Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Ermehuizen anno 1974  (gelezen 306062 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #810 Gepost op: 01 maart 2022, 19:40:25 »
Geweldig, Johan, Jeroen! Prachtig gezicht!
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #811 Gepost op: 13 mei 2022, 16:14:55 »
Naast dat de 2400'n in Ermehuizen voorzien werden van mooi sound (zie vorige posts) en met hartelijke dank aan de forumgenoten Robert voor beschikbaar stellen en het programmeren van de sound op de decoders en Johan voor het inregelen om in multitractie te kunnen rijden, ben ik de laatste weken bezig met een flinke pimpactie aan mijn Poki Hondekoppen. Ik hoopte ergens nog dat Artitec rond Neurenberg met een aankondiging van Hondekop tweetjes zou komen, maar vanuit die hoek bleef het op treinengebied helaas behoorlijk stil. Dus dan maar met de Poki's aan de slag, zodat ze tenminste niet gelijk een modderfiguur slaan als ze naast een Artitec in het station staan.

Wat ben ik aan het upgraden?

- Hoekruitjes cabine
- Draaistellen
- Stroomafnemers
- Dakveiligheden
- Automatische koppeling verfraaien

Hoekruitjes:
Via forumgenoot Cor kon enige tijd geleden nieuwe hoekruitjes worden aangeschaft, die het karakter van de Hondekop veel beter weergeven dan de Poki hoekruitjes.



Op bovenstaande foto is het hoekruitje van de groene Hondekop reeds vervangen, die van de gele moet nog.

Wat is nu het probleem met de te smalle hoekruitjes van Piko?



Door de dikte van het kunststof van de kap, wordt het spijltje tussen de cabineramen veel te dik. Omdat de neus hier in een ronding loopt, komt deze 'dikte' in de weg te zitten voor het glaswerk en moest Piko het zijruitje wel flink versmallen. Hierdoor ging het hele uiterlijk van de Hondekop naar de filistijnen. De dikke zijwand van het spijltje moet dus met een klein sleutelvijltje weggevijld worden.



Bij bovenstaande foto is het spijltje dunner gevijld en kan het ruitje erin geplakt worden.



Hier is de linker kap voorzien van de hoekruitjes van Cor. De rechter kap moet nog. Al met al een enorme verbetering!

In de volgende update zijn de draaistellen, stroomafnemers, dakveiligheden en automatische koppelingen aan de beurt.

Jeroen

« Laatst bewerkt op: 13 mei 2022, 16:48:43 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

DavidNS400 Grote sik

  • IV V NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 319
  • NL Train! 🇳🇱
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #812 Gepost op: 13 mei 2022, 18:58:58 »
Netjes, ziet er goed uit! Jeroen. Hoe is het veder met de 1146? Piko… Al omgebouwd van dc naar ac? Groetjes David :-)
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2022, 19:01:50 door DavidNS400 Grote sik »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #813 Gepost op: 13 mei 2022, 21:14:33 »
Meest storend naast het raampje vind ik de naad. Is dat ook weg te werken? Ik heb geen Hk van Att, dus een modderfiguur zullen mn 3 pikoos niet slaan. Maar toch zou ik wel een methode toejuichen om ook die naad te kunnen wegwerken.

Groet
Huup
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #814 Gepost op: 13 mei 2022, 22:12:22 »
Hallo Jeroen,

Fijn dat je het even laat zien.👍
Ik heb er laatst ook nog een gedaan. Het was voor mij al weer een paar jaar geleden, moest me wel weer even goed concentreren.

Groet Cor.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #815 Gepost op: 14 mei 2022, 10:09:53 »
Mooi resultaat!  (y)

Hier liggen die setjes ook al een tijdje te wachten. Mooi klusje om deze zomer eens op te pakken.

In oplossingen voor de naad ben ik ook geïnteresseerd.

Grtz,
Niels

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #816 Gepost op: 15 mei 2022, 17:25:33 »
Netjes, ziet er goed uit! Jeroen. Hoe is het veder met de 1146? Piko… Al omgebouwd van dc naar ac? Groetjes David :-)

Nee, de 1146 moet nog even wachten. Een paar maanden geleden had mijn blauwe Roco 1160 een onderhoudsbeurtje nodig. Nadat ik dat gedaan had en de kap weer voorzichtig op het chassis wilde zetten, moet de kap in het midden aan beide zijkanten een mm wijken, zodat de kap over de nokjes op het chassis kan zakken en de kap daarmee vastgeklikt wordt. Welnu, de kap vond het nodig om op het moment van vastklikken van onder tot boven en vanaf het midden tot aan de cabine te scheuren. Dat ellendige euvel komt wel vaker voor bij bepaalde Roco producties van begin deze eeuw. Er is zelfs een speciaal draadje over op dit forum met de meest weerzinwekkende foto's. Ik heb daarop besloten dat de Roco 1160 vervangen moest worden door een Piko 1157. Dus dat is gebeurd en nu moet er eerst weer even gespaard worden voor de 1146.

Fijn dat je het even laat zien.👍
Ik heb er laatst ook nog een gedaan. Het was voor mij al weer een paar jaar geleden, moest me wel weer even goed concentreren.

Ja, het is even nauwkeurig werken, maar geen lastige klus.

Meest storend naast het raampje vind ik de naad. Is dat ook weg te werken?

Ja, die naad irriteer ik me ook mateloos aan. Maar het enige dat je daaraan kunt doen is dichtplamuren en dan is het compleet overspuiten van de bakken onvermijdelijk. Als je aan zoiets gaat beginnen, zijn voorzetneuzen van Artitec misschien nog wel interessanter om te overwegen. De koppen van Artitec smoelen toch echt veel beter dan die van de Poki's. Ik ga me er dus niet aan wagen, want hele bakken opnieuw in de verf zetten is nou niet bepaald mijn sterkste kant.......

Enfin, naast de nieuwe hoekruitjes in de cabine valt er nog meer te verbeteren:

- Draaistellen

Erwin Frick (hier ook bekend als Frie) heeft afgietsels van veel mooiere draaistelzijkanten. Deze afgietsels hebben veel meer diepte dan de Poki rommel:



Op bovenstaande foto zie je een zijkant van een motordraaistel (boven) die onder de cabines moet komen en van een loopdraaistel (onder) die bij de tweetjes bij de vouwbalgen zitten.



De Poki draaistellen bestaan uit een frame met zijkanten, een bodemplaat en twee assen. De bodemplaat kun je met een plat schroevendraaiertje onder het frame vandaan wrikken. Daarna kun je de assen uitnemen en hou je het frame over. Ik heb bij de loopdraaistellen op de plekken waar de draaistelzijkanten uitsteken t.o.v. de bovenplaat, de uitstekende delen van de draaistelzijkanten weggesneden. Dit kan ook bij het motordraaistel onder de Bk, want in model is dat ook een loopdraaistel. Bij het motordraaistel wat in model ook echt een motordraaistel is, heb ik geen delen weggesneden! Op de foto hierboven zie je de weggesneden delen van een loopdraaistel.



Vervolgens wordt het restant van de zijkanten (bij het motordraaistel dus de gehele zijkanten) vlak en dunner gevijld. Gewoon een blokvijl plat op de werktafel leggen en het draaistel op zijn zijkant er overheen schuren. Met je vingers de zijkant gelijkmatig op de vijl duwen, zodat je de boel niet scheef af vijlt. Vijl ook niet té dun, want dan breekt het restant van de zijwand los en heb je geen body meer om de FRIE zijkant vast te lijmen.



Nadat de zijkanten mooi vlak zijn, vijl je ook de achterzijde van de FRIE zijkanten vlak en worden de dunne gietresten verwijderd. PAS OP voor de remschoenen aan het einde van de draaistellen, deze kunnen vrij makkelijk afbreken! Als de zijkanten mooi vlak en schoon zijn, kunnen ze met secondenlijm op het restant van de Poki draaistelframes gelijmd worden.



Nu ontbreken nog wel de opstaptreden. Let hierbij op dat dit per draaistel anders is. Ik heb de opstaptreden gemaakt van een stukje styreen hoekprofiel van 2,5x2,5mm (Evergreen 293). In werkelijkheid hangen de traptreden aan pootjes, maar dat vind ik te slap worden. Stoot je trap dan een keer ergens tegen aan of til je je model aan zijn draaistel op, heb je meteen een losse traptrede....

Hierna kan het complete frame in de zwarte verf gezet worden en kan het draaistel na droging weer in elkaar gezet worden. Je moet nog wel even de aspunten van wielstellen vijlen, want de FRIE draaistelzijkanten hebben geen putjes waar deze puntjes in vallen.

Tenslotte heb ik na het terugplaatsen van het draaistel onder de rijtuigbak de kopse kant van de traptreden nog even aangezet met lichtgrijze verf zodat de aluminium strips nagebootst worden.



Hier het eindresultaat van een draaistel onder de Bk kop Poki's Mat'54.


- Stroomafnemers en dakveiligheden

Erwin Frick levert ook ontzettend fraaie stroomafnemers en dakveiligheden. Erwin heeft voor de Hondekoppen zowel de Metropolitan / Vickers als de BCC stroomafnemers beschikbaar. Op mijn beide treinstellen horen de BCC stroomafnemers. De stroomafnemers zijn kant en klaar, gespoten en kunnen omhoog en omlaag gezet worden.

De Poki stroomafnemers worden van de kap verwijderd door het schroefje in het dak los te draaien. Vervolgens moet je in de kano's van de Hondekoppen kleine gaatjes boren, want aan de isolatoren van de FRIE Stroomafnemers zitten dunne pennen die je door het dak moet steken en aan de binnenzijde om moet buigen. Zo zet je de stroomafnemers vast op het dak en heb je geen gezeur meer met een schroef die er niet hoort. Het eindresultaat is verbluffend, deze stroomafnemers geven de Hondekop zoveel meerwaarde dat ze het echt waard zijn om op je model te zetten!



Op bovenstaande foto een gestreken BCC stroomafnemer op een Poki Hondekop.



En hier een opgezette stroomafnemer. Tevens is een dakveiligheid van Erwin op deze foto achter de stroomafnemer te zien.



Op bovenstaande foto de gele ABDk met het oorspronkelijke Poki draaistel en stroomafnemer en rechts de groene ABDk met een draaistel en stroomafnemer van Erwin. Wat een paar fatsoenlijke onderdelen toch een gigantisch verschil kunnen maken!



Op bovenstaande foto de beide koppen: Geel nog origineel, groen aangepast met Cor zijn hoekruitjes en Erwins draaistellen en stroomafnemer.


- Automatische koppeling verfraaien



De automatische koppeling op de Poki Hondekoppen zijn volledig rood van kleur. Met wat verf zijn ze al een stuk te verbeteren. Achterzijde en ophanging zwart, elektrische koppeldoos blauw en snuffel lichtgrijs. Met dun koperdraad heb ik ook nog vier luchtslangen onder de koppeling gehangen en met behulp van een transfer van het verfraaiingssetje van Artitec voor automatische koppelingen kun je dan nog een lichtflits op de koppeldoos plakken en maak je de koppeling helemaal af.

Al met al aardig wat werk aan de Poki Hondekoppen, maar ze knappen er echt enorm van op als zeg ik het zelf.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2022, 18:58:43 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #817 Gepost op: 15 mei 2022, 18:07:57 »
Dat kun je wel zeggen ja. Ik ga weer sparen.... Onderhand spaar ik voor meer projecten dan ik heb .... 🙃
Valt er aan de binnenkant van die naad niet materiaal te verwijderen zodat het nauwer aansluit? Heb dat eigenlijk nooit bekeken. Je hessitation snap ik volkomen.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2022, 19:25:36 door Huup »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #818 Gepost op: 15 mei 2022, 19:11:19 »
De stellen waren toch ook lapjes dekens dus kun je ook de naad weg schuren en alleen dat deel verven/spuiten. Doe je nog op een paar andere plaatsen en je hebt een mooi waarheidsgetrouw stel.

Mvg Johan

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #819 Gepost op: 15 mei 2022, 19:28:43 »
Mja, maar een lap is geen strook. En bij alle stellen op dezelfde plek?
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

DavidNS400 Grote sik

  • IV V NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 319
  • NL Train! 🇳🇱
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #820 Gepost op: 15 mei 2022, 20:45:59 »
Nee, de 1146 moet nog even wachten. Een paar maanden geleden had mijn blauwe Roco 1160 een onderhoudsbeurtje nodig. Nadat ik dat gedaan had en de kap weer voorzichtig op het chassis wilde zetten, moet de kap in het midden aan beide zijkanten een mm wijken, zodat de kap over de nokjes op het chassis kan zakken en de kap daarmee vastgeklikt wordt. Welnu, de kap vond het nodig om op het moment van vastklikken van onder tot boven en vanaf het midden tot aan de cabine te scheuren. Dat ellendige euvel komt wel vaker voor bij bepaalde Roco producties van begin deze eeuw. Er is zelfs een speciaal draadje over op dit forum met de meest weerzinwekkende foto's. Ik heb daarop besloten dat de Roco 1160 vervangen moest worden door een Piko 1157. Dus dat is gebeurd en nu moet er eerst weer even gespaard worden voor de 1146.

....

Al met al aardig wat werk aan de Poki Hondekoppen, maar ze knappen er echt enorm van op als zeg ik het zelf.

Jeroen

Das ook een mooie de piko is een geweldige loc, heb hem zelf ook! En is erg goed! Heb je hem met sound of net als ik ac digitaal… haha veder de 1146 komt inderdaad wel. Hier ook! Veder ik lees nu dan over je hondjes, maar ziet er goed uit! Ik ga het even volgen.  (y) Grtz David
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2022, 08:44:04 door Duikeend. Reden: Overbodig lang citaat iets wat ingekort »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2518
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #821 Gepost op: 16 mei 2022, 18:46:43 »
Lekker bezig, Jeroen!  (y)

Dat kun je wel zeggen ja. Ik ga weer sparen.... Onderhand spaar ik voor meer proje ten dan ik heb .... 🙃
Valt er aan de binnenkant van die naad niet amteriaal te verwijderen zodat het nauwer aansluit? Heb dat eigenlijk nooit bekeken. Je hessitation snap ik volkomen.

Dit is inderdaad mogelijk en heb ik bij mijn groene hondekop al heel wat jaren geleden gedaan:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2161.15

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #822 Gepost op: 16 mei 2022, 19:29:40 »
A, kiek! Dat moet ik s bestuderen, dank je wel!
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #823 Gepost op: 26 mei 2022, 17:42:50 »
Inmiddels zijn beide Mat'54 stellen qua pimpwerk gereed. Naast de eerder genoemde werkzaamheden heb ik ook nog het halve raam achter de bagagedeuren in de rijrichting links dichtgemaakt. Eind jaren '60 werd bij de Hondekop tweetjes de ATB installatie in deze hoek van de bagage-afdeling geplaatst. Hierdoor werd het raam dichtgemaakt, maar bleven de raamrubbers wel zitten.



Hier het gepimpte gele Mat'54 stel van Piko.



Dan komt natuurlijk de vraag boven: hoe staat zo'n gepimpte Hondekop nou naast een Artitec Hondekop? Wel, een Piko wordt nooit een Artitec. Artitec heeft naar mijn gevoel de Hondekop zo goed weergegeven in model, dat niveau zul je met een Piko nooit halen. Toch vind ik dat de Piko stellen enorm opgeknapt zijn en nu niet gelijk een modderfiguur slaan naast de Artitec Hondekop.



Met name de raampartij in de cabine is bij Artitec op en top Hondekop. Ik ga nog uitzoeken of de grijze daklijn in de jaren '70 bij de tweetjes naast de cabinedeur ook naar beneden krulde, of dat Piko het zo goed heeft gedaan. Ook dat geeft een heel ander gezicht. Ik weet dat beide versies voorkwamen, maar mijn herinneringen stammen uit de begin jaren '90.....



Hier beide koppen bijna tegen elkaar aan. In mijn optiek heeft zelfs de Piko nu op 1 puntje een streepje voor op de Artitec, namelijk de slangen onder de koppeling. Maar die gaat het Artitec stel binnenkort uiteraard ook nog krijgen.

Al met al ben ik ontzettend blij met de producten van Erwin (FRIE) en de zijruitjes van Cor. Het heeft de Piko Hondekoppen enorm goed gedaan!


De oplettende kijkert ziet bij bovenstaande foto's dat de perronkap van het eilandperron in Ermehuizen inmiddels van dakbedekking is voorzien. Maar dat is niet alles, ook zijn de sporen 1 en 2 inmiddels van ballast voorzien.









Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1839
    • Flickr pagina
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #824 Gepost op: 26 mei 2022, 18:15:10 »
Mooie update weer!!  (y)