Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.30

Per saldo:€-230.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-12-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door CAW
Vandaag om 06:31:21
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 06:21:05
Welke modellen staan boven aan verlanglijst voor komende Nürnberg Toy Fair? door Meppelspoor
Vandaag om 04:11:29
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Deetrein
Vandaag om 00:41:52
Mabar Tren, waar leverbaar in NL? door Rondje_HO
Vandaag om 00:29:04
Vrachtauto's in Schwarzburg door Ruud K
Vandaag om 00:16:34
BIELZ en het jaar 2017 door 3dscaleworks
Vandaag om 00:12:41
Nieuwbouw container overslag terminal door NS264
14 december 2017, 23:55:43
B-Models Sggmrss90 MAERSK Koelcontainer: in welke trein in te zetten? door jandcargo
14 december 2017, 23:06:03
3d Printen door 72sonett
14 december 2017, 22:48:49
vergroten van railsafstand Roco-Line zonder bedding door Nederlaantje
14 december 2017, 22:46:13
Documentaire over de verbouwing van de Hoekse Lijn door ReneN
14 december 2017, 22:38:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gérard Drost
14 december 2017, 22:35:38
Interieur foto's 1200 loc door evert bennekom
14 december 2017, 22:34:17
Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender door Bahn-AG
14 december 2017, 22:18:35
Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales door Bert_Apd
14 december 2017, 22:08:53
3D/RM-IG: NS seinen (H0) door De eerste Ivo
14 december 2017, 21:54:11
Koploper crash met onbekende fout, i.c.m. DR5000 door Bert_Apd
14 december 2017, 21:49:31
Rangeren met de Sik - 120x40 in H0 door Jes
14 december 2017, 21:44:31
Rijtuigen spoorwegbouwbedrijf. 2 kleurig in 1955 door Jeff
14 december 2017, 21:29:26
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
14 december 2017, 21:29:14
Railtalk Magazine December 2017 door Erik de Zeeuw
14 december 2017, 21:16:38
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 december 2017, 21:09:00
BNLS-module: "De Kolk" door Tulpendaal
14 december 2017, 20:46:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Ruud K
14 december 2017, 18:59:12
Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland door mass am see
14 december 2017, 18:28:41
Aansluiten schakelaar 1xAAN/UIT/AAN door frodo
14 december 2017, 18:25:04
Project Halleberg, een digitale tandrad pendelbaan door Robkop
14 december 2017, 17:44:24
Index artikelen Railmagazine door martijnhaman
14 december 2017, 17:44:21
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
14 december 2017, 17:37:27
  

Auteur Topic: Op weg naar Apeldoorn  (gelezen 26305 keer)

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #150 Gepost op: 11 november 2017, 21:24:12 »
Hallo Allemaal.

Ik heb de vitrinekast nu vol staan met treinen.

Eerst heb ik de locomotieven uit de vitrinekast gehaald.
En ik ben eerst begonnen met de wagons en goederen wagen te plaatsen en dan de locomotief voor de trein te zetten.
Ik kon af en toe lastig kiezen, welke ik er in wou hebben.
Ik heb zo,n 60 foto's gemaakt van elke keer ik een trein of spoor vol had.
Maar ik zal niet alle foto's hier plaatsen.
Ik zat ook aan te denken om er led verlichting in te maken. Want tijdens het fotograveren wou de fotocamara niet zo goed scherp stellen.
Moet ik er led verlichting in maken?

Hier wat plaatjes.


Elke doosje krijgt een sticker met aanduiding wat in het doosje zat.
Sorry voor het wazige foto.


Al mijn locomotieven.





























Meer kan er niet in de vitrinekast.
Ik heb nog een ICE-3. Maar ik vond Het Japans treinstel toch mooier om in de vitrinekast te zetten.
Zo dat is gedaan. Nu moet ik nog een kastje maken met de besturing van de sporen in de vitrinekast.
De bovenste plaat moet nog schroefjes krijgen in de dwarsliggers.

Maar eerst ga ik even verder met de baan.

Gr Sebas

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #151 Gepost op: 12 november 2017, 00:20:40 »
Hallo Sebastiaan,

Is het nog een idee om in de achterwand gaatjes te boren en daar de snoeren door heen te leiden?
Zodat alle bedrading achter de achterwand zit en dus niet te zien is?
Ziet er verder mooi uit.

groeten jandcargo

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #152 Gepost op: 12 november 2017, 10:29:19 »
Hallo Jan.

Dank voor het compliment.
Ik zal er eens over nadenken. De draden zitten nog niet vast.
Dus het zou kunnen om de draden door de achterwand te doen.
Maar ik vind het ook wel mooi om de draden te zien, die van boven naar beneden lopen.

Maar ik zal er over na denken.

Gr Sebas

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #153 Gepost op: 18 november 2017, 23:24:30 »
Hallo Allemaal.

Ik heb weer een kleine update.

Na dat ik vanmiddag van mijn werk af kwam. Heb ik eerst delen van de oude badkamer opgeruimd. Dan ben ik naar zolder gegaan en heb de eerste platen op de module's gelegd. Dan heb ik het raam werk van de module's opgemeten. Als de plaat er op ligt, dan kan ik niet zien waar het raamwerk zit. Als ik dadelijk gatjes voor wissels en sporen moet boren, dat ik weet waar ik niet moet boren.



Na dat de module's los gekoppeld zijn. dan trek ik de module's naar het midden van de zolder. Nu kan ik aan alle kanten bij komen.



Moet ik nu onder de module's wezen. Dan zet ik hem op zijn zij.


Maar eerst moet ik de sporen en wissels uitleggen. Dan moet ik de plaat gatten maken om beter bij de bevestiging bouten te kunnen komen. Dat doe ik op een andere avond of dag.

Groetjes Sebas

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #154 Gepost op: 19 november 2017, 00:51:00 »
Hoi Sebastiaan,

je kunt het latwerk op de bovenkant van de platen aftekenen.
Zo kun je er  rekening mee houden waar je wissels ed komen

groeten jandcargo

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #155 Gepost op: 19 november 2017, 01:23:59 »
Hallo Jan.

Dat was ik ook van plan. Daarom heb ik schets gemaakt met de afstanden.

Groetjes Sebas

Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1128
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #156 Gepost op: 19 november 2017, 12:01:21 »
He Sebas, Dat treinstel mat.54 lijkt me geen Piko. Welk merk heb je dan? Je hebt trouwens een mooie verzameling treinen.

Groet, Kees (Friesland)
De lengte van de pijl maakt niet uit. Wel het doel wat je kiest.

Breng eens een bezoekje aan mijn Topic:
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.

Groeten vanuit "NS Blokpost 54" IJlst (Friesland)
Kees

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #157 Gepost op: 19 november 2017, 17:14:29 »
Hallo Kees.

De treinstel Mat.54 is een eigenbouw van een club genoot.
Hij verkocht zijn treinen en daar zat deze Mat. 54 bij.

Weer een update van de bouw van mijn modelbaan.
Wissels leggen. Om te kijken of het gaat passen, wat ik uit getekend heb. Het gaat niet passen. Wat is de bedoeling? Van de 2 sporen die van de spoorspiraal af komen, die moet op de 2 keer 7 sporen uit komen.









Ik wou alle 14 sporen achter elkaar of in 1 lijn door leggen. Maar de lengte om dat doen heb ik niet.
Nu heb ik tak ik parallel af van de hoofdsporen. Zo dat ik toch nog op de 2 keer 7 sporen uit kom.










De lange stuk spoor. Dat spoor moet dadelijk op de eerste spoor van de 2de van 7 sporen komen.

Je ziet ook rode kruizen op de plaat staan. Dat stukje ga ik weg zagen. Zodat ik bij de bevestings bouten kan komen. Dat moet ik ook doen tussen de 2 bakken. Alleen word dat een stuk moeilijker omdat daar sporen liggen. Dat komt wel goed.
Dat word dadelijk puzzelen. Tot volgende update.
 
Gr Sebas

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #158 Gepost op: 21 november 2017, 02:08:08 »
Hallo Allemaal.

Hier weer een update van mijn modelbaan.

Ik heb de platen vast gezet met schroefjes 3,0 x 25mm.
Dan heb ik kurk gelegd. Ik heb de kurk tijdelijk los gelegd.
Want als ik vast zet met lijm. Dan wordt ik heel hoog.
Dat doe ik een andere keer met goede ventilatie.
Ik het kurk nu met pinnetjes vast gezet.
Dan ben ik de wissels aan elkaar gezet. Sommige heb ik al voorzien van isolatielasjes.
En om te kijken als alles recht aan elkaar zit. Hoe het er uit ziet.
Het ziet er goed uit, na mijn mening.
Hier bij de foto's.





















De wissels die rechts apart liggen. Die komen op het rechte deel van de spoorspiraalbak te liggen.
Zodat ik nog van hele linker spoor naar het eerste spoor kan komen.

Dit was het weer voor vandaag.

Gr Sebas

stoomtreinen gek

  • Offline Offline
  • Berichten: 278
  • Ooit zal er gestoomt worden op mijn baan !!!
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #159 Gepost op: 21 november 2017, 07:43:11 »
Dat ziet er goed uit
je bent al lekker bezig met het sporenplan

Ik zelf vind het jammer dat er zo veel sporen komen te liggen

Ik ben dan ook niet iemand van een schaduwstation

Vooral in N heb je een zee van ruimte waar je op een klein oppervlakte veel kan doen

Dit is mijn mening hoor

Gelukkig zijn wij allen verschillend dat houd de spanning er weer goed in  (y) :P
Met een stevige stoomgroet Rienk
Voorkom knipperende lampen in wagons
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67529.0.html
Mijn baanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71515.0.html

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #160 Gepost op: 21 november 2017, 17:22:11 »
Dank je voor je compliment Stoomtreinen gek.

Ik heb de schaduwstations nodig als ik later naar shows ga.
Maar dat is nog toekomst muziek.

Dadelijk ga ik de kurk vast plakken.

Gr Sebas

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #161 Gepost op: 21 november 2017, 21:34:09 »
Hallo Allemaal.

Ik ben weer een stukje verder de schaduwstation.
Kurk is gelijmd en alvast de sporen uitgetekend.
De blauwe lijnen zijn de sporen.
Een beetje flauwtjes grijs lijnen.
Daar geef ik aan dat daar een plank zit en niet kan boren.
Hier bij de foto's.











Gr Sebas

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #162 Gepost op: 29 november 2017, 20:59:21 »
Hallo Allemaal.

Ik heb weer een update van de bouw van mijn modelspoorbaan.
Ik graag verder willen zijn met de bouw. Maar ja het werk. Daar gaat veel tijd in zitten.
Ik probeer een uurtje aan de baan te kunnen bouwen. Soms lukt het en soms niet.
Dit weekend ben ik vrij dan wil ik wel dat 2 bakken zo goed als klaar zijn en dat ik kan beginnen met netjes weg werken van de draden. Morgen weer een dag.

Ik heb nu de wissels goed op zijn plek gelegd en met rode stift, stippen gezet waar ik moet boren.
Dan de kabeltjes door de gatten getrokken en zodra de draad er door was een bedradingskaartje aan gedaan. Zodat ik weet welke wissel dat draadje van is en een plakkertje met het wisselnummer er op. Opgeplakt bij het wissel.

















Dan moest ik nog 3 wissels van kabels voorzien. De aansluitdraden van de wissel solderen aan de kabels en dan de krimpkousjes er over heen, voor de bescherming van de lasjes. En dan terug plaatsen waar ze moeten komen op de baan.









De wissels liggen nu op hun plek. Morgen (hopelijk) kan een begin maken met rails leggen.

O ja. Hier bij een actie foto.



Gr Sebas


Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #163 Gepost op: 03 december 2017, 15:01:31 »
Hallo Allemaal.

Ik ben rustig verder gegaan met de sporen leggen op de baan.
Wat heb ik nodig voor dat de eerste spoor gelegd kan worden?
Dit.


Dan heb ik 2 stukken spoor. Daar heb ik stukjes plastiek weg gesneden. Daar komen mijn draadjes aan te zitten. Aan de onderkant van de spoorstaaf.


Dan als de draden er aan zitten, heb ik ze op de bak van de spoorspiraal gelegd. De sporen liggen nog los. Zodra de bakken weer aan elkaar komen, dan maak de sporen pas vast.


Dan heb ik met een eigen sporenboog passer. De sporen uit getekend. De eerste 7 sporen kunnen wel. Maar de andere 7, moet ik wel aanpassen om bij de andere bakken te komen. Want die 7 sporen liggen te schuin om een 90 graden bocht te kunnen komen. Maar dat komt wel goed.



Ik zag bij Hookie railspanners. Die leken mij ook handig om de spoorstaven vast te houden te wijl je ze buigt.
Die maar besteld bij conrad en gelijk maar een boek over elektronica in de digitale modelspoorwereld.


De sporen over de overgang van de bakken. Je ziet dat de draden er aan zitten. Als ik de bakken koppel dan druk ik de sporen iets omhoog.


Bij het eerste spoor heb ik een railspanner geplaatst. Ik moet zeggen het werkt mooi. Ik heb er nu 1 railspanner geplaatst. Ik dacht de spoorstaven moet aan de andere kant kunnen schuiven van elkaar. De spoorstaaf dat langer is knip ik dan weg, om op gelijke hoogte te komen met de andere spoorstaaf. Dadelijk maar eens zien als ik op bij de uiteinden een railspanner plaats. wat er dan gebeurd. Als ik echt in een bocht zit.





De sporen liggen nog los. Als ik dadelijk tevreden ben, dan zet ik ze met schroefjes vast. Eerst maar eens alles uitleggen en draadjes onder de spoorstaven solderen. Stap voor stap wordt het wel wat.

Gr Sebas
 


Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #164 Gepost op: 03 december 2017, 17:06:14 »
Een klein stukje verder.

Met een paar sporen er bij.



Gr Sebas