Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Swird HO  (gelezen 15119 keer)

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Swird HO
« Reactie #30 Gepost op: 10 november 2015, 00:46:40 »
En inmiddels kan de stockdb ook verwijzingen naar plaatjes opslaan:


Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Swird HO
« Reactie #31 Gepost op: 10 november 2015, 02:18:53 »
Hallo Jeroen.

Ik heb je filmpje gezien.
Je koppelt eerst de Br 80 aan de 1116. Dan via je dat programma. Voeg je ze samen.
Weet dan de beide decoders dat ze samen moet communiceren om een gelijk waardige snelheid te krijgen om samen weg te rijden? Of moet je daar nog een aparte instelling met beide locs maken, beide decoders samen inregelen?

Gr Sebas

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Swird HO
« Reactie #32 Gepost op: 10 november 2015, 11:19:15 »
Aan de decoders hoeft niks veranderd te worden. Van beide locs moet wel een keer de snelheid gemeten worden.
Ik heb de locs een recht stuk van een meter laten afleggen op verschillende snelheden. Door dit te timen (stopwatch) kun je een tabelletje maken met snelheden bij verschillende decoder stappen.
Wanneer ze samen rijden wordt de gewenste snelheid (maximaal het maximum van de langzaamste loc) met behulp van deze tabellen voor alle decoders in de samengestelde trein omgerekend. De decoders worden vervolgens allemaal onafhankelijk ingesteld op de betreffende waarden.
Ik maak dus geen gebruik van consist of iets dergelijks. Dat werkt namelijk alleen als de locs praktisch gelijk aan elkaar zijn, en een Br80 en 1116 zijn dat absoluut niet.

Als je decoders een beetje linear zijn heb je aan een enkele meting op topsnelheid genoeg. Voor de meeste van mijn locs heb ik drie of vier verschillende snelheden gemeten en dan zie je toch wat niet linear gedrag.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Swird HO
« Reactie #33 Gepost op: 16 januari 2019, 00:41:21 »
Ik heb een tijd lang niet veel aan de baan gedaan.... maar deze winter kom ik er weer eens aan toe.

Inmiddels heb ik de hele baan in secties gehakt (21 stuks) en van terugmelders voorzien.
De kiss-dcc code is uitgebreid met wat S88 code en meld dit nu netjes terug over USB.






Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Swird HO
« Reactie #34 Gepost op: 16 januari 2019, 01:00:20 »
De software is verder nogal uitgebreid, behalve een 'STOCKDB' voor treinen is er ook een 'RWCC' bijgekomen om het spoor bij te houden.
De basis is een beschrijving van alle secties, hun uiteinden en de relaties daartussen.
Ook staat er in welke accessores (wissels) ze bevatten we welke standen deze kunnen hebben.
Per sectie worden dan een aantal sectie-routes gedefinieerd. (Eigenlijk gewoon een beschrijving hoe je tussen twee uiteinden kunt rijden en welke accessoire settings daar bij horen).
Met deze individuele sectie-routes kunnen dan grotere routes samengesteld worden.
Die kun je met de hand selecteren (als er geen conflict is), maar zijn ook geschikt om automatisch mee te rijden.

In de volgende filmpjes kun je het in actie zien, er wordt gependeld tussen de verschillende peron sporen.
(de microfoon van mijn telefoon doet vervelend, dus het geluid is niet geweldig)

http://video.vreeken.net/train/VID_20190115_220117.mp4
http://video.vreeken.net/train/VID_20190115_221609.mp4




NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Swird HO
« Reactie #35 Gepost op: 16 januari 2019, 01:26:09 »
Hoi,

Idd wat tussenpozen hier, had ik nog niet eerder gelezen deze.

Interessante besturings techniek.

Mvg Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Swird HO
« Reactie #36 Gepost op: 31 januari 2019, 00:40:48 »
Weer een beetje verder, een 'plandb' toegevoegd om de planning in op te nemen (een plan bevat een aantal beweging met tussenpozen e.d.)
Maar ook een experimentje met willekeurige routes gedaan.
Er wordt nu voor een trein willekeurig uit de beschikbare routes gekozen.
Dat werkt best leuk en het is elke keer weer spannend om te zien wat er nu weer gaat gebeuren.
Nu alleen nog een hoop extra beschrijvingen toevoegen zodat het wat realistischer is.

Zo rangeerde mijn 1600 eloc vanavond vrolijk door het stoom depot waar toch echt geen bovenleiding hangt.....
Dat is natuurlijk makkelijk op te lossen, maar er zijn natuurlijk veel meer keuzes om te maken (personentreinen zouden een voorkeur voor peron sporen moeten hebben en goederentreinen juist niet.)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Swird HO
« Reactie #37 Gepost op: 31 januari 2019, 08:23:17 »
Interessante besturing, ik doe zelf ook zoiets maar veel simpeler uitgevoerd. Ik kan, wanneer ik klaar ben, een wisselstraat selecteren en een trein er op uit sturen tot een bezet melder oid getriggered wordt.

Wat ik alleen niet snapte, je had eerst over een RS485 bus maken op je printjes maar dat dat duur zou zijn. Je hebt voor minder dan 1€ Rs232 -> Rs485 modules.

Deze koop ik voor mijn baan. Ik ga ook arduino's met I2C I/O extenders gebruiken voor terugmelding, maar als 3-rail rijder heb ik het voordeel van massadetectie dus ik hoef geen ingewikkelde stroomdetectie dingen toe te passen.

Ik zag ook dat je kant en klare S88 modules kocht, is dat niet duurder dan zelf een printje hiervoor in elkaar te flansen? En heb je die S88s ook aan een arduino hangen?

mvg,

Bas.
 
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Swird HO
« Reactie #38 Gepost op: 31 januari 2019, 11:02:13 »
Losse rs485 modules zijn inderdaad niet zo duur. Maar ik wou het geheel iets meer geintegreerd hebben. Met alle onderdelen erop zou het geheel nog steeds goedkoper zijn  dan kant en klaar kopen, maar niet hel veel meer. Ik heb de afgelopen jaren diverse printen laten maken, maar dat is vooral interessant als je er een stuk of tien (of meer natuurlijk) van nodig hebt.
Het is uiteindelijk een compromis geworden tussen zelf doen en kant en klare modules. Zelf bouwen vind ik leuk, maar ik kies op het moment iets meer de dingen waar ik werkelijk tijd in wil steken. (Op dit moment dus voornamelijk het schrijven van de software en het opzetten van een duidelijk protocol)

De S88 bus hangt inderdaad aan het arduino printje. Wanneer DCC commandos vanaf de pc gestuurd worden kwam er altijd al een acknowledge berichtje terug. Dat is nu uitgebreid met de detectie waarden. (kost maar 4bytes extra voor de huidige blokken)

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Swird HO
« Reactie #39 Gepost op: 02 februari 2019, 22:34:57 »
En nu zit ik met een puzzeltje....
De meeste besturingssoftware lijkt een beetje alergisch voor wissels... Meestal wordt met het princiepe gewerkt dat wissels vervelende dingen zijn die tussen twee blokken liggen en dat je daar in princiepe je trein nooit stil wilt hebben staan.
Over het algemeen klopt dat ook en maakt het je besturing lekker makkelijk, maar tot nu toe heb ik daar niet zo'n last van gehad en een wisselstraat kon prima een blok zijn.
Maar nu heb ik ene stukje waar ik soms een trein wil stil hebben staan maar met wissel:



Het idee is simpel: ik heb drie perron sporen, 1, 2 en 3. Maar nummer 3 is een beetje speciaal. Het wordt of in zijn geheel gebruikt voor lange treinen, of een trein gebruikt alleen spoor 3a en dan kan de locomotief via spoor 3b omlopen.

Tot nu toe heb ik in de online handleidingen voor andere software nog niet gevonden hoe zoiets geregeld wordt.... Kan het wel?
Definieer je dan twee blokken (3 en 3a) die overlappen? En hoe dwing je af dat een wissel niet afbuigend wordt gezet terwijl er een lange trein op staat....
Anders moet ik het wiel maar gaan uitvinden....

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Swird HO
« Reactie #40 Gepost op: 03 februari 2019, 14:42:56 »
Gewoon aparte secties behouden zoals je zelf al bedacht heb. En sporen 4A, 4B en 5 toevoegen:


Vanaf links gezien:
Als er een korte trein komt, laat je hem in 3A stoppen. Als hij gestopt is, activeer je de digitale koppeling, je laat de loc naar 3B rijden, zet de wissel om door hem naar blok 4A te sturen en verder tot hij weer voor de andere wissel komt en laat hem opnieuw naar 3A rijden op koppelsnelheid en met kortere remweg.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Swird HO
« Reactie #41 Gepost op: 03 februari 2019, 19:13:04 »
Maar hoe beschrijf je dan een trein die wel kan pendelen (en dus niet naar spoor 4 hoeft) en die zo lang is dat deze niet in spoor 3a past en dus 3a en 3b nodig heeft?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Swird HO
« Reactie #42 Gepost op: 04 februari 2019, 10:05:15 »
Ik weet niet precies wat jij in je software met 'beschrijven' doet. Ik moet bijvoorbeeld weten of een loc 1 of 2 wielstellen heb ivm het stilzetten van de trein met de koppeling boven een ontkoppelrail.

Ik zou simpelweg de lange treinen naar 3B toe sturen en er op letten dat je niks naar of over 3A probeert te sturen. Want met stroomdetectie kan je maar 1 bezetmelder triggeren.
 
Maar je schrijft zelf je software dus ik denk dat je het beste de lengte in delen (1 of 2 trein lengtes) van je trein kan meegeven zodat je computer weet dat hij op spoor 3A en 3B tegelijkertijd staat.

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Swird HO
« Reactie #43 Gepost op: 11 februari 2019, 01:55:56 »
Inmiddels heb ik een werkende oplossing. Eerst dacht ik aan een systeem van aan/uit vlaggetjes voor verschillende soorten bestemmingen en routes, maar ik heb uiteindelijk gekozen voor een systeem op basis van 'kans'.
Daarmee kun je nog steeds aan/uit maken (kans van 0 of 1.0) maar nog veel meer. Per sectie kan ik nu opgeven hoe groot de kans moet zijn dat een trein er stopt. Een wisselstraat heeft kans 0, maar de peronsporen typisch 1.
Een tweede ding dat ik heb toegevoegd zijn klassen. Elke trein kan behoren tot een aantal klassen (b.v. goeder, personen, pendel, etc).
BIj het opgeven van de kansen kan er een klasse aan gekoppeld worden. Zo heeft spoor 3b nu een lage stop kans voor alle treinen, maar een hoge stop kans voor alleen treinen in de pendel klasse.

De volgende stap is het kansen systeem uitbereiden naar routes, zo krijg het bereiden van het rechter spoor een hogere kans dan het linker (tegen) spoor.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Swird HO
« Reactie #44 Gepost op: 11 februari 2019, 07:50:39 »
Hm kansen dat ik niet verwacht. Ik zou dan toch eerder voor bytes of booleans gaan die dit soort attributen vastleggen.

Heb je nu ook kansen die tussen 0 en 1 inliggen? En heeft dat nog nadelige gevolgen?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)