Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
DR4024 door San-Markos
Vandaag om 08:53:57
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Gerard van de Weijer
Vandaag om 08:50:32
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronaldk
Vandaag om 08:45:20
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:30:47
ABLOAD gaat stoppen door Jelmer
Vandaag om 08:30:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:12:10
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:53
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]  (gelezen 17217 keer)

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #45 Gepost op: 10 maart 2014, 19:13:59 »
Nee dank je, die rand is al hoog genoeg zo. Die andere servoswitch zit ook veel meer ertussen, maar dat ging hier helaas niet.
-1-

Sebas

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #46 Gepost op: 11 maart 2014, 00:27:04 »
JAJA, er is een rondje gereden!
-1-

Sebas

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5807
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #47 Gepost op: 11 maart 2014, 12:39:12 »
 (y) en alles werkt goed

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #48 Gepost op: 11 maart 2014, 18:02:47 »
(y) en alles werkt goed

Dank! Uhm, bijna wel. Een ontsporing na rondje drie...ahum. Maar niks aan de hand hoor. Snelheden zijn (nog) erg laag. Wissel stond nog niet goed afgesteld/lag niet helemaal goed vast. Daarna vooralsnog alles vlekkeloos! Mag ook wel met de tijd en nauwkeurigheid die ik erin gestopt heb. Reken erop dat mijn (soms bizarre) moeite en pietluttigheid zich nu uitbetaald en we 'veilig' rondjes kunnen rijden hier.  ;D  (y)
-1-

Sebas

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #49 Gepost op: 14 maart 2014, 16:10:21 »
Na wat af- en bijstellen lijkt alles nu perfect te werken! 20 rondjes later met zeer uiteenlopend materieel kan ik zeggen dat het allemaal nog best 'veilig' voelt. Het enige waar ik echt bang voor ben is slecht functionerend materieel (een vastzittende scharnier in een koppeling leidt onherroepelijk tot vlieguren zonder 'vangrail'). Maar vooralsnog lijkt het (zeer) veilig om de locs eenzaam rond te laten gaan *fingers crossed*.

Gezien de zeer rechte en goede ligging van het spoor (bijna alleen maar hele flexrails en ruime bogen) zie ik verder nog weinig gevaar bij het rondjes rijden. Bij de wissels gewoon goed vaart minderen en dan gaat het allemaal erg vloeiend!

Ben erg blij met hoe alles uiteindelijk tot stand is gekomen en hoe het 'wegvalt' in de kamer. Het is erg leuk om materieel om je heen te zien, horen en ruiken!

Natuurlijk zijn er ook altijd zaken die niet helemaal uitkomen zoals gedacht of gepland:
- de plek en lengte van het inhaalspoor vallen nog een beetje tegen. Omdat het spoor daar zo'n 5cm van de rand ligt zijn de treinen op dat gedeelte wat moeilijker te volgen vanuit zittende positie. De lengte valt ietwat tegen door de lange slanke wissels en jet feit dat het ondersteunende hout niet langer kon dan ca. 3m. Maar hou voldoende over, dus is dat het minst erg wat mij betreft.
- vind dat de servo's toch nog wel flink wat herrie maken. Natuurlijk zet je niet constant wissels om, maar dat geratel valt een beetje op en leidt een beetje af.
- misschien toch nog een wissel met een kopspoor erbij voor het wegzetten van locs, maar dat kan eigenlijk altijd nog wel (kost helaas al snel weer 6 tientjes voor een EW 6 met aandrijving).
- het blijft jammer dat de multimaus niet tot de bank reikt vanaf waar de centrale is geplaatst. Een langer snoer zou een oplossing zijn natuurlijk, maar misschien is een Z21 een betere op (korte) termijn   ;)

Zal binnenkort eens kijken of ik met de camera van mijn vriendin een redelijk panorama filmpje in elkaar kan flansen...
-1-

Sebas

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #50 Gepost op: 22 mei 2014, 15:31:31 »
UPDATE

Zoals in andere draden al naar voren kwam ben ik inmiddels weer een aantal ervaringen rijker. Zo kan ik nu melden dat ik echt enorm blij ben met mijn z21 centrale! Ik vind dit (vooral prijstechnisch gezien) een zeer goed systeem met meer dan voldoende mogelijkheden voor mijn wensen. Vooral als je toch al in het bezit bent van een smartphone of tablet is het een prima keuze om (te beginnen met) digitaal te rijden. Daarbij wil ik gelijk vermelden dat ik zelf uiteindelijk meer gebruik maak van mijn iPhone dan van de iPad. Het gebruiksgemak van de telefoon als handheld vind ik echt super. Zelfs mijn zoon van net 3 kan nu helemaal zelfstandig treinen (inclusief alle functies) en wissels besturen. Voor die kleintjes van nu een stuk logischer, duidelijker en makkelijker dan met bv. een MM.

*gekruiste vingers* Ook gelukkig nog geen ongelukken gehad voor wat betreft vliegende treinen! Er zijn al een hoop rondjes gereden met wat men noemt betrouwbaar materieel. Dat wil zeggen dat het nieuwe locs (stoom en diesel) betreffen waar niks mis mee kan en mag zijn. Natuurlijk is er wel al het een en ander voorgevallen (bv. een antislipbandje wat afloopt en de tender van de BR 10 deed ontsporen), maar gelukkig zonder erg vanwege de voornamelijk lage snelheden waarmee ik graag rij. Ook een blokkerende wagon leidde tot een kleine ontsporing, maar wederom de lage snelheid in combinatie met een snelle noodstop waren voldoende om narigheid te voorkomen. Wel blijkt hier maar weer uit hoe belangrijk het is om met goed functionerend materieel te rijden op deze hoogte en tevens de aandacht erbij houden om problemen snel te signaleren. Alle gevallen deden zich overigens voor rond de boogwissel, dus daar moet ik een aantal mensen gelijk in gaan geven; boogwissels lijken gevoeliger voor ontsporingen dan rechte wissels. De wissel was in geen van de gevallen de oorzaak van de ontsporingen!

Ben nu bezig met de eerste volledige trein samen te stellen. Het idee voor wat betreft samenstellingen is uiteindelijk toch voornamelijk naar wat ik mooi vind. Door het gebrek aan scenery functioneert de baan meer als een soort te berijden vitrine. Het totaalbeeld van de trein moet gewoon kloppen. De eerste trein wordt gevormd door de Roco BR 10, een bagagewagen, een Aüm 1e klasse, Silberling 2e klasse en Silberling stuurstand. Daarbij wil ik nog een Speisewagen en misschien nog een extra 1e en 2e klasse wagon aanschaffen. Veel langer gaat niet passen op het passeerspoor. Op een hoogte van 2m zijn er ook heel andere dingen zichtbaar en van belang dan op ooghoogte of lager. De onderkanten van wagons zijn ineens veel meer aanwezig en de verlichting (Digirails 80100) die ik nu aan het inbouwen ben is ook gevoeliger voor inkijk recht op de leds. Voor dat soort zaken zoek ik nog oplossingen.

Zo, dat was het even voor nu. Verder met de verlichting en detaillering, maar eerst weer voor mijn kleine vent zorgen die weer wakker is!
-1-

Sebas

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #51 Gepost op: 22 mei 2014, 16:11:18 »
Goed om lezen dat alles werkt naar wens! Ook leuk om met je zoontje te rijden! Mijn dochter (van 2,5) rijdt al regelmatig met de houten Ikea trein :).

Groet,
Chris