Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door zuylen
Vandaag om 13:15:19
Baanbouw Bosje77 door Silver Fox 2512
Vandaag om 13:11:34
ECoS II (ESU), of Central Station (Marklin)? door Fredtherock
Vandaag om 13:09:45
Oeps door BartvD
Vandaag om 13:08:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
Vandaag om 13:05:04
Frans diorama 1:48 door BartvD
Vandaag om 13:02:14
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 13:01:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 12:54:28
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 12:47:40
Kleine boutjes vastzetten? door Gerke
Vandaag om 12:40:04
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door janw
Vandaag om 12:38:39
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:35:02
Flacatlan in N door Frank69
Vandaag om 12:32:46
Jacobs draaistellen maken/ontwerpen door Mitchell
Vandaag om 12:28:43
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:24:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:20:31
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
Vandaag om 12:04:48
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:59
BNLS-Module: La vie...Cote d'Azur door Edsko Hekman
Vandaag om 11:19:49
Brugstekkers 8-polig: alle identiek? door henk
Vandaag om 11:08:23
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Wim Corduwener
Vandaag om 11:07:02
LIMA 149803G Lubeck-Buchener Eisenbahn Digitaal ombouwen door 008200
Vandaag om 10:55:45
De Hondsrugbaan, H0 door Dion
Vandaag om 10:47:07
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door ronald1956
Vandaag om 10:38:37
Liliput 6400 met 2 motoren, onderdelen gezocht, en hoe aandrijving openen? door 008200
Vandaag om 09:40:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:15:27
BNLS trammodule “Centraal Station” door Den Zoeterdam
Vandaag om 08:33:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn de Kuiper
Vandaag om 07:41:55
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door wpinkhof
Vandaag om 07:34:35
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door roadster36
Vandaag om 00:45:00
  

Auteur Topic: Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper  (gelezen 2703 keer)

Wim van Dorp

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
« Gepost op: 03 oktober 2011, 13:51:22 »
Jaren geleden had ik al eens gekeken naar de uitlaat van het model van de NS 2222 dat in het Spoorwegmuseum staat. Het betreft de kleine uitlaat van vóór het moment dat de 2200-en een geluiddemper kregen. De uitlaat van het model was van boven dicht, aan (één?) zijkant open met een soort schuine plaat er in. Ik heb er recent nog een foto van gemaakt: het model wordt nog steeds tentoongesteld. Het staat achter glas (daardoor is fotograferen lastiger) en er is maar één kant te zien.

Ik heb daarna vrij consequent foto's van de werkelijke 2200-en bekeken waarop de oude uitlaat staat afgebeeld, maar nooit iets kunnen ontdekken van deze constructie. Nu moet ik er bij zeggen dat het gaat om een lastig te zien detail en dat het contrast op de foto's vaak matig is. Ik ken ook geen detailtekening waarop de uitlaat goed te zien is.
Daarom trok ik de conclusie dat het model in het Spoorwegmuseum waarschijnlijk niet de realiteit weergaf en dat bij de werkelijke productie de uitlaat aan de bovenzijde open was.
Ik was dan ook wel verbaasd om in het - overigens prachtige - boek van Sicco Dierdorp en Davy Beumer (DE-locomotieven serie 2200/2300 en 2400/2500) op bladzijde 36 een foto te zien staan waarin deze constructie wel goed te zien is. Op de vele andere foto's lijkt de uitlaat anders te zijn, maar ook daar blijft het moeilijk te zien. Dat roept natuurlijk wel de vraag op hoe dat nu precies zat met die uitlaat. Hadden alleen de Schneider loc's deze uitlaat en de Allan loc's niet? En zat de opening aan één zijde en was de andere kant dicht? Maakt het daarom uit van welke kant je naar de loc kijkt? En was het ene type inderdaad van boven dicht en het andere type van boven open? Ik ben benieuwd of iemand de vragen kan beantwoorden!
Alvast bedankt!
Wim van Dorp
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2011, 14:05:05 door Wim van Dorp »
Wim van Dorp

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
Re:Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
« Reactie #1 Gepost op: 03 oktober 2011, 18:57:09 »
De oorspronkelijke uitlaat van de 2200 was inderdaad aan de bovenzijde dicht. Beide zijkanten hadden een opening zoals op je foto te zien is. De uitlaat was bij alle 2200'en 2300'en gelijk.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2011, 18:59:44 door Olaf »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3720
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2016, 18:48:27 »
Pffffffffff, uche uche, hatsjie... zo het stof is eraf  :)

Aangezien ik zelf ook aan het zoeken was naar informatie over de uitlaat in de beginjaren van de serie 2200, kwam ik dus ook dit korte topic tegen.

Ik weet niet of je onderstaande foto van Feijenoordse Meesters als eens onder ogen gehad hebt Wim, maar de uitlaten op deze twee machines lijken toch wel sterk op dat wat op de door jou geplaatste foto te zien is.



Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

PlanE

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
« Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2019, 15:53:01 »
Een ander vraagje wellicht... Wanneer zijn eigenlijk de Webasto-pijpjes naast de uitlaatdemper geplaatst? En hebben alle 2200'en en 2300'en dit gehad?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2019, 20:54:44 »
Met dit weer zit er maar één ding op: rustig blijven zitten, biertje onder handbereik en een mooi boek over treinen op schoot. Zo zit ik nu in de tuin te lezen in het hierboven al genoemde 2200/2400 boek van Sicco Dierdorp en Davy Beumer (een heerlijk boek dat ik zo nu en dan uit de bibliotheek haal maar dat ik heel graag zelf zou willen hebben, hopelijk komt er eens een herdruk, maar dit terzijde).
Op pag. 221 staat ook een prachtige plaat van Kees van de Meene waarop de 2305 (ook één van de door Schneider in Frankrijk gebouwde locs) zonder demper recht van voren te zien is bij vertrek uit Herzogenrath. Als je goed kijkt zie je dat de uitlaatgassen aan beide kanten van de uitlaat ontsnappen: het ding is dus inderdaad aan de bovenkant dicht en aan beide zijkanten open. Ik kan me niet voorstellen dat het bij de Heemaf-Allan locs (2201-2300) anders was.