Materieel > Materieeltests

Vergelijkingstest tussen twee “stieren”

(1/6) > >>

Materieeltest:
Vergelijkingstest tussen twee “stieren”

Roco 72452 OBB Rh1116 “City Airport train” H0
Jagerndorfer 28070 basic MAV 470 H0
Door: Dion de Jager 5 September 2012


Het voorbeeld

Geschiedenis
De Siemens ES64U2 is een elektrische locomotief uit de Eurosprinter familie van Siemens Transport Systems. Deze zijn o.a. bij de OBB bekend onder de Reihe 1016/1116 en onder de beschermde naam Taurus.
Taurus is het Latijnse woord voor stier en de mythologische stier staat voor het symbool “kracht”.
Verder beschikt de MAV(Hongarije) over deze machines onder br.470 voorheen 1047 en de DB-AG als br.182.
Ook diverse privaatmaatschappijen in Duitsland, Oostenrijk en Hongarije rijden met deze locomotief.
60 Locomotieven behoren tot de Dispolok-pool en worden/werden aan diverse maatschappijen verhuurd. O.a. Netlog, Boxxpress/, HupacAG, Txlogistik.
In totaal zijn er 437 van deze machines gebouwd.

Oorspronkelijk is de ES64U2 ontwikkeld als universeel-locomotief voor de OBB. Deze  stelt de 2de generatie van de Eurosprinter voor en is gebaseerd op de br.152 en br.120 van de DB-AG. De 1016 is de 15KV versie de 1116 is de 2 systeem versie met 15KV en 25KV. De 1116 is toegelaten tot Duitsland, Oostenrijk en Hongarije en sinds mei 2002 ook in Zwitserland.
Door de aanwezige techniek is het ook mogelijk dat de locomotief kan worden ingezet op de wisselstroomtrajecten in Tsjechië en Slowakije.
In totaal werden er 50 stuks 1016 en 282 stuks 1116 door de OBB aangeschaft en worden deze ingezet voor goederen- en personenverkeer.

In de zomer van 2008 werden enkele machines als reclameobjecten voor de EK-2008 in Oostenrijk en Zwitserland ingezet
De locomotieven werden voorzien van de vlagen van de deelnemende landen.


 
De 1116.201 tot 1116.251 worden voor het Railjet verkeer gebruikt. De technische veranderingen zijn o.a. uitrusting met diverse veiligheidssystemen(mirel/integra), een 3de pantograaf met smaller sleepstuk voor verkeer in Zwitserland en zilvergrijze schorten tussen de wielstellen. Hierdoor kon de Taurus zijn topsnelheid van 230 km/u halen.

De verdere ontwikkeling is de Siemens ES65U4 die als 3 systeem universeel- locomotief wordt gebouwd.  Voorbeelden hier van zijn de OBB 1216, SZ 541 en PKP EU44 Husarz.

Het model

Roco:



De locomotief is schaal 1:87, ziet er goed en realistisch uit en voldoet aan mijn verwachtingen. Is voorzien van een nem658 22polige plux decoder interface.
Kleuren zijn goed dekkend en de opschriften zijn duidelijk en scherp,
Het model is rijk aan details en voorzien van ledverlichting, dat zich vreemd gedraagt.(verder op hierover meer).
De locomotief beschikt over nem schachten met beugelkoppelingen, in het onderdelen zakje zitten twee Roco kortkoppelingen(40270). De beugelkoppelingen heb ik vervangen door een Roco kortkoppeling, de koppelingen gingen  makkelijk in en uit de schacht.
De bij geleverde losse onderdelen waren makkelijk te plaatsen zonder al te veel kunst en vliegwerk.

Jagerndorfer:



De locomotief is schaal 1:87, ziet er goed en realistisch uit en voldoet net als de Roco aan mijn verwachtingen. Is voorzien van zowel een 8 polige(nem652) als een 21 polige(21mtc) decoder interface.
Kleuren zijn dekkend en afbeeldingen/opschriftenen  zijn duidelijk en scherp.
Het model is rijk aan details en voorzien van ledverlichting(wit/rood) dat wisselt met de rijrichting.
Aanwezig zijn nem schachten voor de koppelingen, in het onderdelen zakje zaten twee beugelkoppelingen. Deze vervangen door Roco kortkoppelingen(40270), deze gingen makkelijk in en uit de schacht.
De bijgeleverde losse onderdelen zijn wat aan de slappe kant, waardoor plaatsen niet altijd even makkelijk was.

Eigenschappen

Roco:



De trekkracht van de locomotief is voor mij doeleinde meer als voldoende, het rijden met 3 dubbeldeksrijtuigen van de CAT.
Het model beschikt over 2 vliegwielen en loopt netjes uit.
De stroomafname van de rails geschied op alle wielen waarvan er 2 zijn voorzien van antislipbandjes. Deze heb ik verwijderd omdat de loc zonder deze bandjes een beter stroom afname bleek te hebben.
De stroomafname(na verwijderen antislipbandjes) is dik in orde, ook op wissels en wisselstraten.
De helling op mijn baan neemt de locomotief probleem loos.
De verlichting geschied met leds, waarvan de rode sluitverlichting niet wisselt met de rijrichting, de witte wel. Bij het aanzetten van de verlichting brand de witte frontverlichting wel, de rode sluitverlichting niet, die zet je dan aan met F1 van de digitale centrale. Bij het wisselen van de rijrichting gaat de witte frontverlichting wel om, maar de rode dus niet. Om het goede verlichtings beeld te krijgen moet je dan F1 uitzetten en F2 aanzetten, hierdoor wissel je de rode sluitverlichting. Vind dit erg vreemd en heb dit bij geen enkel Roco locomotief meegemaakt.
Er is geen lekkage van licht door de kap heen.
De locomotief is door bij analoog niet uitgeprobeerd maar onmiddellijk voorzien van een decoder. Met de standaard afstelling van de decoder rijdt de locomotief al vrij goed. Heb deze echter wel fijn getuned.
De locomotief laat zich goed regelen en reageert goed op snelheidswisselingen, dit zonder horten of stoten. Stapvoets rijden gaat ook zonder problemen.
De Max snelheid lag naar mijn menig aan de hoge kant en heb dit aangepast .


Jagerndorfer:



De trekkracht van de locomotief is meer als voldoende, het rijden met 6 MAV rijtuigen van Acme.
De stroomafname van de rails geschied op alle wielen, waarvan er twee zijn voorzien van antislipbandjes. De stroomafname is goed, ook op wissels en wisselstraten. Het model beschikt over twee vliegwielen en de uitloop is netjes.
De helling op mijn baan neemt de locomotief met de 6 rijtuigen probleemloos.
De verlichting geschied met leds(wit/rood) en wisselt met de rijrichting. De witte frontseinen zijn niet helder wit, maar hebben een blauwe schijn en ze  branden erg fel. Er is wel een klein beetje licht lekkage aan de zijkant van de kap.
De locomotief is door mij niet analoog uitgeprobeerd maar onmiddellijk voorzien van een decoder. Met de standaard afstelling rijd de locomotief al aardig goed, fijn tunen komt nog.
De locomotief laat zich goed regelen en reageert goed op snelheidswisselingen, dit zonder horten of stoten. Stapvoets rijden gaat vrij goed al gaat dat toch gepaard met iets wat horten en stoten.
De max. snelheid ligt naar mijn mening aan de erg hoge kant en zal worden aangepast.

Decoder

Roco:



Deze locomotief heb ik voorzien van een Esu Lokpilot v4.0 12polige plux art.nr. 54616. Op de printplaat is een 22polige plux decoder interface(nem 658) aanwezig.
De toegang tot deze decoder interface krijg je door de kap ligt naar buiten te buigen en naar boven af te nemen. Op de printplaat is een driehoekje aanwezig die aangeeft hoe de decoder te plaatsen. Ook is een aanwijzing op de printplaat gedrukt hoe een 22polige of 16polige plux decoder te plaatsen.  Echter het is opletten als je een minder polige plux decoder plaatst in deze 22polige decoder interface. De decoder interface is erg klein en veel gaatjes de kans is groot dat je de decoder er verkeerd in steekt. Goed opletten dus want het is best verwarend.
In de encyclopedie op het forum is een overzicht aanwezig over deze plux schnittstelle, er even een blik opwerpen is aan te raden.
De bekabeling van de locomotief ziet er opzig netjes uit, heb het van Roco echter wel eens beter/netter gezien. De bekabeling zit niet in de weg bij het terug plaatsen van de kap.
Er is voldoende ruimte voor de decoder, maar deze licht boven op de bedrading van de locomotief. Dit heb ik van Roco ook wel eens beter gezien.



Plux decoder interface.

Jagerndorfer:



Op de printplaat  is zowel een 8 polige(nem652) als een 21 polige(21mtc) decoder interface aanwezig. De gebruikte locdecoder is een oudere Lenz Le131xf, deze had ik nog over, deze wordt zijn der tijd vervangen door een Esu v4.0.
De toegang tot deze decoder interface krijg je op de zelfde manier als bij de Roco, kap licht naar buiten buigen en naar boven afnemen. Dit gaat vrij makkelijk.
Bij de 8 polige decoder interface is een driehoek aanwezig die aangeeft hoe de decoder te plaatsen. De bedrading gaat via een kleine inkeping in de printplaat naar beneden, dan tussen de printplaat en chassis horizontaal naar een plastic bakje waar de decoder inpast. De decoder kun  je klemmen in het bakje, geen dubbelzijdige tape nodig, of dit voor alle decoders geld heb ik niet kunnen uitproberen. Bij gebruik van een 21 polige decoder moet men de dummie stekker van de 8 polige verwijderen(lees hiervoor de gebruiksaanwijzing).
Bij het terug plaatsen van de kap zou de bekabeling in de weg kunnen zitten.
Opzich goed gevonden van Jagerndorfer het bakje waar de decoder kan worden ingeklemd. Echter de draad aan je decoder moet dan wel lang genoeg zijn. Met de gebruikte Lenz ging het net aan.
De verdere bekabeling is op zich niet verkeerd maar ziet er op sommige stukken wat rommelig uit.

Verzorging

Roco:



De verpakking is lange brede kartonen doos met een grotere afmeting dan de dozen die we gewend zijn van Roco. De locomotief ligt in een uitsparing die is gemaakt in het schuim, boven op het model hebben ze een plastickap geplaatst.
Rondom zit een plasticvel waarmee men het geheel makkelijker uit het schuim kan halen. Het geheel wordt afgedekt met een schuimen plaat en een deksel.
Op de zijkant van de doos zit een sticker met het artikelnummer, bedrijfsnummer, maatschappij, gelijkstroom en digitaal voorbereid symbool.
In de verpakking aanwezig is een zakje met diverse losse onderdelen, een onderdelenlijst en een gebruiksaanwijzing(Duits, Frans en Engels).
De gebruiksaanwijzing is zeer uitgebreid en omschrijft vele zaken met tekst en afbeeldingen. Alleen het gedeelte over de Plux decoderinterface had wel wat duidelijker mogen zijn. Bijgeleverd zijn 2 Roco kortkoppelingen(40270). Het model past met de koppelingen erop goed terug in de originele doos.
De verpakking voelt in zijn geheel wat minder solide aan. De onderdoos met het schuim is minder solide dan de piepschuimen variant. Daar in tegen is het deksel wel steviger.

Jagerndorfer:



In verhouding met de Roco verpakking is het een kleine kartonen doos. Slap van uitvoering maar door de piepschuimen binnenkant  voelt het steviger aan.
De locomotief ligt in een uitsparing die is gemaakt in het piepschuim. Rondom het model zit een plasticvel waarmee men het geheel makkelijk uit het piepschuim kan krijgen. Boven op het model verder een kunststofplaat en een deksel.
De bedrukking van de doos is erg mooi. Op de doos aanwezig is het artikelnummer, maatschappij, bedrijfsnummer, fabrikant, verdeler en certificaatnummer enz.
In de verpakking aanwezig is een zakje met diverse losse onderdelen, een gebruiksaanwijzing(Duits en Engels) certificaat in de vorm van een bankpas, een onderdelenlijst zat er echter niet bij. Al stond dat wel in de gebruiksaanwijzing vermeld dat deze aanwezig zou moeten zijn.
De gebruiksaanwijzing is duidelijk, uitgebreid en omschrijft vele zaken met tekst en afbeeldingen. Wel even opletten bij de gebruiksaanwijzing of je een basic of een High end uitvoering hebt.
Het model past met de koppeling erop goed terug in de doos.

Details:



De Jagerndorfer heeft veel feller licht dan de Roco, ook is het licht niet wit maar met een blauwe schijn. Mijn stoort het niet maar ga wel het licht wat dimmen.



De rode sluitverlichting doen wat betreft felheid niet veel voor elkaar onder.

De luchtslangen van Jagerndorfer zijn van dunner kunststof, met opzetten is dat wat lastiger. De ruitenwissers zijn van Roco weer dunner uitgevoerd.



Het dak, de verschillen zijn zo miniem. Wat bij de ene wat fijner is uitgevoerd is bij de andere wat minder en andersom.



Ook de pantografen komen gelijkwaardig overeen. Net als bij de dak opbouw zijn de verschillen zo erg klein dat ze zo bijna niet opvallen. Je zou bijna zeggen dat de ene fabrikant ze van de andere heeft overgenomen.



Opschriften zijn van beide modellen scherp en goed leesbaar.





De draaistellen van beide locomotieven komen ook precies overeen, die van Jagerndorfer is net wat fijner uitgevoerd.





Ook de apparaten kasten tussen de wielstellen komen goed met elkaar overeen. Alleen bij de Jagerndorfer zaten sommige onderdelen er schuin op. De lak en de opschriften zijn erg strak en netjes. De opdruk van het Hongaars elftal is erg mooi.



 Overig:

City Airport Train(CAT):



Is eind februari 2002 opgericht en is een snelle treinverbinding tussen station Wien Mitte(centrum) en de luchthaven Wien-Schwechat. Het traject is 19 kilometer lang . De CAT heeft dubbeldeksrijtuigen in dienst en deze zijn speciaal voor deze trein ontworpen. Speciale stoelen, extra veel ruimte voor bagage en een ander kleurdesign. In januari 2011 heeft de CAT een nieuw design gekregen. 60 % van de passagiers zijn toeristen.
CAT is voor 49.9% van de OBB en 50.1% van Flughafen Wien AG.

Goldene elf:



Het tot nu toe meest succesvolste Hongaars voetbalelftal, de zogenaamde “goldene elf”  die in Hongarije “Aranycsapat” genoemd worden, viert hun 60 jarige jubileum in de komende 3 jaar. In 2012 de Olympische gouden medaille van Helsinki. 2013 de 6-3 overwinning op wembley, 2014 de 7-1 winst in Budapest op Engeland en de zilveren medaille op het WK in Bern.

De planning en de  voorbereidingen voor deze locomotief zijn begonnen in het voorjaar van 2011, in de hoop dat enkele spelers van dit voormalige elftal de presentatie nog konden meemaken.
Na lang onderhandelen met de MAV-AG over het uiteindelijke design heeft deze een taurus locomotief ter beschikking gesteld.
Het design werd, net zoals bij de Széchenyi-  en Liszt locomotief, door de Soproner Grafikdekor uitgevoerd. De grafici was wederom Péter Tranta.
Op de zijkanten van de locomotief staan de portreten van het 1953 wembley elftal.  Grosics, Buzánsky, Lóránt, Lantos, Bozsik, Zakariás, Budai, kocsis, Hidegkuti, Puskás en Czibor.
De destijds gebruikelijke balsoort met Lauwerkrans er omheen in een gouden kleur is zichtbaar op de zijkanten en voorzijde van de locomotief, ook de naam van het elftal is aanwezig.
De locomotief werd in de MAV locloods in Gyor in 3 dagen tijd voorzien van deze opdruk. De kosten van dit gehele  project zijn door Loc&More, MACtac en OSG opgebracht.
De “Aranycsapat” Taurus werd op 25 november 2011 gepresenteerd. De nog levende voetballers van dit elftal hebben hun handtekening op een van de zijkanten van de locomotief gezet. Deze is nog de zelfde dag in Budapest-Nyugati met de Vércse(Torenvalk) IC vertrokken en via Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza-Miskolc in Budapest-Keleti aangekomen.
Het model wordt door Jagerndorfer  in opdracht van Loc&More Várfal utca 5 9400 Sopron geproduceerd.

Conclusie:

De eerst kennis making met Jagerndorfer was een rijtuigenset van de CAT en deze is mij goed bevallen. Omdat ik een taurusfan ben en de hierboven besproken taurus(“Goldene elf” ) alleen verkrijgbaar is bij Jagerndorfer heb ik het aangedurfd om de locomotief te bestellen.

De locomotieven liggen wat detailleren heel dicht bij elkaar, een winnaar  aan wijzen is erg moeilijk. Het enige wat mij opviel is dat Roco  stevigere kunststof onderdelen heeft.  Wat de onderdelen soms weer wat lomper maakt ten opzicht van de Jagerndorfer. De fijnere onderdelen van Jagerndorfer  zijn gewoon wat slapper, bv. luchtslangen enz. die je er nog moet opzetten. Maar ook sommige onderdelen die onder de locomotief aanwezig zijn.

De  verlichting van de Jagerndorfer vind ik persoonlijk wat mooier, ook al hebben de witte leds een blauwe gloed. Hoe je de verlichting van de Roco moet schakelen vind ik nergens op slaan. Bij al mijn locomotieven die ik in bezit heb, heb ik dit ook nog nooit meegemaakt.

Het bakje waar je decoder kunt in klemmen van Jagerndorfer vind ik goed gevonden, echter de draad weg werken is weer minder. Kies je voor de 21 polige aansluiting dan heb je dit probleem niet.  Maar hoe de decoder bij Roco in het model moet vind ik ook niet de schoonheidsprijs winnen. Bij andere taurusen modellen van Roco heb ik dit beter gezien.

Over het algemeen  is het wat de ene beter doet, doet de andere minder  en andersom.

Koop ik een Roco of een Jagerndorfer?

Je hebt natuurlijk niet altijd de keuze want ze maken niet allebei altijd de zelfde uitvoeringen. De Roco kwaliteit was mij bekend maar Jagerndorfer heeft mij aangenaam verrast . Al heb ik de Jagerndorfer pas zeer kort en is er nog maar weinig mee gereden, een Jagerndorfer taurus koop ik de volgende keer met een gerust hart.

Materieeltest:
Algemeen

Merk: Roco/Jagerndorfer
Type: Roco elektrische locomotief Siemens ES64U2  OBB Rh1116 CAT
          Jagerndorfer elektrische locomotief Siemens ES64U2 MAV Rh470
Schaal: H0(1:87)
Tijdperk: 6(beide)
Catalogusnrs: Roco 72452 2-rail analoog(digital voorbereid)
                       Catalogus 2011/2012 blz.123
                       Jagerndorfer 28070 Basic 2-rail analoog(digital voorbereid)
                       Jagerndorfer collection 2012 blz.13

Frame:  Metalen onderstel(beide)
Opbouw:  Kunststof kap(beide)
Gewicht: Roco: 465gram(incl. decoder)
               Jagerndorfer: 435gram(incl. decoder)
Min. Radius:  Roco: R2 Roco 358mm
                     Jagerndorfer: Geen opgave aanwezig in de papieren
Koppeling:  Roco: Nem schacht,  beugel-/kortkoppeling(40270) bijgeleverd
                   Jagerndorfer: Nem schacht, beugelkoppeling bij geleverd.
Prijs: Roco:  €229,00
         Jagerndorfer:  € 209,00

Testuitvoering: Roco:  Rh1116 .141-3 City Airport Train
                        Jagerndorfer:  470.010 “Goldene elf” Nummer 272 van 750
Stroomafname:  Van alle 4 de assen met 2 wielen voorzien van anti-
                          Slipbandjes(beide)
Motor: Centraal in de locomotief met cardan en wormaandrijving op beide
           Draaistellen(beide)                                  
Verlichting: Roco: Ledverlichting waarbij alleen de witte verlichting wisseld  
                             Gelang de rijrichting. De rode sluitseinen aan- en uit te
                             Zetten Via F1 en F2 van b.v Intellibox.
                  Jagerndorfer: Ledverlichting wit/rood wisselend gelang de rijrichting
Decoder: Roco: Locomotief voozien van een 22polige plux(nem658) decoder    
                          interface
                          Esu lokpilot v4.0 12polige plux art.nr 54616
               Jagerndorfer: locomotief voorzien van zowel een 8 polige(nem652) als
                                     Een 21 polige(21mtc) decoder interface      
                                     Lenz Le131xf
Vliegwiel:  ja, 2 stuks(beide)
Onderhoud: Roco: elke 30 bedrijfsuren de locomotief smeren(zie bij geleverde
                              Gebruiksaanwijzing).
                    Jagerndorfer: elke 50 bedrijfsuren de locomotief smeren(zie bij
                                           Geleverde gebruiksaanwijzing).
Inrijden: 30 minuten vooruit en 30 minuten achteruit, zonder belasting(beide)

Maten    (1:1;1:87;model)

Lengte over de buffers: 19280mm op schaal zou dit moeten zijn 221.6mm
                Roco: 221mm
                Jagerndorfer: 222mm          
Hoogte: 3966mm op schaal zou dat moeten zijn 45.6mm
                Roco: 44mm
                Jagerndorfer:  45mm
Breedte: 3000mm op schaal zou dit moeten zijn 34.5mm
                Roco: 34mm
                Jagerndorfer: 34mm

Fabrikant: Siemens Munchen
                 Kraus maffei
                 OBB TS werk Linz
Bouwjaar: 2000-2008
Gewicht: 86ton
Asindeling: BoBo
Spoorwijdte: normaalspoor 1435mm
Max. snelheid: 230km/u
Stroomsysteem: 15KV 16.7Hz en 25KV 50Hz
Tractie motoren: 4x
Vermogen: 6400KW
Trekkracht: 300KN

Nummering: OBB 1016 50 stuks 1016.001 tot 1016.050
                     OBB 1116 282 stuks 1116.001 tot 1116.282
                     MAV  470 10 stuks 470.001 tot 470.010
                     DB-AG  br.182 25 stuks 182.001 tot 182.025
                     Hupac sa  3 stuksES64U2 100-102    
                     Gysev 5 stuks 1047.501-505
                     Mrce dispoloc 60 stuks ES64U2 001-042/060-069/080-082/095-099
                     Mittelweserbahn GMBH 2 stuks 1116.911-912                  

Bronnen:

http://www.wikipedia.org
http://www.jagerndorfer.at
http://www.roco.cc
http://www.siemens.com
http://www.locandmore.eu
http://www.cityairporttrain.com
http://www.railcolor.net

Fotoverantwoording:

Dion de Jager
Jos IJpe
Leon Schrijvers

Deetrein:
Dion,
je schrijft dat je de antislipbandjes bij Roco verwijderd hebt.
Zitten er dan geen groefjes in de wielen waarin de antislipbandjes zitten?

Het lijkt me dat je de wielen in zijn geheel moet verwisselen of is dit niet nodig.

Voor de rest leuk beschreven zo.

Erich

hubertus:

--- Citaat van: Materieeltest op 07 september 2012, 14:29:23 ---Hoe je de verlichting van de Roco moet schakelen vind ik nergens op slaan.

--- Einde van citaat ---
Dat schakelen heeft weinig met Roco te maken, maar alles met de gebruikte decoder.
Roco heeft blijkbaar de sluitseinen niet meer gekoppeld met de frontseinen op dezelfde functieuitgangen gezet, maar apart op twee functieuitgangen. Lijkt me alleen maar toe te juichen, want daarmee kun je front- en sluitseinen onafhankelijk van elkaar gebruiken zonder in de loc een en ander te hoeven aanpassen. Kun je eindelijk de sluitseinen uit zetten als de loc een trein trekt en de fronstseinen uit zetten als de loc een trein duwt
De gebruikte functieuitgangen F1 en F2 zijn standaard meestal niet richtingafhankelijk, maar op een beetje recente decoder is dat wel in te stellen, volgens mij ook op de locpilot 4.0.

Huub

Jeronimos:
Mooie test, Dion.  (y)

Allen dit zinnetje: CAT is 49.9% eigenaar van de OBB en 50.1% van Flughafen Wien AG. Volgens mij moet je dit anders lezen dan er staat nl,  CAT is voor 49.9% van de OBB en 50.1% van Flughafen Wien AG.
Van hun eigen website:  It is a joint subsidiary of Flughafen Wien AG and ÖBB with an ownership ratio of 50.1% (Flughafen Wien AG) and 49.9% (ÖBB). http://www.cityairporttrain.com/Footer/Unternehmen/Uber-CAT.aspx

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie