Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 12:43:13
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
NS 6000 (in schaal 0) door Rob Ellerman
Vandaag om 11:58:22
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martijn193
Vandaag om 11:51:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
  

Auteur Topic: Op weg naar Apeldoorn  (gelezen 48921 keer)

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 726
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #180 Gepost op: 09 april 2018, 12:43:50 »
Begint wat te worden zo ;-)
Even een vraagje: maak jij de draadeinden pas later op maat als de spiraal af is of heb je ze van te voren
al ingekort?
Indien dat eerste: hoe zaag je die dingen dan door als je ze niet echt meer vast kunt houden/leggen/klemmen?
(ik begin volgende week met bouwen van de spiraal, dus ben zeer benieuwd)

Groet

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #181 Gepost op: 09 april 2018, 18:50:43 »
Hallo Michiel.

Als ik de draadeinden in gekort wil hebben. Dan doe ik eerst een moer op. Boven de moer slijp ik af. Moer er af halen. Je draad wordt door de moer ingesneden door de moer. Als er wat beschadiging zijn door het slijpen. En dan doe ik er een dopmoer op.
Maar misschien slijp ik de draadeind er niet af. Ik weet het nog niet wat ik ga doen als de spoorspiraal klaar is.

Gr Sebas

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #182 Gepost op: 11 april 2018, 00:39:49 »
Hallo Allemaal.
Ik heb weer een update van de bouw van mijn Modelspoorbaan.
Ik heb de spoorspiraal beplakt met kurkstroken. Sommige zijn iets breder dan ander. Maakt op zich niet uit, als ik de hartlijn maar kan volgen. Sporen komen er nog niet op. Omdat ik wacht op draad. Dat komt misschien volgende week aan. Woensdag even bellen.


Dan heb ik de zolder weer lekker opgeruimd.






Beveiliging op gehangen. Koolmodiexide alarmmeter (als ik het goed schrijf)


Voorbereiden om te gaan digitaliseren. Welke loks ga ik digitaliseren. De Sik H0, de Hippel H0 doe ik een andere keer.
1637, BR 120, BR 103 en de BR 111.

Inne mute welke van de twee.

De 1637 word de 1800. Ik had de vorige keer dat ik wou digitaliseren van de 1637. Is mij dat niet gelukt, omdat ik na dat ik de lok helemaal gestript had er achter kwam de decoder stuk was. Dat was even heel lullig. Maar ja, dan maar een 1800 van Fleischmann gekocht om te gebruiken als pluk lok. Dan word de 1800 een dummie lok.






Het laten zien van de loks als ik die ga digitaliseren, laat ik zien in een ander draadje in de digitale hoek.
De naam van dat digitale draadje laat ik binnen kort hier zien.

Gr Sebas


Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #183 Gepost op: 11 april 2018, 00:40:52 »
Het bellen bedoel ik niet deze woensdag, maar volgende week woensdag.

Gr Sebas

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #184 Gepost op: 11 april 2018, 01:28:21 »
Hallo Allemaal.

Het digitale draadje heet; Ombouwen van mijn analoge loks naar digitaal.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=79012.0

Gr Sebas

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #185 Gepost op: 13 april 2018, 13:31:37 »
Hallo Allemaal.

Ik heb de 1637 gedigitaliseerd. Zij heeft haar eerste meter gereden op mijn Modelspoorzolder. De eerste trein in 2 jaar.
Dit smaakt naar meer. De Br 120 is straks aan de beurt om te digitaliseren. Het digitaliseren gebeuren is in mijn andere draadje te vinden. Daar staan de foto's van de ombouw.

Hier het filmpje van de 1637, haar eerste meter.

https://youtu.be/4pg8O7VdzCQ

Gr Sebas

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #186 Gepost op: 13 april 2018, 23:21:23 »
Hallo Allemaal.

Het digitaliseren van de Br 120 en Br 103 wil niet zo lukken.

Ik ben dus maar wat anders. Ik kon niet stil zitten.
Ik heb eventjes een werktafel in elkaar gezet. Om morgen te beginnen met het in elkaar schroeven van de modules.





1 pot staat scheef. ach is niet erg. Hij staat best stevig en schut niet zo erg.
Het blad komt uit een Relaiskast uit Zevenaar.

En dit is ook mooi. Terwijl ik bezig ben met het maken van de modules, kan ik mooi kijken naar cabineritten. Kijk maar op de tv op de foto. Hihihihi



Gr Sebas.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #187 Gepost op: 13 april 2018, 23:27:17 »
Hallo bas,

Een latje schuin van poot naar poot zal de stevigheid aanmerkelijk doen verbeteren. Dus in totaal 3 latjes. Dit hoeven geen dikke latten te zijn.
1 kant open ander kan je stoel er niet onder
Zoals je het nu hebt  is niet stevig en gaat zeker wiebelen.

succes jandcargo

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #188 Gepost op: 13 april 2018, 23:48:02 »
Ik zal morgen eens kijken naar latjes. Ik heb ze volgens mij niet in huis.
Het wiebelen valt wel mee. Maar met de latjes maakt het wel iets steviger.

Dank

Gr Sebas.

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #189 Gepost op: 14 april 2018, 20:19:47 »
Hallo Allemaal.

Ik ben lekker bezig geweest met de voorbereidingen van de bouw van 15 module's. Hout naar beneden gebracht en de werktafel met extra latten verstevigd. Dadelijk nog even de uitstekende delen van de latjes afzagen. Dan het hout schuren. Over een paar dagen heb wat modules klaar. Dat is in de volgende update te lezen.














Gr Sebas.

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #190 Gepost op: 23 april 2018, 09:02:09 »
Hallo Allemaal.

Hier weer een update van de bouw van de modelbaan.
Nu in het bijzondere geval. Het bouwen van de module's.


Alle gatjes geboord met 1,5 mm en verdiept met 6 mm. Dan valt de kop van de schroef mooi onder het hout.



De bakken waar de landschap op komt.


De bak voor het schaduwstation.
Voor de bouw ging er nog wel wat aan vooraf. Ik had de houten latten op de werktafel liggen. In mijn gedachten op dat moment, klopte er iets niet. Ik telde de aantal latten die ik had. Huh? ik heb hier 21 en hier 47 stuks. Dat kan niet. Ik heb van alle latten even getallen, zeg maar 48 en 24. mmmh. Toen schot iets te binnen. Mijn vader heeft voor de douchegellen een plankje gemaakt om dat daar op te zetten. Ik naar boven naar de badkamer. ja hoor, daar zijn mijn latten gebleven. 3 van 32 cm en 1 van 44 cm. Dat opgelost. Toen kwam ik wou beginnen, had ik 1 kort latje niet. De 4,4 cm latjes ontbraken. Ik het hele huis door gezocht. Geen latjes. Ik heb mijn broertje gevraagd of die nog bij de Vries Houtzagerij lagen. Nee kreeg ik als antwoordt. Ze hadden alles geleverd. Ik verder zoeken. Ik kijken naar mijn stapel latjes. Wacht eens even? Ik heb hier latjes van 44 cm en 48 stuks, huh? Ik de papier er bij gezocht, wat ik uitgerekend had aan de latjes, de maten en hoeveelheid. Ik heb geen 44 cm latjes besteld. Ik de bon er bij gepakt. Er staat 4,4 cm op. Vreemd? Maar als je vlug erover heen leest, dan zie je de comma niet goed. Ik dat door gemeld en ze zouden nieuwe latjes van 4,4 cm maken voor mij. Paar dagen later kreeg ik de 48 latjes van 4,4 cm en dat gratis. Dank je wel de Vries.
Dat is ook opgelost.
Ik ben dan de latjes gaan uitleggen om de schaduwstationsbak te vormen. Nu kom ik er achter dat de bak langer is dan 80 cm. Hij is 96 cm. mmmh? Wat heb ik verkeerd gedaan? ah ha. Ik had met het uitrekenen vergeten de andere kant van de bak ook er af te rekenen. Dat gelde ook voor de latjes van 32 cm. Daar was ik in de andere kant ook vergeten af te rekenen.
Dit is met de eerste berekening die dan niet klopte.


Dan met de cirkelzaag de latjes in korten.
Dat gedaan, de latjes voorboren. En de eerste bak van de schaduwstation in elkaar gezet. Zoals de tweede foto al aan geeft hoe het er dan uit ziet.

Dat samen met de bakken met de landschapmodule. Komt het er zo uit te zien. Dit is ongeveer de bedoeling.









De bakken zijn nog niet klaar. Daar moet nog een 9 mm plaat op en de bevestiging van de poten, moet een aluminium plaatje van 3 cm bij 14 cm a 3 mm dik op de houten pootondersteuning komen met een slot bout om dat vast te draaien. En er komen centreerpennen in de bakken. Zodat de bakken altijd op de zelfde plek aan elkaar komen. Maar die moet ik nog bestellen, om uit te vinden hoe die het beste te bevestigingen zijn. Dat vind ik wel uit. eerst de rest van de bakken in elkaar zetten. zat te doen nog voor een volgende update verschijnt. Ps Ik heb meer foto's gemaakt, dan ik hier heb geplaatst. Mocht er vragen zijn, dan kan ik dat uitleggen met foto's.

Gr Sebas

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #191 Gepost op: 28 april 2018, 09:55:28 »
Hallo Allemaal.

Ik ben weer een stukje verder met de bouw van de module bakken.
De bakken zitten nu in elkaar. Ik moet nu de blokjes waar de poot tussen komt plaatsen.
De bevestiging om de poten vast te zetten gaan er op. Dan als laatste komt de plaat op de module.






Net massa productie.

Zo ziet het er uit als alle bakken gemaakt zijn.






Dit heb ik overgenomen van iemand op Facebook. Dat kan ik mooi gebruiken op mijn spoor spiralen. Eerst maak ik een proef plankje. Met wat voor lijm het beste plakt.

Mijn platen waren krom getrokken. Ik heb ze onder de werktafel gelegd en met een deel van mijn biebiotheek, ach mijn treinenboeken verzameling. Zodat ze vanzelf recht trekken.


En zo knutselen we voort.

Gr Sebas

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #192 Gepost op: 02 mei 2018, 17:48:27 »
Hallo Allemaal.

Ik heb hier weer een update van de bouw van mijn module's.
Ik was bezig om blokjes hout 44 bij 44 mm bij kleine 80 mm aan de bakken te bevestigen.


Hier zie je dat niet alle bakken die blokjes hebben. Dat kwam omdat ik geen blokjes meer had. Ik had te weinig berekend.
Dus dan moet ik ze zelf maar zagen.
Maar eerst een zaagbak (ik weet de naam niet meer) gemaakt. Voorbeeld had ik liggen.





Die zaagbak heb ik vast geschroefd aan de werktafel.


En dan met de reprozaag zagen. Nou dat gaat wel. Maar eigenlijk ging het veel te snel. Hij zaagt alleen op zijn hoogste stand. En je zaagt schuin en te grof.
Maar omdat het al laat was en ik geen overlast wou bezorgen aan mijn buren. Heb ik het met de hand gezaagt. De 26 stuks van de 64 stuks.



Het zagen met de hand, ging naar mijn gevoel net zo snel en een stuk rechter zaag je.


Nu de blokjes schuren.

Alle blokjes zitten aan de bakken.




Zometeen eerst de werktafel schoon maken. Dat doe ik met een bijltel.
Dan ga ik aluminiumstrips van 30 mm breed op maat zagen. Die zijn bedoeld voor het vast houden van de poten.
Daar moeten dan gaten in voor de schroeven en slotbout. Maar dat is voor de volgende update.

Gr Sebas

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #193 Gepost op: 03 mei 2018, 00:12:12 »
Hoi, Sebastiaan

Jij verzet heel wat werk in korte tijd. (y)

Benieuwd hoe je de poten gaat doen.

Ik zie dat je multiplex gebruikt, dat is zwaarder en vocht/temp. gevoeliger dan bijvoorbeeld berken/populierenmix.
Ook zachter hout om schroeven en gaten in te draaien en dergelijke.

Als je zulke mooie handzame modules maakt hoef je ook niet perse de dikste maat houtplaat te gebruiken en kun je met minder dik plaatmateriaal af.

Maar dat kun je bij de volgende ronde modulebouw meenemen want zoals het er nu uit ziet zal het vast lukken met deze fabrikage uit jouw keuken ;D.

Als tip tegen bescherming van luchtvochtigheid en temperatuur, afhankelijk van de ruimte waar het komt te staan zou ik bij voorbaat alles wel in de grondverf zetten.
Als kleurtip de onderstellen grijs en de bak zwart(meestal).

Groeten, Koen.

« Laatst bewerkt op: 03 mei 2018, 00:20:50 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #194 Gepost op: 03 mei 2018, 09:59:02 »
Hallo Koen.

De volgende module's die komen. Die maak ik van berken/populieren hout. Misschien de dikte 12 mm ipv 18 mm.
Maar de ervaring zal het leren. Als dadelijk de bakken klaar zijn dan ga ik ze in de grondverf zetten.
De poten grijs en de bak zelf zwart. mmmh? Dat staat mij wel aan. Ik denk er nog even over na.

Gr Sebas