Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude Roco ICE decoder probleem door coldforged
Vandaag om 01:07:27
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 01:04:52
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door M@rk
Vandaag om 01:03:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:44:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MOVisser
Vandaag om 00:29:59
Opbergdozen voor treinen door MOVisser
Vandaag om 00:14:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:09:19
Baan in Los Angeles door Wim Vink
10 juli 2020, 23:53:29
Mat '36 445 door MathynK
10 juli 2020, 23:50:15
Herstart N-baan door MadMax
10 juli 2020, 23:45:02
NS D 4101-45 spoor 0 door FritsT
10 juli 2020, 23:32:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door consolidation
10 juli 2020, 23:28:58
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door Edgy
10 juli 2020, 23:20:54
Diorama in schaal 0 met een lengte van 8 m door Peter Kleton
10 juli 2020, 23:13:23
Onshape cursus door Hans van de Burgt
10 juli 2020, 22:58:21
kato portram tram door Christoph
10 juli 2020, 22:49:25
Raadplaatje door spoorzeven
10 juli 2020, 22:44:00
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door bosje77
10 juli 2020, 22:36:26
Rollenbank zelf bouwen met 3D-geprinte materialen door coldforged
10 juli 2020, 22:26:20
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Klaas Zondervan
10 juli 2020, 22:21:47
Brandende trein door het Kinzigtal (Zwarte Woud) door Hendrik Jan
10 juli 2020, 22:20:19
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door coldforged
10 juli 2020, 22:17:15
Wisselstroom of gelijkstroom als rijspanning door Klaas Zondervan
10 juli 2020, 22:16:08
Modeltrein Express eigen productie (inmiddels bekend) door Pauldg
10 juli 2020, 22:00:26
Logikausgänge door FBG
10 juli 2020, 21:52:00
NS Bloksein aansluiten door TrainSpotterSGM
10 juli 2020, 21:50:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
10 juli 2020, 21:38:10
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
10 juli 2020, 21:31:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
10 juli 2020, 21:24:24
Falkenheim door Reinout van Rees
10 juli 2020, 21:22:01
  

Auteur Topic: Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper  (gelezen 2883 keer)

Wim van Dorp

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
« Gepost op: 03 oktober 2011, 13:51:22 »
Jaren geleden had ik al eens gekeken naar de uitlaat van het model van de NS 2222 dat in het Spoorwegmuseum staat. Het betreft de kleine uitlaat van vóór het moment dat de 2200-en een geluiddemper kregen. De uitlaat van het model was van boven dicht, aan (één?) zijkant open met een soort schuine plaat er in. Ik heb er recent nog een foto van gemaakt: het model wordt nog steeds tentoongesteld. Het staat achter glas (daardoor is fotograferen lastiger) en er is maar één kant te zien.

Ik heb daarna vrij consequent foto's van de werkelijke 2200-en bekeken waarop de oude uitlaat staat afgebeeld, maar nooit iets kunnen ontdekken van deze constructie. Nu moet ik er bij zeggen dat het gaat om een lastig te zien detail en dat het contrast op de foto's vaak matig is. Ik ken ook geen detailtekening waarop de uitlaat goed te zien is.
Daarom trok ik de conclusie dat het model in het Spoorwegmuseum waarschijnlijk niet de realiteit weergaf en dat bij de werkelijke productie de uitlaat aan de bovenzijde open was.
Ik was dan ook wel verbaasd om in het - overigens prachtige - boek van Sicco Dierdorp en Davy Beumer (DE-locomotieven serie 2200/2300 en 2400/2500) op bladzijde 36 een foto te zien staan waarin deze constructie wel goed te zien is. Op de vele andere foto's lijkt de uitlaat anders te zijn, maar ook daar blijft het moeilijk te zien. Dat roept natuurlijk wel de vraag op hoe dat nu precies zat met die uitlaat. Hadden alleen de Schneider loc's deze uitlaat en de Allan loc's niet? En zat de opening aan één zijde en was de andere kant dicht? Maakt het daarom uit van welke kant je naar de loc kijkt? En was het ene type inderdaad van boven dicht en het andere type van boven open? Ik ben benieuwd of iemand de vragen kan beantwoorden!
Alvast bedankt!
Wim van Dorp
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2011, 14:05:05 door Wim van Dorp »
Wim van Dorp

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
Re:Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
« Reactie #1 Gepost op: 03 oktober 2011, 18:57:09 »
De oorspronkelijke uitlaat van de 2200 was inderdaad aan de bovenzijde dicht. Beide zijkanten hadden een opening zoals op je foto te zien is. De uitlaat was bij alle 2200'en 2300'en gelijk.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2011, 18:59:44 door Olaf »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3778
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2016, 18:48:27 »
Pffffffffff, uche uche, hatsjie... zo het stof is eraf  :)

Aangezien ik zelf ook aan het zoeken was naar informatie over de uitlaat in de beginjaren van de serie 2200, kwam ik dus ook dit korte topic tegen.

Ik weet niet of je onderstaande foto van Feijenoordse Meesters als eens onder ogen gehad hebt Wim, maar de uitlaten op deze twee machines lijken toch wel sterk op dat wat op de door jou geplaatste foto te zien is.



Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

PlanE

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
« Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2019, 15:53:01 »
Een ander vraagje wellicht... Wanneer zijn eigenlijk de Webasto-pijpjes naast de uitlaatdemper geplaatst? En hebben alle 2200'en en 2300'en dit gehad?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2019, 20:54:44 »
Met dit weer zit er maar één ding op: rustig blijven zitten, biertje onder handbereik en een mooi boek over treinen op schoot. Zo zit ik nu in de tuin te lezen in het hierboven al genoemde 2200/2400 boek van Sicco Dierdorp en Davy Beumer (een heerlijk boek dat ik zo nu en dan uit de bibliotheek haal maar dat ik heel graag zelf zou willen hebben, hopelijk komt er eens een herdruk, maar dit terzijde).
Op pag. 221 staat ook een prachtige plaat van Kees van de Meene waarop de 2305 (ook één van de door Schneider in Frankrijk gebouwde locs) zonder demper recht van voren te zien is bij vertrek uit Herzogenrath. Als je goed kijkt zie je dat de uitlaatgassen aan beide kanten van de uitlaat ontsnappen: het ding is dus inderdaad aan de bovenkant dicht en aan beide zijkanten open. Ik kan me niet voorstellen dat het bij de Heemaf-Allan locs (2201-2300) anders was.