Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 15:13:56
Opstarten crowdfunding, hoe en wat doe ik? door MOVisser
Vandaag om 15:13:38
1e modelspoorbaan door Modelspoor fan
Vandaag om 15:09:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door AlbertG
Vandaag om 14:56:20
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 14:43:02
Schema Loconet bezetmelder door NTeering
Vandaag om 14:35:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:34:19
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 14:27:54
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Falkenberg
Vandaag om 14:23:02
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door Roy van Dijk
Vandaag om 13:48:00
Rijtuigen op De Meer door Thom
Vandaag om 13:42:28
MB-module: Hielan Ware door Marc tramt
Vandaag om 13:40:02
Fotowedstrijd: Het verlangen door Bob R.
Vandaag om 13:20:26
PREFO Tram Bouwpakket Gezocht door Reinout van Rees
Vandaag om 13:10:05
Baanbouw Bosje77 door Frycio82
Vandaag om 12:40:23
Aankomst grootste containerschip ter wereld door spoorzeven
Vandaag om 12:27:50
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
Vandaag om 12:16:55
Wasbenzine/residu door meino
Vandaag om 11:47:52
Mardec, Rocrail en armseinen door heuvelbaan
Vandaag om 11:41:01
Class 66 van Märklin/Trix of van ESU? door Daan!
Vandaag om 11:23:58
Roco NS1000, oud model, digitaliseren en pimpen door janw
Vandaag om 11:20:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:18:07
De knutsels van een badeend door ruudns
Vandaag om 11:16:52
En het gaat maar door... door Duikeend
Vandaag om 10:32:27
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door SimonSt
Vandaag om 10:24:38
Elektronisch relais? door Boerammetje
Vandaag om 10:19:41
Ballast in kleur profirails door 72sonett
Vandaag om 10:17:47
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door Ben
Vandaag om 09:12:01
Testbaantje, schaal h0f door Sven
Vandaag om 08:49:19
Smalspoor trammetje (H0e 9mm) door Spoors
Vandaag om 00:18:01
  

Auteur Topic: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2  (gelezen 166904 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6085
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #855 Gepost op: 01 mei 2018, 09:31:49 »
Hoi,

Helemaal mee eens.
Wat heb ik heerlijk rustig kunnen kijken naar de modules op de kijkdag in Boven-Leeuwen.
De elementen zijn herkenbaar.

Ik teken voor een module Berg en dal, Beek-Ubbergen, dat zou toch een mooie aanvulling zijn, zie

Erg goede fotoserie (y).

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #856 Gepost op: 03 mei 2018, 17:57:12 »
@Joke:
Wij hebben inderdaad dezelfde visie op modelbouw; dat zie ik ook aan jouw Westlandbaan  (y)

@Koen:
In het oorspronkelijke plan voor Waelstede zat ook een Beek / Berg en Dal look-a-like.
Op de plaats van module S2 (het tweede schaduwstation achter de Waelkade) zou een enkelsporige tramlijn met een grote lus naar boven klimmen en zichzelf met een brug(getje) kruisen.
Bovenop module S1 zou dan een klein depot gebouwd worden met een eindlus er omheen.
Voor een echt tramviaduct, zoals in Berg en Dal, was echter geen ruimte.



Plaatje uit de oude doos.....

Dit plan is gesneuveld om de volgende redenen:
1. Trams kunnen niet goed klimmen.
2. Het depot in 'Berg en Dal' was eigenlijk een doublure van de remise Van Broekhoflaan.
3. Een groot enkelsporig traject laat geen (voor tentoonstellingen noodzakelijk) intensief tramverkeer toe.
4. Gekunstelde lijnenloop op de modules 3 en 4 in verband met de minimale boogstralen.
5. Te weinig opstelruimte (buffer) voor trams met slechts één schaduwstation, dat ook nog eens moeilijk bereikbaar is door de module er bovenop.
6. Een rondlopende baan kan bij tentoonstellingen niet tegen een muur opgesteld worden en is slecht in te plannen bij een tentoonstelling door de benodigde ruimte rondom.
7. Er is geen mogelijkheid voor een afgeschermde plaats voor de bediening: laptop, digitale centrale, reparaties, even uitrusten, etc.
8. Een nog langere bouwtijd; veel te ambitieus..... (modelbouwersplannenmakerijenvalkuil)

Misschien dat het viaduct er nog eens komt als apart project en misschien in een andere schaal.....

Groeten, Rob.
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2018, 18:01:41 door Waelsteder »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2134
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #857 Gepost op: 04 mei 2018, 14:04:15 »
Wat een mooie VVV-impressie van Waelstede! Zelfs voor mensen die op zich bést bekend zijn met/in dit oord zijn er tóch weer nieuwe details te ontdekken.
(Ik zag dat jij nog steeds op het terras van Dicke Mick zit ;))
En over het incidenteel verschijnen van een rijdende brandweerwagen zwijgen wij discreet? :angel:

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6085
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #858 Gepost op: 04 mei 2018, 14:13:41 »
Hoi,

Ik snap de beweegreden wat betreft het realisme.

Maar het zou toch mooi passen alleen al vanwege de prachtige na te bouwen omgeving.

Vanwaar staat de opstelling in de "oude" tekening tegenelkaar?

Op een tentoonstelling heb je toch iets meer vrijheid om in de lengte of in een hoek te bouwen, dan creëer je ook plek voor laptop en dergelijke.

Je zou haast een tandrad of magnorailachtige oplossing bedenken voor het klimtraject.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2134
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #859 Gepost op: 11 december 2018, 17:39:04 »
Misschien dat het viaduct er nog eens komt als apart project en misschien in een andere schaal.....

Ik mag dit zien als een prettige belofte?

Ik ben blij zelf tenminste ook eindelijk weer aan bouwen toe te komen...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

dalmvis

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #860 Gepost op: 20 december 2018, 09:33:08 »
Dag Rob,

Schitterend gedaan !! Klasse, je zou (mijn bescheiden mening) zo kunnen werken in MuWuLA, Hamburg :-) ... wat opvalt zijn de talloze details, zoals de vervuiling bij de laaddeuren.
- bye, Arthur-

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5527
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #861 Gepost op: 17 oktober 2019, 21:13:23 »
De laatste rit is eerder gekomen dan verwacht.




Hij ruste in vrede,
Paul

De reacties hierop heb ik naar een apart draadje verplaatst.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)