Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Hoe doet ie het ? (of het inmeten van een Sglps platte wagen)  (gelezen 2970 keer)

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Hoe doet ie het ? (of het inmeten van een Sglps platte wagen)
« Gepost op: 30 april 2013, 16:27:46 »
Hier een poging om een Sglps, een 4-assige platte wagen met draaistellen, zonder rongen voor het vervoer van militaire voertuigen en containers van Defensie om te zetten in een 2D en 3D tekening.


Wat hebben we nodig? Om te beginnen is en 2D tekenprogramma wel handig, gelukkig zijn er voor de hobbyist gratis programma's, ik gebruik CadStd Lite in deze toppic, voor de mensen die mee willen denken is hier de website: http://www.cadstd.com
Later ga ik nog een poging doen om het om te zetten in 3D hiervoor gebruik ik FreeCad, naar de site: http://www.freecadweb.org  Ik heb daar totaal geen ervaring mee dus dat wordt nog lachen :D
Verder zij handig een liniaal met mm indeling, nog mooier 0.5 mm indeling en vulpotlood 0.5 -en/of 0.3 mm, een schuifmaat, doorzichtige geodriehoek, veel gum en koffie ;D


Nu is meten aan/op een beeldscherm redelijk lastig maar ik heb, wederom gratis, een liniaal voor je scherm gevonden, Screen Ruler, web site: http://wonderwebware.com/screen-ruler/help.html Hiermee kun je redelijk nauwkeurig metingen doen vanaf je scherm.

Nu we het gereedschap compleet hebben  gaan we opzoek naar documentatie, foto's en tekeningen. 4 jaar geleden heb ik met mijn mobiele telefoon een aantal foto's genomen bij de losplaats 't Harde. Verder heb ik perfecte foto's gevonden op de site Goederenwagens.nl : http://www.goederenwagens.nl/site/?page_id=4126 Op deze site staan zeer goede foto' s met info over div. wagons.
Een van deze foto's http://www.goederenwagens.nl/site/?page_id=4126 heb ik gebruikt voor het inmeten omdat deze mooi in het midden van het voertuig is genomen.
Met behulp van een ander draadje  http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52211.msg840469.html#msg840469 ben ik veel wijzer geworden over de maten in grootspoor d.m.v. de tekens en symbolen op de wagon zelf. Om de maten van het origineel om te rekenen, nog een handige tool: http://members.ziggo.nl/pmonne/omrekentabel.html.

Dan nu de maten maar eens op een rij

            Afm. Grootspoor                                                       |                                  Afm. H0

                                                                                                                                                                   
Lengte tussen de Buffers         (-19.90-)    19.90 meter               |    248.75 mm wordt op tekening 249 mm
Lengte tussen de Draaistellen  -> 14.86 <-  14.86 meter               |    185.75 mm wordt op tekening 186 mm
Lengte Laadvloer                    [  18.70  ]   18.70 meter               |    233.75 mm wordt op tekening 234 mm
Vloer hoogte                          V_     1220  1220 mm                   |    15.25 mm   wordt op tekening 15  mm


NEM normen voor Ho

Hoogte Buffers                          12.2 mm wordt op tekening  12 mm
Ruimte tussen de Buffers             20 mm   wordt op tekening  20 mm
Afstand tussen de wielen 3 rail     14mm     wordt op tekening 14 mm

Zo genoeg voor vandaag, volgende keer het maken van een schets en meten aan je beeldscherm.

wordt vervolgd


Rino






« Laatst bewerkt op: 01 mei 2013, 20:54:40 door Rockerbox2 »
Ride On

Rino

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re:Hoe doet ie het ? (of het inmeten van een Sglps platte wagen)
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2013, 17:19:45 »
Hallo Rino,

leuk om te lezen dat je deze wagen gaat tekenen in eerst een 2D programma, maar dan heb ik toch een vraagje.
Ga je daarna ook het rijtuig zelf maken/bouwen of gebruik je daar bijvoorbeeld een kunststof plotter of zoiets voor?

Ik ga dit zeker even volgen, dus tot de volgende update.

Groeten,

Christoph

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re:Hoe doet ie het ? (of het inmeten van een Sglps platte wagen)
« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2013, 17:30:20 »
Niet alleen maar hoe doe je het, maar ook waarom doe je het?
Jeroen

Kas

  • N-Spoor
  • Offline Offline
  • Berichten: 381
    • Michorius Modellbau
Re:Hoe doet ie het ? (of het inmeten van een Sglps platte wagen)
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2013, 18:32:23 »
Hier zullen zeker veel mensen wat aan hebben. Erg mooi dat iemand eens de moeite neemt dit proces uitvoerig te beschrijven!

Een vraagje: waarom niet meteen in 3D?

Succes,
Kas

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re:Hoe doet ie het ? (of het inmeten van een Sglps platte wagen)
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2013, 20:45:53 »
Als je het in een tekenprogramma invoert, waarom rond je dan de afmetingen af? De tools kunnen veelal kleiner dan een mm, dus waarom zou je de tekening meteen al incorrect invoeren. Bij de bouw kun je met die afrondingen rekening houden, een tiende millimeter extra is prima af te meten met lineaal en schuifmaat.

dirkjan

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re:Hoe doet ie het ? (of het inmeten van een Sglps platte wagen)
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2013, 21:17:35 »
Deze wagen(s) moeten een aanvulling worden voor mijn militaire trein tot nu toe bestaat de trein uit een Laads van Hobbytrade,  4 assige platte wagen's van M4for en Roco en een 6 assige platte wagen van Liliput. Voor d'r op heb ik wat Leopard's 6A, een bergings tank, brug leg tank van Minitanks en een Cheetah prtl van M4for. Verder 4x Fennek panzerwagen 2x Minitanks 2x M4for.

Ik denk da ik er 1 uit styreen ga snijden uit het losse handje ;D
Maar ik zit er ook over te denken om een exemplaar te etsen. Met etsen heb ik een klein beetje ervaring omdat ik vroeger wat printplaatjes heb geëtst, het solderen van een wagon is mij volkomen nieuw. Eerst maar eens een MK model  in elkaar knutselen om wat handigheid op te doen.

Waarom niet gelijk in 3D? Zoals ik hierboven al schreef ik heb er nog geen ervaring mee en ik ben al begonnen in 2D en een 2D tekening kan ik gebruiken om te laten plotten  en neem ik jullie later mee in mijn reis door 3D land.  ;)

Ik rond de getallen af omdat ik een 1/10 wel kan tekenen maar probeer het maar eens te snijden :P en andere reden is dat als ik besluit de wagon door een plotter te laten snijden de plotter ook maar een nauwkeurigheid heeft van een halve millimeter.

Leuk dat jullie dit draadje willen volgen

Ride On

Rino
Ride On

Rino

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re:Hoe doet ie het ? (of het inmeten van een Sglps platte wagen)
« Reactie #6 Gepost op: 08 mei 2013, 14:10:33 »
Helaas wat problemen met dit stukkie  :'(

Het omrekenprogramma naar H0 wat ik in het eerste deel adviseerde converteert niet naar H0 maar naar 00 :-\
Ik heb inmiddels een goed werkend Belgisch programma gevonden http://www.eclecticsite.be/model/modelBouw.htm.
Dit betekent wel dat ik alle berekeningen opnieuw moet doen.
Helaas heb ik ook nog geen toestemming van de maker van de foto's die ik heb gebruikt voor het inmeten. Als het weer het dit weekend toelaat, moet ik zelf maar een paar goede foto's maken op 't Harde ;D  Kan ik gelijk foto's maken van de onderkant en andere details. En niet vergeten om een rolmaat mee te nemen om nog wat maten op te nemen.


Ride On

Rino
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2013, 14:24:49 door Rockerbox2 »
Ride On

Rino