Google+
Doel:€250.00
Donaties:€9.65

Per saldo:€-240.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 14-07-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Bolramer
Vandaag om 09:30:02
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 09:22:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 09:20:52
Brekina 2018, meer DAFjes door spoorzeven
Vandaag om 09:03:18
Printplaat met DCC connector van ESU door Bahn-AG
Vandaag om 08:50:49
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door NS264
Vandaag om 08:42:02
Westlandbaan door Forever Rocofan
Vandaag om 08:08:18
3D/RM: HTM 215: De Zwitser door Dieseltje95
Vandaag om 07:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:00:29
Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig door roadster36
Vandaag om 00:54:58
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door clickmaniac
Vandaag om 00:48:56
Mijn-baan, HOe. door NS264
Vandaag om 00:02:56
Piko 2018 door Chris
18 juli 2018, 23:37:17
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 juli 2018, 23:36:21
Artitec: DDM-1 door Bastaard
18 juli 2018, 23:17:41
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
18 juli 2018, 22:46:54
Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd door Simon BR39
18 juli 2018, 22:11:42
BNLS Module: "Michelau (?)" door Edsko Hekman
18 juli 2018, 22:10:15
Petertrein81's treintjes. door Joshua
18 juli 2018, 21:02:30
Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22. door vanderHoek
18 juli 2018, 20:48:33
  

Auteur Topic: Ermehuizen anno 1974  (gelezen 124028 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4154
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #540 Gepost op: 12 juli 2018, 08:49:04 »
Bedankt voor de tips en leuke reacties!

Jeroen, de bekende zaak in [PIEP] heeft de set nog.

Bedankt voor de tip, Frank. Ik mag hier er inhoudelijk niets over schrijven, dat is tegen de BNLS-regels. Dus laat ik het er maar op houden, dat ik deze set niet ga kopen. Maar dat kon jij natuurlijk niet weten.  ;D

Waar haal jij die kooiladders weg overigens?

Die had ik nog over van mijn brugproject. het zijn messing kooiladders. Ze zijn begin 2011 besteld bij Walthers, artikelnummer 304-8712. Moet je even nagaan of ze nog in het assortiment zitten. Tegenwoordig zijn er echter meerdere fabrikanten die deze dingen in hun assortiment hebben, zowel van messing als van kunststof. met Google ga je daar vast wat in vinden.

http://muilwijk.e-norm.info/advanced_search_result.php?keywords=MAR46316&search_in_description=1&osCsid=jlhm1q4gmbc7pqvatcr4oj3ev3
losse wagens...

Die had ik inderdaad ook gezien. Hier twijfel ik nog over, aangezien deze winkel nog vijf van de zes wagens heeft. Nu kan ik nog vijf wagens achter mijn trein kwijt, dus dat zou mooi uitkomen. Alleen zit ik met het dilemma of ik een wagen op reserve wil hebben, voor het geval er ooit eens eentje onverhoopt van de baan af kiepert en op de grond beland. Omdat dit een eenmalige set is, zal vervanging over een aantal jaar helemaal lastig worden...

Wat betrefd die zuiginstallatie aan de kade, in Merksem aan het Albertkanaal staat zo'n zuiginstallatie, die over de straat gaat, naar het graanverwerkingsbedrijf aan de andere kant van de straat.
De buizen enzo mogen geen probleem zijn. Staat.ook wep heftig, die dingen.
Ja, hier moet ik me t.z.t. maar eens goed in gaan verdiepen.

Ik merk trouwens op dat je het huidige logo van Cargill hebt gebruikt voor op de silo.

Deze zou in jouw uitbeeldende tijdperk zo behoren te zijn:

Logo 1966 groen

Bron: Cargill Nederland

Kijk dat vind ik nu zo fijn aan zo'n forum. Bedankt Jeroen, dat wordt eerdaags een nieuwe kleine update, met het juiste logo op de graansilo!

Jouef 6158 graanwagen tijdperk IV (eind 70/begin jaren 80)

Gave wagen! Je schrijft eind jaren '70. Weet je ook welke graanwagen ik zou moeten hebben voor 1974?

De installatie aan de Vlothaven in Amsterdam was van de I.G.M.A. = Internatiomale Graanoverslag Maatschappij Amaterdam (en pas later Cargill genoemd, naar de moedermaatschappij).
Ja, klopt. Ik had eerst ook het plan om IGMA als bedrijfsnaam te gaan gebruiken, tot ik er achter kwam dat de A voor Amsterdam staat. En IGME (Ermehuizen) klinkt niet....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 831
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #541 Gepost op: 12 juli 2018, 22:19:23 »

HEMA zit ook niet alleen in Amsterdam  ;)
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2018, 23:50:14 door Bert van Gelder »

NS264

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4785
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #542 Gepost op: 13 juli 2018, 01:22:03 »
Hoi,

Die graansilo's zijn zeker een blikvanger.

Ben het er wel mee eens alles je die vooraan zou zetten langs het water dat dat mooi zou staan.

Je ziet de graansilo als eerste en pas later kijk je erachterlangs, de spoordijk/bocht kun je ook camoufleren met een rij  populieren (op schaal).

Maar misschien is dat een heel gegoochel met de andere mooie industriƫle panden.

Vroeg me door deze mooie beelden van de baan en verleden af hoe het tegenwoordig opgeslagen wordt, die graanbunkers zie je nergens meer in Nederland.

Gr Koen.
 
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2018, 08:26:58 door NS264 »
Kijk eens op Midland Industriebaan, IV
MultiMuis en Arduino Techniek. HO
NewMancavemusic

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #543 Gepost op: 13 juli 2018, 08:21:16 »
Dan kom je niet op de juiste plaatsen, Koen. Dergelijke graanbunkers zijn er nog steeds. Al hebben vele een andere functie gekregen, sommige zijn nog wel degelijk als graansilo in gebruik.


Steyn

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2280
  • NS tijdperk IIIc
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #544 Gepost op: 13 juli 2018, 09:40:27 »
Meneba Wormerveer:

Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4154
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #545 Gepost op: 13 juli 2018, 11:00:37 »
HEMA zit ook niet alleen in Amsterdam  ;)

Daar heb jij weer een punt.....  ;D ;D

Die graansilo's zijn zeker een blikvanger.

Ben het er wel mee eens alles je die vooraan zou zetten langs het water dat dat mooi zou staan.

Je ziet de graansilo als eerste en pas later kijk je erachterlangs, de spoordijk/bocht kun je ook camoufleren met een rij  populieren (op schaal).

Het gaat er niet om dat de spoorlijn in de polder gecamoufleerd wordt, dat ga ik inderdaad vlak voordat de lijn door de toekomstige achterwand gaat, met wat bomen doen. Het camoufleren gaat om de stationssporen.

Uiteraard heb ik gekeken hoe het zou staan als de graansilo bij het water zou staan, maar daarvoor is hij echt te hoog en bederf je het zicht op vooral de spoorlijn in de polder. en omdat ik al relatief weinig spoor in het zicht heb, wil ik dat stukje vrije baan in de polder absoluut in het zicht houden.


Inmiddels heb ik de graansilo ook van het juiste logo voorzien. Deze is wel op een andere plek gekomen dan waar het logo eerst zat, omdat dit logo voor die plek te groot was.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #546 Gepost op: 13 juli 2018, 12:00:51 »
Uiteraard heb ik gekeken hoe het zou staan als de graansilo bij het water zou staan, maar daarvoor is hij echt te hoog en bederf je het zicht op vooral de spoorlijn in de polder.


In werkelijkheid houdt men natuurlijk geen rekening met uitzicht, maar plaatst men zo'n gebouw op de meest logische plek. Ik begrijp jouw overwegingen, maar misschien voor de zekerheid het gebouw toch een keertje direct naast het water zetten en dan wat foto's nemen om een indruk te krijgen? Nu kan het nog.


Steyn

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 831
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #547 Gepost op: 13 juli 2018, 13:05:46 »
Of het water een stuk uitbreiden? Als je kijkt rond het centrum van Rotterdam zijn er ook allerlei (kleine)inhammen.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 3307
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #548 Gepost op: 13 juli 2018, 13:10:42 »
Mooie graansilo  (y)
Blijf dit lekker volgen  :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1384
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #549 Gepost op: 13 juli 2018, 13:42:52 »
@Steyn,

Jeroen schrijft duidelijk ;  " omdat ik al relatief weinig spoor in het zicht heb, wil ik dat stukje vrije baan in de polder absoluut in het zicht houden. " 

Omdat Jeroen de baas is in de miniatuurstad Ermehuizen mag hij zelf bepalen of hij zijn graansilo op een logische plek wil zetten of ergens anders waar het hem goed uitkomt........

Groeten Ruud B.
Er gebeurt van alles in Wael en Bosch. Alleen druk druk druk. Moet vaker updates posten. Het volk wil foto's.....ik weet het !

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #550 Gepost op: 13 juli 2018, 14:10:51 »
Uiteraard! Dat betwist ik ook niet. Maar toch nog eens schuiven met de gebouwen kan geen kwaad. Ook de suggestie hierboven om de silo via een inham bereikbaar te maken via water vind ik een goed idee.


Steyn

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #551 Gepost op: 13 juli 2018, 18:43:02 »
Citaat
Gave wagen! Je schrijft eind jaren '70. Weet je ook welke graanwagen ik zou moeten hebben voor 1974?


De lichtgrijze Franse graanwagens van Transcereales met donkerrode opdruk waren er als eerste bij in 1974. Riv nummer 21 en van het type Uas.
De eerste graantrein met dit type wagons reed vanaf 1971 al. Het zou heel goed kunnen dat de Cargill variant ook al te zien was rond 1974.
Zelf heb ik nog een model van Dacker met het oude blauwe Cargill logo , maar wel in de kleuren roomwit in plaats van betongrijs die Jouef uitbrengt.
Dacker heeft ook het oude RIV nummer nog.

Hier een link:
http://gibitrains.pagesperso-orange.fr/en/train/wagon_cerealier_uagps-jouef-1.htm

En enkele afbeeldingen van het type Uas uit die periode van het merk Rivarossi in HO.

als set: Rivarossi RV2180 (Frankrijk)



Rivarossi RV2144 (weliswaar met baknummer uit begin jaren 80 -1984) Dit model met opdruk zag je in bloktreinen rond 1974 in NL.(Frankrijk)


Rivarossi RV2129 (Duitsland) Veel in NL als bloktrein.


Rivarossi RV2138 (Italiƫ) Type Uas.

bronvermelding:http://www.brochardy-online.com/reseauYB/WagonsMarchandisesEU/IndexPhotosWagonsEU08.htm

En het bewijs: Veghel 1974 (100ste graantrein)


bronvermelding:http://graantreinen.blogspot.com/

Jeroen


We're all riders on this train.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #552 Gepost op: 13 juli 2018, 19:28:42 »
Ook interessant vanaf deze link op een Frans forum.  (y)

Set (nog volop leverbaar) HJ6149. Heb deze set zelf ook in mijn collectie. (rev.1975)

http://forum.e-train.fr/trains/viewtopic.php?f=65&t=14620&start=210

Jeroen
We're all riders on this train.

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #553 Gepost op: 13 juli 2018, 22:28:08 »
Mooie info Jeroen  (y) daar heeft Jeroen wat aan en wij meelezers ook  ;)
gr. Ed

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4154
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #554 Gepost op: 15 juli 2018, 07:46:24 »
Inderdaad, onwijs bedankt, Jeroen!!  (y) (y) Hier kan ik zeker wat mee!

Uiteraard! Dat betwist ik ook niet. Maar toch nog eens schuiven met de gebouwen kan geen kwaad. Ook de suggestie hierboven om de silo via een inham bereikbaar te maken via water vind ik een goed idee.

Ik zal voor jullie nog wel wat foto's maken van de silo aan het water.

De inham van water is op zicht zeker een goed idee, maar daar is op mijn baan echt geen ruimte voor.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen anno 1974