Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Welke centrale?  (gelezen 5070 keer)

2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Welke centrale?
« Gepost op: 05 september 2013, 21:03:20 »
Ik ben geruime tijd aan het zoeken geweest, maar kon duidelijk antwoord vinden. Excuses als ik het toch gemist heb.

Ik ben een aantal maanden geleden begonnen met het bouwen van mijn baan. Bij het proefrijden was ik niet tevreden over de layout, vandaar dat ik mijn bouwtopic niet verder heb bijgewerkt. Dat is hier verder ook off-topic.

Omdat het opstarten van een modelbaan de nodige euro's kost, heb ik toen gekozen voor de Piko Digi-1. Voor €25,= kon ik meteen digitaal rijden. Eerlijk gezegd valt het mij helemaal niet tegen. Maar ik wil toch wel graag een iets uitgebreidere centrale, met name vanwege de programmeer mogelijkheden (rijrichting, snelheden enz.).

Ik zal maximaal met 2 treinen tegelijk rijden, dus de capaciteit hoeft niet groot te zijn. Een Intellibox o.i.d. is dus overkill.

De Roco MultiMaus (of LokMaus 2) ligt voor de hand, maar op de een of andere manier ben ik ook wel erg gecharmeerd van de Trix Mobile Station (1 of 2). Die is echter een stuk lastiger te vinden.

Vandaar de volgende twee vragen:

1-Zijn er specifieke voor- en nadelen die voor de Roco of Trix centrale spreken?
2-Is de Marklin Mobile Station (1 of 2) ook te gebruiken voor een 2-rail baan? Want die worden wel regelmatig aangeboden en voor gunstige prijzen.

Ik ben mij ervan bewust dat de Trix / Marklin Mobile Station 1 geen wissels kan aansturen. Een nadeel, maar voor mij niet perse onoverkomelijk (baan heeft een klein eindstation met slechts 6 a 7 wissels, "schaduwstation" is altijd onder handbereik met handbediende wissels).
Met vriendelijk groet, Hugo

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Welke centrale?
« Reactie #1 Gepost op: 05 september 2013, 21:14:04 »
Ik zal maximaal met 2 treinen tegelijk rijden, dus de capaciteit hoeft niet groot te zijn. Een Intellibox o.i.d. is dus overkill.
Oh dat moet je even uitleggen?

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5826
Re: Welke centrale?
« Reactie #2 Gepost op: 05 september 2013, 21:19:18 »

2-Is de Marklin Mobile Station (1 of 2) ook te gebruiken voor een 2-rail baan? Want die worden wel regelmatig aangeboden en voor gunstige prijzen.


2 of 3 rail maakt niet uit. Een MS1 praat Motorola, een MS2 ook DCC. Dat laatste zal jij wel bedoelen. Een Marklin MS2 is identiek aan het Trix zusje behalve het kleurtje.

Gr, Ben.

2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Welke centrale?
« Reactie #3 Gepost op: 05 september 2013, 21:35:25 »
@ Piet:  :-[ Zeg ik iets doms? Ik bedoel eigenlijk dat zo'n heel uitgebreide centrale mij voor mijn doel wat overbodig lijkt.

@ Ben: Ja, daar zal het eigenlijk wel op neer komen. Ik had echter ergens gelezen dat een Mobile Station niet geschikt is voor 2-rail, terwijl ik elders lees dat het wel kan. Vandaar mijn twijfel. Maar is het ook niet zo dat alle moderne decoders meerdere talen spreken? Hmm, meteen maar even opgezocht en mijn ESU lokpilot basic's ondersteunt alleen DCC. MS 1 valt dus af.
Met vriendelijk groet, Hugo

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Welke centrale?
« Reactie #4 Gepost op: 05 september 2013, 21:39:30 »
MS2 kan dan wel. MM heeft meer vermogen - op den duur misschien toch wel handig - maar programmeren is juist minder handig geregeld. Het schijnt dat er een recente update beschikbaar is, waardoor cv's boven 255 nu ook kunnen worden geprogrammeerd en dan is een nadeel opgelost. Blijft dat je met de MM geen cv's kan uitlezen. Ik weet trouwens niet hoe programmeren met MS2 is geregeld, bedenk ik net.  ??? ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
Re: Welke centrale?
« Reactie #5 Gepost op: 05 september 2013, 21:42:47 »
Een reden (voor mij) om MM te verkiezen boven MS2/Trix zou zijn dat je hem (makkelijker) met 1 hand kan bedienen.
-1-

Sebas

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Welke centrale?
« Reactie #6 Gepost op: 05 september 2013, 22:00:03 »
@ Piet:  :-[ Zeg ik iets doms? Ik bedoel eigenlijk dat zo'n heel uitgebreide centrale mij voor mijn doel wat overbodig lijkt.
Nee je uitspraak is niet iets doms, maar ik zou niet weten waarom je niet met het oog op de toekomst voor een centrale met wat meer mogelijkheden zou willen kiezen.
Ik heb zelf ook het traject MS1 - MS2 - IB gelopen en heb er behoorlijk wat geld op toe gelegd.
En dat is zo zonde van het geld, dat kun je beter in andere spullen investeren.
En voor de prijs hoef je het niet te laten (IB-basic) 259,00 bij ANW in Medemblik.
Dan heb je een centrale die welliswaar ongeveer 2 keer zo duur is als de MS2 maar je bent wel klaar voor de toekomst.
Automatisch rijden met behulp van een PC en een besturings programma bijvoorbeeld.

Heb je die laatste ambitie niet, ja dan is iets eenvoudigs de beste weg.
Ik zou dan kiezen voor de roco multimaus, gewoon omdat die meer adressen(lees loc's) aan kan.
Leg de specificaties van de Multimaus en de MS 2 maar eens naast elkaar.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Welke centrale?
« Reactie #7 Gepost op: 05 september 2013, 22:14:17 »
Duidelijk verhaal Piet. Even iets uitleggen: Het is echt maar een klein baantje, feitelijk alleen een eindstation en een stel sporen om treinen weg te zetten. Veel meer dan 5 a 6 treinen gaan er niet op, domweg omdat het niet past.
Plaatje van het baanplan (ik hoop dat het voor iedereen zichtbaar is):

(het station is een vrijwel een kopie van Eibergen van een van de leden hier, excuses daarvoor, maar helemaal zelf ontwerpen was niet zo'n succes)

Besturen met de PC is niet de bedoeling en de mogelijkheid laat ik niet eens open voor de toekomst. En uitbreiden zal ook geen optie zijn, dus een kleinere centrale is de beste keuze, denk ik. Meer locadressen kwijt kunnen in de MM is mooi meegenomen, maar ik weet niet of dat in mijn geval de hoofdzaak wordt. Of hebben we het dan over 11 vs 64 adressen op te slaan, zoals vermeld in de encyclopedie? Want 11 zou weinig zijn als daar de locs in moeten en de wisseldecoders (als ik daarvoor kies).

Of denk ik nu echt verkeerd? Ik wil jullie expertise echt niet onderschatten.
« Laatst bewerkt op: 05 september 2013, 22:22:32 door 2200 »
Met vriendelijk groet, Hugo

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Welke centrale?
« Reactie #8 Gepost op: 06 september 2013, 00:24:28 »
Voordeel van een MultiMaus is dat je ermee kan lopen, en stekkertjes onder je baan kan maken. Dus wil je ff rangeren gewoon de muis meenemen en je kan daar je treinen bedienen.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9165
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Welke centrale?
« Reactie #9 Gepost op: 06 september 2013, 00:30:42 »
En dat wil met de rest niet ? Volgens mij kan elke centrale die met loconet overweg kan aangestuurd worden via handregelaars..

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Welke centrale?
« Reactie #10 Gepost op: 06 september 2013, 08:36:54 »
Alleen zoekt Hugo het bij de instapcentrales en dat lijkt me ook een prima keus gezien de omvang van zijn baan. De mogelijkheid om elders in te pluggen lijkt me ook niet zo relevant op zijn baantje. De mogelijkheid om een tweede regelaar aan te sluiten wel en dat kan het gemakkelijkst bij de Mm.
Wisselbediening is ook niet erg van belang lijkt me. Waarom zou je dat digitaal doen? Het zou hier alleen handig zijn voor de aansturing van wisselstraten, dat je met één handeling alle wissels zet om van het ene spoor naar het andere komen. Maar dat kan een instapcentrale dan weer niet.

Wij noemend de eigenschappen wel Hugo, maar je moet zelf kiezen.  ;D
Hou je het bij een instapper, dan misschien toch maar een Multimaus. Die dingen koop je natuurlijk niet uit de catalogus, maar uit een startset.
Wil je toch iets met wisselstraten, dan toch maar een IB. Heb je ook gelijk twee rijregelaars en een compact geheel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Welke centrale?
« Reactie #11 Gepost op: 06 september 2013, 08:46:32 »
Nee je uitspraak is niet iets doms, maar ik zou niet weten waarom je niet met het oog op de toekomst voor een centrale met wat meer mogelijkheden zou willen kiezen.

grt Piet.

Maar dan zou een MM van roco ook een goede keuze kunnen zijn. Voor een paar euro heb je een extra booster er aan hangen, en voor een 35 euro een computer interface.
En heb zelf er mee gereden computer gestuurd met meer dan 30 loks op de baan waarvan er zeker 6 of 7 tegelijk konden rijden. Enige nadeel dan was als je tussendoor ook handmatig wil rijden dat het soms wat te veel werd voor de MM. Maar goed, dan heb je nog een hele weg te gaan alvorens je naar een zwaardere centrale zou moeten. En als je het dan handig kiest kun je de MM altijd nog gebruiken als handregelaar van die centrale.
Dit kan b.v. bij de intellibox of de lenz centrale vrij eenvoudig.

Enige nadeel van de MM is beetje het niet kunnen uitlezen van je decoders. Maar goed, als je op papier bijhoud wat je aanpast kun je daar wel overheen komen. Alle defaults zijn bekend, en alle aanpassingen noteer je ergens.

Groet,
Roelco

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Welke centrale?
« Reactie #12 Gepost op: 06 september 2013, 09:04:37 »
Ik zie dat mijn topic tot meer inspiratie heeft geleid  (y)
Mooie interpretatie je hebt meer ruimte dan mij zie ik
excuses zijn wat mij betreft niet nodig

Ik heb heb destijds ook in de overweging gestaan en de verschillende systemen bekeken. Ik was in eerste instantie toch wel weg van de Multimaus, (FLM of Roco) omdat het een makelijke en niet al te duur systeem is waar je vrij simpel al digitaal me rijden kunt.
Met wat kunstgrepen kun je hem zelfs uitbreiden naar PC rijden maar dat is niet de bedoeling als ik het hier lees.
Ik heb uit eindelijk om hier al genoemde reden toch een Twin Center aangeschaft incl start set zodat ik ook een digi loc heb want die had ik ook nog niet

2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Welke centrale?
« Reactie #13 Gepost op: 06 september 2013, 09:05:37 »
Het wordt sowieso een instapcentrale. Dat is mijn keuze, zonder daarmee de argumenten van o.a. Piet tekort te willen doen! Het is een mix van voldoende mogelijkheden, kosten en de wetenschap dat ik nooit een uitgebreide baan aan zal leggen (ik heb daar ooit wel eens iets voor getekend, maar dat kleine boeit me veel meer). Voor de duidelijkheid: de afmetingen van de getekende baan zijn 3,75 x 2,05. Ik hoef dus niet veel heen en weer te lopen.

De keuze lijkt mij te gaan tussen de Roco MM en de Marklin/Trix MS (ik sta ook open voor andere instap-suggesties). De eerste versie van van de MS valt af vanwege het ontbreken van het DCC protocol.
Ik heb het idee dat de MS wat overzichtelijker is, anderzijds is de MM makkelijker met 1 hand te bedienen (zoals Mudhen aangaf). Persoonlijk vind ik de MS mooier, maar dat is natuurlijk geen doorslaggevend argument voor een centrale. Het valt mij op dat er veel voor de Roco centrale wordt gekozen en dat zegt natuurlijk al wat. Toch ben ik ook benieuwd naar ervaringen met de MS, om zo een goede keuze te kunnen maken.

Dank voor alle reacties tot nu, ik kan er zeker wat mee!
Met vriendelijk groet, Hugo

2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Welke centrale?
« Reactie #14 Gepost op: 06 september 2013, 09:16:26 »
Gerwin, jouw ontwerp heeft zeker inspiratie opgeleverd. Wat ik zelf had ontworpen, leek er wel wat op, maar werkte net niet lekker. Ik heb inderdaad het geluk dat ik wat meer lengte heb en slanke Roco wissels kan gebruiken.

Terug naar de centrales maar weer...
Met vriendelijk groet, Hugo