Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Ermehuizen anno 1974  (gelezen 306056 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #510 Gepost op: 23 maart 2018, 09:19:21 »
Inmiddels is het niet geëlektrificeerde enkelsporige lijntje ook in dienst gekomen.  :D Dat betekent dat ik voorlopig klaar ben met rails leggen op mijn baan. Het enige gedeelte wat nog gelegd moet worden, zijn de sporen in het havengebied, maar dat doe ik pas als ik een heel eind op weg ben met de aankleding van mijn baan. Nu kan ik nog heerlijk op die kale vlakte liggen dweilen om aan het landschap te gaan werken, terwijl dat een stuk lastiger wordt als de raccordementssporen er ook liggen.


De DB 216 met haar twee Silberlingen is op het diesellijntje onderweg naar Duitsland. Voordat de trein de grens oversteekt, wordt er eerst (buiten het zicht van de treinbaan) nog gestopt op een Nederlands stationnetje waar nog gekruist kan worden met een NS diesel die richting Ermehuizen rijdt.


Vanaf de normale zichtzijde van de baan laat de dieseltrein aan de linkerkant de bebouwing van Ermehuizen achter zich om op de dijk achter het station van Ermehuizen langs te rijden.


Aan de rechterkant van de baan liggen twee opstelsporen die, wanneer de achterwand geplaatst is, aan het zicht onttrokken zijn. Het kwartet 2400'n wacht tot de BR 216 op het opstelspoor ernaast gearriveerd is, en vertrekken daarna naar Ermehuizen.


De opstelsporen van het diesellijntje liggen net voldoende hoog om op de hellingsporen eronder een vrije doorgang voor de treinen te hebben, wanneer het elektrische materieel in de toekomst met omhoogstaande stroomafnemers daar rijden. Ik had echter geen ruimte om de servomotor voor het wissel onder de plaat te bevestigen. Aangezien dit wissel toch niet in het zicht van de baan ligt, heb ik de servo maar aan de bovenzijde van de plaat gemonteerd. Om te voorkomen dat de diesltreinen in bij een afbuigende wisselstand tegen de servomotor zouden botsen, heb ik de standaard wisselsteller van de Marklin K-rail uit zijn behuizing gehaald, verlengd met een stripje styreen en in een nieuwe behuizing, eveneens van styreen, teruggeplaatst. Simpel, maar wel doeltreffend!


Aan de kant van de bebouwing van Ermehuizen is ook het e.e.a. veranderd. De huizen die het rijtje vanaf de kerk naast het diesellijntje gaan vormen, hebben hun plekje gekregen. Het Café De Engel van HollandScale heb ik recent gebouwd. Dit pand wilde ik op een hoek hebben staan, zodat naast het Café een terras kan komen.


Dat terras heb ik weer nodig om een doorkijkje te creëren naar de sporen. De twee achterste sporen (waar de Plan T op rijdt) zijn van de (nog te elektrificeren) hoofdlijn. Achter de Plan T wil ik gevels tegen de achterwand zetten, zodat je een mooi dieptebeeld krijgt en het idee hebt dat de treinen hier echt door de stad rijden. Het rijtje huizen uit de jaren '30 zorgt ervoor dat de hoofdlijn aan het zicht onttrokken wordt, omdat de hoofdlijn niet veel verder naar rechts begint met afdalen.


Hier een doorkijkje van het rijtje huizen dat langs het diesellijntje staat. Naast de kerk en een stukje naar achteren gezet t.o.v. van de voorzijde van de kerk, allereerst de Pastorie met daarna het rijtje van vijf panden die parallel aan het spoor staan. Het pand met de luifel wordt nog een groenteboer, maar dat komt wel als de aankleding van dat baangedeelte aan de beurt is.

Bij het Café heb ik overigens de achterdeur en het raam ernaast uit de achtergevel gesneden en deze in de zijgevel geplaatst. Hierdoor wordt de saaie zijgevel wat speelser. Links van het raam in de zijgevel komt nog een muurreclame. Om achter het pand te komen, heb ik een poort tegen de achtergevel gezet. Rechts van de poort komt nog een muur of schutting. 

Ik weet nog niet of ik het bevoorraden van het Café ga doen via de zijdeur die nu al open staat, of dat ik links van deze deur onder het raam nog een luik maak naar de kelder onder het pand. Zoiets als dit:



Wat vinden jullie?

En als last but not least van deze update:



Het ontzettend fraaie Artitec model van Materieel '54!  (y) (y) (y)

Ik zal binnenkort het treinstel ook nog even op de spoorbrug van Ermehuizen parkeren voor een foto. 

Jeroen



 
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2018, 09:25:38 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #511 Gepost op: 23 maart 2018, 12:19:41 »
Ziet er weer goed uit! En die Hondekop is echt  (y)

Mijne is helaas nog niet binnen. Houd je de Piko's?

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #512 Gepost op: 23 maart 2018, 12:51:41 »
Jeroen,

Kan het zijn dat je niet overal een bedding (kurk of Woodland) hebt liggen voor je rails?

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #513 Gepost op: 23 maart 2018, 13:01:40 »
Jeroen,

Ik vind zo`n luik wel stoer, maar ik zou het aan de zijkant plaatsten, naast het fietsenrek of zo, juist niet aan de voorgevel.
Reden daartoe is dat het luik dan op/in de stoep zit, tenzij je een extra brede stoep maakt.
Je Preiservolk wat de voordeur uit komt kan dan niet direct naar links omdat daar dat luik dan zit. (onveilige situatie).

Maar je kan natuurlijk gewoon je luik maken en dan later passen waar `m het beste uitkomt.

Maarrùh, goed bezig!!  (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #514 Gepost op: 23 maart 2018, 13:07:06 »
Ziet er weer goed uit! En die Hondekop is echt  (y)

Mijne is helaas nog niet binnen. Houd je de Piko's?

Ik heb op dit forum ooit geschreven, als ik mooie Hondekop tweetjes komen (dus a la Artitec), dan rij ik mijn Piko's met alle plezier de zoldertrap af. En in figuurlijke zin is dat dan ook zo, want dan mogen de Piko's naar mijn beide zoons van 9 en 7. Speelgoed, daar waar het hoort, zullen we maar zeggen  ;D ;D ;D

Even iets serieuzer: De Piko's zijn echt niet slecht, zeker niet voor het geld dat ze kosten. Maar je ziet het er wel aan af, zeker nu er zo'n prachtige Artitec op de baan staat. Iedereen heeft het terecht over de naad in de neus en het rare hoekruitje in de cabine, maar ook bij de andere cabineruiten gaat het bij de Piko's mank. Er ruiten staatn te ver uit elkaar, waardoor je lelijke dikke stijlen tussen de ruiten krijgt. Vooral bij de gele Piko's is dat naast het Artitec exemplaar echt wel storend. Ik zal ze dus zeker aan mijn zoons cadeau doen als ik er Artitec tweetjes voor terug kan kopen.

Kan het zijn dat je niet overal een bedding (kurk of Woodland) hebt liggen voor je rails?
Ja dat klopt. In het station ligt geen bedding, omdat het spoor in de buitenboog toch al 1,5 mm omhoog staat vanwege de verkanting in het spoor en de ballast toch tegen de perronranden aan komt te liggen. Daar waar ik wel bedding heb gemaakt is het overigens ook niet van kurk of iets dergelijks, maar gewoon van hout.

Maar je kan natuurlijk gewoon je luik maken en dan later passen waar `m het beste uitkomt.


Wat ik in mijn update al schreef, als het luik er komt (en ik denk van wel) dan onder het raam in de zijgevel. Op de stoep aan de voorzijde is inderdaad niet handig.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
    • foto's op Imgur
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #515 Gepost op: 23 maart 2018, 13:10:35 »
Zo'n luik in de voorgevel (aan de straatkant) kan wel, zo werd dat vroeger gedaan.
Of het een onveilige situatie opleverde was toen al helemaal geen issue.

Maar onder het raam van de zijgevel is ook een prima plek..
Is trouwens wel leuk om elk pand een eigen stoep te geven van blauwsteen, met bij sommige paaltjes, en kettingen ertussen. In oude dorps- en stadskernen is dat nog vaak zo.
Zoals op de voorbeeld foto.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #516 Gepost op: 23 maart 2018, 22:53:49 »
1 van men favoriete banen hier op het forum.
Blijf het met veel bewondering volgen Jeroen !
Benieuwd naar de verdere aankleding nu.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #517 Gepost op: 24 maart 2018, 09:52:59 »
Ha dat snap ik (verhaal over Piko's). En gelukkig komen de tweetjes nog niet.  (y)

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #518 Gepost op: 24 maart 2018, 15:47:55 »
Jouw draadje blijft boeien Jeroen. Het bevoorradings luik bij het café zou ik aan de zijkant plaatsen. De straat voor het café langs is breed genoeg om er een trottoir aan te leggen zodat het terras niet alleen aan de zijkant maar ook voorlangs een plaatsje kan vinden op de stoep. En dan de Hondekop 4. Prachtig. Ik heb ook de groene uitvoering met blauwe reclame banen gekocht. Deze past volgens mij ook in jouw periode 1970. Weet jij trouwens hoe ik aan HO reclame zou kunnen komen voor op de banen?


Groeten,  Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #519 Gepost op: 26 maart 2018, 08:26:13 »
Is trouwens wel leuk om elk pand een eigen stoep te geven van blauwsteen, met bij sommige paaltjes, en kettingen ertussen.

Dat is inderdaad een puik idee, Marc! Dit rijtje huizen leent zich daar prima voor, die gaan we onthouden!  (y)

1 van men favoriete banen hier op het forum.
Blijf het met veel bewondering volgen Jeroen !
Benieuwd naar de verdere aankleding nu.

Dat is altijd leuk om te lezen. ;)

Wat de verdere aankleding van de baan betreft, daar hoop ik vanaf september toch echt wel lekker mee aan de slag te gaan.

En gelukkig komen de tweetjes nog niet.  (y)

Nee, niet teveel tegelijk, dat trek ik anders ook niet hoor ....

Jouw draadje blijft boeien Jeroen.

Dank je wel, Kees!

Het bevoorradings luik bij het café zou ik aan de zijkant plaatsen. De straat voor het café langs is breed genoeg om er een trottoir aan te leggen zodat het terras niet alleen aan de zijkant maar ook voorlangs een plaatsje kan vinden op de stoep.

Helemaal mee eens. Bovendien zit het raam in de zijgevel ook hoger dan in de voorgevel, waardoor een kelder onder het achterhuis realistischer is. Dat luik ga ik eerdaags wel even in elkaar frotten.  (y)

En dan de Hondekop 4. Prachtig. Ik heb ook de groene uitvoering met blauwe reclame banen gekocht. Deze past volgens mij ook in jouw periode 1970.

Ja dat klopt. De keuze was voor mij ook niet eenvoudig. Maar toch heb ik voor de gele gekozen om de verhouding tussen reeds gehuisstijlde treinstellen en treinstellen in de oude kleuren op mijn baan wat beter te krijgen. Naast deze gele wil ik ook heel graag nog een Hondekop viertje in de IC kleuren, maar nog wel met grijze deuren. Ook zo lekker jaren '70.  :P

Weet jij trouwens hoe ik aan HO reclame zou kunnen komen voor op de banen?

Helaas niet. Dat probleem heb ik ook nog. Het lastige is dat de maatgeving en de hoek van de reclamebanen van diverse merken niet overal hetzelfde is, waardoor het lastig wordt om passende reclames te maken. Daarnaast is het, om deze reclames als bedrijf uit te brengen, lastig dat je met rechten te maken hebt. Ik heb er helaas tot op heden ook nog geen pasklare oplossing voor.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #520 Gepost op: 18 juni 2018, 14:33:00 »
De afgelopen maand is het bouwen aan Ermehuizen voor een groot deel stil komen te liggen. Met al dat mooie weer zijn de prioriteiten tijdelijk toch even naar andere dingen verschoven. Toch zijn er nog wel wat dingetjes te melden.

Laten we eerst maar even terug gaan naar Café de Engel. Het Café is inmiddels voorzien van een kelder voor de bevoorrading van de vloeibare geneugten des levens. Dat wil zeggen, het toegangsluik naar de kelder is nu zichtbaar. De kelder zelf is nu nog een zwart geschilderd vlakje op de treinbaantafel. Als ik er zeker van ben wat de uiteindelijke definitieve plek van het Café wordt op de baan, zaag ik daar een gat in de tafel en bouw ik een stukje kelder onder het Café, zodat de trap ook zichtbaar wordt en er een flauw lichtje vanuit de kelder zichtbaar is.

Op dezelfde muur als waar het kelderluik aangebracht is, is ook een muurschildering aangebracht. Jakop de Bruin sponsorde mij deze transfer, waar ik erg blij mee ben, omdat deze muurschildering de saaie zijgevel nu een veel vrolijker aanzicht geeft.



En nog wat meer in detail. Wanneer later de trap naar de kelder ook aangebracht is, zal het beeld op het kelderluik er nog wat realistischer uit gaan zien.




Een tijdje geleden had ik Wim Mesu eens benaderd of hij wellicht voor mij een aantal van zijn fraaie vakwerkbovenleidingsportalen wilde bouwen, aangezien ik dat priegelwerk met de soldeerbout met mijn oogafwijking niet echt zag zitten. Wim bleek nog een achttal gebouwde portalen te hebben liggen, die ik van hem mocht overnemen.



Vijf van deze prachtige portalen ga ik op mijn baan in de polder plaatsen:



En met de 769 van Artitec erbij:



Komend najaar wil ik dit gedeelte van de baan aan gaan kleden, en zullen de portalen uiteraard hun definitieve plek gaan krijgen.

Overigens had ik in de polder een trafohuisje staan, maar deze is inmiddels verkast. Bij een trafohuisje kan namelijk geen vakwerkportaal staan, omdat er altijd een DIN-portaal werd geplaatst op de plek waar de voedingskabels vanuit het trafohuisje naar de bovenleiding werden gebracht. Omdat ik maar plek heb voor 5 portalen, wilde ik er niet ook nog eentje opofferen voor een voedings-DIN portaal en moest dus het trafohuisje maar verkassen.

Deze staat nu aan de rand van het emplacement van Ermehuizen en mag de bovenleiding op het emplacement gaan voeden:




Verder was ik al een tijdje op zoek naar een geschikt gebouw om in het havengebied nog naast de dijk te plaatsen. Dat gebouw moest niet te hoog zijn, omdat ik het zicht op de polder vrij wilde houden, maar ook niet te laag, omdat de dijk erachter dan nog massiever zou lijken dan dat deze nu toch al is. Eigenlijk voldeed het hogere gebouw van mijn Lips-fabriekscomplex al prima, maar die had ik al meer naar achteren op de baan gesitueerd.



Ik heb besloten om het hoge fabrieksgedeelte van de Lips-fabriek toch naar voren te halen met als resultaat:



En hierbij nog een leuk doorkijkje:


 
Het ontstane gat achter de Lips-fabriek zal later opgevuld worden door een graansilo van Walthers.


Tenslotte heb ik ook nog twee nieuwe aanwinsten in Ermehuizen kunnen introduceren. Namelijk de Roco NS 1212 en een setje Marklin DB onderlossers.



Van de onderlossers komen er nog twee setjes (elk setje bevat 6 wagens) bij, zodat de 1212 ook een fatsoenlijke trein te trekken krijgt.

Zo'n nieuwe loc vraagt uiteraard ook om een line-up met zijn andere familiegenoten. Van links naar rechts: Marklin 1215, 1203 en Roco 1212:



Tenslotte, omdat het zo mooi staat: de 1212 met haar nu nog bescheiden gevolg onder de nu nog tijdelijk geplaatste bovenleidingsportalen in de polder bij Ermehuizen.



Wordt dus vervolgd, maar dat zal waarschijnlijk na de zomermaanden worden.

Jeroen
 
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2018, 14:38:41 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #521 Gepost op: 18 juni 2018, 17:28:25 »
De bovenleidingportalen geven gelijk een geweldig sfeertje (y)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #522 Gepost op: 18 juni 2018, 18:16:27 »
Mooi!  (y)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #523 Gepost op: 18 juni 2018, 21:24:43 »
Fijne update van een geweldige baan weer :)

Super idee om een gat in je tafel te maken voor die kelder bij het cafe. Gaat een supersfeertje geven !
De portalen van Wim staan prachtig op je baan, en ook de  verhuis van de hoge fabriek naar de voorgrond is een goede zet.

Toppie Jeroen !

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2575
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #524 Gepost op: 19 juni 2018, 00:48:24 »
G E W E L D I G man! Je proeft de sfeer van weleer. Wat een heerlijkheid! :-*
Veel succes met de verdere bouw. Een topic om te volgen.  (y)

Jeroen
We're all riders on this train.