Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 11:11:53
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door NS8714
Vandaag om 10:48:36
Zet in je agenda: zaterdag 30 maart Beneluxspoordag 2019 Nieuw-Vennep... door Bob R.
Vandaag om 10:43:35
Locomotief rijdt verkeerde kant op na vastlopen computer. door Ronaldp
Vandaag om 10:37:45
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door Carel Ruysink
Vandaag om 10:36:06
Havnebane Aalborg Øst. door Hendrik Jan
Vandaag om 10:22:25
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:59:33
's-Heer Heinkenspolder door Frans Peeters
Vandaag om 09:58:17
Toerental vaststellen DC motor door oudebiels
Vandaag om 09:56:33
Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging... door Frans Peeters
Vandaag om 09:56:23
Roco rijtuigen ontsporen door Arjen52
Vandaag om 09:28:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:18:38
Aanschaffen BR245, Brawa of ACME? door Rondje_HO
Vandaag om 09:00:18
Foto's Houten Digitaal 2018 door Marco EB
Vandaag om 08:21:42
MB-module: "L'Esimé" door Patrick1975
Vandaag om 07:55:50
Oude jeugdhobby weer oppakken door Frank 123
Vandaag om 06:40:30
Ik bouw nu echt een wedstrijd A3! door Ronald Halma
10 december 2018, 23:02:57
Aansluitklemmen Fleischmann Profi storen vaak door Sander.
10 december 2018, 22:51:07
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door tuurtje
10 december 2018, 22:50:49
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
10 december 2018, 22:26:57
  

Auteur Topic: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar  (gelezen 41737 keer)

mtr

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #150 Gepost op: 13 mei 2016, 17:06:41 »
Mooi allemaal Ruud!

Netjes die plastic nummer plaatjes aan de draden: Waar haal je die dingen of bestel je ze online?

Wat bedoel je met het bekende probleem van de DR4018?

Dank.
Martin
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2016, 17:09:34 door mtr »
Fleischmann, Roco en Liliput materiaal. Digitaal DCC protocol. Intellibox en koploper. Tijdperk 2. DRG. Fleischmann Modell-Gleis HO.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5059
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #151 Gepost op: 13 mei 2016, 18:25:32 »
@Martin: de tiraps zijn van conrad 539848–89 ;).
Het hele verhaal mbt de 4018 staat hier. Ik het kort komt het er op neer dat je van de uitgangen 8 tot 16 of wel de tweede helft van de decoder, voor het schakelen van magneetartiekelen beter geen gebruik kunt maken van hun eigen c-aansluitingen, maar de c (common) van de eerste gebruikt. Gebruik je verder al voeding een gelijkstroom voeding die wat zwaarder is, dan zal het probleem zich niet voordoen (y). Ik blijf het een geweldig product vinden (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

mtr

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #152 Gepost op: 13 mei 2016, 23:51:53 »
Dank Ruud.

Ik gebruik Viesmann stikkers om mijn kabels te "benoemen en te organiseren". (Viesmann Kabel-Beschriftungssatz 6848) Ik ben er heel tevreden mee. Maar dit Conrad product gaat een goede aanvulling zijn bij mij. Dank.

Dat is een heel verhaal over die 4018. Heb die DRAAD geprobeerd te doorgronden. Eén en ander samenvattend begrijp ik dat voor deze decoder de conclusie is dat je externe voeding bij voorkeur 3-4A moet leveren. (Okay, ik begrijp dat dit al off topic is. Dat hoort in die DRAAD, nietwaar?)

Groet,
Martin
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2016, 23:54:05 door mtr »
Fleischmann, Roco en Liliput materiaal. Digitaal DCC protocol. Intellibox en koploper. Tijdperk 2. DRG. Fleischmann Modell-Gleis HO.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5059
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #153 Gepost op: 14 mei 2016, 00:48:17 »
@Martin: dat zou voldoende moeten zijn.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5059
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #154 Gepost op: 15 mei 2016, 00:08:40 »
pff....wissel 35 en 36 werken ook. Nu nog wissel 37 die op niveau 3 ligt, boven op de spiraal voor de kruising. Daarvan zal de bedrading via de 25 polige connector op niveau A en de connector op niveau B, naar één van de nog vier vrije uitgangen van WD5 gaan.



Wordt een karweitje voor de zondag ;D.
Wordt vervolgd ;)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8144
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #155 Gepost op: 15 mei 2016, 13:51:04 »
T is zondag,ben je al klaar ?  ;D

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5059
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #156 Gepost op: 15 mei 2016, 14:21:38 »
@Floris: Nope, met testen op de gelijkstroom trafo, dat doe ik voordat ik de verbinding maak met de digikeijs wissel decoder, bleek er een sluiting tussen schakeldraad en massa te zitten aan beide schakeldraden. De eerste was snel gevonden, draad aan de connectorpin raakte de er naast liggende pin :-X. De tweede sluiting moet ik nog opsporen. De verbinding naar wissel 37 loopt nl over vier 25 pens sub-D connectoren. Normaal test ik telkens met de draden voor ik ze aan de volgende connector soldeer. Dit keer effe vergeten :o. Dat wordt dan gelijk afgestraft. Eerst testen is wel zo handig. Heeft me  :-X :-X al een driewegwissel spoel en een 4018 gekost door niet eerst te testen voor het aansluiten. Door schade en schande wordt je wijs ;D.



Nu eerst m'n Force cob-ledlamp opladen, zonder dat ding zie ik helemaal niet wat ik doe :-\. Ideaal ding, ook voor dit soort werk (y).



Wordt vervolgt ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5059
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #157 Gepost op: 20 juni 2016, 22:59:06 »
De nieuwe Digikeijs DR5000 centrale en de twee DR5033 booster, samen met een Floodland loconet 8 hub voor de loconet aansluitingen en een loconet4 hub voor de Roco multimuizen op een plaat geschroefd en dat geheel onder het onderste schaduwstation vast gezet. Tussen de centrale en de boosters zit nog een Floodland Loconet tester met display.



Drie uitgangen naar de rails, programmeerspoor uitgang en uitgang LokProgrammer. Deze laatste twee gaan dmv een wisselschakelaar naar het programmeerspoor dat geen deel zal uitmaken van de gangbare rijsporen.



Wordt vervolgd ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
    • Building my model railroad in H0 scale in Chonburi Thailand
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #158 Gepost op: 21 juni 2016, 00:52:38 »
Leuke actiefoto tijdens het solderen Ruud. Ben benieuwd hoe het met je rug gaat na die soldeeractivitciten  ;D

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5059
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #159 Gepost op: 21 juni 2016, 08:01:19 »
Die ondertafels zijn nog goed te doen Ed, de middelste is en ander verhaal. Liggend zijn mijn armen te kort, zittend mijn nek te lang ;D ::).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8144
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #160 Gepost op: 21 juni 2016, 17:32:08 »
Wellicht mosterd na de maaltijd,maar ik zou die connectors en stekkers met hun kabel wel ondersteunen anders dan gaan ze op den duur doorbuigen en krijg je draadbreuk in je kabel.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5059
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #161 Gepost op: 09 maart 2018, 22:34:17 »
Na lange tijd deze week maar weer eens aan de baan gewerkt. Vorige week eerst maar eens de pc aangesloten en de schermen op gehangen. Twee draagarmen van het oudijzer op een muurplaat gelast en met een stel houtdraadbouten en pluggen tussen de ramen in de muur geboord.



Zat er al een hele tijd tegen aan te hikken. Koploper vullen met het baanplan. Na wat klooien ging het toch wel ::). Eerst bleken er twee DR4018 hun geheugen verloren te hebben. Na overal het beginnummer van de overeenkomstige wissel opnieuw te hebben ingegeven, kwam ik er achter dat er toch twee modules stee vast  een foutieve wissel bleven om zetten. Beter gezegd, bij het schakelen van wissel 30 ging 33 om en bij het schakelen van wissel 17 ging gelijktijdig ook wissel 25 om :-X. Niet goed te krijgen, dus de modules uit gewisseld. De uitgewisselde kreeg ik middels pom niet gereset. Via de DR5000 gaf hij een foutmelding, ook via de aangesloten multimaus een error 2. Ik zal ze van de week maar resetten via de lokprogrammer en een losse voeding.
Tevens nog een uitgefikte wissel vervangen, ook leuk als alles al vast ligt ;D.

Daarna tafel A in koploper gebracht..........



..........alle wissels schakelen nu perfect via Koploper (y). Dus verder met tafel B..........



Ook deze werken nu allemaal. Totaal 37 wisselspoelen 8).
Op de linker monitor Koploper, op de rechter monitor de DR5000. Moet nog uitzoeken hoe ik de baanplantabbladen naast elkaar kan leggen, lijkt me wel zo gemakkelijk ipv door die tabbladen liggen bladeren.



Nu uitzoeken hoe ik de S88 melders in Koploper krijg en hoe je er een dynamisch schaduwstaion in aanbrengt. Per etage ligt na de wisselstraat een lichtsluis, gevolgd door ca 9x 3m opstelspoor en dan een uitgaande lichtsluis voor de uitgaande wisselstraat. Dus per schaduwstation (etage) zijn er twee melders. Verder ligt er voor de ingang van het schaduwstationwisselstraat natuurlijk ook een melder evenals na de uitgang.

Dan als afsluiting nog maar wat plaatjes van de voortgang. De testtreinen....





Wordt vervolgd.



Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
    • Station Lisdorp
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #162 Gepost op: 10 maart 2018, 07:50:03 »
Lekker bezig Ruud.
Het is even wat werk om alles in koploper te zetten maar als dat gedaan is rijdt het mooi!

Succes.

Gr,
Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1332
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #163 Gepost op: 20 maart 2018, 14:31:08 »
Hallo Ruud,

De uitgewisselde kreeg ik middels pom niet gereset. Via de DR5000 gaf hij een foutmelding, ook via de aangesloten multimaus een error 2. Ik zal ze van de week maar resetten via de lokprogrammer en een losse voeding.

DR4018 resetten kan via POM 9999 CV8=8 (wel het Programknopje indrukken!) op het hoofdspoor of via CV-Programmering (met een belasting tussen  de aansluitpunten 1 en C, zie handleiding) aan het programmeerspoor, in dat geval dient zowel de POWER als de SIGNAL van de DR4018 op de programmeeraansluiting te worden aangesloten. De POWER dient dus te worden losgekoppeld van de eventuele externe voeding.

De Multimaus geeft een "error 2" als je in CV-modus probeert te programmeren terwijl de DR4018 aan het hoofdspoor hangt of zonder de hierboven beschreven aansluiting aan het programmeerspoor:

Citaat
ERR 2: Beim Programmieren / Auslesen wurde keine Bestätigung vom Decoder empfangen.

Ik zag dat je ook last hebt van "uitgefikte wissels"... Dat lijkt op een niet correct werkende eindafschakeling van de wissels. Mogelijk is dit de oorzaak dat de DR4018 zijn adressen verliest, dit is namelijk (vaak) een gevolg van overbelasting doordat bij het schakelen meerdere wissels tegelijkertijd stroom blijven trekken gedurende de (default) schakeltijd van de DR4018: 800 msec.

Groeten,
Bert

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5059
  • ***
Re: Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
« Reactie #164 Gepost op: 20 maart 2018, 16:13:18 »
Hi Bert,
jouw hulp is altijd zeer welkom (y).
Klopt, maar ik heb de DR4018 ook aan de DR5000-programmeer uitgang gehangen. Treinadres 9999 (ook de verlichting aan gezet om hem in dcc te zetten), ook dan krijg ik hem via de DR5000 software CV8=8 niet gereset. Ook de voeding end eraf gehad, zoals beschreven.

Verder heb ik nog een stel antieke Roco wissels zonder eindafslag (die met die schroeven).

Weet jij wat de schakeltijd voor wissels moet zijn die je standaard in Koploper (wisseleigenschappen) zet en in de DR5000? Dient de schakeltijd van de DR4018 ook nog aangepast te worden?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).