Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Arduino  (gelezen 9353 keer)

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
Arduino
« Gepost op: 08 februari 2014, 11:13:28 »
Ben uitgenodigd voor een workshop Arduino.
Ben nog uit het analoge tijdperk en weet niets van elektronica, computers, programmeren en wat dies meer zij.
Kan iemand mij duidelijk maken of zo'n introductie zin heeft. 
Lijkt me op zich wel leuk om m'n toekomstige overwegbomen mooi aan te kunnen sturen, dat zou ik nu nog met zo'n onbegrijpelijk raar fallermotortje uit 1965 doen.
Medeforumgebruikers, wilt u mij van advies dienen??

Met vriendelijke groet, Tom Z

smits66

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • Schaal 1:160, Arduino
Re: Arduino
« Reactie #1 Gepost op: 08 februari 2014, 12:04:59 »
Hoi Tom

Ikzelf ben al een tijdje met de Arduino aan het experimenteren op zich zelf is het niet moeilijk.

Arduino heeft niets met modelspoor aansturing te maken, het is meer bedoeld er mee te experimenteren, je moet wel al enige kennis van electronica hebben en je moet programmeren leuk vinden.

Ik ben zelf met de Arduino een analoge modelbaan sturing aan het ontwerpen/ bedenken. (zie mijn draadje)
Er zijn projecten bekent waarmee de Arduino met het dcc protocol  kan comminiceren. (zoek opdracht arduino dcc)

Als je niets met electronica en programmeren hebt zal ik er niet aan beginnen, de hele baan besturing zal je zelf moeten ontwikkelen en programmeren.

De Arduino word niet veel toegepast als modelbaan sturing op het internet is er niet veel over te vinden (zoek opdracht arduino model railroad)

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt, heb je nog vragen kun je me altijd een pb sturen.

Mvg Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.


bouw draadje "Laubenstein"

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
Re: Arduino
« Reactie #2 Gepost op: 08 februari 2014, 12:09:22 »
Dank, Paul, zal me met behulp van jouw verwijzingen nog eens verder orienteren.
Weet weliswaar nauwelijks van iets, maar je moet natuurlijk ooit ergens beginnen met bijvoorbeeld programmeren. En dat is toch ook nodig bij digitaal rijden en zo, toch ??

Grtzz, Tom Z.


smits66

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • Schaal 1:160, Arduino
Re: Arduino
« Reactie #3 Gepost op: 08 februari 2014, 12:32:49 »
Hoi Tom

Als je digitaal wil gaan rijden komt er niets of nauwelijks programmeer werk aan te pas, het is een kwestie wat instellingen aanpassen.

De arduino moet je van de grond af programmeren zie voorbeeld:

  • /*
      Modelbaan sturing met behulp van de arduino microcontroller. (geheel analoog)
     
      Voorbeeld 2 : Knipperlicht, Laat twee led's om en om knipperen.
      De knippersnelheid van de led's kan je veranderen door de waarde in delay te veranderen.
      Deze code is public domain.(iedereen mag het veranderen)
     */
     
    // Poort 11 en 12 worden in dit voorbeeld gebruikt.
    // Geef poort 11 en 12 een naam.

    int led1 = 12; // Geef poort 12 de naam led1.
    int led2 = 11; // Geef poort 11 de naam led2.

    // Deze setup routine word één keer aangeroepen, na het indrukken van de reset of nadat de spanning er op is gezet.

    void setup()
    {               
      // Stel de poorten in als input of output.
     
      pinMode(led1, OUTPUT); // Maak van poort 12 een output.
      pinMode(led2, OUTPUT); // Maak van poort 11 een output. 
    }

    // Deze loop routine word constant herhaald todat de arduino word uitgeschakeld.

    void loop()
    {
      digitalWrite(led1, HIGH); // Zet led1 aan. (HIGH)
      digitalWrite(led2, LOW);  // Zet led2 uit. (LOW)
      delay(1000);              // Wacht 1 seconde.
      digitalWrite(led1, LOW);  // Zet led1 uit. (LOW)
      digitalWrite(led2, HIGH); // Zet led2 aan. (HIGH)
      delay(1000);              // Wacht 1 seconde.
    }

Zoals je ziet moet je het hele programma zelf ontwikkelen.

Bij digitale dcc sturing hoef je alleen de CV waarde te veranderen.
 

Mvg Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.


bouw draadje "Laubenstein"

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Arduino
« Reactie #4 Gepost op: 08 februari 2014, 16:02:58 »
Ik ben als werktuigbouwer ook begonnen aan de Arduino en ik moet zeggen, het is gaaaaaf!
De mogelijkheden zijn eindeloos! Ja, je zal iets moeten leren, maar op Arduino.cc staan gigantisch veel voorbeelden die je echt helpen.
Zelf heb ik een al een servodecoder nagebouwd (anderen op dit forum ook, zoek maar!) en ik heb ook een hele simpele lokmaus (die alleen maar voor en achteruit gaat en 1 adres heeft) gebouwd die ik aan Xpressnet kan hangen. Ook zijn er andere libraries voor CAN-bus, Loconet, etc.

Kortom, als je iets wilt leren en zelf iets wilt bouwen dan is de Arduino dé mogelijkheid!
Voor een spoorwegovergang kan je trouwens ook een digirails DR4024 servodecoder gebruiken, maar met de arduino zal het goedkoper zijn (als je kopieen uit China koopt) en misschien ook wel leuker!

Henk
K.Bay.Sts.B

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
Re: Arduino
« Reactie #5 Gepost op: 08 februari 2014, 19:51:29 »
@ Paul

Ben niet direct van plan een hele baan aan te gaan sturen, met automatisering c.q digitalisering wil ik heel simpel beginnen. Heb de akelige neiging te willen begrijpen wat er gebeurt.

@ Henk

Je klinkt heel enthousiast, wat ik me wel even a vraag is wat je bedoelt met goedkope chinese kopieen - gaat dat over arduino kopieen of over de dingen die je er mee aanstuurt?

Overigens leuk dat jullie hebben willen reageren !

Tom Z.

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Arduino
« Reactie #6 Gepost op: 08 februari 2014, 22:28:44 »
Arduino is open-source (volgens mij), dus er zijn veel kopieën, gemaakt in China. Sommigen gaan zover dat ze zelfs de kleurencombinatie en de tekst "made in Italy" worden gekopieerd, maar ze werken prima.
Onderdelen, zoals snelle optocouplers, kan je daar ook bestellen. Servo's zal je ook wel vinden, maar heb ik nog niet besteld.
Het kan lonen om eens op websites als dx.com en aliexpress.com te kijken.
Conrad heeft dezelfde dingen absoluut, maar de prijs is aanmerkelijk hoger.

Henk
K.Bay.Sts.B

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7813
Re: Arduino
« Reactie #7 Gepost op: 09 februari 2014, 12:06:43 »
Kan me bij Henk aansluiten.
Kijk eens bij de chinese web shops. Voor een habbekrats kan je alles krijgen.
Mijn collega heeft daar pas een Arduino bordje en diverse shields (opzet printjes voor verschillende functies) gekocht. Inderdaad met de tekst "Made in Italy" er gewoon op  8)
Zagen er strak geassembleerd uit. Niets met de "Chinese" slag gemonteerd.

Voor niet teveel geld kan je zo leuk leren omgaan met een Arduino en software schrijven.
Gr.
Eric

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Arduino
« Reactie #8 Gepost op: 09 februari 2014, 17:10:14 »
Absoluut!
Ik heb vandaag voor elkaar gekregen om dmv een servo en een lichtsensor de garagedeur te openen via een oude telefoon.
(Arduino kijkt naar de lichtsensor en als er naar de telefoon gebeld wordt, maakt hij er een servo naar x graden van, waarna de servo de afstandbediening indrukt. :) )
Als ik eerder op dit idee was gekomen had ik dit in binnen een week na eerste kennismaking voor elkaar gekregen.
Daarvoor heb ik dagen grprobeerd een analoge schakeling te maken die hetzelfde zou kunnen doen. denk dat ik daar meer geld aan uit heb gegeven, dan aan een nieuwe arduino.
Groetjes,
Henk
K.Bay.Sts.B

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Arduino
« Reactie #9 Gepost op: 09 februari 2014, 19:27:04 »
Ik geloof dat ik off-topic begin te raken, maar ik moet mijn enthousiasme  ergens kwijt, dus een plaatje van de opstelling.
Zo simpel kan het zijn.
 

En ik beschouw mijzelf niet een software expert. Zo simpel kan het zijn!
Tom, ik hoop dat ik je ondertussen overtuigd heb!
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2014, 19:30:21 door Monobrachius. Reden: op een smartphone zit geen fatsoenlijk toetsenbord »
K.Bay.Sts.B

BjornOl49

  • Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Berichten: 555
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
Re: Arduino
« Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2014, 00:06:22 »
Leuk dat ook steeds meer anderen de Arduino gaan gebruiken! Ik heb hem gebruikt om iets van een beveiligingsysteem mee te maken (ik heb er hier wat over geschreven); nu ben ik min of meer bezig om data vanuit de Arduino in de PC te kunnen lezen, zodoende zou ik er ook detectie in kunnen verwerken. Ook wil ik eens kijken of ik d.m.v. een apart bestandje met een dienstregeling erin een soort ARI te maken. Daarnaast wil ik ook eens experimenteren heb combineren van de Arduino met de Raspberry Pi. Mogelijkheden zat in ieder geval!

mvg Bjorn
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM

john26

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
Re: Arduino
« Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2014, 10:22:33 »
Machtig interessant! Waarschijnlijk een domme vraag maar als je code hebt geschreven om bv een sein aan te sturen kan je deze code dan ook in een PIC of ATMEL proc. stoppen via een ander programma zodat je een HEX file hebt. Het is toch C waarmee Arduino werkt?

Groeten John

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Arduino
« Reactie #12 Gepost op: 10 februari 2014, 15:55:24 »
De Arduino werkt met een aangepaste versie van C en is derhalve niet zondermeer uitwisselbaar.

Hetzelfde geldt voor de verschillende types controllers: Een PIC werkt volledig anders dan een AVR van Atmel en ook onderling zitten er verschillen in registers en banken waardoor programmacode van de een niet zonder meer werkt in de ander.

Een groot verschil is de programmeerbaarheid: PIC's vereisen vaak complexere programmers om tientallen varianten te kunnen programmeren terwijl de AVR's met betrekkelijk simpele ingrepen met dezelfde programmer geprogrammeerd kunnen worden.

Wat je wel kan doen: de Arduino gebruiken om de AVR op het arduino printje te programmeren, de chip uit het voetje te trekken en lekker in je eigen printje te prikken. Als je wat handiger bent kun je zo ook losse AVR's kopen en die programmeren.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Arduino
« Reactie #13 Gepost op: 10 februari 2014, 16:29:12 »
Een groot verschil is de programmeerbaarheid: PIC's vereisen vaak complexere programmers om tientallen varianten te kunnen programmeren terwijl de AVR's met betrekkelijk simpele ingrepen met dezelfde programmer geprogrammeerd kunnen worden.
Dat vind ik niet helemaal waar. Met een Pickit 2 is gros van alle PIC's gewoon te programmeren. AVR is juist nu weer wat moeilijker gaan doen met de introductie van de Xmega's.

Blijft idd dat de opbouw anders is. Tuurlijk is de code om te zetten als de hardware dit toe laat maar niet 1 op 1. En hoe moeilijk het is hangt af van hoe erg low level de registers van de verschillende zaken aangestuurd worden. Als je C voor AVR kunt schrijven kun je dat ook voor PIC. Je zult alleen opnieuw moeten uitzoeken hoe je de verschillende functies van de uC aan moet sturen. Arduino is idd een mooie simpele instap. Mede dankzij de vele online documentatie en de ingebakken functies. Dit laatste mis ik in veel AVR toepassingen. Maar voor permanente toepassingen is een Arduino maar duur. Een AVR of PIC kost een fractie.

Zelf gebruik ik PICs maar heb ook wel AVR gebruikt. De nieuwe Xmega serie van AVR ziet er wel erg goed uit, veel functies voor weinig geld. Grote nadeel is de (nu nog) dure programmer die je nodig hebt.


Timo
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2014, 17:13:15 door Timo. Reden: typo die gelijk gecensureerd werd :D »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

john26

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
Re: Arduino
« Reactie #14 Gepost op: 10 februari 2014, 16:51:21 »
Menno en Timor,

Dank voor jullie antwoord. Ga eens een zoektocht op het internet houden.

Groeten John