Wat zijn we aan het bouwen? > Al het andere!

Zelfbouw Nederlandse Perrons

(1/2) > >>

WesleyMunnik:
In dit draadje wil ik de bouw laten zien van de perrons welke ik in N-Spoor ontworpen heb voor mijn treinbaan.
Het mooiste is van deze bouwwijze met de plotter en Autocad is dat je dit heel snel in formaat kan aanpassen.
Deze bouwbeschrijving kan voor elke schaal gebruikt worden.

Allereerst begin ik met de hellingsbaan.

Deze is 30 mm breed en heeft een lengte van 120 mm.

Allereest het plotplaatje, wat zit hier op?
2 zijkanten welke uit 3 laagjes bestaat, 1 stoepplaat met 2 plaatjes eronder om deze op dikte te brengen en 1 tussensteun.

Dan snij je de 2 zijkanten en de achterkant uit.

Dan heb je 9 onderdeeltjes.

Deze lijmen we trapsgewijs zoals op de foto.
En dat ziet er zo uit zoals op de foto.

De andere kant is er nu ook aangelijmd met de trapmethode

Het steunplaatje

En deze lijmen we terhoogte van de ''vouwplek" in het frampje.

Dan hebben we de 3 topplaatjes.

Allereerst lijmen we met Plastructweld 1 plaatje ZONDER gravures aan het framepje aan de binnenkant.

Dit doe je nogmaals en dan het topplaatje erop.

Echter hier moet je opletten want er dit kan een hellingsbaan zijn voor aan de linkerkant maar ook voor de rechterkant, dus let goed op tijdens de bouw.

Een fototje van de gravures van het Stoepplaatje compleet met geleide tegels.


Dan gaan we verder met een tussenstuk van 30 mm breed en 240 mm lang.

Allereerst snijden we het plaatje tussen het mesje en het lijmpotje uit.

En die zien er dan zo uit als ze uitgesnijden/gebroken zijn.

Dan maken we er 6 setjes van steeds 2 plaatjes van.

Welke we dubbelvouwen zodat we 6 plaatjes overhouden.

En van die 6 plaatjes maken we 2 plaatjes van 6 plaatjes diek

Hier ziet u het Perron inclusief de 2 onderplaatjes.
Deze snijdt u uit tot u het volgende heeft.

Waarvan je het linkerdeel dubbelvouwt en aan elkaar plakt.
Dan heeft u als het goed is dit
Deze plakken we op elkaar tot 1 plaatje.

Samen met de hellingsbaan zie je goed dat ze keurig elkaars patroon overnemen.


6 strips van 3 lengtes welke de 2 zijwanden gaan vormen.

Van elk stripje maak je een setje van drie dus 3 verschillende lengtes.
Het zelfde met de kopwandjes.

Dan plakken we de strips op de zelfde manier in elkaar op de zelfde methode als de hellingbaan tot je 2 van deze stukken hebt.

En deze lijm je dan aan elkaar.
En dan pakken we  de steunstrips en lijmen deze in.

Daarna leggen het de stoepplaat op het framepje en lijmen deze vast.



Samen met de hellingsbaan vormt dit nu een perronnetje van 36 centimeter lang.

De overgang tussen 2 perrondelen. Bij het lange perron heb ik perongeluk de verkeerde versie geplot dit is bij de andere exemplaren welke ik bouwen ga anders.

Samen met een reeds geschilderd exemplaar.

Een foto met wat materieel ernaast.


Hellingsbaan naast een Plan W
En een mooi perron van 60 centimeter lang.


En dan nog 1 foto van een geschilderd exemplaar.


Dit was dit bouwverslagje van mijn perrons.

Met vriendelijke groeten,

Wesley Munnik

Rubedino:
Leuk gemaakt.

Dit heb ik ook al eens gedaan maar dan met de laser in spoor 1.


Bahnsteig by Rail-Kees, on Flickr

Ton van W:
Mooi gemaakt Wesley  (y)
Welk (plaat)materiaal heb je gebruikt ?

Gr. Ton

Jan-Peter:
Uch, Uch, Kuuch, wat een stof hier.  ;)

Het is styreen en waarschijnlijk gegraveerd met een Cameoplotter of vergelijkbaar.

Jan-Peter

charp:
Mooie techniek met een fraai resultaat. Mag ik ervan uitgaan dat deze voor mij nieuwe techniek ook werkt voor perrons in een boog ?


Peter

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie