Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:01
Ijzeren Rijn: militair transport door defender
Vandaag om 21:43:28
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 21:40:47
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 21:38:08
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 21:23:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:04:39
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:44:57
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:04:43
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
  

Auteur Topic: Roco Z21 icm (WiFi)netwerk  (gelezen 5079 keer)

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Roco Z21 icm (WiFi)netwerk
« Reactie #15 Gepost op: 10 december 2013, 14:47:35 »
Mijn oplossing zou zijn om de extra WiFi als repeater van de de eerste te kunnen configureren, dan is direct alles juist gekoppeld. Ik heb hier ook een 2e modem als repeater staan, omdat de kabel veel te ingewikkeld was om te leggen.

We dwalen volgens mij alleen wel steeds meer van de oorspronkelijke vraag af.

Groet,
Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21673
Re: Roco Z21 icm (WiFi)netwerk
« Reactie #16 Gepost op: 10 december 2013, 14:54:03 »
De meeste WiFi verbindingen zijn bagger qua (doorvoer)performance en stabiliteit. Een touwje pretendeert 100 Mb of 1 Gb te halen en doet dat veelal ook en " rock-solid". Veel WiFi verbindingen die ik ken zijn niet eens in staat een DSL (laat staan CAI) aansluiting uit te wonen.

En dus gebruik ik dat KPN rampending (het equivalent van een Ziggo of UPC rampending) alleen als modem en heb daar zo'n Linksys zoveel router op aangesloten. Hangt op zolder, maar ik heb tot achterin de tuin probleemloos verbinding. Alleen de meeste mensen houden die KPN Experiadinges en zijn dus al blij als dat aan de praat blijft. Dat is dus de categorie die Roco voor ogen heeft en terecht. En verder zou ik bij aanschaf van een Z21 ook gewoon de meegeleverde router gebruiken, ook al staat die dan op een meter of vijf van mijn Linksys zoveel. Routers zijn nu ook weer niet mijn hobby.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

guest7823

  • Gast
Re: Roco Z21 icm (WiFi)netwerk
« Reactie #17 Gepost op: 10 december 2013, 17:41:59 »
Paul , hoe denk jij over de openstaande poorten die de Z21 nodig heeft om de "maintance tool te draaien vanuit je thuis netwerk? In de beschrijving lispelt men wat over een te "" actieve " virusscanner die je dan vervolgens opdracht moet geven die 3 poorten open te zetten en te houden.
grtz han

@ mods: misschien verstandig om dit Z21 deel af te splitsen naar " Z21, nader beschouwd"?
Han,

Ik heb (als moderator) het draadje inderdaad maar even afgesplitst van het oorspronkelijke basis topic. Mocht ik daarin als topicbijdrager dingen over het hoofd gezien hebben / verkeerd geplaatst hebben hoor ik dat (via "meld aan moderator") graag.

De meeste (huis, tuin en keuken) modems hebben gewoon alle poorten openstaan, dus waar zou daarin het probleem zitten? Virusscanners zitten meestal op PC's en die hou je volgens mij redelijk mis met de manier waarop de Z21 in het netwerk hangt. Ik heb echter geen idee of dit in een "niet Nederlandse configuratie" (dus Duits, Oostenrijks, ........) ook geldt.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: Roco Z21 icm (WiFi)netwerk
« Reactie #18 Gepost op: 10 december 2013, 20:17:23 »
Het lijkt mij eerder een soort van disclaimer van Roco. Er zijn mensen die spijkeren eerst hun PC dicht, en verbieden alle uitgaand verkeer op wat http(s), pop3 en smtp na. Vervolgens zetten ze de software van Roco erop die dus geen verbinding kan maken. En dan zegt Roco: zorg eerst maar dat jouw PC de communicatie toestaat, voordat je bij ons komt klagen dat het niet werkt.
En dan geef ik ze daar helemaal gelijk in.

M. Regensburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • Na jaren veel plezier helaas gestopt met de hobby
    • Rigolettoexpress
Re: Roco Z21 icm (WiFi)netwerk
« Reactie #19 Gepost op: 11 december 2013, 07:29:49 »
Aan allen die het intereseert:(en vooral aan Paul)

1. De Z21 heeft van huis uit een vast IP adres
2. De bijgeleverde router is op een range ingesteld waarin dit vaste ip adres ook zit, dus voor de computerleek ideaal want
    het is aansluiten en het werkt.
3. Het ipadres kan worden aangepast door de Z21 aan te sluiten op de computer via een netwerkkabel.
4. Met het tooltje van Roco kan je het IP adres aanpassen zodat deze aansluit op de range van je eigen netwerk.
    (op het moment dat je dit wil doen krijg je inderdaad een disclaimer van Roco dat als het niet werkt zij geen
    ondersteuning bieden).
5. Als je hierna de Z21 aansluit op je router van je huisnetwerk zou dit netwerk de Z21 moeten "zien".
6. Als je een hele goede wifiontvangst hebt op de locatie van je baan dan zou alles goed moeten functioneren, heb je dat
    niet dan kan je nog altijd de meegeleverde router als repeater instellen waardoor je een goede ontvangst op de locatie
    van je baan maakt.
7. De Z21 sluit je dan aan op de (meegeleverde) router welke als repeater is ingesteld en je hebt perfecte ontvangst op de
    locatie van je baan.
8. In de app op de tablet of smartphone moet uiteraard ook het IP adres worden aangepast.

Ik zal vast wel het e.e.a. vergeten zijn in bovenstaande stappen maar in grote lijnen is dit wel hoe je het werkend krijg in een bestaand netwerk.

Dit is de situatie zoals wij die hebben momenteel waarbij alles prima functioneerd.

Groet,
Michael
Gestopt met de hobby en voorbereidingen aan het treffen om alles te verkopen. (hou onze (prive)website in de gaten)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Roco Z21 icm (WiFi)netwerk
« Reactie #20 Gepost op: 13 december 2013, 10:38:51 »
weet even niet meer wat het was, maar d'r zat iets in de Z21 waar ik als systeembeheerder erg sjagerijnig van werd. Volgens mij was het iets dat die z'n eigen WiFi AP maakte oid in ieder geval kon je hem niet zo in je netwerk hangen met je bestaande WiFi AP's (maar misschien dat dit inmiddels dmv een software update is opgelost)

Niet is minder waar. De Z21 heeft gewoon een RJ45 100BaseT aansluting en een vast IP ( en netmask en gateway ;) ) die netjes te configureren zijn. Het bijgeleverde AP is een standaard TP-LINK AP/routertje, dat volledig configureerbaar is. Het enigige wat Roco heeft laten doen, is het standaard zo instellen, dat het 'out of the box werkt ;)

Met een kwartiertje tweakwerk had ik het ding in WiFi bridge modus en doet keurig mee in mijn Wireless Lan ;) :P

Grtzz,

Karst

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Roco Z21 icm (WiFi)netwerk
« Reactie #21 Gepost op: 13 december 2013, 11:37:28 »
Misschien wel goed en leerzaam op op dit forum een Z21 gebruikersgroep op te zetten?
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!