Google+
Doel:€250.00
Donaties:€68.95

Per saldo:€-181.05

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 14-10-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door jerrytrein
Vandaag om 22:39:16
Fremo haven: KNZ Hengelo door Milocomarty
Vandaag om 22:37:19
Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door Rondje_HO
Vandaag om 22:30:25
Veranderingen in en aan Mat 46 door Met een sik
Vandaag om 22:29:32
De bouw van een zwitsers landschap met SBB en BLS materieel door Spoor60
Vandaag om 22:29:15
Van Dg'tje tot coupé-wagen. door tbrandsma
Vandaag om 22:26:39
Sik digitaliseren, verlichting werkt niet door phdirk
Vandaag om 22:14:53
Wie help mij aan fleischmann en brawa prijslijsten ivm verzekeringswerk door bosje77
Vandaag om 22:14:41
Klein Duits kopstationnetje door sdz1976
Vandaag om 22:10:06
Digitale Pendelautomaat? door dickkoning
Vandaag om 22:07:04
Ovaalramer AB, in schaal 0. Wie heeft interesse in etsplaat. door 1795
Vandaag om 21:57:29
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door NS264
Vandaag om 21:51:34
DCC++, Rocrail en Mardec. Mardec werkt niet met servo's door hepost
Vandaag om 21:51:31
Zwarten (of bruinen) van nikkel-zilver wielen door Harry19
Vandaag om 21:35:50
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 21:31:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Brigitte
Vandaag om 21:22:10
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door sdz1976
Vandaag om 21:20:57
Roco ontkoppelmechaniek 40292, ervaringen met inbouw, en DCC gevraagd door wob
Vandaag om 21:13:08
Piko 2200 h0 - hinderlijke zoemtoon - opgelost! door ingenium
Vandaag om 20:39:13
Piko h0 NS 2200 door NS1220
Vandaag om 20:20:31
Treinenbeurs in de Koggenhal de Goorn door ca.gorter
Vandaag om 20:07:07
Artitec Plan U, Probleem met een sounddecoder. door Fritsprt
Vandaag om 20:03:05
Rails isoleren, trein Lima beweegt niet door Theo v Wijngaarden
Vandaag om 19:52:53
Hoe rondsel op motoras bevestigen door C_Jabaaij
Vandaag om 19:52:10
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:39:12
Kadee freight truck 550 Bettendorf, loopt uit rails bij bogen en wissels. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:21:44
EifelBurgenBahn door Henk Hooijmans
Vandaag om 19:17:33
Het blijft rommelen bij ROFL door barry1972
Vandaag om 18:32:21
BNLS Module: "Chicago Union" door nighttrain1
Vandaag om 17:51:10
Roßnitz door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:28:57
  

Auteur Topic: Ermehuizen anno 1974  (gelezen 104817 keer)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1049
  • Hier waakt de kat!
    • Flickr pagina
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #465 Gepost op: 21 september 2017, 12:27:58 »
Had het draadje al weer even niet gezien! Weer genoten van je vorderingen!!!  (y)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4017
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #466 Gepost op: 22 september 2017, 10:57:42 »
bedankt voor de leuke reacties, mannen!

Er hebben jarenlang Silverlingen met een BR 216 naar Nederland gereden op Nijmegen-Kleve. Bij de stuurstandrijtuigen heb ik ook wel eens een dergelijke kopvorm gezien. Een dergelijke foto uit 1968 is te vinden op bladzijde 48 van het boek Het grensbaanvak Nijmegen-Kleve 1957-1991 (Treinen in Beeld 6).

Past dus best in je tijdperk en samen met de Rijnbrug(?)  ;)

Martijn

Van Nijmegen - Kleve was mij inderdaad bekend. Ik wist alleen niet dat de Karlsruhekopf ook wel een naar Nederland kwam. Dus dat is dan weer mooi meegenomen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #467 Gepost op: 22 september 2017, 11:10:41 »


Heel wat jaren later dan 1974, maar hier bijvoorbeeld stuurstandrijtuig 50 80 82-53 526-3 met een loc serie 212.

Martijn

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #468 Gepost op: 22 september 2017, 11:20:32 »
Een dergelijke foto uit 1968 is te vinden op bladzijde 48 van het boek Het grensbaanvak Nijmegen-Kleve 1957-1991 (Treinen in Beeld 6).
Ik zie op die foto een Hasenkasten, geen Karlsruher Kopf. De eerste Karlsruher (Bdnrzf 740) konden alleen met de 218 en de 215 030-033 worden ingezet. De BDnf 735 is de ombouw van Hasenkasten vanaf 1978 en konden ook voor/achter de 211/212 worden gebruikt zoals in de laatste foto van Martijn. Inzet met een 216 in 1974 is of een Hasenkasten of een Karlsruher als gewone wagen (niet als stuurstand) (en niet verwarmd).

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #469 Gepost op: 23 september 2017, 00:26:35 »
Hallo,

Tuurlijk ziet de stuurstand van het type "Karlsruher Kopf" er wat gestroomlijnder en moderner uit, maar het type "Hasenkasten" heeft op zich, zeker wanneer je begin zeventiger jaren wilt uitbeelden,  ook wel weer wat.



Hier de BDnf738 "Hasenkasten"van Roco. (Geen lichtlekkage van de frontseinen, maar even het licht in de bestuurderscabine aangezet).


Groeten uit Waldberg,

Sven
Groeten uit Waldberg,

Sven

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4017
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #470 Gepost op: 23 september 2017, 07:49:52 »
Klopt. Deze uitvoering zou ik eigenlijk moeten hebben, maar die vind ik nu eenmaal spuuglelijk.... Bovendien heb ik goede herinneringen aan de Karlsruhekopf in de samenstelling zoals ik hem nu heb rijden, maar dan met een BR 218 en in een moderner jasje op het baanvak Koblenz-Emmelshausen.

Vandaar dat ik mij deze historisch incorrecte stam toch op mijn baan wilde hebben.  ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 847
    • MIL MOD
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #471 Gepost op: 23 september 2017, 09:49:27 »
Gaaf draadje Jeroen!!

mvg
Wim

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #472 Gepost op: 23 september 2017, 11:28:15 »
Hi Jeroen,

Ja man, je hebt ook helemaal gelijk: 
De Hasenkasten is inderdaad nou niet bepaald een beauty. Ziet er een beetje uit als de kop van een New York's metro treinstel.
Was destijds bij de Bundesbahn ook maar een noodoplossing. Roco heeft dit stuurrijtuig wel erg mooi in model omgezet.

Dit laatste geldt zeker ook voor de Karlsruher Kopf:


(De blauw/beige Kopf heeft later bij mij nog aanpassingen in de vorm van UIC-opstaptreden en handgrepen op het front gekregen, zoals op de foto van Martijn hierboven. Moet ik nog een keer een foto van maken).



Moet voor de machinist af een toe een verademing zijn: In plaats van op een lawaaiige loc lekker rustig in een stuurstand je werk te mogen doen.


Succes verder met bouwen!  (y)


Groeten uit Waldberg,

Sven



« Laatst bewerkt op: 23 september 2017, 11:29:58 door waldberg »
Groeten uit Waldberg,

Sven

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #473 Gepost op: 23 september 2017, 13:07:03 »
Hallo,


Nog een nabrander met de aangebrachte UIC-aanpassingen, voor diegenen die de Karlsruher Kopf in een wat latere periode bij de Bundesbahn willen inzetten:



Groet,

Sven

Groeten uit Waldberg,

Sven

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #474 Gepost op: 26 september 2017, 09:03:04 »
Mooie combinatie Jeroen die zilverlingen !
Ik kijk uit naar de aanbouw van het baangedeelte naar de brug :)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4017
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #475 Gepost op: 10 oktober 2017, 17:17:58 »
Ik kijk uit naar de aanbouw van het baangedeelte naar de brug :)

Nou bij deze dan:

De afgelopen periode ben ik weer wat verder gekomen met bouwen.


In het baangedeelte tussen de grote en de kleine spoorbruggen is de plaat geplaatst met daarop de ruwbouw van het ballastbed. Tevens zijn de sporen gelegd en zijn de overwegvloeren in de beide sporen aangebracht. In de houten plaat ter hoogte van de overweg, zijn aan weerzijden van het spoor een luik aangebracht, zodat ik in een later stadium hier een AHOB kan installeren. De twee enkelsporige bruggen rechts liggen nog los.


Bij deze foto hetzelfde baangedeelte, maar dan vanuit een lager perspectief. Het dijkhuis van Tilly Models dat ik tot baanwachterswoning heb verheven staat lekker dicht tegen het spoor aan, zodat men vroeger goed zicht op de beide bruggen en de overweg had.


Op bovenstaande foto kijken we recht op het spoorgedeelte wat straks onder een viaduct komt te liggen. Met het zwarte baangedeelte wil ik pogen de scherpe boog wat te camoufleren. De twee sporen naar de muur moeten straks suggereren dat de treinen vanuit het station naar de muur (en verder) rijden. Dit spoor achter het viaduct ligt in een ingraving. De hellingen zijn in ruwbouw inmiddels gemaakt. Zodra ik het baanlichaam rechts van de groene spoorbruggen ook heb liggen, kan ik de beide hellingen afwerken met gips en begrassen. Het stukje spoor naar de muur moet ook binnen kort afgewerkt worden, omdat ik daar niet goed mee bij kom als de bruggen er definitief boven liggen. Het zal nog wel een uitdaging worden om een passende achtergrond te maken, want ook dat moet gebeuren voordat de bruggen definitief geplaatst worden. Op het viaduct komt voioraan de weg naar Ermehuizen te liggen en daarachter een busstation. De gelige stroken die aan de randen van de ingraving zichtbaar zijn, zijn damwanden van AlsaCast die al wel op maat gemaakt zijn, maar nog geschilderd en vastgezet moeten worden. Het onderste deel van de ingraving bestaat dus uit damwanden, zodat ik wat ruimte kon besparen op de schuine hellingen.


Tenslotte zicht op het baangedeelte rechts van de groene spoorbruggen. Hier heb ik de liggers geplaatst waar het derde niveau van mijn baan op komt te liggen. Op dat niveau komt het stadje Ermehuizen en loopt het spoor vanaf de brug verder naar de helling om weer naat het niveau eronder te zakken (station). De huizen op deze foto zullen dus nog een niveau omhoog verhuizen.  ;)

De komende tijd eerst maar eens verder met de afwerking van de ingraving, zodat de groene bruggen daarna definitief op hun plek gelegd kunnen worden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974