Wat zijn we aan het bouwen? > Trams en smalspoor

RTM in 0m

(1/41) > >>

Jan den Haan:
Aangespoord door Sven en Marc wil ik wat laten zien van mijn eigen vorderingen en plannen met de RTM.Ik ben al langere tijd bezig modelbouw in spoor 0.Ik heb mij in het begin vooral op Engelse modellen gericht omdat er niets Nederlands en weinig Duits beschikbaar was.Met het vorderen van mijn vaardigheden kreeg ik meer de behoefte om niet het alleen maar bouwsets in elkaar te zetten maar meer zelf te maken.Bij de keuze van thema en prototype viel mijn keuze op de RTM en andere Zeeuwse tramwegen omdat mijn wortels in dit gebied liggen en ik er zo de meeste affiniteit mee voel.Ik heb eerst overwogen het station aan de Rosestraat te gaan maken.Bij bestudering in de tekeningen kwam ik er achter dat het toch wel een erg ingewikkeld gebouw is.Ik heb dan ook besloten eerst iets te maken van wat bij de RTM de Groep Zeeland heette.Omdat het lastig is het weidse Zeeuwse landschap goed weer te geven op een beperkte ruimte heb ik gekozen voor een stuk tramlijn waar de tram langs huizen rijdt  en wel voor de Haven Zuidzijde van Brouwershaven.Hier lagen twee (later drie) sporen die vanaf de locomotievenloods (later brandweerkazerne) aan het Slingerbos met een boog naar links de kade op kwamen.Dit spoor werd voornamelijk gebruikt voor de overslag van suikerbieten.



De huizen aan de Haven Zuidzijde heb ik in MDF laten laseren door Joachim Jüchser van Real-Modell.



Het middelste huis heb ik al op proef gespoten en gevoegd.Het houtwerk moet nog volgen evenals het dak.Huib (van Buitenlust) zal nog kruispannendaken laten gieten



Wat het rollend materiëel betreft ben ik begonnen met een locomotief van het type waarvan Backer & Rueb er vele aan de RTM geleverd heeft.









Nog een detail aan de ketel : de regulateur ,nog niet alle schroefjes (sleutelwijdte 0,6 mm) zitten er op :



en zoals het er op locomotief Silvolde van de GTW in het Nationaal Smalspoormuseum in  Valkenburg uitziet :



Verder heb ik nog het plaatwerk en dak voor de MABD 1602 liggen maar dat is nog in een pril stadium en ik ga eerst deze B & R loc afbouwen.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan





Sven:
Daar istie dan!  (y) Uiteraard ga ik dit met grote interesse volgen. Wat een prachtig model met minutieuze details. Waanzinnig gewoon! Je bent nog wel even bezig.

Je gaat me niet vertellen dat de "ovaalheid" van de wasplugggen altijd verticaal is en niet horizontaal?!

Pauldg:
Wat een prachtig model Jan! Is dit op basis van een etsplaat van E-P?

Mvg, Paul

Marc tramt:
Prachtig Jan. geweldig dat je dit met ons deelt.  (y)
Wat een geweldige hoeveelheid aan details op de loc.
Over de tekeningen ga ik je nog een PB sturen, eerst een dagje werken.

Jan den Haan:
@ Sven: Ik moet bekennen dat ik de wasluikjes of "armgaten" zoals ze in het bestek genoemd worden gewoon rond gemaakt heb omdat het anders lastig wordt om de luikjes te draaien.De gaten zijn nog wel elliptisch te maken maar een luikje met flens elliptisch draaien gaat niet.Je kijkt er toch onder een hoek van 45 graden tegenaan dus ze lijken elliptisch.In het origineel moeten ze natuurlijk wel elliptisch zijn anders zijn ze niet te openen.

@ Paul : De wanden heb ik laten etsen aan de hand van Werkspoor tekeningen (die dus van de RTM 35-40 zijn) die Lex van Marion de vorige conservator van het Spoorweg Museum mij ter beschikking gesteld heeft.De RTM 18-40 locomotieven verschillen van andere "Backertjes" o.a. door de ronde koppen.

@ Marc : Dit is wat er nu op zit.Ik heb nog vele losse onderdelen reeds gedraaid,  gevijld en gefreesd maar dat is  nog een berg messing en nikkelzilver.Ik laat mijn vorderingen wel zien.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie