Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door MartinRT
Vandaag om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600  (gelezen 122706 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600
« Reactie #300 Gepost op: 10 juni 2019, 14:44:32 »
Dank allen voor het meedenken. Ik gebruik al de ESU printplaat voor de versterkte uitgangen. Dus frontsein op F0, rangeersein F1 en F2 en sluitseinen op de nu versterkte F3 en F4. En oppelepop zijn de functies :( Of tel ik ze nou verkeerd?

Mvg,

Robert

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600
« Reactie #301 Gepost op: 10 juni 2019, 16:41:08 »
Robert,
Uit wat je beschrijft concludeer ik dat je een 21 pins gebruikt. Als ik de Esu handleiding er op raadpleeg dan zit er ook de pinnen voor Aux 5 en Aux 6 dus je kan de cabine verlichting ook aansluiten.
Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600
« Reactie #302 Gepost op: 10 juni 2019, 21:52:36 »
21 Pins ESU LokSound 3.5 inderdaad. Net nog ff gekeken in de lokprogrammer maar hij gaat echt niet hoger als AUX4. Ik kan geen hogere uitgangen selecteren. Ik gebruik de wat oudere ESU 21 polige MTC interface. Die had ik nog liggen en paste mooi in de brandstof tank ipv het originele KleiNSpoor printje.

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600
« Reactie #303 Gepost op: 11 juni 2019, 17:01:09 »
Ondertussen lekker stug verder prutsen.

Stukjes styreen met daarop SMD LEDs (met lakdraad van LEDBaron) geplakt wrd een te grote spaghetti en het lakdraad laat zich niet lekker solderen. Heb je er 1 vast dan laat de ander weer los. Ik had de ruimte voor 2 mm LEDs dus deze maar gebruikt. Door de pootjes strategisch te buigen is het solderen een eitje. lange pootjes aan elkaar en 10k ohm weerstanden aan de korte pootjes en hop:



Niet heel erg duidelijk op vorige foto dus maar even iets gekloddert om het duidelijker te maken:



En zo ziet het er uit met de cabine er op:





En met de lampjes aan:



En met kap er op:



De kap is aan de binnenkant bewerkt met een zwarte edding maar toch schijnt het nog flink door. Met de blauwe jas aan zal het wel meevallen. Ook moet het licht nog wat gedimd worden. later gaat er ook een stukje gele tape overheen om de onderste seinen geel te maken. Ook komt er nog een stukje 2 mm lichtgeleider in de seinen later.

Naar voorbeeld van Karst komen de sluitseinen op de cabine, ik zal er ook een witte LED bij plaatsen om stiekum toch een L sein te kunnen maken, anders mag de loc mijn tijdperk IV baan niet op later (parallel universum museumloc :P ) Ik zal deze led zo monteren dat ik hem met een stekkertje los kan trekken om hem uit te schakelen. Als ik er echt zin in krijg doe ik dit met een schakelaartje, maar ik ben bang voor spaghetti. De top LED komt parallel met een frontsein en met een aparte weerstand.

Maar dat is voor later. Ik moet ook nog zoiets doen als werk, anders komen er geen liquiditeiten binnen voor de volgende projecten :P

Mvg,

Robert.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600
« Reactie #304 Gepost op: 11 juni 2019, 21:47:32 »
Robert,

Ik gebruik voor mijn ledjes gewoon dun zwart decoder draad, het dunste wat je kan vinden. Dit soldeer ik gewoon aan een 0603 ledje. Daar dit lekker soepel is breekt het niet zo gauw.

Als je het trucje kent dan is dit solderen aan de ledjes geen probleem. Ik gebruik daarvoor een puntig omgekeerd pincet. Ik klem het ledje daarin met de soldeerlipjes aan beide zijden uitstekend. De twee lipjes vertin ik even snel. Dan twee decoderdraadjes afknippen en het uiteinde vertinnen. Dan hoef je ze alleen tegen elkaar te houden, soldeerbout er langs en vast....

Zo heb ik ook de ledjes gedaan voor de 8100. Door het geïsoleerde decoderdraad geen problemen met sluiting.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600
« Reactie #305 Gepost op: 11 juni 2019, 22:35:56 »
Dag Rob, dank voor het meedenken.

Decoderdraad is inderdaad makkelijker. maar dan zit ik nog steeds met de spaghetti. Zoals ik het nu deed lukt het ook. Ik heb toch geen losse SMD LEDs liggen om het te proberen. Nu functioneren de metalen pinnen van de LEDs als soort verzamelpunt waar ik de draden van de decoder aan kan solderen. Zeker bij de blauwe draad is dit handiger. Maar ieder heeft zo zijn technieken en handigheden.

Ik begon ooit met 1,8 mm LEDs te solderen in mijn Lima 1200 en 1600 en Roco 2200 toen ik in de brugklas zat. Geel, groen en rood waren de enige beschikbare kleuren bij de elektronica boer. SMD LEDs bestonden nog niet denk ik. Dus ik ben gewend om met die pinnen de buigen en te frutten. De sluitseinen ga ik denk ik maken met de oude voorraad 1,8 mm LEDs uit die tijd. Ik heb nog geen witte LEDs gezien in de 1,8 mm behuizing. Anders had ik deze gebruikt voor de frontseinen. Ik heb wel gele, maar dan krijg ik rare effecten denk ik als ik een witte voor het topsein parallel aansluit zonder de juiste weerstand waarde. De 2 mm frontsein LEDs moest ik inkorten anders paste de kap niet meer.

Mvg,

Robert

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600
« Reactie #306 Gepost op: 11 juni 2019, 22:56:17 »
Robert,

Met spaghetti bedoel je dit soms? ;)



Met een beetje seondenlijm fixeer je het prima (y)

De volgende keer moet je maar eens kijken naar smd weerstandjes, die hadden waarschijnlijk gepast naast de ledjes.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600
« Reactie #307 Gepost op: 13 juli 2019, 23:57:13 »
Hallo,

Na hier de mooiste beelen voorbij hebben zien komen,ben ik een beetje besmet geraakt.
En omdat ik nog een complete aandrijving heb liggen,ga ik bij kleinspoor vast een kit bestellen.


vriendelijke groet Wim.


« Laatst bewerkt op: 15 juli 2019, 19:57:58 door klusser »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600
« Reactie #308 Gepost op: 14 juli 2019, 00:18:21 »
Als je het trucje kent dan is dit solderen aan de ledjes geen probleem. Ik gebruik daarvoor een puntig omgekeerd pincet. Ik klem het ledje daarin met de soldeerlipjes aan beide zijden uitstekend.
Ik ken een (lijkt mij) handiger truukje: neem dubbelzijdig foamtape, zoals die bij decoders wordt geleverd, en plak de LED er op. Ik snijd dan een miniscule klein stukje soldeer af en leg dit op elk contact. De rest lijkt me duidelijk. Het klemmen in een pincet heeft volgens mij een groot risico dat de LED wegspringt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5906
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600
« Reactie #309 Gepost op: 14 juli 2019, 09:45:33 »
Stukje hout met een stugge dunne metaaldraad. Draad om een schroef gewikkeld, schroef in het hout gedraaid en voila, een soortement van 3e handje. De smd led klem ik onder de draad, daarna soldeer ik 0,1 mm lakdraad er aan, klaar is Klara.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4830
  • Modelspoor is emotie...
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600
« Reactie #310 Gepost op: 15 juli 2019, 21:59:41 »
Fotootje?
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Biesje@work

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600
« Reactie #311 Gepost op: 13 september 2019, 16:58:35 »
Dag allen,

Project staat in de wacht maar ik blijf aan treinen denken natuurlijk. Ik sta op het werk tot aan mijn knieën in de modeltreinen :P

Ik kom net een Roco BR 120 tegen, niet de Elektrische loc maar een diesel uit het Oostblok (taigatrommel?). Deze lijkt exact de juiste as afstand te hebben voor Beel draaistellen. Wellicht is dit een optie? Ding heeft ook kortkoppelingen, dus wellicht s het zelfs mogelijk om het binnenframe te verlengen en de hele loc als basis/donor te gebruiken. Maar de draaistellen zijn met een beetje mazzel los te bestellen, wat hopelijk goedkoper is dan een hele loc aan te schaffen. De constructie van de draaistel zijkanten is ook zodanig dat de Kleinspoor zijkanten er makkelijk op zijn te zetten. Dat wil zeggen: het is geen groot frame zoals bij een NS 2200 of 1600 van Roco, maar losse zijkanten zoals bij de 2400.

Ik ga zelf de constructie niet meer wijzigen maar het is misschien een optie voor diegenen die nog moeten beginnen.

Linkje naar een voorbeeld: https://www.roco.cc/de/product/240298-73806-0-0-0-0-0-002-0/products.html

Mvg,

Robert (@work)

« Laatst bewerkt op: 13 september 2019, 17:01:07 door Biesje@work »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4830
  • Modelspoor is emotie...
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600
« Reactie #312 Gepost op: 13 september 2019, 20:11:00 »
Robert, de Bolle Neuzen/NOHAB's van Roco hebben ook dezelfde radstand...

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600
« Reactie #313 Gepost op: 14 september 2019, 03:18:35 »
Hoi Rob,

Ik heb eens een Deense loc van dat type er bij gehouden maar er zat een verschil in, de aspotten kwamen net niet mooi overeen. Dat zal niet iedereen opvallen maar deze BR 120 lijkt dus net iets beter te passen. Beide locs zijn niet heel erg goedkoop en algemeen om zomaar even te slopen dus eigenlijk een beetje zonde. Wat dat aangaat is de Lima 1220 natuurlijk veel goedkoper, en heel veel slechter als de echte Beel rijdt het niet :)

Mvg,

Robert.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600
« Reactie #314 Gepost op: 26 oktober 2020, 03:55:54 »
Gompie... is dit al weer meer dan een jaar geleden? :o

'T zal eens tijd worden dan:



Vooruitgang geboekt. LEDs op de cabine geflept. Dit zijn tweekleuren SMD LEDs (warmwit en rood). Dan heb ik de keuze uit gewoon 2 rood en twee geel, L sein of omgekeerd L sein. Voorlopig ga ik voor L sein (hoewel dit dus eigenlijk niet correct is, maar ach...). In de kap zitten 2mm lichtgeleiders die over de LEDs heen steken. Dit geeft al realistisch licht. Ik had de LEDs alleen iets verder naar voren moeten plakken zodat ik er makkelijkerder een afscherming achter kon plakken. Nu schijnen ze door de hele kap heen... Hindsight 20/20...

Nog wat plaatjes voor de gein:





De aandrijving werkt prima, maar de ene kant op rijdt het stil, de andere kant op lijkt er een onbalans in de aandrijving te zitten waardoor het een kabaal wordt... Verder vindt ik het wel mooi zo en moet ik toch eindelijk eens aan spuiten gaan denken. Kortkoppelingen werken prima, ding rijdt en licht brandt. Na het spuiten raampjes vijlen (ik heb vacuüm raampjes maar denk dat het nog mooier kan)

Geluid is nog steeds stom (DE1 geluid). Ik heb nog geen ander geluid geprobeerd. Heeft iemand al toevallig een kant en klaar bestand daarvoor met langzaam lopende scheepsdiesel en NS typhoons?

Mvg,

Robert