Google+
Doel:€250.00
Donaties:€68.95

Per saldo:€-181.05

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 14-10-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sik digitaliseren, verlichting werkt niet door phdirk
Vandaag om 22:14:53
Wie help mij aan fleischmann en brawa prijslijsten ivm verzekeringswerk door bosje77
Vandaag om 22:14:41
Klein Duits kopstationnetje door sdz1976
Vandaag om 22:10:06
Digitale Pendelautomaat? door dickkoning
Vandaag om 22:07:04
Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door EddyK
Vandaag om 22:05:24
Ovaalramer AB, in schaal 0. Wie heeft interesse in etsplaat. door 1795
Vandaag om 21:57:29
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door NS264
Vandaag om 21:51:34
DCC++, Rocrail en Mardec. Mardec werkt niet met servo's door hepost
Vandaag om 21:51:31
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 21:42:23
Fremo haven: KNZ Hengelo door Hans_omBC
Vandaag om 21:37:40
Zwarten (of bruinen) van nikkel-zilver wielen door Harry19
Vandaag om 21:35:50
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 21:31:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Brigitte
Vandaag om 21:22:10
Saint TourbiŤre, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door sdz1976
Vandaag om 21:20:57
Roco ontkoppelmechaniek 40292, ervaringen met inbouw, en DCC gevraagd door wob
Vandaag om 21:13:08
Piko 2200 h0 - hinderlijke zoemtoon - opgelost! door ingenium
Vandaag om 20:39:13
Piko h0 NS 2200 door NS1220
Vandaag om 20:20:31
Treinenbeurs in de Koggenhal de Goorn door ca.gorter
Vandaag om 20:07:07
Artitec Plan U, Probleem met een sounddecoder. door Fritsprt
Vandaag om 20:03:05
Rails isoleren, trein Lima beweegt niet door Theo v Wijngaarden
Vandaag om 19:52:53
Hoe rondsel op motoras bevestigen door C_Jabaaij
Vandaag om 19:52:10
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:39:12
Kadee freight truck 550 Bettendorf, loopt uit rails bij bogen en wissels. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:21:44
EifelBurgenBahn door Henk Hooijmans
Vandaag om 19:17:33
Het blijft rommelen bij ROFL door barry1972
Vandaag om 18:32:21
BNLS Module: "Chicago Union" door nighttrain1
Vandaag om 17:51:10
RoŖnitz door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:28:57
Ostmuhle, rangeerbaan in spoor 0 door g-j
Vandaag om 17:13:42
Veranderingen in en aan Mat 46 door Sobat Kras
Vandaag om 15:41:05
Water maken m.b.v. botenlak/vernis door Joran
Vandaag om 15:15:23
  

Auteur Topic: Ermehuizen anno 1974  (gelezen 104816 keer)

NS264

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4364
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #450 Gepost op: 16 mei 2017, 21:53:46 »
Hoi,

Misschien een schets/tekening wat de bedoeling is?

Verder vooral doorgaan (y).

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2017, 23:25:43 door NS264 »
WillieNelson: OnTheRoadAgain.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4017
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #451 Gepost op: 01 juli 2017, 11:20:07 »
In de afgelopen weken zijn er een paar nieuwe aanwinsten in Ermehuizen bij gekomen.

Allereerst bleek de Piko Mat'54 348 in het groen met raclamebanen niet in mijn themajaar 1974 te passen. In dat jaar reden er geen asbeststellen in het groen met reclamebanen meer rond. Of ze waren al vergeeld of ze hadden geen reclamebanen. De 348 werd daarom verkocht en de Piko 334 kwam voor hem in de plaats.


Kort geleden heeft Artitec de wisselstroom Pec's ook uitgeleverd. Ik heb voor de 1928 gekozen, zonder deukneuzen.


Nu wil het dat Artitec bij de Pec slechts 1 werkende scharfenberg koppelingssetje heeft gedaan, net als 1 bevestigingsplaatje voor de Mat'54. Ook zit er 1 vaste scharfenberg koppeling bij, die aan de ene zijde onder de Piko Mat'54 hoort en aan de andere zijde onder de Pec. Artitec heeft toegezegd om nog losse koppelingsetjes te gaan leveren, maar daar heb ik niet op gewacht.

Ik heb de Pec aan de gele Hondekop gekoppeld met de starre koppeling en aan de groene met de werkende koppeling. Het bevestigingsplaatje voor mat'54 heb ik niet gebruikt, maar ik heb de Artitec koppelingen onder de Mat'54 stellen vastgezet met een kraagboutje en veertje die Philotrain bij haar werkende scharfenbergkoppelingen levert. Het geheel rijdt probleemloos, zowel door krappe bogen, op hellingen en in beide richtingen.  (y)

Jeroen   
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 3728
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #452 Gepost op: 01 juli 2017, 11:39:23 »
Heel gaaf. Nog een plaat van ze op die prachtige brug  ;D

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4017
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #453 Gepost op: 09 augustus 2017, 21:50:41 »
Dan kan het zomers niet het meest ideale weer zijn om op zolder te hobby'en, gelukkig kan je dan ook nog in de tuin wat prutsen.

Afgelopen weken heb ik twee resin kits van Tilly Models gebouwden een stadspand van Hollandscale.


Van Tilly Models bouwde ik een boerderijtje en een boeren schuur.


En hier moeten de beide bouwsels ongeveer komen. Er zal ook nog een hooiopberplaats bij komen en wellicht nog een schuur voor de trekkert. Maar de meeste ruimte rondom de boerderij is voor de koeien en de schapen.


Het stadspand van Hollandscale betreft het gepleisterde hoekhuis. Het huis is duidelijk aan renovatie toe en daar zal uiteindelijk op de baan mee begonnen worden. Tegen de zijmuur komt een steiger en een schilder is al bezig om de lijst van de dakgoot een compleet andere kleur (groen) te geven.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #454 Gepost op: 10 augustus 2017, 09:47:01 »
Ziet er niet verkeerd uit Jeroen (y)

Vriendelijke groet,

Jaap Smith
Lid van MSG Drechtsteden

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Meet (kijk, voel) & weet.
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #455 Gepost op: 10 augustus 2017, 10:56:08 »
Hi Jeroen,

Dat begint er heel leuk uit te zien.

Groet
Harald

nighttrain1

  • Powered bij Oltronix;2x300VA & plaatser moeilijkste raadplaat 2013
  • Offline Offline
  • Berichten: 2956
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #456 Gepost op: 10 augustus 2017, 13:05:49 »
Persoonlijk zou ik eerst gaan pleisteren en daarna gaan schilderen.
Je wil toch geen pleister stof op je verfwerk hebben....

Maar verder komt het wel geloofwaardig over.
Groeten Richard, nighttrain.

DCC,NS,H0,Tijdperk 3B t/m 5 met vleugje nu,Koploper,Intellibox.

2011-2016 ***** + 22x X
(X=extra plaatje geplaatst voor een ander :) )

Bouw: Zwederbaan met Ringvaartspoorbrug nabij Buitenkaag, deelnemer BNLS modulebaan

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2834
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #457 Gepost op: 10 augustus 2017, 15:38:13 »
Maar dan kan je verfspetters krijgen op je nieuwe pleisterwerk...

nighttrain1

  • Powered bij Oltronix;2x300VA & plaatser moeilijkste raadplaat 2013
  • Offline Offline
  • Berichten: 2956
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #458 Gepost op: 11 augustus 2017, 13:01:51 »
Een schilder kan naar mijn idee netter werken dan een stukadoor.
Die ik laatst bezig zag waren een stel smeerkezen.  ;D Jek!   
Groeten Richard, nighttrain.

DCC,NS,H0,Tijdperk 3B t/m 5 met vleugje nu,Koploper,Intellibox.

2011-2016 ***** + 22x X
(X=extra plaatje geplaatst voor een ander :) )

Bouw: Zwederbaan met Ringvaartspoorbrug nabij Buitenkaag, deelnemer BNLS modulebaan

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4017
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #459 Gepost op: 11 augustus 2017, 15:54:42 »
Er wordt anno 1974 in ieder geval netjes van boven naar beneden gewerkt. Dat is al heel wat.  ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4017
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #460 Gepost op: 20 september 2017, 10:13:05 »
In het baangedeelte wat ik komend najaar nog aan ga leggen, waarmee de treinen EINDELIJK over mijn spoorbrug kunnen gaan rijden, komt nog een enkelsporige aftakking. Dat enkelspoor wordt een niet geŽlektrificeerd baanvak met achter de toekomstige achterwand twee kopspoortjes. Het ene kopspoortje zal gebruikt worden om de DE-1, DE-2 en DE-3 te kunnen laten keren. Het tweede kopspoortje wordt bestemd voor mijn nieuwste aanwinst, namelijk een DB trek-duw combinatie in de vorm van een BR 216 en twee silberlingen.



Deze combinatie zal in deze hoedanigheid zelden of niet naar Nederland hebben gereden, maar ik vind het stuurstandrijtuig met Karlsruhekopf nu eenmaal velenmalen fraaier dan het stuurstandrijtuig met doorloopkop.

Beide rijtuigen komen uit de Roco set 64051. Dat is eigenlijk een set van drie en amper meer te vinden. Na een oproepje op dit forum kon ik deze rijtuigen van een forumgenoot overnemen en laat dit nu net de samenstelling zijn die ik graag wilde hebben  :laugh:



De locomotief is de BR 216 082 van Brawa.

Deze trein zal in de (hopelijk nabije) toekomst een aantal minuten na aankomst van een NS dieselstel  op het kopspoortje van het niet geŽlektrificeerde lijntje, vanaf zijn opstelspoortje vertrekken en uiteraard via het zelfde lijntje naar de hoofdbaan rijden. Na ingetakt te zijn op de hoofdlijn zal deze trein via de spoorbrug en de landerijen van boer Harmsen (zie bovenste foto) weer uit het zicht verdwijnen om even later een niveau lager het station van Ermehuizen binnen te rijden. De trein zal altijd binnenkomen op spoor 3, waar kopgemaakt wordt. Na enkele minuten keert de trein dan weer via dezelfde route (maar uiteraard in tegengestelde richting) terug. Na aankomst op zijn opstelspoortje zal de NS diesel weer vertrekken en blijft de Duitse stam net zo lang wachten totdat er een volgende NS diesel op het spoortje naast hem is gearriveerd. 

Op pagina 4 in post 36 heb ik al eens een schematisch tekeningetje laten zien van het sporenplan wat in het zicht van de baan komt te liggen (en er deels nu al ligt). Ik heb hieronder deze tekening wat aangepast naar de huidige inzichten.



Verklaring van de lijnen:

Zwart: contouren treinbaan
Blauw: toekomstige achtergrond
Rood: stationssporen (elektrisch) niveau 1 (gerealiseerd)
Paars: raccordementssporen niveau 1 (nog niet gerealiseerd)
Donkergroen: hoofdbaan (elektrisch) niveau 2 (onderzijde t/m grote spoorbrug gerealiseerd)
Lichtgroen: secondaire lijn (nog niet gerealiseerd). Ik heb bij deze lijn achter de achtergrond de twee opstelsporen even weergegeven, deze liggen dus uit het zicht.

Het donkergrijze deel betreft niveau 0 van de baan, het schaduwstation en hellingen.
Het lichtgrijze vlak betreft niveau 1
Het lichtgele vlak betreft niveau 2

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 20 september 2017, 10:14:58 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #461 Gepost op: 20 september 2017, 10:37:38 »
Mooie trein combinatie, Jeroen. (y) Ben heel benieuwd naar het vervolg.

Vriendelijke groet,

Jaap Smith
Lid van MSG Drechtsteden

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #462 Gepost op: 20 september 2017, 17:19:18 »


Deze combinatie zal in deze hoedanigheid zelden of niet naar Nederland hebben gereden, maar ik vind het stuurstandrijtuig met Karlsruhekopf nu eenmaal velenmalen fraaier dan het stuurstandrijtuig met doorloopkop.

Er hebben jarenlang Silverlingen met een BR 216 naar Nederland gereden op Nijmegen-Kleve. Bij de stuurstandrijtuigen heb ik ook wel eens een dergelijke kopvorm gezien. Een dergelijke foto uit 1968 is te vinden op bladzijde 48 van het boek Het grensbaanvak Nijmegen-Kleve 1957-1991 (Treinen in Beeld 6).

Past dus best in je tijdperk en samen met de Rijnbrug(?)  ;)

Martijn

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1207
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #463 Gepost op: 20 september 2017, 22:43:26 »
Mooie vorderingen weer Jeroen!  (y)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2449
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #464 Gepost op: 21 september 2017, 07:41:52 »
Leuke vordering weer, Jeroen. Die grote boog met verkanting doet erg realistisch aan (y).

Masrten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom