Wat zijn we aan het bouwen? > Banen of diorama's

Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974

(1/209) > >>

Jeroen Water:
Hallo allemaal,

Inleiding
In het verleden heb ik jullie wel eens deelgenoot gemaakt van een paar bouwsels of verbouwsels. Te denken valt daarbij aan De Rijnspoorbrug van Oosterbeek in styreen, zie; http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28610.0.html  en "Rijtjeshuizen in jaren '30 stijl met Kibri 8321", zie: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45760.0.html.

Deze bouwsels heb ik niet zomaar gemaakt. Ik ben al een aantal jaren bezig met het bouwen van een vaste treinbaan op de zolder van onze woning. Tot op heden ben ik nog niet verder dan het aanleggen van het schaduwstation, want met een jong gezin blijft er niet zo heel veel vrije tijd over. Daarnaast vind ik het ook leuk om treinen te fotograferen, waar ook de nodige tijd in gaat zitten. Maar haast heb ik ook niet, het leukste is het bouwen en als de baan eenmaal klaar is.... Naast het bouwen aan het schaduwstation heb je soms ook gewoon eens zin om iets aan scenery te doen, maar aan een schaduwstation valt weinig aan scenery te vinden. Daarom zette ik af en toe eens een huisje in elkaar, werd er een spoorbrug gebouwd en maakte ik een rijtje van 9 Kibri woningen. Met als gevolg dat die zooi mij nu allemaal gruwelijk in de weg staan als ik aan de baan wil bouwen....

Ermehuizen anno 1974
Laat ik eerst eens met de naam Ermehuizen beginnen. Ermehuizen is niets anders dan een samenvoeging van mijn geboorteplaats (waar ik 28 jaar ben blijven hangen) en het dorp waar ik nu alweer bijna 8 jaar woon. Enkhuizen en Ermelo. 1974 is mijn themajaar, omdat ik ooit een bruine Motorpost had gekocht en ik daar twee bruine Gs'jes met opschrift Post bij wilde hebben (bij NS reden deze wagens vanaf 1974). Daarnaast is mijn grote 'lieveling'  de Nederlands/Zwitserse TEE DE-IV/RAm die in het voorjaar van 1974 buiten dienst gingen. Zie hier het enige overlappingsjaar van deze twee treinen en mijn themajaar is vastgesteld.

Overigens verzamel ik ook moderner Nederlands materieel. Ik heb daarom besloten mijn baan geheel in de stijl van de jaren '70 in te richten, maar het materieel uit 1974 ook zo nu en dan te wisselen voor het modernere materieel.

De techniek
Op mijn vijfde verjaardag kreeg ik van mijn ouders een startset van Marklin met de overbekende stoomloc nr. 3000. het treintjesvirus nam geheel bezit van vader en zoon en al snel begon mijn vader een marklinbaantje te bouwen op zolder. Zo zoetjes aan werd het materieelpark uitgebreid en vernederlands. Ik ben daarom bij het Marklin systeem gebleven, maar heb de boel wel gemoderniseerd naar digitaal. De rail die ik in Ermehuizen gebruik is Marklin K-rail. besturingssysteem is een Intellibox IR en uiteindelijk zal de baan bestuurd gaan worden met Koploper. Bezetmelding regel ik met Vieschmann 5217 en de wissels worden bediend met servo's.

Overigens is het aandeel Marklin materieel relatief klein. Ik vind mezelf dan ook absoluut geen Marklinist, maar een drierailer.

Tenslotte (voor nu dan)
In de komende berichten zal ik foto's laten zien van het schaduwstation, de elektrische bende onder de baan en neem ik jullie mee bij de verdere bouw van Ermehuizen in wording. De bouw gaat langzaam, maar hopelijk heb ik zo nu en dan eens wat leuks aan jullie te laten zien.

Jeroen

Gert1:
Het zal je niet verbazen dat ik dit ga volgen!   (y)

mvg,
Gert

Chris80:
Ik ook ;D. Op naar de volgende update (y).

Groet,
Chris

jakop:
Hier volger nr. 3, maar dat wist je al.

Die andere 3 railer  ;)

VFR:
Hoi Jeroen,

Heb je draadje met de rijtjeshuizen ook met plezier gevolgd. En de rest van de goegemeente hier op het forum ook, staat me nog bij. Man man wat een discusies daar  ;D

Maar je getoonde bouwkwaliteiten doen vermoeden dat ook dit nieuwe draadje het waard zal zijn om te volgen (nee, voel vooral geen druk). Ik durf wel te zeggen dat de goede ervaringen uit het verleden hier wel een garantie zijn voor de toekomst  (y).


 

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie