieuw voor je is. Hierbij wat afbeeldingen en type nummers.



Groeten uit Thailand/USA

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 975
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #973 Gepost op: 23 augustus 2017, 08:45:49 »
Klopt, die ankertjes met bewegingsmassa was ik nog niet eerder tegengekomen.
Bedankt voor de aanvulling.
Wat is jouw ervaring met die motoren met bewegingsmassa?
Tschüss Genossen,

Hans

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
    • Baan in Los Angeles
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #974 Gepost op: 23 augustus 2017, 09:03:34 »
Hoi Hans,

Heel eenvoudig: hoe schoner de baan, des te minder bewegingsmassa je nodig hebt om netjes rond te rijden.

Voorbeeld: de nieuwe BR 17 van een paar dagen geleden heeft 'schone wielen', de baan kan hier en daar wat vuil hebben. De BR 17 trekt zich daar weinig van aan, de komende weken.

Als een loc wat ouder is, en de baan niet schoon gemaakt, dan heeft die bewegingsmassa weinig 'zin'. Toevallig daar net met Ed uitgebreid over zitten babbelen.

Zelfde voor een condensator: nieuwe baan, nieuwe loc -> geweldig. Maar als de tijd verstrijkt, en het vuil overal ophoopt, dan helpt ook de condensator niet meer.

Je hebt eigenlijk gewoon een 'kuisvrouw' nodig. Helpt meer dan een condensator of wat voor massa dan ook.

Andre