Materieel > Materieeltests

ACME containerwagen Sggmrss, schaal h0

(1/3) > >>

Materieeltest:
ACME containerwagen Sggmrss, schaal h0
Door Peter Gootzen

Het voorbeeld

Geschiedenis
De containerwagen type Sggmrss is een dubbele, gelede wagen met drie draaistellen. De maximale laadlengte bedraagt 45ft per wagenhelft. Vele vervoerders en containertreinoperators hebben dit wagentype in hun wagenpark. Door heel Europa zijn er duizenden exemplaren onderweg in tientallen verschillende kleur- en opschriften varianten. Hupac heeft een reeks van 150 van deze wagens in zijn wagenpark. De wagens dragen een lichtgrijze kleurstelling met een klein Hupac logo. De wagens worden ingezet in alle Hupac shuttles door heel Europa. De wagens worden vaak beladen met twee 45ft containers, omdat de laadlengte dan maximaal benut wordt. Echter komen andere beladingen ook voor. Hier een foto van een dergelijke wagen. De foto is genomen door André Schachtschabel, met zijn toestemming hier geplaatst.



Het model
Voor de test heb ik artikelnummer 90019 genomen, een Hupac variant met twee 30ft Bertschi bulkcontainers. De algemene indruk van het model is erg goed. Mooie stevige verpakking, niet al te veel losse onderdeeltjes en een mooi gedetailleerde wagen. Fijne, scherpe opschriften en prachtige containers als lading. Een wagentype dat veel voorkomt in het echt en dus voor bijna iedere containershuttle een waardevolle aanvulling is. De wagen zoals hij uit de doos komt, ziet er zo uit:



Eigenschappen
De rij-eigenschappen van de wagen zijn goed. Ik heb zelf geen baan, dus ik moest het doen met een teststukje. Ik heb een ovaaltje gelegd met Fleischmann Profi R1 en enkele wisselverbindingen. De boog haalde de wagen zonder problemen, ook gekoppeld tussen andere wagens. Wel kunnen dan de imitaties van de koppelingen en remslangen niet geplaatst worden. Ook bij de verschillende wisselverbindingen trad geen enkele ontsporing op. De wagen is uit metaal en redelijk zwaar. Toch rolt de wagen heel licht. Door het hoge gewicht kan de wagen ook probleemloos zonder lading worden ingezet.

Verzorging
De wagen wordt geleverd in een mooie stevige verpakking. De buitendoos is van stevig karton, de wagen zelf zit in een plastic omhulsel.



Er zit een duidelijke handleiding bij, zelfs een beladingsschema voor de verschillende containertypes zit erbij.




Detaillering
De detaillering van de wagen is erg mooi. Veel meerkleurige en scherpe opschriften. Zelfs aan de bedrukking op de bovenzijde is gedacht.



De overgang tussen de twee wagenhelften bestaat net als in het echt uit twee platen die in de bochten over elkaar heen schuiven.



Wat ik zelf een beetje jammer vind is dat men aan de zijkanten van de wagens de remkranen niet in reliëf heeft weergegeven (zoals de meeste andere merken het doen), maar dat men deze alleen heeft opgedrukt. Weliswaar meerkleurig en compleet, maar toch gewoon vlak.



Losse onderdeeltjes
Er zitten enkele losse onderdeeltjes bij.
Ten eerste de rangeertredes en –handgrepen. Voor de rangeerhandgrepen kan er gekozen worden uit twee varianten. De omhooggeplakte variant, die gebruikt wordt tijdens het rangeren, of in de neergeklapte stand, zoals het tijdens het rijden voorgeschreven is. Dat is een leuk extra detail, waar tot nu toe geen enkele andere producent aan gedacht heeft.



Het is echter zo goed als onmogelijk om de tredes en handgrepen te monteren aan de wagen. Een lipje aan de handgreep moet door een opening aan de trede worden gestoken en kan dan in de wagen gedrukt worden. De opening is echter kleiner als het lipje. Doordat het onderdeeltje zo ontzettend klein is, kun je ook niet echt veel kracht zetten zonder de hele zaak te verbuigen. De opening uitvijlen is me ook niet gelukt, zulke kleine vijltjes heb ik niet. Ik ben nog aan het zoeken naar een oplossing hiervoor. Het is jammer dat er zulke mooi details worden meegeleverd, maar dat de montage ervan zo ontzettend moeilijk is.

Daarnaast worden er ook losse bevestigingen meegeleverd om de containers op de wagen vast te zetten. Voor elk bevestigingspunt aan de wagen kan er gekozen worden voor een variant die op de wagen geklapt is (als de container op dit punt rust) en de weggeklapte variant (voor als dat punt niet gebruikt wordt). Dit is conform de realiteit en is op zich een hele mooie oplossing.



Nadeel is ook hier weer de montage. De houders liggen er los op en klikken niet vast aan de wagen. Zolang de wagen stilstaat geen probleem, maar bij de geringste beweging van de wagens vallen ze eraf. De enige optie zal dus zijn ze vast te lijmen. Dit heeft als nadeel dat de configuratie niet meer zo gemakkelijk gewijzigd kan worden. Als je de wagen bijvoorbeeld wil inzetten met twee 30 voets containers, dan moet de configuratie van de lipjes anders zijn dan als je twee 45 voets containers wil bevestigen. Als de lipjes echter vast gelijmd zitten, kun je dus niet meer zo makkelijk van containertype wisselen. Bovendien is het frame van metaal en zijn de lipjes van kunststof, dus je kunt niet zomaar elk type lijm gebruiken.

Belading
De wagen die ik voor deze test heb gebruikt, is beladen met 30 voets bulkcontainers van Bertschi. Dit type container is door ACME zelf ontwikkeld en tot nu toe was er nog geen goed kloppend model van dit type container. Dat is dus voor het containervervoer per spoor een welkome aanvulling. De containers is zeer goed gedetailleerd en uitgebreid (en zover ik kon zien volledig) bedrukt.





Andere varianten van deze wagen zijn beladen met 40 voets containers en er is ook een variant met 40 voets silocontainers. Niet alle containertypes worden door ACME zelf geproduceerd, enkele worden ingekocht bij andere fabrikanten.

ruudns:
 (y) Mooi en duidelijk verslag. Gebruik een druppel Krist Klear voor de losse onderdelen, dat kun je altijd weer lostrekken zonder sporen na te laten. De gaatjes iets opruimen met een ruimertje is misschen een optie, anders de pen van de rangeerhandel iets dunner vijlen is een andere mogelijkheid. De grepen pasten welligt wel goed voordat de wagons in de lak gingen ;).

Dion:
Duidelijk verslag. (y)

Peter Crossrail:
Ruud, bedankt voor de tip van de Kristal Klear, dat ga ik dit weekend meteen eens testen!

Mvg, Peter

ruudns:
 :) je wilt niet weten wat ik er allemaal mee doe.......preisers in treinen vastzetten, kleine raampjes maken, bedrading in wagons en loks vastzetten, lamplenzen in loks maken, smd-leds achter loklenzen plakken enz, enz. Duur maar goed spul (y).

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie