Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen

Lima, ****, 1200, HO, Hoe open je deze loc ?

(1/1)

Jean_Hoogstad:
Hoe kan de Lima 1200 geopend worden? Het gaat om het laatste model in blauwe uitvoering. Na het uitbuigen van de kap, had ik verwacht dat het onderstel naar beneden zou schuiven/te trekken zou zijn. Dat blijkt niet het geval. Is de kap op nog meer plaatsen vastgehaakt?

Groet,
Jean 

Geoffrey Korstanje:
jawel, op alle hoeken waar de trapjes zitten.
Als je deze aan 1 zijde kan oplichten krijg je de kap er zo af.

Jean_Hoogstad:

Hallo medespoorders,


Ik ben begonnen de NS 1220 wat te moderniseren. De kap is eraf en heb wat in de binnenzijde zitten rondneuzen.

Bij het demonteren liep ik aan tegen het afdekplaatje aan, van het motorloze draaistel. Zie de foto. 

---> Hoe kan het afdekplaatje zonder kleerscheuren verwijderd worden ?



De loc krijgt een modeltorque motor, een decoder en andere koppelingen. Mogelijk krijgt de 1220 ook nog wat extra gewicht. Ook extra stroomafnamepunten liggen in de planning. 

De stroomafname is over twee draaistellen verdeeld. Links achter: wiel 1 en wiel 3 en rechts voor: ook wiel 1 en wiel 3. Vanwege dat afdekplaatje heb ik dat nog niet goed kunnen zien, de multimeter bevestigd het wel.

Op een oud forum is het al eens ter sprake geweest, wat ik bij herinner is dat deze constructie van stroomafname (links en rechts gescheiden over twee draaistellen) tot problemen leidt bij de overgang van de ene stroomkring naar de andere. (Ook bij digitaal naar ik veronderstel waarbij de baan is verdeeld in twee 'voedingsgebieden'.) 
---> Wie heeft een handig tip om extra stroomafnemers te plaatsen ?

Ik heb gezien dat de huidige stroomafname van twee wielen aan één zijde per draaistel eenvoudig is uit te breiden met het middelste wiel van dezelfde zijde.


Ik ben benieuwd.

Groet,
Jean



Aan de moderator:
Idee om de titel te veranderen in bijvoorbeeld 'Lima 1220 vragen en antwoorden’.

Felix:
Dat afdekplaatje kan je er af halen door het draaistel los te maken.
Dan zie je aan de bovenkant van het draaistel 2 lipjes zitten van het afdekplaatje. Het is heel simpel, je steekt er een schroevendraaier tussen en hij is los.

Pas daarbij wel op dat de inhoud van het draaistel niet de lucht in vliegt.

Felix

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie