Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Ermehuizen anno 1974  (gelezen 306048 keer)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1839
    • Flickr pagina
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #465 Gepost op: 21 september 2017, 12:27:58 »
Had het draadje al weer even niet gezien! Weer genoten van je vorderingen!!!  (y)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #466 Gepost op: 22 september 2017, 10:57:42 »
bedankt voor de leuke reacties, mannen!

Er hebben jarenlang Silverlingen met een BR 216 naar Nederland gereden op Nijmegen-Kleve. Bij de stuurstandrijtuigen heb ik ook wel eens een dergelijke kopvorm gezien. Een dergelijke foto uit 1968 is te vinden op bladzijde 48 van het boek Het grensbaanvak Nijmegen-Kleve 1957-1991 (Treinen in Beeld 6).

Past dus best in je tijdperk en samen met de Rijnbrug(?)  ;)

Martijn

Van Nijmegen - Kleve was mij inderdaad bekend. Ik wist alleen niet dat de Karlsruhekopf ook wel een naar Nederland kwam. Dus dat is dan weer mooi meegenomen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #467 Gepost op: 22 september 2017, 11:10:41 »


Heel wat jaren later dan 1974, maar hier bijvoorbeeld stuurstandrijtuig 50 80 82-53 526-3 met een loc serie 212.

Martijn

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #468 Gepost op: 22 september 2017, 11:20:32 »
Een dergelijke foto uit 1968 is te vinden op bladzijde 48 van het boek Het grensbaanvak Nijmegen-Kleve 1957-1991 (Treinen in Beeld 6).
Ik zie op die foto een Hasenkasten, geen Karlsruher Kopf. De eerste Karlsruher (Bdnrzf 740) konden alleen met de 218 en de 215 030-033 worden ingezet. De BDnf 735 is de ombouw van Hasenkasten vanaf 1978 en konden ook voor/achter de 211/212 worden gebruikt zoals in de laatste foto van Martijn. Inzet met een 216 in 1974 is of een Hasenkasten of een Karlsruher als gewone wagen (niet als stuurstand) (en niet verwarmd).

dirkjan

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #469 Gepost op: 23 september 2017, 00:26:35 »
Hallo,

Tuurlijk ziet de stuurstand van het type "Karlsruher Kopf" er wat gestroomlijnder en moderner uit, maar het type "Hasenkasten" heeft op zich, zeker wanneer je begin zeventiger jaren wilt uitbeelden,  ook wel weer wat.



Hier de BDnf738 "Hasenkasten"van Roco. (Geen lichtlekkage van de frontseinen, maar even het licht in de bestuurderscabine aangezet).


Groeten uit Waldberg,

Sven

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #470 Gepost op: 23 september 2017, 07:49:52 »
Klopt. Deze uitvoering zou ik eigenlijk moeten hebben, maar die vind ik nu eenmaal spuuglelijk.... Bovendien heb ik goede herinneringen aan de Karlsruhekopf in de samenstelling zoals ik hem nu heb rijden, maar dan met een BR 218 en in een moderner jasje op het baanvak Koblenz-Emmelshausen.

Vandaar dat ik mij deze historisch incorrecte stam toch op mijn baan wilde hebben.  ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22086
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #471 Gepost op: 23 september 2017, 09:49:27 »
Gaaf draadje Jeroen!!

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #472 Gepost op: 23 september 2017, 11:28:15 »
Hi Jeroen,

Ja man, je hebt ook helemaal gelijk: 
De Hasenkasten is inderdaad nou niet bepaald een beauty. Ziet er een beetje uit als de kop van een New York's metro treinstel.
Was destijds bij de Bundesbahn ook maar een noodoplossing. Roco heeft dit stuurrijtuig wel erg mooi in model omgezet.

Dit laatste geldt zeker ook voor de Karlsruher Kopf:


(De blauw/beige Kopf heeft later bij mij nog aanpassingen in de vorm van UIC-opstaptreden en handgrepen op het front gekregen, zoals op de foto van Martijn hierboven. Moet ik nog een keer een foto van maken).



Moet voor de machinist af een toe een verademing zijn: In plaats van op een lawaaiige loc lekker rustig in een stuurstand je werk te mogen doen.


Succes verder met bouwen!  (y)


Groeten uit Waldberg,

Sven



« Laatst bewerkt op: 23 september 2017, 11:29:58 door waldberg »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #473 Gepost op: 23 september 2017, 13:07:03 »
Hallo,


Nog een nabrander met de aangebrachte UIC-aanpassingen, voor diegenen die de Karlsruher Kopf in een wat latere periode bij de Bundesbahn willen inzetten:



Groet,

Sven


Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #474 Gepost op: 26 september 2017, 09:03:04 »
Mooie combinatie Jeroen die zilverlingen !
Ik kijk uit naar de aanbouw van het baangedeelte naar de brug :)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #475 Gepost op: 10 oktober 2017, 17:17:58 »
Ik kijk uit naar de aanbouw van het baangedeelte naar de brug :)

Nou bij deze dan:

De afgelopen periode ben ik weer wat verder gekomen met bouwen.


In het baangedeelte tussen de grote en de kleine spoorbruggen is de plaat geplaatst met daarop de ruwbouw van het ballastbed. Tevens zijn de sporen gelegd en zijn de overwegvloeren in de beide sporen aangebracht. In de houten plaat ter hoogte van de overweg, zijn aan weerzijden van het spoor een luik aangebracht, zodat ik in een later stadium hier een AHOB kan installeren. De twee enkelsporige bruggen rechts liggen nog los.


Bij deze foto hetzelfde baangedeelte, maar dan vanuit een lager perspectief. Het dijkhuis van Tilly Models dat ik tot baanwachterswoning heb verheven staat lekker dicht tegen het spoor aan, zodat men vroeger goed zicht op de beide bruggen en de overweg had.


Op bovenstaande foto kijken we recht op het spoorgedeelte wat straks onder een viaduct komt te liggen. Met het zwarte baangedeelte wil ik pogen de scherpe boog wat te camoufleren. De twee sporen naar de muur moeten straks suggereren dat de treinen vanuit het station naar de muur (en verder) rijden. Dit spoor achter het viaduct ligt in een ingraving. De hellingen zijn in ruwbouw inmiddels gemaakt. Zodra ik het baanlichaam rechts van de groene spoorbruggen ook heb liggen, kan ik de beide hellingen afwerken met gips en begrassen. Het stukje spoor naar de muur moet ook binnen kort afgewerkt worden, omdat ik daar niet goed mee bij kom als de bruggen er definitief boven liggen. Het zal nog wel een uitdaging worden om een passende achtergrond te maken, want ook dat moet gebeuren voordat de bruggen definitief geplaatst worden. Op het viaduct komt voioraan de weg naar Ermehuizen te liggen en daarachter een busstation. De gelige stroken die aan de randen van de ingraving zichtbaar zijn, zijn damwanden van AlsaCast die al wel op maat gemaakt zijn, maar nog geschilderd en vastgezet moeten worden. Het onderste deel van de ingraving bestaat dus uit damwanden, zodat ik wat ruimte kon besparen op de schuine hellingen.


Tenslotte zicht op het baangedeelte rechts van de groene spoorbruggen. Hier heb ik de liggers geplaatst waar het derde niveau van mijn baan op komt te liggen. Op dat niveau komt het stadje Ermehuizen en loopt het spoor vanaf de brug verder naar de helling om weer naat het niveau eronder te zakken (station). De huizen op deze foto zullen dus nog een niveau omhoog verhuizen.  ;)

De komende tijd eerst maar eens verder met de afwerking van de ingraving, zodat de groene bruggen daarna definitief op hun plek gelegd kunnen worden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #476 Gepost op: 15 november 2017, 09:11:14 »
De afgelopen maand stond het in Ermehuizen in het teken van het aankleden van het stukje spoor in de ingraving tussen de grote spoorbrug en het stadje. Dit was nodig om daarna de spoorbruggen van het erboven kruisende spoor te kunnen plaatsen. Nu is dat laatste nog niet definitief gebeurd, maar bij deze toch alvast een update van de werkzaamheden.

Laten we voor de beeldvorming eerst even terug gaan naar een van de foto's van de vorige update:


Het gaat om het stukje spoor dat naar de muur loopt. Ik heb al eens vaker aangegeven dat ik dit spoor heb aangelegd om daarmee het beeld te wekken dat de sporen die aan de onderzijde van deze foto vanuit het station komen, rechtdoor gaan. In werkelijkheid buigen ze onder een viaduct scherp af naar rechts, maar dergelijke krappe bogen wil je natuurlijk niet in het zicht hebben en om de sporen op een Nederlandse baan in een tunnel te laten verdwijnen, vond ik ook niet de meest elegante oplossing.


Het werd dus een breed viaduct met daarachter een stukje spoor in een ingraving. Dat brede viaduct moest uiteraard ook een reden hebben, want dat legt men niet voor de lol aan. Ik heb naast de weg die naar Ermehuizen loopt ook een busstation op dit viaduct gesitueerd. En dat heeft er weer mee te maken dat de weg die naar het NS-station komt te lopen een doodlopende weg wordt en er bij het station geen ruimte is om die grote bussen te kunnen keren. Opvallend is ook de brede strook die nog over is tussen de weg en de rand van het viaduct aan de onderzijde van de foto. Ook dat is een bewuste keuze, want dat heeft alles te maken met de oude stadspoort. In vroeger tijden ging het weinige verkeer (paard en wagen) uiteraard onder de stadspoort door. Met het steeds drukker wordende wegverkeer heeft de gemeente Ermehuizen de toegangsweg om de stadpoort heen gelegd, waarmee meteen het brede viaduct ontstond. Voetgangers lopen nog wel onder de poort door en de brede strook op het viaduct wordt dan ook gedeeltelijk bekleed met voetpad. Achter de bruin/grijze vrachtwagen komt een zebrapad, zodat de inwoners en bezoekers van Ermehuizen veilig het busstation kunnen bereiken. Het dek van het viaduct is nu nog een los liggend plaatje hout Hier nu verder maar geen aandacht aan schenken, want dat lijkt nu nog nergens op.  ;D ;D


Het gedeelte waar het allemaal om te doen was... Het spoor is geballast en voorzien van schouwpaden. De damwanden naast het spoor hebben een kleurtje gekregen en de hellingen zijn van gras voorzien. De muur van de viaductwand moet nog geplaatst worden, maar dat komt later wel. Het dek van het viaduct ligt immers niet voor niets nog los.....

Toch kunnen de spoorbruggen over de ingraving nog niet definitief op hun plek gelegd worden, aangezien er nog bovenleiding op het spoor eronder aangebracht moet worden. Het portaal hiervoor ben ik nu aan het maken, maar het wachten is nu even op onderdelen hiervoor.

Ondertussen heb ik ook alvast wat houtwerk gemaakt dat rechts van de spoorbruggen komt te liggen. Het baanlichaam voor het spoor is reeds vastgezet, de rest van de plaat ligt los. Dat wil ik ook zo houden, zodat ik dat deel weg kan nemen als er onverhoopt in het schaduwstation een niveau lager iets gebeurd waar wij modelspoorders nooit heel erg blij van worden...   :P


Op deze plaat heb ik een proefopstelling neergezet van het oude stadsgedeelte van Ermehuizen. Het rijtje panden in de hoek achter de kerk wil ik nog verder uitbreiden met gevels die tegen de achterwand komen te staan. Ook achter de vier panden die er nu al staan komen nog gevels tegen de achterwand om maar zoveel mogelijk diepte te creëren.


De Stadspoort is een al oudere kit van Artitec. Deze kon ik vorig jaar van een forumgenoot overnemen en kwam mij, zoals hierboven al uitgelegd is, dus erg goed van pas. Vorige maand heb ik het gebouw maar eens in elkaar gezet.


Het zicht op de stad wat meer op duifhoogte. 


En hier hezelfde beeld maar wat minder ingezoomd. De overgang vanuit de polder naar de stad is hier goed te zien.


Nadat het spoor achter de huizen een bocht heeft gemaakt volgt er een aftakking. Het hoofdspoor verdwijnt achter de huizen om daar te gaan dalen naar het niveau van het station. De aftakking wordt een enkelsporig niet geëlektrificeerde lijn. Deze lijn komt wat verderop achter de huizen vandaan en zal het domein van de NS dieselstellen en de DB 216 met Silberlingen worden.

Wat ik eerder in deze update al schreef, ik wacht nu op onderdelen om het boveleidingsportaal verder af te kunnen maken. Nadat deze geplaatst is en de bovenleidingsdraden vanaf dat portaal tot aan de muur getrokken zijn, kunnen de spoorbruggen op hun plek gelegd worden en kom ik toe aan het spoor dat in de boog komt te liggen (inclusief overloop om vanaf het enkelspoor op het rechterspoor van de hoofdbaan te kunnen komen). Daarna kunnen we verder met het aanleggen van spoor naar de helling, zodat de treinen hopelijk rond de jaarwisseling eindelijk van dit spoor gebruik kunnen gaan maken.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 15 november 2017, 09:16:28 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #477 Gepost op: 15 november 2017, 11:40:29 »
Ziet er top uit Jeroen !
Kan er zo niets direct op aanmerken, dus gewoon doen.
Komt mooi en natuurlijk over allemaal.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1839
    • Flickr pagina
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #478 Gepost op: 15 november 2017, 15:00:09 »
Ik kijk nu al uit naar de jaarwisseling om je treinen te zien rijden op het nieuwe stuk!
Lekker bezig!!!  (y) (y)

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #479 Gepost op: 15 november 2017, 17:41:18 »
Dit is en blijft toch wel één van mijn favoriete draadjes.

Mooi man  (y)

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums