Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25  (gelezen 17125 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #45 Gepost op: 24 oktober 2011, 21:07:53 »
Ik laat mn wielen altijd ombouwen (vaak volledig nieuwe wielen, anders wielbanden) voor H0-fine door Holger Gräler, zie http://www.hauptbahn.de/graeler/index.htm
Service is goed en hij heeft heel veel wielen op voorraad.

dirkjan

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
  • Zelfportret
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #46 Gepost op: 24 oktober 2011, 21:27:31 »
Een aantal leveranciers van o.a. 'fine' wielen:
1- Technischer Modellbau Holger Gräler.
Hij maakt wielen en ook wielbanden in diverse fine-scale maten.
2- Ultrascale Products
Een heel programma van bijzonder fraaie aandrijfmaterialen.
3- Rolf Tonner
Wielen alleen in schaal 0e. (website loopt momenteel niet lekker....)
4- NPE Modellbau GbR.
Wielen en nog veel meer. ( men is daar wel wat 'spaarzaam' met het vermelden van de schalen....)
5- Modellbahnwerkstatt Witteyer.
Wielen en meer.
6- Markits.
Wielen. (al is het wel even zoeken....)
7- Art & Detail.
Wielen in de schalen H0m en TT. ( voor bestellen, je hoofd even naar links knikken en na opkomende hoofdpijn vind je ergens een email adres...)

Dat was het zo ongeveer wat ik even vlug kon vinden. deze gegevens komen voor het eind van het jaar in de Encyclopedie. Er word nog aan een zoeksysteem binnen de groep "Merken" gesleuteld, zodat jullie dit straks allemaal zelf mogen/kunnen opzoeken.  ;D
Gerrit F

Van de draad af....

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #47 Gepost op: 01 december 2011, 23:48:50 »
Ik heb vandaag een mail gekregen van Rolf Weinert.
Hij laat weten dat zijn nieuwe 'Mein Gleis' railsysteem uitgeleverd gaat worden.
De flex-rails is vanaf 8 december beschikbaar, de wissels komen in het eerste kwartaal van 2012.
Het bijzondere is dat dit railtype code 75 bereden kan worden met NEM wielen, met RP25 wielen én met finescale RP25 wielen.
Het materiaal is bovendien compatible met Peco code 75.

Grzz,

Hans

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #48 Gepost op: 18 september 2012, 23:37:25 »
Misschien gedeeltelijk wat off topic maar denk dat m'n volgende vraag hier wel bij aansluit;

Heeft iemand ervaring wat de minimale te gebuiken bocht radius is als ik m'n materieel wil uitrusten met RP25 wielen, verende buffers en schaal schroefkoppelingen ? ( bv zoals van Weinert)

Gr,
Marc

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #49 Gepost op: 19 september 2012, 06:58:02 »
Het probleem is niet zo zeer de boogstraal zelf, maar meer het inrijden van bogen en de richtingswisseling in S-bogen. Daar bewegen de uiteinden van de wagens relatief veel ten opzichte van elkaar. Nevenbuffering is maatgevend. Het precieze antwoord is afhankelijk van de lengte van de wagens (bij een kort kolenbakje kun je meer hebben dan bij een lange wagen met draaistellen).

Bekend is dat het goed gaat bij boogstralen van 2 meter en groter. Ik denk dat iets kleiner ook nog wel kan, maar veel kleiner zou ik niet gaan.

10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #50 Gepost op: 19 september 2012, 08:35:03 »
ik heb goede ervaringen met RP25 en boogstralen van 1 meter, wel speelt gewicht van wagon/lok een grote rol.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #51 Gepost op: 19 september 2012, 10:09:55 »
Edgar, wat is nevenbuffering?
Zorg bij het leggen van een boog ervoor dat de buffers tegenover elkaar blijven en zorg er daarnaast voor dat iig de koppelingen verend zijn aangebracht. Ga niet tot het uiterste: voorkom spanning.
1m boogstraal moet mogelijk zijn.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #52 Gepost op: 19 september 2012, 13:23:49 »
Nevenbuffering is meer bekend onder de naam overbuffering. Het betekent dat de buffers van twee gekoppelde wagens bij het ingaan van de boog naast elkaar komen en dan achter elkaar blijven haken.

Wat de vraag betreft, ik zou het gewoon proberen. Met flexrail een boog leggen van b.v. 2 meter straal, met een aansluitend recht stuk. Twee wagens uitzoeken die in een boog ver uitzwaaien, koppelingen er af zodat de buffers tegen elkaar staan. Dan tussen de boog en het rechte stuk heen en weer duwen en kijken wat de buffers doen. Vervolgens de boogstraal kleiner maken, b.v. 1,5 meter en nog eens proberen. Boogstraal net zo lang kleiner maken tot het fout gaat. Dan weet je waar de grens ligt.

guest7823

  • Gast
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #53 Gepost op: 19 september 2012, 16:22:10 »
Op het gevaar af dat ik een belachelijke vraag stel: je bent toch wel een keer klaar met het uitdokteren hoe groot een treinwiel op schaal is? How hard can it be?

De exacte maten zou ik moeten opzoeken, maar gok dat de totale flens de 40 mm niet overstijgt in breedte en hoogte. De afgelopen maanden regelmatig erg dicht op flenzen gezeten, gewerkt of gepoetst bij de SHM. Dan hou je in hO hooguit 0,5 [mm] over. Da's nie veul  :P

Om over N maar te zwijgen >:( Het is niet voor niets dat veel N-wissels er zo lomp uitzien. De tong opening moet minimaal 0,7 [mm] zijn volgens de standaard normen. Op schaal zou je rond de 0,3 [mm] moeten zitten.Sommige N merk wissels gaan bijna richting de 2 [mm]

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #54 Gepost op: 19 september 2012, 16:43:30 »
De exacte maten zou ik moeten opzoeken, maar gok dat de totale flens de 40 mm niet overstijgt in breedte en hoogte.
Hou het maar op 28 mm. Zie dit document, en dan bijlage 3.
In H0 kom je dan op 0,32mm.

guest7823

  • Gast
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #55 Gepost op: 19 september 2012, 17:51:39 »
En in N dus op 0,175 [mm]. OK laten we niet moeilijk doen 0,2 [mm] Bij Peco N wissel haal je de 2 [mm] wel. Of te wel 10x te veel  :-[

De 0,7 [mm] van de NMRA / NEM norm is dus al ruim 3x te groot.

Geen idee hoe die verhoudingen in h0 liggen
« Laatst bewerkt op: 19 september 2012, 17:54:52 door Jan Beelen. Reden: Onnodig citaat verwijderd, je kan gewoon reageren op de post boven jou. »