Wat zijn we aan het bouwen? > Trams en smalspoor

smalspoor in Groningen ?

(1/4) > >>

eemstede:
Beste forumleden,
van de week kwam ik deze stellage tegen in een sloot tussen het Groningse Onderdendam en Bedum. Er ligt nog smalspoor op. Verder was er in het (wei-)landschap niets te zien.
Is dit een aanvoerspoor van landbouwprodukten geweest of van veen ?
Wie weet hier meer van ?


Gr Frank.




Jes:
Dag Frank, even googelen leidt naar deze site.

Het was een overlaadplaats van klei op schepen, die het naar de steenfabrieken voerden.


Interessant bouwwerk trouwens!

eemstede:
ha Jes,
bedankt voor je snelle reactie.
Weet je toevallig ook nog hoe lang dat gefunctioneerd heeft ? Of waar ik verder kan zoeken ?

Gr Frank.

MR:
In de beeldbank Groningen staat een recente foto met extra informatie: Het zou van de van de steenfabriek Ringoven in Winsum zijn geweest: Klik.

Interessant is de anonieme reactie daaronder die dat ontkent. Ringoven heeft nooit bestaan. Dat is een onderdeel van een steenfabriek. Het gaat hier om Allershof, waarvan de fabriekspijp nog staat op de plek waar de Oude Ae in het Winsumerdiep uitkomt. Zie ook deze luchtfoto, waarbij links Ringoven zou zijn, maar dat wordt in het anonieme commentaar in twijfel getrokken, rechts is zonder meer Allershof.

Op Flickr wordt de verlading in de Oude Ae door Rick Mulder aan Allershof toegeschreven: Klik.

Op www.industriespoor.nl duikt de naam de naam Allershof ook weer op: klik. Die advertentie op site meldt een Henschel locomotief en 20 kipkarren  voor 70 cm smalspoor dat volgens de tekst op industriespoor.nl niet op het fabrieksterrein lag. Zou dat voor het spoor naar en op die steiger in de Oude Ae zijn geweest?
 

eemstede:
Goede morgen MR,
bedankt voor je uitgebreide reactie met boeiende links.; uit de advertentie zou je kunnen afleiden, dat er tot 1967 anderhalve km spoor gelegen heeft, al is niet helemaal duidelijk of het op die plek is geweest.
De schoorsteen heb ik in de verte ook zien staan.
Due steiger blijft fascinerend.


Gr Frank.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie