Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Eerste baan project: de start!  (gelezen 1876 keer)

Flonneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Eerste baan project: de start!
« Gepost op: 03 februari 2019, 08:10:35 »
Hallo allen,

Sinds kort ben ik bezig met mijn eerste (H0) spoorbaan project. (zie ook: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87283.0 )

Omdat de hobby mij erg bevalt (volledig nieuw zoals in andere topic te lezen) heb ik besloten een projectpagina te openen om de voortgang bij te houden voor mezelf en voor geïnteresseerden :)

Het idee

Hoofdrol in het plan is mijn Fleischmann H0 Profi Startset 6392 + uitbreidingsset F 6194. Deze sets had ik al een jaar of 15 liggen. Heb daar vroeger met mijn broertjes een hele korte tijd mee gespeeld, maar de set is z.g.a.n. dus perfect voor mijn 1e project! Wel wil ik met de tijd een andere loc aanschaffen.





Door de combi van de 2 sets is de totale grootte van de baan +- 165cm x 90cm. hieronder het definitieve plan



Uitleg
Het geheel wordt gebouwd op 15mm dik multiplex incl. achterwand op een stalen frame (bureau frame) dat in hoogte verstelbaar is. Het wordt een industrie georiënteerd project.

Beneden wordt het “hoofd/laad” spoor. Hier komt o.a. de thuisbasis van de loc en de wagons, en wordt alles geladen/onderhouden. Het losse spoor bovenin wordt gebruikt als “los” perron. Hier worden de goederen gelost die besteld en nodig zijn voor de bewoners van het dorpje rechts en boven de baan. Op deze manier geef ik de trein een “doel” om voor te rijden en wordt het qua bebouwing en infrastructuur wat diverser.

Het begin
Momenteel is de baan gelegd en heb ik de elektronische wissels aangesloten op de wisselkastjes. De bedrading ga ik nog netjes wegwerken onder de tafel als ik ook de verlichting van de gebouwen ga aansluiten.

Omdat ik niet goed wist wat nou het beste was om te beginnen, heb ik als test een 1e huisje gekocht om mooi het lijmen is uit te proberen.



Inmiddels heb ik ook een loc loods en een los perronnetje aangeschaft en heb ik mijn 1e poging tot wheateren gedaan aangezien deze erg plastic waren. vooral de loc loods is goed gelukt, het los perron heeft nog wat aandacht nodig (iets te donker geworden naar mijn zin en iets te overdreven.

Maar al doende leert men, dus dat komt wel goed  ;D





Beiden worden nog een keer nagelopen maar het is al 100x beter dan hoe het uit de doos kwam !  :angel: , ook wordt alles voorzien van verlichting.

Momenteel ben ik bezig met het maken van een kolenopslag incl. laadkraan, om de voorraad van de locomotief bij te kunnen vullen uiteraard! en ik heb 2 waterkranen die ik nog moet schilderen.

Binnenkort dus een update met de gebouwtjes op de baan en dan is gaan kijken wat de volgende stap wordt! (tips altijd welkom!)

Deze foto's zijn allemaal met de telefoon gemaakt, op de baan wil ik tzt met de spiegelreflex gaan fotograferen om zo realistisch mogelijk te kunnen fotograferen.

Samenvattend: Dit is mijn eerste trein project en tevens mijn 1e knutsel project qua bouw. Veel dingen zal ik moeten leren en niet alles zal in 1x goed gaan of beter kunnen, tips/commentaar altijd welkom uiteraard!

Tot de volgende update!


Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Eerste baan project: de start!
« Reactie #1 Gepost op: 03 februari 2019, 08:16:38 »
Helemaal top,

Je bent begonnen en het rijd tenminste. Ik ben al 2 jaar aan de gang en door van alles, inmiddels verschillende projectjes liggen.
Zo maar een bijdrage.

Jij net als ik, zitten op zolder. De dwarsbalken zijn lelijke dingen in een modelbaan. Zo te zien werk je op een hoogte van ong. 70cm. Zet tegen je baan een achterwand van om en nabij 50 cm. Dat kleedt de baan erg aan en die foeilelijke balk doet wel zijn functie en maar telt niet meer mee.

groet Ad
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2019, 10:51:10 door Ad Cleijsen »

Flonneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Eerste baan project: de start!
« Reactie #2 Gepost op: 08 april 2019, 10:39:59 »
uiteraard niet stilgezeten! ik zal v.d. week een foto update geven, maar ben druk bezig geweest met het bouwen van diverse gebouwen. Binnenkort de bedrading echt goed verwerken onder de baan en de verlichting allemaal werkend maken  8)