Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 11:39:14
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: Swird HO  (gelezen 15098 keer)

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
Re: Swird HO
« Reactie #30 Gepost op: 10 november 2015, 00:46:40 »
En inmiddels kan de stockdb ook verwijzingen naar plaatjes opslaan:


Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Swird HO
« Reactie #31 Gepost op: 10 november 2015, 02:18:53 »
Hallo Jeroen.

Ik heb je filmpje gezien.
Je koppelt eerst de Br 80 aan de 1116. Dan via je dat programma. Voeg je ze samen.
Weet dan de beide decoders dat ze samen moet communiceren om een gelijk waardige snelheid te krijgen om samen weg te rijden? Of moet je daar nog een aparte instelling met beide locs maken, beide decoders samen inregelen?

Gr Sebas

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
Re: Swird HO
« Reactie #32 Gepost op: 10 november 2015, 11:19:15 »
Aan de decoders hoeft niks veranderd te worden. Van beide locs moet wel een keer de snelheid gemeten worden.
Ik heb de locs een recht stuk van een meter laten afleggen op verschillende snelheden. Door dit te timen (stopwatch) kun je een tabelletje maken met snelheden bij verschillende decoder stappen.
Wanneer ze samen rijden wordt de gewenste snelheid (maximaal het maximum van de langzaamste loc) met behulp van deze tabellen voor alle decoders in de samengestelde trein omgerekend. De decoders worden vervolgens allemaal onafhankelijk ingesteld op de betreffende waarden.
Ik maak dus geen gebruik van consist of iets dergelijks. Dat werkt namelijk alleen als de locs praktisch gelijk aan elkaar zijn, en een Br80 en 1116 zijn dat absoluut niet.

Als je decoders een beetje linear zijn heb je aan een enkele meting op topsnelheid genoeg. Voor de meeste van mijn locs heb ik drie of vier verschillende snelheden gemeten en dan zie je toch wat niet linear gedrag.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
Re: Swird HO
« Reactie #33 Gepost op: 16 januari 2019, 00:41:21 »
Ik heb een tijd lang niet veel aan de baan gedaan.... maar deze winter kom ik er weer eens aan toe.

Inmiddels heb ik de hele baan in secties gehakt (21 stuks) en van terugmelders voorzien.
De kiss-dcc code is uitgebreid met wat S88 code en meld dit nu netjes terug over USB.






Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
Re: Swird HO
« Reactie #34 Gepost op: 16 januari 2019, 01:00:20 »
De software is verder nogal uitgebreid, behalve een 'STOCKDB' voor treinen is er ook een 'RWCC' bijgekomen om het spoor bij te houden.
De basis is een beschrijving van alle secties, hun uiteinden en de relaties daartussen.
Ook staat er in welke accessores (wissels) ze bevatten we welke standen deze kunnen hebben.
Per sectie worden dan een aantal sectie-routes gedefinieerd. (Eigenlijk gewoon een beschrijving hoe je tussen twee uiteinden kunt rijden en welke accessoire settings daar bij horen).
Met deze individuele sectie-routes kunnen dan grotere routes samengesteld worden.
Die kun je met de hand selecteren (als er geen conflict is), maar zijn ook geschikt om automatisch mee te rijden.

In de volgende filmpjes kun je het in actie zien, er wordt gependeld tussen de verschillende peron sporen.
(de microfoon van mijn telefoon doet vervelend, dus het geluid is niet geweldig)

http://video.vreeken.net/train/VID_20190115_220117.mp4
http://video.vreeken.net/train/VID_20190115_221609.mp4




NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Swird HO
« Reactie #35 Gepost op: 16 januari 2019, 01:26:09 »
Hoi,

Idd wat tussenpozen hier, had ik nog niet eerder gelezen deze.

Interessante besturings techniek.

Mvg Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
Re: Swird HO
« Reactie #36 Gepost op: 31 januari 2019, 00:40:48 »
Weer een beetje verder, een 'plandb' toegevoegd om de planning in op te nemen (een plan bevat een aantal beweging met tussenpozen e.d.)
Maar ook een experimentje met willekeurige routes gedaan.
Er wordt nu voor een trein willekeurig uit de beschikbare routes gekozen.
Dat werkt best leuk en het is elke keer weer spannend om te zien wat er nu weer gaat gebeuren.
Nu alleen nog een hoop extra beschrijvingen toevoegen zodat het wat realistischer is.

Zo rangeerde mijn 1600 eloc vanavond vrolijk door het stoom depot waar toch echt geen bovenleiding hangt.....
Dat is natuurlijk makkelijk op te lossen, maar er zijn natuurlijk veel meer keuzes om te maken (personentreinen zouden een voorkeur voor peron sporen moeten hebben en goederentreinen juist niet.)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Swird HO
« Reactie #37 Gepost op: 31 januari 2019, 08:23:17 »
Interessante besturing, ik doe zelf ook zoiets maar veel simpeler uitgevoerd. Ik kan, wanneer ik klaar ben, een wisselstraat selecteren en een trein er op uit sturen tot een bezet melder oid getriggered wordt.

Wat ik alleen niet snapte, je had eerst over een RS485 bus maken op je printjes maar dat dat duur zou zijn. Je hebt voor minder dan 1€ Rs232 -> Rs485 modules.

Deze koop ik voor mijn baan. Ik ga ook arduino's met I2C I/O extenders gebruiken voor terugmelding, maar als 3-rail rijder heb ik het voordeel van massadetectie dus ik hoef geen ingewikkelde stroomdetectie dingen toe te passen.

Ik zag ook dat je kant en klare S88 modules kocht, is dat niet duurder dan zelf een printje hiervoor in elkaar te flansen? En heb je die S88s ook aan een arduino hangen?

mvg,

Bas.
 
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
Re: Swird HO
« Reactie #38 Gepost op: 31 januari 2019, 11:02:13 »
Losse rs485 modules zijn inderdaad niet zo duur. Maar ik wou het geheel iets meer geintegreerd hebben. Met alle onderdelen erop zou het geheel nog steeds goedkoper zijn  dan kant en klaar kopen, maar niet hel veel meer. Ik heb de afgelopen jaren diverse printen laten maken, maar dat is vooral interessant als je er een stuk of tien (of meer natuurlijk) van nodig hebt.
Het is uiteindelijk een compromis geworden tussen zelf doen en kant en klare modules. Zelf bouwen vind ik leuk, maar ik kies op het moment iets meer de dingen waar ik werkelijk tijd in wil steken. (Op dit moment dus voornamelijk het schrijven van de software en het opzetten van een duidelijk protocol)

De S88 bus hangt inderdaad aan het arduino printje. Wanneer DCC commandos vanaf de pc gestuurd worden kwam er altijd al een acknowledge berichtje terug. Dat is nu uitgebreid met de detectie waarden. (kost maar 4bytes extra voor de huidige blokken)

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
Re: Swird HO
« Reactie #39 Gepost op: 02 februari 2019, 22:34:57 »
En nu zit ik met een puzzeltje....
De meeste besturingssoftware lijkt een beetje alergisch voor wissels... Meestal wordt met het princiepe gewerkt dat wissels vervelende dingen zijn die tussen twee blokken liggen en dat je daar in princiepe je trein nooit stil wilt hebben staan.
Over het algemeen klopt dat ook en maakt het je besturing lekker makkelijk, maar tot nu toe heb ik daar niet zo'n last van gehad en een wisselstraat kon prima een blok zijn.
Maar nu heb ik ene stukje waar ik soms een trein wil stil hebben staan maar met wissel:



Het idee is simpel: ik heb drie perron sporen, 1, 2 en 3. Maar nummer 3 is een beetje speciaal. Het wordt of in zijn geheel gebruikt voor lange treinen, of een trein gebruikt alleen spoor 3a en dan kan de locomotief via spoor 3b omlopen.

Tot nu toe heb ik in de online handleidingen voor andere software nog niet gevonden hoe zoiets geregeld wordt.... Kan het wel?
Definieer je dan twee blokken (3 en 3a) die overlappen? En hoe dwing je af dat een wissel niet afbuigend wordt gezet terwijl er een lange trein op staat....
Anders moet ik het wiel maar gaan uitvinden....

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Swird HO
« Reactie #40 Gepost op: 03 februari 2019, 14:42:56 »
Gewoon aparte secties behouden zoals je zelf al bedacht heb. En sporen 4A, 4B en 5 toevoegen:


Vanaf links gezien:
Als er een korte trein komt, laat je hem in 3A stoppen. Als hij gestopt is, activeer je de digitale koppeling, je laat de loc naar 3B rijden, zet de wissel om door hem naar blok 4A te sturen en verder tot hij weer voor de andere wissel komt en laat hem opnieuw naar 3A rijden op koppelsnelheid en met kortere remweg.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
Re: Swird HO
« Reactie #41 Gepost op: 03 februari 2019, 19:13:04 »
Maar hoe beschrijf je dan een trein die wel kan pendelen (en dus niet naar spoor 4 hoeft) en die zo lang is dat deze niet in spoor 3a past en dus 3a en 3b nodig heeft?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Swird HO
« Reactie #42 Gepost op: 04 februari 2019, 10:05:15 »
Ik weet niet precies wat jij in je software met 'beschrijven' doet. Ik moet bijvoorbeeld weten of een loc 1 of 2 wielstellen heb ivm het stilzetten van de trein met de koppeling boven een ontkoppelrail.

Ik zou simpelweg de lange treinen naar 3B toe sturen en er op letten dat je niks naar of over 3A probeert te sturen. Want met stroomdetectie kan je maar 1 bezetmelder triggeren.
 
Maar je schrijft zelf je software dus ik denk dat je het beste de lengte in delen (1 of 2 trein lengtes) van je trein kan meegeven zodat je computer weet dat hij op spoor 3A en 3B tegelijkertijd staat.

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
Re: Swird HO
« Reactie #43 Gepost op: 11 februari 2019, 01:55:56 »
Inmiddels heb ik een werkende oplossing. Eerst dacht ik aan een systeem van aan/uit vlaggetjes voor verschillende soorten bestemmingen en routes, maar ik heb uiteindelijk gekozen voor een systeem op basis van 'kans'.
Daarmee kun je nog steeds aan/uit maken (kans van 0 of 1.0) maar nog veel meer. Per sectie kan ik nu opgeven hoe groot de kans moet zijn dat een trein er stopt. Een wisselstraat heeft kans 0, maar de peronsporen typisch 1.
Een tweede ding dat ik heb toegevoegd zijn klassen. Elke trein kan behoren tot een aantal klassen (b.v. goeder, personen, pendel, etc).
BIj het opgeven van de kansen kan er een klasse aan gekoppeld worden. Zo heeft spoor 3b nu een lage stop kans voor alle treinen, maar een hoge stop kans voor alleen treinen in de pendel klasse.

De volgende stap is het kansen systeem uitbereiden naar routes, zo krijg het bereiden van het rechter spoor een hogere kans dan het linker (tegen) spoor.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Swird HO
« Reactie #44 Gepost op: 11 februari 2019, 07:50:39 »
Hm kansen dat ik niet verwacht. Ik zou dan toch eerder voor bytes of booleans gaan die dit soort attributen vastleggen.

Heb je nu ook kansen die tussen 0 en 1 inliggen? En heeft dat nog nadelige gevolgen?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)