Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
US diorama in H0 door MaraNCS
Vandaag om 11:27:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Westlandbaan  (gelezen 522830 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Westlandbaan
« Reactie #1215 Gepost op: 12 juli 2018, 22:18:39 »
Joke, in de jaren '70 waren betonstenen nogal populair, ook voor binnenmuren.
Iets groter dan een kalkzandsteen, grove structuur en lichtgrijs van kleur.
Mogelijk dat de binnenmuren daarmee opgetrokken waren.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Westlandbaan
« Reactie #1216 Gepost op: 13 juli 2018, 07:56:25 »
Gaat vast weer leuk worden! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #1217 Gepost op: 15 juli 2018, 16:06:33 »
Goedemiddag,
Vandaag weer eens verder gegaan met de Sextant.

Ik was al eens gestoten op de website van PvopDelftseWielen, die ook nog een Westnederland site hebben. Op deze website zijn de meeste beelden van de Westnederland sekstant te vinden. Helaas in collages, waardoor details onduidelijk zijn of buiten het beeld vielen.
http://www.pvopdelftsewielen.nl/Westnederland%20pagina/Delft/Collage%2012.jpg

http://www.pvopdelftsewielen.nl/Westnederland%20pagina/Delft/Collage%2013.jpg

Gelukkig heb ik van de webmaster van de site, betere scans kunnen krijgen van de ordinale foto's. Helaas kan ik ze hier niet posten maar het resultaat is terug te vinden in het resultaat.

Allereerst een zeskantige doos voor het dak, en van daaruit geprobeerd een mogelijkheid te creëren de zijdelen te kunnen bevestigen.

Verder de dichte tussenmuur gebouwd, en dan kwam de vaststelling dat de arme loketeur toch ook naar binnen en buiten moest kunnen. Dus nog een deur in de tussenmuur. Deze is ergens geplaatst daar ik niet weet waar die zat. Ook weet ik dat aan de andere kant zeker nog een WC en opslagruimte zat alsmede de pauzeplaats van de buschauffeurs.

Nu eerst maar eens wat fotos:


Net als bij de echte tijdens de bouw, rijden de bussen al om het gebouw heen.



Nu eerst proberen de wanden goed te krijgen, die zijn nu nog los en nog niet in orde. Er mist een deur, een brievenbus alsmede de dwarslatten aan de binnenkant.

Ook zeer markant zijn de ouderwetse radiatoren onderdoor. Daarvoor moet ik nog een oplossing vinden. Net als voor de plastic schalen voor de stoelen.
Tussen de wachtruimte en de pauze ruimte was een glaswand, een vergelijkbare was er tussen het de ruimte voor de verkoper en de wachtruimte, die komen nog.

Gr. Joke

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22188
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Westlandbaan
« Reactie #1218 Gepost op: 15 juli 2018, 16:12:53 »
Nou Joke die is nu al mooi. Kun je nagaan als hij helemaal klaar is  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #1219 Gepost op: 15 juli 2018, 16:14:58 »
Wim, bedankt maar er moet nog wel veel gebeuren ;)

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22188
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Westlandbaan
« Reactie #1220 Gepost op: 15 juli 2018, 16:22:36 »
Hoi Joke,

Maar omdat het NU al mooi is belooft het echt wel wat  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Westlandbaan
« Reactie #1221 Gepost op: 15 juli 2018, 21:07:31 »
Verder de dichte tussenmuur gebouwd, en dan kwam de vaststelling dat de arme loketeur toch ook naar binnen en buiten moest kunnen. Dus nog een deur in de tussenmuur. Deze is ergens geplaatst daar ik niet weet waar die zat. Ook weet ik dat aan de andere kant zeker nog een WC en opslagruimte zat alsmede de pauzeplaats van de buschauffeurs.
Ik heb gelezen dat het geen NS-sextant is, maar ben je geholpen met een plattegrond met maat-info van de NS-variant?
Ik moet 'm wel even digitaliseren en per PM aan je sturen, maar ik heb ergens in een boekje een tekening staan van dat ding.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #1222 Gepost op: 15 juli 2018, 22:14:55 »
Hoi Menno,
Bedankt voor het aanbod, maar ik vermoed dat ik dat boekje, de betreffende zijde althsns al eens van Jan44 gekregen heb.

De verwijzing was om aan te geven dat de indeling niet vergelijkbaar is. De fotos die ik nu heb geven de indeling en details zeer goed weer, alleen die deur niet en de ruimte achter de houten wand. Maar die wordt ook niet echt duidelijk op de baan. Ik vermoed dat er gordijnen zaten bij de pauzeruimte, om de chauffeurs uit het gezicht te zetten tijdens hun pauze.
Dus een paar kasten een klein keukentje -koffiemachine, waterkoker, koelkast — een wc, kasten en wat noodmateriaal voor kleine reparaties .... iets in die geest.

Deze is eigenlijk in drieen gedeeld, de helft is pauzeruimte niet duidelijk zichtbaar voor het publiek, de andere helft is 1/4 loket en 1/4 openbare loket ruimte/wachtruimte.
De sextant heeft altijd minstens 1 bakstenen muur, en daarop is deze geen uitzondering, ik vermoed dat die muur een dragende muur is. Gekgenoeg is deze muur niet doorgetrokken, maar is het tweede gedeelte met houten ramen met glas dichtgemaakt.

(Dat is het leuke aan eigenbouw, je moet ook zelf het gebouw ontleden en verstaan hoe het in elkaar zat, voordat je het goed kan bouwen)

Prettige week, Joke

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #1223 Gepost op: 18 juli 2018, 18:01:54 »
Goedeavond hier weer een update:

Allereerst zijn nu ook alle strips op de binnenkant van het venster aangebracht en zijn de wanden afgeschuind. Nu passen alle wanden op hun kop in de  dak structuur.



Zo'n na twee dagen randjes van 1mm verfen hier het tussenresultaat. Met het huidige warme droge weer. droogt de verf sneller dan men verven kan >:(

Maar goed, morgen nog een paar puntjes na tippen en dan kan het samenbouwen weer verder:


en de binnenmuur krijgt ook een gele streep:


Eet smakelijk

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Westlandbaan
« Reactie #1224 Gepost op: 18 juli 2018, 20:16:55 »
Hoi Joke,

Wat wordt je sextant gaaf zeg. ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat. bouw je ook verlichting, NS personeel en reizigers in ?

Wat heb je toch gouden handen als je zoveel zelfbouwsels in elkaar tovert. Kan ik voor mijn baan ook gebouwen bij je bestellen ?  ;D ;D

Ik blijf het weer volgen. Succes met de verdere bouw !

m.v.g. Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #1225 Gepost op: 19 juli 2018, 07:25:17 »
Hoi Ruud,

Bedankt voor je reactie.

Ik moet je helaas dubbel telleurstellen ;D

Het NS personeel heeft in dit gebouw niets te zoeken, hooguit een kaartje voor de bus ;D Maar ze zullen bedient worden van Westnederland personeel.
Tevens komt er een kleine wachtruimte met van die goedzittende kuipstoelen. Aan de andere kant komt de chauffeurs wachtruimte, weet nog steeds niet of daar gordijnen zaten of op een andere manier het zicht genomen worden is.

Helaas kan ik na een keer bouwen het gebouw niet meer zien, daarom kom ik niet verder als het prototype 8)

Gr. Joke

(ps verlichting .... heb ik nog niet echt aangedacht.  ::) dak is al dicht, wordt dan waarschijnlijk moeilijk :-\)

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Westlandbaan
« Reactie #1226 Gepost op: 19 juli 2018, 08:08:18 »
Hoi Joke,

Ik had er even niet bij nagedacht dat het een Westnederland gebouw moet worden. Ik ken de sextants alleen van NS ( Vlaardingen west en Maassluis west ) dus dan denk je automatisch daar aan.

Als je jouw gebouwen ( prototypes )na het bouwen niet meer kunt zien, is dat geen probleem hoor. Dan kun je gewoon alles inpakken in bubbelfolie in een grote doos. Ik laat dan nog ff weten of het ophalen of versturen wordt  ;D ;D

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2018, 08:10:53 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #1227 Gepost op: 19 juli 2018, 20:06:43 »
Goedeavond,

Allereerst Ruud, dat niet meer kunnen zien heeft betrekking op de bouw, tegen het einde wil ik het gewoonweg klaar hebben. Ieder gebouw zelfs dit kleine eenvoudige gebouwtje heeft veel meer details als man zich ervoor gaat interesseren. Het gebouw wordt dan op mijn "baan" gezet en wordt een tijd vergeten tot ik me afvraag of ik het werkelijk zelf gemaakts heb 8)

Hier weer eens een kleine update, de onderkant van de dakrand is nu ook houtkleur geverfd.

Het gebouw op de baan, met bussen en station:







De wanden zijn nog niet vast maar dat wil ik pas definitief maken als de sekstant is ingericht.

Nu ga ik me op de rest van de inrichting concentreren. Allereerst hoe maak ik die ouderwetse radiatoren, die onderlangs liepen en ja die je van buitenaf ziet. En dan nog de andere tussenwanden.

Gr. Joke

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: Westlandbaan
« Reactie #1228 Gepost op: 19 juli 2018, 22:10:15 »
Hoi Joke,

jaren geleden, de goede jaren '80 ben ik regelmatig met een oom mee gereden. Hij was buschauffeur bij Westnederland, een leuke tijd.
De kaartverkoop ruimte had een deur naar de pauze ruimte voor de buschauffeurs, maar of er een gordijn hing, bij de buitenramen kan ik mij niet meer herinneren.

Ik dacht dat er één muur met een grove grijze steen was opgetrokken, maar welke?
De wand tussen de buschauffeurs en de wachtende reizigers, was van hout of glas met een gordijn. Jammer genoeg kan ik er geen foto's van terug vinden.

Groeten,

Christoph

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Westlandbaan
« Reactie #1229 Gepost op: 19 juli 2018, 22:12:30 »
Dit ziet er prachtig uit Joke!

Lekker op je eigen baan laten staan. Hoewel... Ik heb gelezen dat er een grote modelspoorbaan voor bezichtiging komt in Schaffhausen, hebben ze daar geen behoefte aan je bouwsels...  ;)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel