Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
Vandaag om 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:06:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:48:53
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
Vandaag om 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
Vandaag om 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
Vandaag om 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:44:11
19 Toen door defender
Vandaag om 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
  

Auteur Topic: Roco 1216 (62485) 2rail naar 3rail met LOPI V4.0  (gelezen 3101 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Roco 1216 (62485) 2rail naar 3rail met LOPI V4.0
« Gepost op: 24 juli 2016, 04:49:55 »
Goedemorgen allen,

ik ben bezig met een Roco 1216. Gekocht als 2rail variant (slecht verkrijgbaar, dus happen als er wat is), inmiddels omgebouwd naar 3rail. Dat wel. Over het leed (originele wielen die niet passen, originele schroeven te lang, etc) schrijf ik later wel wat, dat is allemaal gelukt geloof ik. Als decoder voor een LoPi V4 gekozen. Er zat een V3 in, maar de DCC versie. Niet handig als je Motorola gebruikt. De LoPi ingeplugd na een hoop gezoek (met heeft de stekker 180 graden gedraaid), de oranje draad, alias pin 1, bij de pijlmarkering, zoals aangegeven staat in de handleiding. De zwarte - draad komt dan op pin terecht die zichtbaar aan de wielen is gekoppeld. Een paar stukjes testen heen en weer op 3 stukken rails, gekoppeld aan een IB, laat geen symptomen tevoorschijn komen zoals beschreven in de encyclopedie (verlichting die niet mee geschakeld). De feitelijke ombouw, het omsolderen van 4 draden en het bijplaatsen van de draad van de middenrail, had niet zoveel voeten in aarde.

Momenteel schakelt de loc de verlichting, hij rijdt heen en weer met correcte verlichting. Echter, wat mij niet aan staat is dat de decoder redelijk warm tot heet wordt. De decoder is nieuw, zaterdag meegenomen bij de winkel, de doos was nog verzegeld. Hij heeft gereden met een V3, ik heb even een klein teststukje gedaan na een decoderreset (omdat ik het adres niet te pakken kreeg), maar toen niet op de de temperatuur van de decoder gelet.

Ligt dit aan de instellingen van de motorwaardes of ligt dit aan andere zaken? Kortsluiting lijkt mij redelijk vreemd, ik heb 4 draden los gehad en weer vastgezet, allen op de massa, en heb de draad van de sleper toegevoegd. Zie onderstaande foto voor de actuele printplaat:


Moet er wellicht nog iets afgesoldeerd worden? Anders gelegd worden? Voor de meesten hier waarschijnlijk eenvoudige vraagstukken, maar als 3railer ben ik wat verwend, alles is altijd al digitaal, dus hierover hoef je nooit zelf na te denken. Alvast bedankt voor de hulp.

Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Roco 1216 (62485) 2rail naar 3rail met LOPI V4.0
« Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2016, 17:31:47 »
In mijn 6700, OEM als 3rail geleverd, doet de decoder hetzelfde. Ook wat zoemen en warm worden. Dat geloof ik voorlopig dus wel even. Volgende stap: CV's programmeren. Ik lees regelmatig dat Rocolocs met een LoPi het out of the box prima doen. Merk ik vrij weinig van. Schokkend rijgedrag bij lage snelheid. Daarmee dus aan het klooien gegaan, maar ik zit een beetje vast. Schokkende rijgedrag bij lage snelheid is er aardig uit, maar de snelheid bij grotere rijstappen ook. Ben inmiddels in de weer geweest met 2, 3, 4, 6, 52, 53, 54 en 55 en ben nu een beetje de weg kwijt. Iemand tips?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: Roco 1216 (62485) 2rail naar 3rail met LOPI V4.0
« Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2016, 20:33:36 »
Je hebt het over niet passende wielen bij de Taurus.  Wat bedoel je daarmee? Mijn Rocolocs rijden echt prima op de standaardinstellingen van de Lokpilot.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Roco 1216 (62485) 2rail naar 3rail met LOPI V4.0
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2016, 21:18:18 »
Het betreft een ombouw van 2rail naar 3rail. De afstand tussen de flensen is kleiner bij drierail (14,0mm vs. 14,3mm), tevens hebben Rocolocs een as minder waarop aandrijving plaats vindt. Omdat ik oorspronkelijk bedacht had zo min mogelijk schade te veroorzaken, dus te zorgen dat ombouw terug naar 2rail zo kon plaatsvinden, had ik een as zonder tandwiel besteld. Die paste dus niet in het draaistelblok zonder van het draaistelblok iets af te vijlen. Voor de andere naar 14mm geperste assen idem dito.
Het vooraf bedachte: "openschroeven, onderdelen vervangen, draadjes omsolderen, sleper eronder plakken, decoder wisselen en dichtschroeven" is een iets langer verhaal geworden. :-\ :-\

Qua decoder: hij rijdt bij de lage snelheidstrappen heel erg schokkerig. Dit eruit, toen was het bij het naar 0 draaien van de controller dat ie nog even een hupsje maakt, dat redelijk aardig eruit resulteert in geen topsnelheid meer. Bij het rijden gloeien aan de frontsein kant de leds van het sluitsein en van de schijnwerper mee waarbij de laatste ritmisch meeknippert (niet op volle sterkte, maar nog steeds gloeiend) met het gezoem van de motor indien er daadwerkelijk gereden wordt.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re: Roco 1216 (62485) 2rail naar 3rail met LOPI V4.0
« Reactie #4 Gepost op: 25 juli 2016, 11:30:07 »
Laurent, de 3-rail wisselstroom versie is op 4 assen aangedreven. Bij het draaistel met de sleper zijn 2 assen zonder tandwiel uitgevoerd. De AC en DC wielen zijn qua flens en wielband identiek; alleen de flensafstand verschilt.
Het draaistel met sleper is voorzien van een kunststof afdekplaat waarop de sleper is aangebracht. 

Ik heb overigens de omgekeerde weg bewandeld en van een 3-rail loc met loksound een 2-rail versie gemaakt.

Silvolde

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Roco 1216 (62485) 2rail naar 3rail met LOPI V4.0
« Reactie #5 Gepost op: 25 juli 2016, 13:19:23 »
Eigenlijk hadden we dus gewoon onderdelen kunnen uitruilen? ;D De versie met geluid heb ik ook (ook als 1216 025, maar dan zwart met rode band op de neus, actuele lijdend voorwerp is de zilveren). En ja, dat betekent dat ik 2x een loc met hetzelfde nummer heb. Sterker nog, ik heb er 3 van... Alledrie de uitvoeringen (kleine wijzigingen niet meegenomen) waarin ie gereden heeft:


Over de wielen: Wellicht dat je op deze, overigens beroerde, telefoonfoto kan zien wat ik bedoel. De rechterkant van het wiel ligt al tegen het metalen tandwielblok aan, de linkerkant ligt er bovenop vast en kan er niet tussen. Door een stukje te vijlen, heb ik het wel passend gekregen. Ook de andere wielen, die ik wel op maat gesteld heb (iets smaller), pasten niet.


Wat mij nog opvalt, is dat de OEM als 3rail geleverde loc met 2 assen voorzien van ASB komt, terwijl de als 2rail geleverde loc maar op 1 as ASB heeft.

Momenteel loop ik te ruziën met het function mappen. Als de loc vooruit rijdt, heeft ie aan de voorzijde last van gloeien op de schijnwerper en sluitsein LED, waarbij de schijnwerper op dat moment ook nog iets meeflikkert met de motorfrequentie.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Roco 1216 (62485) 2rail naar 3rail met LOPI V4.0
« Reactie #6 Gepost op: 26 juli 2016, 00:23:43 »
Inmiddels het probleem van de gloeiende leds aardig kunnen lokaliseren. Zodra ik de schijnwerper led aan de niet bediende kant (dus op dat moment de achterzijde) uit het voedingscircuit haal, valt aan de andere kant de gloeiende schijnwerperled ook uit. Het lijkt er dus op dat de lekstroom vanaf de sluitsein tonende lichtprint via het volledig weerstands en diodeloze verbindingsbaantje op de hoofdprint bij de andere schijnwerper terecht komt. Eerder (bij het doormeten van de diodes, waarbij altijd een klein beetje stroom kan lopen) is mij al opgevallen dat de sluitsein LED alleen zijn eigen - pool nodig heeft om te gloeien, het maakt voor deze LED niet uit op welke andere + of - pool er spanning staat, gloeien doet ie. Blijkbaar is de betekenis van sperrichting voor de light emitting diodes niet helemaal duidelijk :-\ :-\
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Roco 1216 (62485) 2rail naar 3rail met LOPI V4.0
« Reactie #7 Gepost op: 26 juli 2016, 10:48:31 »
Hallo

Heb je de uitgangen van de lopi al eens als "led" geconfigureerd?
Weet niet of het iets uitmaakt, maar zou zo maar kunnen.

Bart

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Roco 1216 (62485) 2rail naar 3rail met LOPI V4.0
« Reactie #8 Gepost op: 26 juli 2016, 13:48:03 »
De gebruikte uitgangen staan inderdaad op LED modus (128).
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de