Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Aalsmeer in N  (gelezen 13430 keer)

alfisti-164

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Aalsmeer in N
« Gepost op: 03 mei 2013, 21:14:12 »
Hierbij praat ik jullie even bij over het project van mijn schoonvader. Het is zo'n bijzonder project dat ik het jullie niet wil onthouden!
Je weet wel hoe het gaat, vroeger modeltreinen gehad, weggedaan. Schoonzoon (ik dus) heeft ze ook en besmet hem weer.

Hij woont er in de buurt, dus de keuze was snel gemaakt: Aalsmeer! En niet "gebaseerd op" maar écht werkelijk op schaal!
Om het geheel op de zolder te laten passen, moest er wel gewerkt worden in Spoor N, en als tijdperk neemt hij omstreeks 1910-1920, toen het viaduct er nét stond. Alles, maar dan ook alles moet dus gemaakt worden!

Ik ben van de electronica, dus neem dat stukje op me. Mijn schoonvader doet in principe de rest.

Baanplan:

We zijn begonnen met het baanplan. Deze bleek 100keer veranderd te zijn, dus hebben een mooie uitgekozen in het juiste tijdperk en houden daar aan vast. Het is de tekening die toevallig ook nog de meeste sporen heeft! :D

Aalsmeer is een kopstation, dus een rondje rijden gaat niet. We hebben bedacht dat we een schaduwstation bouwen: een trein kan vanaf het station naar bijv. Hoofddorp vertrekken, verdwijnt in de achtergrond en komt terecht op het schaduwstation. Vanuit het schaduwstation kunnen we de trein naar een andere bestemming sturen. Bijv. Amstelveen of Uithoorn. Ook kunnen we hem terugsturen zodat hij weer via Hoofddorp binnenkomt.
Lokje omrijden, en weer naar het schaduwstation via A'veen, Uithoorn of Hoofddorp.

Een echte blikvanger was natuurlijk de Aalsmeerderbrug. Deze moest dan ook op de baan, wat ook inhield dat halte Lijnbaan gebouwd moet worden.

Het plan is compleet. Nu maar bouwen!

Mijn schoonvader heeft gekozen voor modulebakken. Zo kan hij er ooit mee naar beurzen als hij dat zou willen.

Uiteraard beginnen we bij het schaduwstation.

Het materieel is van mij, om te testen!  ;) :P

Er zijn drie sporen waar de treinen uit de richtingen Uithoorn, Amstelveen en Hoofddorp binnen kunnen komen.
Ook zijn er nog twee sporen waar extra materieel kan staan, zodat er wat afgewisseld kan worden.
Vanaf elk spoor kan er in elke richting gereden worden. Elke richting heeft een eigen stroomkring, het schaduwstation en het station zelf hebben ook een eigen stroomkring.


Hier zijn duidelijk de spanten te zien waar de eigenlijke baan op komt te liggen.


Het enige dat niet op schaal kon: de bocht naar Hoofddorp toe (richting Aalsmeerderbrug) moest iets krapper gelegd worden (onderste op de foto). De spoorlengte is echter wel hetzelfde gebleven. Het bovenste spoor is die naar Amstelveen: zodra de bocht begint rijdt de trein de achtergrond in, want het moet lijken of hij gewoon rechtdoor naar Bovenkerk rijdt.


Hier het gedeelte waar de Aalsmeerderbrug komt te liggen. De bocht achterin is een lose bak, waar geen scenery op komt.
Het is als het ware een overgangsbak, want eigenlijk moet alles daar rechtdoor lopen. Op een beurs kan dit ook, en passen de bakken gewoon aan elkaar. Hier thuis moet hij vanwege de ruimte even de hoek om. Dat is dus zo opgelost.
De brug is wederom voor de fun. De eigenlijke brug gaat gebouwd worden.


De platen voor de bovenkant erop gelegd. Het meeste is allemaal weiland. De toekomstige spoordijk naar de brug toe is al te herkennen. Achterin bij de lamp de "geknepen" bocht. De lamp staat op de plek van de lokloods.


Iets passender materieel. Deze moeten verbouwd worden om de "Haarlemmermeertjes" en Bello te creëren.
De achterste rijd achter de toekomstige achterwand om over een paar centimeter uit de bocht vanuit Uithoorn te komen.
De voorste rijdt naar Amstelveen.
Dit is ook precies de plek waar het viaduct zou moeten komen.



Het emplacement van Aalsmeer. Achterin de kolenhaven.


Papieren model van het stationsgebouw. Deze fungeert als mal om het daadwerkelijke station van styreen te bouwen.


Het controlebord in aanbouw. Linksonder het schaduwstation. Jaja, het rijdt allemaal analoog.
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2013, 11:56:15 door alfisti-164 »

alfisti-164

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re:Aalsmeer in N
« Reactie #1 Gepost op: 03 mei 2013, 21:16:47 »

De Aalsmeerderbrug in aanbouw. De boutekening heb ik op schaal uitgeprint. Deze fungeert als mal voor het styreen.


Een zijkant al af...


Zo lijkt het er een beetje op...

Verder nog in aanbouw... Later dus het eindresultaat!
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2013, 11:48:56 door alfisti-164 »

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re:Aalsmeer in N
« Reactie #2 Gepost op: 03 mei 2013, 21:31:08 »
Hier wordt je stil van

mvg Joop

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re:Aalsmeer in N
« Reactie #3 Gepost op: 03 mei 2013, 22:05:34 »
Mooi & ambitieus (in de meest positieve zin)

Het is wel een groot station, voor in essentie een paar lokaalspoorlijnen, en even rondklikkend
zijn die nooit het grote succes geweest. Ergens kan ik mij nog wat herrineren van dat we vanuit alphen a/d rijn
in mijn jeugd naar Uithoorn gingen om treinen te kijken.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1227
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re:Aalsmeer in N
« Reactie #4 Gepost op: 04 mei 2013, 11:10:52 »
Dit is zeker een bijzonder project; ik ga het maar eens volgen denk ik... Aalsmeer is mijn woonplaats!  :)

Veel succes,

Grtz Marco.
Gr Marco.

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:Aalsmeer in N
« Reactie #5 Gepost op: 04 mei 2013, 16:25:09 »
:o (y)

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Aalsmeer in N
« Reactie #6 Gepost op: 04 mei 2013, 18:01:36 »
Ik sluit me aan bij voorgaande positieve comments,ziet er goed uit  (y)  :o
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jan K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re:Aalsmeer in N
« Reactie #7 Gepost op: 05 mei 2013, 20:00:13 »
Op één van je foto's staat een lamp. Dat was inderdaad de plaats van de lokloods vroeger
stond . Tussen de splitsing van de sporen die naar Hoofddorp en Amstelveen gingen. Daar is nu het woonwagenkamp. Volgens mij was daar vroeger ook een kleine draaischijf.
De grote kolenloods van Gijs de kolenboer staat nu op de Oosteinderweg bij Jongkind Grond.
Als je Aalsmeerder bent weet je wel waar dat is.
Eind jaren '60 ben ik vaak naar het station gegaan. Je had toen nog de dagelijkse
goederentrein, voornamelijk kolenwagens. De trein werd getrokken door een 2200er.
mooie tijd was dat.
Leuk dat er nu het hele emplacement nagebouwd wordt. Het ziet er mooi uit, en ik blijf dit draadje volgen. 

Groet Jan K.

alfisti-164

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re:Aalsmeer in N
« Reactie #8 Gepost op: 07 mei 2013, 22:20:53 »
Bedankt voor alle reacties!

Jan, de door jou genoemde locaties zijn me inderdaad niet onbekend
Bij de lokloods was geen draaischijf, tenminste op geen enkele tekening heb ik die kunnen vinden.

Wat ik me wel afvroeg of u (of iemand anders) foto's heeftvan de lokloods? We hebben op dit moment welgeteld 1 foto van de loods, waar hij ver  op de achtergrond te vinden is.


De énige foto die we hebben... Wie kan helpen?

Alvast bedankt allemaal. Ik hoop binnenkort weer een update te doen!
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2013, 11:10:51 door alfisti-164. Reden: Foto toegevoegd. »

Bart van den Dam

  • N spoorder
  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re:Aalsmeer in N
« Reactie #9 Gepost op: 07 mei 2013, 22:33:05 »
Dat ziet er veel belovend uit.

Over welk water heeft die brug in aanbouw (van styreen) gelegen?
En wat is de overspanning van die brug zo ongeveer?

Groeten,

Bart
Een goede bouw komt voort uit een perfect ontwerp.

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re:Aalsmeer in N
« Reactie #10 Gepost op: 08 mei 2013, 00:09:30 »
Dit ziet er  (y) (y) uit
Ga je draadje volgen.

Gr. Klaas
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2013, 00:12:13 door klaas »
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

alfisti-164

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re:Aalsmeer in N
« Reactie #11 Gepost op: 08 mei 2013, 11:08:28 »
Beste Bart,

de brug ging over de ringvaart de Haarlemmermeer in. De brug bestond uit een beweegbaar deel (draaibrug) en een vast deel.
Het beweegbare deel overspande het water, terwijl het vaste deel boven de dijk hing en verbond de spoordijk met de beweegbare brug. Onder het vaste deel kon men de molenweg bereiken.



Het bovenstaande styreen project is het vaste deel. Deze overspant ongeveer 32cm. Het beweegbare gedeelte is iets korter: ongeveer 28cm, maar deze wordt later nog gebouwd.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re:Aalsmeer in N
« Reactie #12 Gepost op: 08 mei 2013, 14:10:13 »
Ah, de oude Waterwolft... euh ..brug  ;D

Komt er aan de zuidzijde ook nog wat? Spoorlijntje naar Schiphol? Duitse wagens genoeg in N  8)
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re:Aalsmeer in N
« Reactie #13 Gepost op: 08 mei 2013, 15:17:52 »
De loc loods lijkt veel op de loods van hoofddorp
 mvg Joop

Jan K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re:Aalsmeer in N
« Reactie #14 Gepost op: 08 mei 2013, 15:30:57 »
En van Uithoorn.

Groet Jan K.