Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

beveiliging bovenleidingstraject door FLinn
Vandaag om 23:34:36
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
Vandaag om 23:33:37
Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel. door Silvolde
Vandaag om 23:30:24
Knooppunt aan de Twentelijn door 1200blauw
Vandaag om 23:21:30
Roco VAM oranje/groen welke RAL door Fritsprt
Vandaag om 23:15:44
Falkenheim door Falcon10
Vandaag om 23:04:04
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 22:55:31
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Rob E.
Vandaag om 22:52:27
Onshape cursus door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:41:51
Onze Deutsche Reichsbahn 1920-1945 (ook 2e wereldoorlog) door 44
Vandaag om 22:41:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 22:38:55
NS Stoomverwarmingswagen door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:33:54
Bouw NS 532 spoor 1 door Vincent NCO
Vandaag om 22:15:28
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Nulspul
Vandaag om 22:10:20
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 22:07:27
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 22:03:52
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door Dave.......
Vandaag om 21:51:28
Multimaus wijzigen cv’s lukt niet door henk
Vandaag om 21:42:34
Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud) door Floris Dilz
Vandaag om 21:37:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:26:12
Reclame-, Stations-, naamborden maken met Paint Shop Pro, maar verschalen? door Bahn-AG
Vandaag om 20:59:14
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:39:29
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 20:39:15
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Kronefan
Vandaag om 20:20:12
Treinbaan bouwen in een koffer door bask185
Vandaag om 20:07:27
Rollenbank zelf bouwen met 3D-geprinte materialen door NL-modelspoor
Vandaag om 19:48:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 19:39:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndréDev
Vandaag om 19:27:56
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 19:22:30
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:57:41
  

Auteur Topic: Toen en Nu  (gelezen 52829 keer)

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1307
Re: Toen en Nu
« Reactie #165 Gepost op: 20 januari 2017, 13:35:54 »
Hier een paar mooie plaatjes van de van Gent&Loos loods te Eindhoven.
Website http://www.eindhoveninbeeld.com


Vroeger.


Nu.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1307
Re: Toen en Nu
« Reactie #166 Gepost op: 20 januari 2017, 13:46:57 »
Hier nog een paar mooie plaatjes van de werkplaats te Eindhoven.
Bovenste foto afkomstig van http://www.eindhoveninbeeld.com/


Vroeger toen de Beel en de 2400 serie daar nog reden.


Foto van 05-01-17


Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1307
Re: Toen en Nu
« Reactie #167 Gepost op: 20 januari 2017, 13:51:27 »
Hier nog een paar mooie plaatjes van de werkplaats te Eindhoven.
Bovenste foto afkomstig van http://www.eindhoveninbeeld.com/


Vroeger.


Foto gemaakt op 05-01-17




dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2021
Re: Toen en Nu
« Reactie #168 Gepost op: 20 januari 2017, 13:59:51 »
Mooie vergelijking.
Je ziet de verschillen (ontstaan in de loop der jaren), maar ook de overeenkomsten.
 (y)
Niels

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re: Toen en Nu
« Reactie #169 Gepost op: 20 januari 2017, 15:17:24 »
Verschillen: geen Beelen meer. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 698
    • flickr fotopagina
Re: Toen en Nu
« Reactie #170 Gepost op: 26 mei 2017, 11:26:18 »
Onlangs nog eens in Boekarest (Roemenië) geweest om trams te fotograferen. Door de lage en onregelmatige frequentie van de trams en vooral door het
drukke autoverkeer valt dat niet mee. Vaak kom ik op dezelfde fotopunten uit, waar ik vroeger ook al eens gestaan heb.


De Calea Grivitei in de buurt van het Gara de Nord is zo'n straat, waar ik eerder was. Thans is dit een onderdeel van de eindpuntlus bij het Gara de Nord voor
onder andere lijn 45. Uit sommige huizen groeien inmiddels bomen, een enkel huis is opgeknapt. De foto is van 14 mei 2017.


Een dia van 23 juni 1991 van dezelfde straat. De gemoderniseerde Electroputere vierasser 6161 met aanhangrijtuig 6361 zal als lijn 45 rechtdoor gaan naar het
toenmalige eindpunt General Berthelot.
De hoekhuizen, links en rechts, hebben plaats moeten maken voor de verbreding van de weg. Het eindpunt General Berthelot is allang verdwenen.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 698
    • flickr fotopagina
Re: Toen en Nu
« Reactie #171 Gepost op: 10 juni 2018, 10:44:50 »
Kortgeleden nog eens in Hiroshima (Japan) geweest om de tram te fotograferen.
Probleem met Hiroshima is dat de tram vaak in erg drukke straten rijdt, waardoor er
haast altijd andere weggebruikers pontificaal voor de tram rijden.


Soms lukt het wel om de tram redelijk vrij te krijgen. Beter is om een verkeersluw straatje op te zoeken en daar je geluk te beproeven.
Ik herinnerde me nog dat er een redelijk stil straatje met lage bebouwing was vlak bij het eindpunt Hiroshima Port (eerder Ujina genaamd), waar ik in 1995 had gefotografeerd.


Het straatje in 1995.


Dezelfde straat in 2018.
Een teleurstelling was het wel.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
 
 

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Toen en Nu
« Reactie #172 Gepost op: 10 juni 2018, 13:49:05 »
Als je als eindredacteur voor het Spoorgroep Luxemburg Periodiek actief bent, dan probeer je de veranderingen in het land een beetje bij te houden. 3 voorbeelden van grote verschillen in toen en nu:

Schouweiler, 19 april 2004:


Schouweiler, 16 september 2011:


Bascharage-Sanem, 19 april 2004:


Bascharage-Sanem, 19 augustus 2010:


De spoorlijn Luxemburg - Schouweiler - Pétange is van enkelspoor naar dubbelspoor gegaan om het toegenomen verkeer beter te kunnen verwerken en om goederentreinen van de bochtige lijn Petange - Esch-sur-Alzette - Bettembourg af te halen. Op de lijn liggen voor én na elk station overloopwissels om ten alle tijden op alle sporen te kunnen rijden. ProRail kan daar nog wat van leren...

Om actueel te blijven, 3 plaatjes van het emplacement Bonnevoie, in de stad Luxemburg en vroeger behorend bij de oude werkplaatsen:
Er lagen nog sporen, overgebleven van het goederenvervoer. Hier werden treinen weggezet die even niet meer nodig waren, maar ze hadden geen bovenleiding (16-04-2006):


Da's lastig, dus bovenleiding aangelegd (03-06-2006):


Maar er is een nieuw depot aangelegd met nieuwe opstelsporen, dus deze zijn niet meer nodig (22-09-2012):


Maar ook deze situatie is alweer veranderd (inhoud 'gebouw' in het midden zit nu in het nieuwe depot) en gaat nog verder op de schop want het gebouw geheel links op de laatste foto gaat tegen de vlakte voor een nieuw opstelterrein voor de trams. Wordt dus nog vervolgd!

Groet, Raymond v/d Hoven

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 516
Re: Toen en Nu
« Reactie #173 Gepost op: 10 juni 2018, 15:11:35 »
Mooie plaatjes Raymond. Dank daarvoor.

Äddi, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Toen en Nu
« Reactie #174 Gepost op: 27 september 2018, 12:24:41 »
Was recentelijk in Veghel en heb thuis nog eens wat oude dia's doorgenomen die ik daar eeder heb gemaakt. Mooie aanleiding voor een toen en nu.


Zomer 1988 is er nog goederenverkeer naar CHV in Veghel. Een tweetal 2400-en passeert met graanwagens de handbediende overweg in de Populierlaan.


Dertig jaar later is er geen treinverkeer meer op de lijn naar Veghel en is de overweg aangewezen als rijksmonument. Op het agrarisch perceel links op de foto is inmiddels een appartementengebouw gebouwd.

Martijn

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 698
    • flickr fotopagina
Re: Toen en Nu
« Reactie #175 Gepost op: 07 november 2018, 15:55:20 »
Een dia van 23 september 1978: de S-Bahn van Warnemünde naar Rostock bij de halte Rostock Marienehe.


Op 28 september 2018 was ik met veel beter weer nog eens bij die halte.

Vanwege de zon en de schaduw kon ik niet hetzelfde standpunt kiezen als in 1978.
Er is toch wel veel veranderd: de reiziger kan droog staan bij regen; de spoorlijn is geëlektrificeerd.
Het materieel is er in mijn ogen uiterlijk niet op vooruit gegaan (al zullen de rijkwaliteiten
van de huidige Talent2 wel beter zijn).
De loods met opschrift Depot 12 herbergt de museumcollectie van de tram (en bus) van Rostock.


Voor de volledigheid nog een dia van de diesellok (118-182).

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

 

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 698
    • flickr fotopagina
Re: Toen en Nu
« Reactie #176 Gepost op: 26 juni 2020, 00:20:54 »
Dit draadje nog maar eens wakker geschud.


Op 23 mei 1983 fotografeerde ik een 2-delige Sprinter bij Vlaardingen West op de spoorlijn naar Hoek van Holland. 


Gisteren geprobeerd om een foto met hetzelfde standpunt te maken. Dat gaat niet; je staat te laag en wordt platgereden door het autoverkeer.
Het vijvertje is verplaatst en er is een onderdoorgang in plaats van een overweg voor het wegverkeer. De flat in de verte is niet verdwenen.
En oh ja, er rijden metrostellen van de RET.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9125
Re: Toen en Nu
« Reactie #177 Gepost op: 26 juni 2020, 08:47:36 »
En die flat is lager geworden.  8)
Mooie plaatjes weer Wim! Die spoortuintjes doen zo langzamerhand wel gedateerd aan, terwijl je ze in die tijd toch overal wel tegen kwam.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Toen en Nu
« Reactie #178 Gepost op: 26 juni 2020, 10:57:40 »
Flat lager? Doordat Wim lager staat is de horizon anders.
Volgens mij zijn eerder de bomen daar hoger geworden.

Mooie vergelijken trouwens, dank voor het ophalen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel