Wat zijn we aan het bouwen? > Trams en smalspoor

De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2

(1/174) > >>

Waelsteder:
Met dit draadje wil ik de bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2 beschrijven. De bouw van deel 1 heeft 10 jaar geduurd (druk, druk, druk….), maar de planning voor deel 2 is 10 maanden (!!).
Het plan, dat in de loop der jaren aan de hand van ervaringen is aangepast, ziet er als volgt uit:



Wat stelt de Gemeente Tram Waelstede voor en hoe is de realisatie in model:
- Kaapsporig elektrisch stadstrambedrijf
- Gesitueerd in de buurt van Nijmegen en Arnhem
- Trambedrijf is niet opgeheven na de oorlog, maar gemoderniseerd
- Alle rails en wissels zijn zelfbouw: ROCO profielen op printplaat
- Voeding via de bovenleiding; alle rails is massa
- Digitaal bestuurd met Koploper via ROCO Multimaus
- Terugmelding via magneetsensors
- Alle trams omgebouwd op:
   . HOm spoor (12 mm)
   . alle wielen massa
   . voeding via bovenleiding
   . gedigitaliseerd met Kuehn N025 of ESU LokPilot 3 decoder

Waelstede Deel 1 bestaat uit de modules 1 (remise), 2 (Logistiek Centrum) en S1 (Schaduwstation) en is vrijwel geheel afgebouwd en volledig bedrijfsvaardig.
Onder Koploper kunnen er 9 trams automatisch rijden; momenteel rijden er maximaal 6 trams, omdat nog niet alle elektronische onderdelen gereed zijn.

De beschrijving van de bouw van Waelstede Deel 1 is te vinden op mijn website: http://www.gemeentetramwaelstede.nl

De bouw van Waelstede Deel 2 is begin oktober 2012 begonnen met het maken van de modules: 12 mm MDF en een raamwerk van 18*42 mm.

De volgende stappen zullen aan de hand van foto’s beschreven worden.



Allereerst dienden de aansluitingen met Waelstede Deel 1 (module 2) gemaakt te worden. De rails is op de koppen van de modules nog extra gefixeerd met tweecomponentenlijm.




Daarna werd de trambaan en het stratenplan op de module getekend, om niet tijdens de bouw voor verrassingen komen te staan, zoals te smalle straten, geen ruimte voor trottoirs en gebouwen. Raad eens hoe ik aan die wijsheid gekomen ben....;D




Toen volgde de aanleg van de trambaan, bestaande uit oude ROCO rails (2,5 mm) en printplaat. Bij rechte rails is de afstand tussen de 'biels' 5 cm en in bogen 3 cm. De groefrails zijn gemaakt van liggende railprofielen (kop van de liggende rail in de holte van de staande rail); een beproefde methode, maar in Waelstede voor het eerst toegepast, wegens het niet voldoende beschikbaar zijn van messing L en I profielen. De breedte van de groef is daardoor wat groter, dan op Waelstede Deel 1.




Close up van een wissel met kruising. Het ziet er misschien wat rommelig uit, maar functionaliteit staat voorop en eenmaal in het gras, ziet het er prima uit. Wissels die tegen het puntstuk in worden bereden, krijgen één wisseltong in de buitenboog, wissels die met het puntstuk mee worden bereden, krijgen geen wisseltongen. Dit werkt feilloos op Waelstede Deel 1. De wisseltongen ontbreken nog op de foto's.




Het linker deel van het wisselcomplex in de Van Broekhoflaan op de kruising met de Stationsstraat. Ook dit geheel komt in het gras te liggen.

Wordt vervolgd.

Groeten, Rob.

Marc tramt:
Goed je hier te zien Rob. Een tram-draadje erbij is altijd goed.  (y)


--- Citaat van: Waelsteder op 17 november 2012, 23:57:47 ---De bouw van deel 1 heeft 10 jaar geduurd (druk, druk, druk….), maar de planning voor deel 2 is 10 maanden (!!).

--- Einde van citaat ---
Heb je een deadline?  8)

Christoph:
Hallo Rob,

leuk om de bouw van Waelstede deel 2 hier te vinden, ik ga me gelijk aanmelden voor updates.
Ik heb ook gelijk even een vraagje, je omschrijft hoe je de groefrail gemaakt hebt. Ik heb hier echter nog geen voorstelling bij, dus zou je dit met behulp van een detailfoto of iets dergelijks kunnen duidelijk maken?

Ooit, na mijn 10 jaren plan wil ik ook een trambaan gaan bouwen en daarvoor heb ik natuurlijk wel de groefrail benodigd.

Groeten,

Christoph

Waelsteder:

--- Citaat van: Marc tramt op 18 november 2012, 09:35:59 ---Heb je een deadline?  8)

--- Einde van citaat ---

Ja !  ;D


--- Citaat van: Christoph op 18 november 2012, 10:35:57 ---Ik heb hier echter nog geen voorstelling bij, dus zou je dit met behulp van een detailfoto of iets dergelijks kunnen duidelijk maken?

--- Einde van citaat ---

Ik heb een tekening gemaakt van de drie typen groefrails, die op Waelstede gebruikt zijn / worden.



Het linkse en het middelste type is gebruikt op Waelstede Deel 1, het rechtse type wordt op Waelstede Deel 2 gebruikt.
Ik hoop dat één en ander nu wat duidelijker is.

Groeten, Rob.

Christoph:
Ahh, Rob bedankt. Nu is het duidelijk.

Ik vraag mij echter wel af of de trams bij het door jou nieuw te gebruiken profiel niet op de flensen gaat rijden en hierdoor een contact probleem ontstaat, al hoewel je schreef dat beide wielen voor het zelfde potentiaal gebruikt gaan worden.

Bedankt en succes met bouwen,

Christoph

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie