Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: "Spelen" met treinen  (gelezen 5605 keer)

Noordpool

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
"Spelen" met treinen
« Gepost op: 19 januari 2014, 18:31:18 »
Voor mijn zesde verjaardag kreeg ik van mijn ouders een Fleischmann startset met het bekend lokje Anna, een bierwagen en een open wagen. Een beter cadeau hadden mijn ouders mij niet kunnen geven, want nu bijna veertig jaar later "speel" ik nog steeds met treinen.
En over deze laatste opmerking wil ik het juist hebben. Alleen mijn directe omgeving weet van mijn hobby. Want hoe lang het alleen geen "spelen" meer is, maar uitdenken, bouwen, afstemmen en leren, denken veel mensen dit toch wel. Kijk maar naar TV waarin al snel een beetje vreemde man wordt neergezet, in zijn ééntje, al spelend, conducteurspet op, met zijn treinen welke in sneltreinvaart over een ovaaltje rijden.
Met collega's en kennissen heb ik het nooit over mijn hobby, alleen omdat ik niet dat stempeltje op mijn voorhoofd gedrukt wil krijgen. Mocht het bij toeval toch een keer ten sprake komen zie ik mensen toch altijd wel enthousiast worden en blijken ze zelf vaak ook treinen te hebben (al staat het maar in dozen op zolder). Ook de beursen worden druk bezocht en zijn er vele hobby tijdschriften en verenigingen. Met andere woorden er is bestaansrecht voor.   

Hoe gaan jullie met dit fenomeen om? En hoe zouden wij "onze hobby" uit dit hoekje kunnen krijgen? 
Lid:
OMC Hilversum

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2014, 18:40:41 »
Ik zeg nooit dat ik met treintjes speel maar dat ik in mijn vrije tijd de modelspoorwegbouw beoefen.
Ik vraag aan mensen of zij cruise control in hun auto hebben en na hun antwoord (ja/nee) zeg ik dat ik dat in al mijn treinen heb.
Knar46

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2014, 18:45:51 »
Ik zou zeggen: Kom uit de Kast  ;D Je geeft zelf al aan dat als je het er over hebt, veel mensen spontaan reageren! Mensen zijn vaak bevooroordeeld, maar laat je zien waar je mee bezig bent, gaat er een nieuwe wereld voor hun open. En verder, wat anderen er van denken, niet aan storen, je hebt genoeg mede-‘spelers’.
Ikzelf heb geen trein(baan), maar ik bouw alleen maar gebouwen e.d. en als er mensen op visite zijn en ik krijg de kans, dan laat ik ze zien wat ik allemaal maak. In eerste instantie denken anderen vaak, ”huisjes maken... dat is toch voor kinderen”.
En als ze dan de resultaten zien van de gebouwen of ze zien een complete treinbaan,of noem maar op, dan krijgen ook zij vaak de kriebels.

Ik heb er nooit moeilijk over gedaan, zelfs niet aan gedacht, dus ik ken het probleem ook niet. Ga lekker met je trein ’spelen’ en laat de hele wereld weten dat je dit leuk vind (y)
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2014, 18:48:14 »
Citaat
En verder, wat anderen er van denken, niet aan storen, je hebt genoeg mede-‘spelers’.

Zo is dat Peter.

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2014, 18:51:19 »
Ik zeg gewoon dat ik met treintjes speel. Ik neem het zelf nie te serieus, hoeven andren dat alvast niet meer te doen. Schamen voor mijn hobby? Nooit!

Grtz,
Niels

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2014, 18:52:19 »


Hoe gaan jullie met dit fenomeen om? En hoe zouden wij "onze hobby" uit dit hoekje kunnen krijgen?

Door alles te vergeten wat je daarvoor schrijft ;D ;) ..... waarom verzwijgen? Ja, ik speel met treintjes op 49-jarige leeftijd, so what? Ik voel me er prima bij en of een ander dat nou niet leuk of normaal vindt... da's hun probleem, niet het mijne ;) Die ander zuipt zich eens stuk in de kraag na de zaterdag-voetbalwedstrijd. Da's in mijn ogen niet normaal maar als hij er een gelukkiger mens van wordt, be my guest :)

Gewoon doen wat je wilt doen, en niet te zwaar aan tillen. Hobby blijven promoten en gewoon over praten  (y)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2014, 18:53:59 »
Het probleem dat Noordpool opmerkt, herken ik niet. Ik vertel Jan en alleman dat ik modelspoor 'beoefen '. Dan blijkt dat de mannen allemaal vroeger treintjes hebben gehad en daar mee speelden. Maar dan leg ik hen fijntjes uit dat je tegenwoordig verstand moet hebben van digitalisering, electra en elektronica, houtbewerking, een goed oog voor landschappen en details, schilderen, et cetera. O ja, neem ook vooral een bijzonder gevulde portemonnee mee, want de hobby is duur (of zo duur als je het wil maken natuurlijk). Als ik hen dan voorbeelden laat zien (op het forum!!!) vinden ze het fantastisch.

Overigens, wat vrouwen er in het algemeen van denken maakt niet zoveel uit. Volgens de meeste vrouwen blijven alle mannen ergens jongetjes, bij alles wat ze doen.  ;D

Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2014, 18:56:28 »
Wat Hijlco hierboven zegt ervaar ik ook.
Afgelopen jaar zijn er nogal wat werklui mijn huis doorgelopen voor onderhoud etc. Aangezien ze langs de modelbaan moesten, viel die nogal op. Van bijna allemaal kreeg ik positieve reacties en geen enkele negatieve.
Dito op mijn werk.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2014, 19:01:29 »
Ja, "mooi spul" roepen die allemaal. En of het even aan kan natuurlijk?  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Benjamin92

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2014, 19:02:49 »
Op de middelbare school werd er nog wel eens lacherig over gedaan. Ik trok me er niet zoveel van aan. Zij deden dingen die ik weer verschrikkelijk vond. En tegenwoordig (ben nu 21) vind niemand het gek. Ben zelfs een keer een klasgenoot tegen het lijf gelopen op Rail (en dat was ook voor het eerst, wist ook niet dat hij treinen had). Afgelopen zomer tijdens mijn vaarperiode zaten we op een avond gezamenlijk over hobby´s te praten en ging het ineens ook over treinen. Bleek dat zo´n beetje iedereen ooit wel een trein gehad heeft. De hoofdwerktuigkundige had zelf een hele grote baan in opbouw.

En dus moet ik zeggen dat ik vrijwel geen negatieve reacties krijg.  :)
Met vriendelijke groeten, Benjamin

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2014, 19:05:13 »
Grappig, ik benoem het altijd als 'de hobby', ook om maar niet aan de 'modeltrams' of iets dergelijks moet beginnen. Is gewoon nietcoolnie. Alhoewel mijn Facebook er vol mee staat, zou je verder niet zeggen dat ik aan de hobby doe.

Je zou de modelspoorhobby bijna als homoseksualiteit kunnen vergelijken. Zoals hiervoor al eerder is opgemerkt, we moeten maar 'uit de kast' komen. Dat is dan de tweede keer voor mij... :-X
Check ook mijn Facebook

Trein-ice3

  • Een allergaartje heeft altijd wat.
  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2014, 19:08:33 »
Het valt wel mee hoor dat hoekje. Net voor Kerst een reportage gezien in een of ander middagprogramma waar uitgebreid en zonder smalen het Spoorwegmuseum werd gepresenteerd door Loretta Schrijver. En wat dacht je van de aandacht voor de treinen van Erik de Zwart, Baantje en Ed Nijpels.
Wijs de critici even op http://nl.wikipedia.org/wiki/Modeltrein
Elke hobby kan en wordt belachelijk gemaakt worden alleen valt je dat misschien minder op nu jij -wellicht onbewust- alleen filtert op treinen.
Vraag de degene die jou uitlacht om zijn hobby en onthoud: wie het laatst lacht lacht het best.

Die dozen op zolder> uit het hoekje halen> opkopen en de inhoud gebruiken of in munt omzetten voor je eigen modelbaan.
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.

Forever Rocofan

  • Online Online
  • Berichten: 2394
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2014, 19:11:56 »
Mij maakt het niet uit wat anderen van mijn modelspoorhobby denken. Ik heb in al die jaren al gemerkt dat mensen die er het stempel opdrukken van " speelgoedtreintjes zijn alleen voor kinderen "  er gewoon niks van af weten en zich nooit hebben verdiept in prijzen, mogelijkheden en kunnen zich eenvoudigweg niet indenken hoe ontspannend het kan zijn om een huisje te bouwen, wat groen aan te planten en uiteindelijk de treinen door je zelf gebouwde wereldje te zien rijden. Met een klein beetje zoeken op Google zouden ze al snel snappen dat een treinstel van 300 euro of meer niet echt kinderspeelgoed is.......

En mocht ik me toch eens moeten verdedigen........ik rook niet  ;D

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2014, 19:16:47 »
Ik kan bovenstaande berichten beamen.
Het kan juist voordeel opleveren. Als je bijvoorbeeld bouwmaterialen nodig hebt. Of iets van techniek moet weten'.
Personen die zich niet met deze hobby bezig houden: daar moet je vaak wel even aan "vertalen" wat je aan het doen bent.
Vaak levert dat weer een leuk gesprek op. En kun je soms nog iets overnemen van iemand.

Met alle techniek aan de baan is de hobby voor andersdenkenden best interessant.

Zou niet in je schuur of zolder opgesloten blijven zitten. :D


Groeten Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2014, 19:19:34 »
Eigenlijk ben ik om een heel andere reden voorzichtig met het bekend maken dat ik de treinenhobby beoefen. Goes is nou eenmaal toch een dorp en ik wil het dievengilde niet op ideeen brengen. Overigens heb ik geen baan, ik verzamel vooral materieel.
Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!