Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tuurtje
Vandaag om 09:30:54
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 09:29:33
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Ermehuizen anno 1974  (gelezen 306063 keer)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #600 Gepost op: 28 maart 2019, 21:59:21 »
gaaf Jeroen  (y)
is dat een Ahob van NZH?

PS: zit me af te vragen of de palen in jouw tijdperk niet schuine rood/witte strepen hadden???

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2518
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #601 Gepost op: 28 maart 2019, 22:12:39 »
Zeker mooi, zeg! (y)

De palen horen inderdaad rood/wit te zijn en de knippersnelheid van de lampen 45x per minuut i.p.v. 90x.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #602 Gepost op: 29 maart 2019, 11:26:05 »
Bedankt allemaal voor de leuke reacties!

Ik heb ooit op de MTS werktuigbouw te Zwolle bij pneumatiek met schakelvoorwaarden in deze benaming gewerkt "waar" en "niet waar"

Ja, die lessen heb ik ook gehad op de MTS, was altijd erg leuk!

gaaf Jeroen  (y)
is dat een Ahob van NZH?

Ja, min of meer wel. Het eenmansbedrijfje Modelspoorseinen.nl heeft de AHOB (en wellicht ook de seinen) van NZH overgenomen. Omdat de beste man deze productie hobbymatig bouwt en uitlevert, is er wel een lange wachttijd, maar de geleverde AHOB ziet er wel piekfijn uit en werkt prachtig.

gaaf Jeroen  (y)
PS: zit me af te vragen of de palen in jouw tijdperk niet schuine rood/witte strepen hadden???

Wat Maarten ook al aangaf, dat klopt inderdaad. Ik weet nog niet of ik dat ga aanpassen. Het wordt voor mij een aardig priegelwerkje en als straks de schrikborden nog voor de AHOB komen te staan is het de vraag in welke mate ik me hieraan ga storen.

en de knippersnelheid van de lampen 45x per minuut i.p.v. 90x.


Ja, de knipperfrequentie is in te stellen met en potmetertje. Dus daar kan ik nog naar kijken. Ik weet alleen niet of het op schaal ook realistisch overkomt als de knipperfrequentie twee keer zo langzaam wordt als dat het nu is.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2518
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #603 Gepost op: 29 maart 2019, 21:14:06 »
De knippersnelheid is op schaal niet anders, hoor. De tijd is ook niet sneller of langzamer in 1:87. Is wel eens een discussie over geweest hier op het forum.

Maarten

NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

martijn v m

  • Online Online
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #604 Gepost op: 29 maart 2019, 22:09:09 »
Zal er waarschijnlijk niet realistisch uitzien omdat we nu gewend zijn aan 90x per minuut.

Maar gezien je zo vasthoud aan je specifieke tijdperk zou ik het wel aanpassen.

Is zo'n détail die het wel afmaakt  (y)
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

voertaal

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #605 Gepost op: 22 april 2019, 09:45:23 »
Hallo Jeroen,

Ook ik volg nu met belangstelling je project. Mooi als je de mogelijkheid hebt zo door te bouwen.
Een vraag: heb je, naast al die mooie foto's, ook iets te laten zien over de bedrading. Hoe je die verwerkt, wegwerkt, enzo.
Als beginner vind ik dat wel een dingetje.

Met vriendelijke groet,

Martin
(Ermeloër, nu in Harderwijk, met een te bouwen baan Harderpoort)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #606 Gepost op: 26 april 2019, 08:09:13 »
Ja, de knipperfrequentie is in te stellen met en potmetertje. Dus daar kan ik nog naar kijken.
Helaas blijkt dat er van alles in te stellen is, maar niet de knipperfrequentie. Ik zal nog contact met de leverancier opnemen of dat op een of andere manier nog te realiseren is.

Een vraag: heb je, naast al die mooie foto's, ook iets te laten zien over de bedrading. Hoe je die verwerkt, wegwerkt, enzo.
Als beginner vind ik dat wel een dingetje.

Ik zal daar binnenkort wel wat foto's en tekst over plaatsen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #607 Gepost op: 02 september 2019, 14:18:04 »
De laatste update van Ermehuizen dateert alweer van ruim 4 maanden terug  :o :o :o

Hoognodig tijd om dus weer eens een update te plaatsen. Nu is er vanwege het jaargetijde niet bijster veel gebeurd, maar toch wel wat zaken die de moeite waard zijn. Allereerst de materieelmutaties. Ik heb nog een aantal goederenwagens rijden die niet conform 1974 zijn. Zo af en toe wordt het e.e.a. vervangen als er wat leuks verschijnt wat wél volledig in mijn tijdperk past.


In deze internationale bonte goederentrein, in de jaren '70 ook wel bekend als TEEM (Trans Europ Expres Marchandise) zijn onlangs drie wagens vervangen voor nieuwe exemplaren.


Allereerst twee Roco Rongenwagens elk beladen met 2 Nedlloyd containers. Het containervervoer was in 1974 nog volop in ontwikkeling. Containerdraagwagens waren er nog amper en het was ook heel normaal dat containers in bonte goederentreinen mee reden.


Ook de Frico Gbs van ExactTrain mocht niet ontbreken. Wát een fraaie wagen!

Aan de baan zelf heb ik niet verder gebouwd. Maar de zomermaanden lenen zich wat mij betreft wel prima voor het in elkaar zetten en schilderen van een paar huisjes. Dit jaar werden het een watertoren en een snackbar:


In dit doorkijkje kijken we precies op het nieuwe pand. Een huisje van Holland scale, waar ik Sjors Snelbuffet van heb gemaakt.


De term snelbuffet kwam in de jaren '60 en '70 regelmatig voor. Het fastfood en de supermarkt kwam in opmars en diverse bakkerijen pasten hun formules aan en werden zogenaamde broodjeszaken. Hier werden niet langer alleen kale broden verkocht, maar je kon er nu ook belegde broodjes kopen. Neem daarbij ook nog de opkomst van het fastfood, dus broodjes kroket e.d. en de consument kon in deze winkeltjes snel uit een behoorlijk assortiment belegde broodjes kiezen. Een snelbuffet dus. Omdat snelbuffet en snackbar steeds meer in elkaar opgingen en ook door elkaar gebruikt werden, heb ik beide termen op één huisje aangebracht. Op de voorgevel de term Snelbuffet en op de zijgevel werd later nog een reclamebord aangebracht, omdat de zijgevel aan de doorgaande weg door Ermehuizen is gelegen. Artitecs reclamebord met de puntzak friet op de stoep zal het plaatje uiteindelijk compleet gaan maken.


Ik heb ook typische jaren '70 gordijnen geprint, om de sfeer uit die jaren zo goed mogelijk weer te geven.


Het tweede gebouw dat ik deze zomer heb gebouwd, is de watertoren van Tilly Models.
   

Tenslotte nog een overzichtsplaatje.

Jeroen 
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2391
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #608 Gepost op: 02 september 2019, 14:22:30 »
@Jeroen,

Nu nog de kerk een Nederlands tintje geven. Ik heb dezelfde kerk, maar ik ben ook aan het aanpassen om beter op een Nederlandse baan te passen.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #609 Gepost op: 02 september 2019, 14:52:24 »
Mooie aanwinsten Jeroen  (y) De rongenwagen heb ik vorige week ook opgehaald. En de Frico een tijdje terug binnen gekregen. Heel fraai! Ik twijfel nog  met de rongenwagen of ik de containers er op laat, of dat ik er een andere lading voor ga bedenken.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 660
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #610 Gepost op: 02 september 2019, 16:22:15 »
Jeroen vam welk merk is die autotransporter met de oranje en fel groene wagens er op :) die ziet er namenlijk prechtig uit  :D

Marc

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #611 Gepost op: 02 september 2019, 19:06:06 »
@Jeroen,

Nu nog de kerk een Nederlands tintje geven. Ik heb dezelfde kerk, maar ik ben ook aan het aanpassen om beter op een Nederlandse baan te passen.

Wat voor aanpassingen voer je door aan je kerk, Ruud? Heb je daar wellicht foto's of een verslagje van?

Ik twijfel nog  met de rongenwagen of ik de containers er op laat, of dat ik er een andere lading voor ga bedenken.

Ik laat die containers er juist op, omdat ze de overwegend bruine kleur van de trein mooi breken en heerlijk jaren '70 zijn.

Jeroen vam welk merk is die autotransporter met de oranje en fel groene wagens er op :)

Deze wagen is van Roco, de 47462, een autotransporter van DB. De auto' 's zaten er niet bij.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 02 september 2019, 21:28:38 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 660
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #612 Gepost op: 02 september 2019, 21:35:30 »
Dankjewel. Ga eens opzoek, de autos maken het wel af. Van welk nerk zijn die dan :D

Marc

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #613 Gepost op: 03 september 2019, 06:51:41 »
De auto's zijn Volkswagen Passat 1 van Wiking.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #614 Gepost op: 03 september 2019, 12:14:24 »
Jeroen

krijgt dat snelbuffet een levering uit Duitsland?
Zo niet, dan op die MB bestelwagen een blauw kenteken plaatsen.  :D

Geintje hoor, komt vast wel goed bij jou.
Je bent nog lang niet klaar natuurlijk.

Mijn (toekomstige) baan wordt ook rond 1973-74.
Leuk om dan uit te zoeken hoe het straatbeeld toen was.
O.a. auto's met verchroomde bumpers en ruitenwissers, blauwe kentekens,
grijze telefooncellen om maar wat op te noemen.

Blijf je volgen Jeroen.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums