Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:45:11
Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Westlandbaan  (gelezen 522420 keer)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: Westlandbaan
« Reactie #1470 Gepost op: 14 oktober 2018, 11:03:00 »
Leuk dat gespeel met ruimte, in werkelijkheid was het daar ook vrij krap en volgens mij dus best realistisch zo.
Vroeger reden de diverse bussen ook regelmatig over de eindstukken van de haltes en de voorzijde stond ook regelmatig verder dat het trottoir.

In mijn gedachte waren de haltes echter wel allemaal gelijk, bovendien erg smal (2 of 3 standaard tegels van 30cm breed). Volgens mij is dit wel smaller dan je nu gepland hebt.
Verder een leuk tijdsbeeld dat je met je bussen nu uitbeeld.

Groeten,

Christoph

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #1471 Gepost op: 14 oktober 2018, 11:50:31 »
Goedemorgen

Ik ben weer bij Juweela geland 8), dit zijn hun oude Kofsteinpflaster, met een zwarte wash komen die het dichts bij de werkelijkheid. Maar eens een wash uitproberen.

Dit is het origineel:


en de steentjes, deze zijn 1.5 bij 1.5mm en zijn gelukkig voor gelegd op een drager. :D


Huibert en Christoph,
Ik zal de bocht aan de hoeken aanpassen, tevens was het zeker waar dat de bushaltes smal waren, hier heb ik een breedte van 4 steentjes aangehouden (2 cm)
Het eerdere stuk dat ik vroeger hier liet zien is de origineel breedte volgens de tekening, die is voor de baan te lang en te breed, maar dient als voorbeeld.

Ik heb vanochtend ook vastgesteld dat het eiland stuk dat ook de tramrails krijgt langer moet en in een andere bocht moet liggen. Daardoor komt het hele plein weer meer naar links, minder politiegebouw maar meer bushalte dus. Nog maar even verder puzzelen.

Gr. Joke

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #1472 Gepost op: 14 oktober 2018, 11:56:22 »
Hier de stenen in het zwart nog nat 8):

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Westlandbaan
« Reactie #1473 Gepost op: 14 oktober 2018, 12:25:59 »
Jouw vorderingen zijn altijd weer spannend.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2908
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Westlandbaan
« Reactie #1474 Gepost op: 14 oktober 2018, 12:33:09 »
Zomaar een idee. Kun je het water niet op een losse module maken.. die je op de voorkant tegen je tafel aanschroeft..
Dat Juweela spul blijft machtig vindt ik!!
En als je er dan zo mee bouwt.  (y) (y) (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 7474
Re: Westlandbaan
« Reactie #1475 Gepost op: 14 oktober 2018, 12:45:57 »
De keitjes liggen wel heeeeel regelmatig....
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #1476 Gepost op: 14 oktober 2018, 17:05:53 »
Goedenavond, na een dagje schuiven laat ik het maar weer eens voor een avond rusten, helaas moet ik weer werken morgen.

De stoute schoenen aangetrokken en toch maar begonnen met een lichte schuin lage, Het plein is nu aan het kant van het water opgehoogd terwijl de achterkant minimaal omhooggaat direct na de stoep voor het station.
De plaat is een PET schuim plaat van 5 mm, voor nochmals met een houten latje van 5mm verder verhoogd, daarop komt dan nog het pluimkarton en de verhoogde eilandjes zowie de steentjes. Dit geeft genoeg hoogte om water te suggereren. Het is wel niet zo hoog als de echte waterkant maar het effect is voorhanden. De brug is nog niet definieer gemeten maar even voor het oog neergelegd.

Het grote probleem blijft de stramme tramrails zo te leggen dat de tram goed rijdt op de helling.
Verder is het idee dezelfde hoogte tegenover op de Westvest aan gehouden maar weer afgehouwen richting het viaduct. Hoewel voor de Buitenwatersloot ook zo een hoogte verschil nodig is.

Tja, langzaam organisch plannen tot het smoelt 8) kost even tijd.

Huibert, de steentjes liggen nog los en ja daar moet ik nog wat effect inbrengen maar ik denk dat dat wel lukt met een paar oneffenheden in de ondergrond.
Dirk- Jan zo als je kan zien is het water tussen het plein en de Westvest dus nee dat gaat zo niet lukken, dat zou te makkelijk zijn  ;)

Gr en prettige week
Joke

Oeps de fotos nog:


« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2018, 17:07:53 door Tulpendaal. Reden: fotos toegevoegd »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5170
Re: Westlandbaan
« Reactie #1477 Gepost op: 14 oktober 2018, 17:27:49 »
Joke, is dat stukje tramrails voor het station lang genoeg om een GTL te driehoeken of ga je alleen maar met PCC rijtuigen rijden?
Groet, Frank

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #1478 Gepost op: 14 oktober 2018, 17:31:01 »
Hoi Frank, de GTL werd niet gedriehoekt naar mijn weten. Ik heb wel een GTL maar ben me nog niet zeker hoe die gaat rijden. misschien komt er nog een andere wissel of moet ik toch zorgen dat hij direkt door kan rijden  ::) ach komt op de lijst van onoplosbare problemen :angel:

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: Westlandbaan
« Reactie #1479 Gepost op: 14 oktober 2018, 21:32:31 »
Na het PCC tijdperk, kwam de GTL. Deze werd ook gewoon gedriehoekt te Delft station.

Groeten,

Christoph

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1839
    • Flickr pagina
Re: Westlandbaan
« Reactie #1480 Gepost op: 15 oktober 2018, 10:01:22 »
Het driehoeken van de GTL stopte toen lijn 1 verlengd werd naar Tanthof. Toen is ook de driehoek verdwenen...

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1400
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Westlandbaan
« Reactie #1481 Gepost op: 15 oktober 2018, 12:00:37 »
...Tevens nog de andere snijmethode uitgeprobeerd op pluimkarton, mes plus fijne schroevendraaier...

Hierdoor had men een betere verdeling van stenen tegen over voegen, maar ben me nog steeds niet zeker of dit het goede beeld geeft. Ik wil niet dat het er naar kinderkopjes uitzien. Tevens is er op fotos nauwelijks voegen zichtbaar.
Vandaag nog eens mijn steentjes proberen een kleur te geven. Orgineel lagen er grotere zeer donkere “zwarte” bakstenen.

Joke, als je geen "kinderkopjes" wil na het drukken of insnijden, moet je het pluimkarton na het schilderen gewoon een beetje samendrukken door er met een fles of deegrol over te rollen.
Hierdoor ga je de bolle kopjes terug afvlakken en worden je voegen ook iets dunner.
Het contrast tussen je voegen en je stenen krijg je door de eerste basislaag  (primer) in de kleur van je voegen te zetten. De finale afwerkkleur (zwart in jou geval - hoewel ik eerder naar antracietgrijs zou gaan) ga je drybrushen over die stenen.
Ga je dan later nog een aantal washes aanbrengen, krijg je kleurschakeringen in je bestrating.

Ik ben weer bij Juweela geland 8), dit zijn hun oude Kofsteinpflaster, met een zwarte wash komen die het dichts bij de werkelijkheid. Maar eens een wash uitproberen.
...en de steentjes, deze zijn 1.5 bij 1.5mm en zijn gelukkig voor gelegd op een drager...

Wel opletten met die dingen in de bochten. Doordat de steentjes op een drager zitten , heb je geen flexibiliteit.
Maar ik zie jou creaties met die Juweela-steentjes wel komen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #1482 Gepost op: 21 oktober 2018, 19:16:02 »
Zo even een tussendoortje, het plein had nog meer straatmeubilair, en de PTT heeft eindelijk de telefooncellen geplaatst, volgens de fotos waren er minstens twee.



De bodemplaat en de deurgrepen moeten nog. Op een foto had ik het gevoel dat de deur een dwars greep had in de vorm van een metaalstaaf, dat wil ik nog nakijken. En nog wat drybrushen van de telefoon.

Prettige week, Joke

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #1483 Gepost op: 27 oktober 2018, 21:55:00 »
Zo weer een weekend, men merkt dat het bouwseizoen weer begonnen is voor velen, na een week ben ik op de derde zijde afgezakt. (y)

Vandaag een update en een begin van een nieuwe bouwfase.
Eerst de update, de sekstant miste mog de buiten palen:





Verder is begin gemaakt met het stuk waar de tram eindigt, dit is in het gelijke patroon als het middeneiland, de lagen zijn alleen anders, eerst een dunner stuk styreen, dan de rails, erop alleen het schuim van het schuimkarton wat ook voor de voorplaats is gebruikt, en daarop de plakfolie voor...de steentjes.

Hier de eerste twee stappen van dit gedeelte




Gr Joke

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #1484 Gepost op: 28 oktober 2018, 15:11:57 »
Zo weer een stukje verder:


Op de paar foto's die ik van dit stuk kan vinden is een niet meer herkenbaar bestrating-patroon, daarmee bedoel ik dat van het patroon van het andere gedeelte is afgeweken en alleen not dezelfde stenen gebruikt zijn. Tussen de rails ligt zwart maar ik kan niet identificeren of dit asfalt of zwarte stenen zijn. Als iemand het weet mag hij/zij het zeggen.

Ik ben nog steeds niet zeker of ik het water werkelijk uitbeeld of alles vlak leg. ::) Nu neig ik weer naar vlak, voor een rijdende tram al een uitdaging 8)

ps daar de hele keerdriehoek eraan hangt is dit stuk moeilijk te bewegen, wat het leggen langzamer maakt.

Gr. Joke