Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 10:31:08
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:29:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:18:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door Theo Mol
Vandaag om 10:08:37
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:32
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 09:18:23
Het betere bochtenwerk door grossraumwagen
Vandaag om 09:11:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing  (gelezen 36392 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #75 Gepost op: 19 maart 2013, 11:42:43 »
Mooi gespoten. Ziet er strak uit. Ik zou alleen nog even alle trapjes zwart maken en de bovenkant van de waterkasten, maar dat was je vast al van plan. En dan natuurlijk de zwarte biezen.

Uniek lokje  (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #76 Gepost op: 19 maart 2013, 12:04:59 »
Allen bedankt voor de reacties.
Dat van de bovenkant van de waterkasten wist ik niet Ivo, bedankt voor de info.
Gelukkig vrij eenvoudig te doen omdat de ketel losgeschroefd kan worden.
De zwarte biezen moeten natuurlijk ook nog komen evenals de rode bufferbalken.

Groet,
Gerrit

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #77 Gepost op: 19 maart 2013, 12:59:48 »
Zeer fraai!

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #78 Gepost op: 19 maart 2013, 13:12:47 »
Mooi ! (y)

opmerkingen: zie Ivo ;)

Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #79 Gepost op: 19 maart 2013, 18:40:49 »
Gerrit,

Misschien nog een paar kleinigheden. Je noemde zelf de bufferbalken al. Ik zou verder de handrail op de ketel in blank staal proberen te maken en de toe- en afvoer leiding van de luchtpomp in blank koper. Deze leidingen waren meestal niet geschilderd, maar wel vaak dof (p. bender  ;) ). De bediening van de verschillende appendages op de ketel vanuit het machinistehuis waren wel eens geschilderd, maar de rest meestal niet.

Ik weet het verder niet zeker, maar als je een vooroorlogse lok maakt (met koperen schoorsteenkroon), was de dom vaak van blank messing. Maar hier waren zeker ook afwijkingen van de regel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #80 Gepost op: 19 maart 2013, 19:14:34 »
Ik verbaas me altijd weer over de enorme kennis die er bij diverse forumgenoten is betreffende allerlei uitvoeringen die in de loop van de tijd zijn voorgekomen. (y)
Zelf heb ik die kennis zeker niet en eerlijk gezegd ben ik meer iemand van de grote lijnen. Dat neemt niet weg dat ik alle tips zeer waardeer en daar ook gebruik van maak. :)
Alleen wijk ik nogal eens van de werkelijkheid af als ik iets wel leuk vind om het zus of zo te doen. Zie het als een soort dichterlijke vrijheid in mijn hobby.
Laat het bovenstaande je niet tegenhouden om regelmatig op- en aanmerkingen te maken op mijn gepruts.

Groet,
Gerrit

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #81 Gepost op: 19 maart 2013, 22:57:42 »

- handgreephouders zwart
- handgrepen zelf : blank / zwart mag je zelf verzinnen
- treden zijkant en voorkant tender zwart
- bovenkant schoorsteen kroon zwart
- dom: mag je zelf verzinnen
- veiligheden: niet blank te houden, dus welk messing kleurig maar veel donkerder. Die springer er te hard uit
- zoals Ivo zei: rond de luchtpomp zit wel e.a aan koperen leidingen en messing gietstukken
- rookkastwieltje en scharnieren: blank of zwart, mag je zelf verzinnen
Als je daar wat mee speelt gaat de loc een stuk meer leven


En als ik heeeeeel eerlijk ben: de dom vind ik persoonlijk zo niet geslaagd, maar is wel prominent aanwezig. Het is geen ronde dom en het is geen tulpdom. Het is is nu een ronde dom met een ballontuitje  :-\ In deze vorm past de veiligheid (die er ooit gezeten heeft) ook niet in. De overgang van dom naar tuit moet vloeiender en dikker.


"De locomotief, hare samenstelling en behandeling, Harterink & Mook, 4e druk"

Ik zou het bij Bello moeten opmeten, maar de bovenkant van de tulpdom eindigd veel hoger als van een ronde dom. De bovenkant van een tulp dom zit veel dichter tegen de hoogte van de schoorsteen aan. nu trekt de dom de loc een beetje te veel uit z'n verhouding.

Voor alle duidelijkheid: prachtig resultaat wat ik niet zou kunnen evenaren en boeiend bouwverslag.

Groeten van de wal,

De stuurman  :-[


eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #82 Gepost op: 19 maart 2013, 23:54:04 »

En als ik heeeeeel eerlijk ben: de dom vind ik persoonlijk zo niet geslaagd, maar is wel prominent aanwezig. Het is geen ronde dom en het is geen tulpdom. Het is is nu een ronde dom met een ballontuitje  :-\ In deze vorm past de veiligheid (die er ooit gezeten heeft) ook niet in. De overgang van dom naar tuit moet vloeiender en dikker.

En als ik heeeeel eerlijk ben Paul, moet ik je wel gelijk geven. ;)
Ik kon geen geschikte tulpdom vinden, maar had nog wel een gewone dom in mijn losse onderdelenbak liggen. Ik heb daar dus een tuitje opgemaakt. Als ik een keer tegen een betere dom aanloop ga ik hem alsnog vervangen.
De loopwielen zijn ook nog niet naar mijn zin, er zitten te veel spaken in. Het zal waarschijnlijk niet veel mensen opvallen, maar de contragewichten zitten ook niet op de juiste plek van de drijfwielen. Door de inwendige zuigerstangen horen ze op andere plekken te zitten.

Groet,
Gerrit

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #83 Gepost op: 19 maart 2013, 23:59:36 »
Bovenkant tender ook zwart

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #84 Gepost op: 20 maart 2013, 00:12:43 »
Hoezo binnenkant tender zwart  ::)

 ;)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #85 Gepost op: 20 maart 2013, 00:17:16 »
Bovenkant Paul, de kolenklep ;)

Schildervoorschrift zegt dat alle horizontale vlakken zwart zijn. Dus voetplaat, waterbakdeksels, traptreden, kolenklep etc.

Overigens hoort de bovenste ommanteling van de luchtpomp ook een likje groen te krijgen ;)

Grtzz,

Karst

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #86 Gepost op: 20 maart 2013, 01:16:31 »
uitgezonderd bovenkant vuurkist ;D

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #87 Gepost op: 25 maart 2013, 15:00:46 »
Weer even een update.

De laatste tijd weer veel tijd besteed aan de rijeigenschappen.
Aanvankelijk had ik de loopwielen verzwaard met een messing bus over de assen geschoven. Dit bleek geen succes, de massa was te gering om ongestoord over wissels te hobbelen.
Uiteindelijk de wieldruk vergroot met wat aandrukveertjes van fosforbrons. Dat luistert behoorlijk nauw, te veel druk geeft slippende wielen en te weinig vergroot de kans op ontsporingen.
De aandrukveertjes achter zorgen tevens voor extra stroomafname.
Ik heb een filmpje gemaakt op een stuk rails (mijn baan is helaas ter ziele).
In dat stuk rails heb ik een afbuigende wissel, een meegebogen wissel en een afbuigende engelsman opgenomen om het hem wat moeilijker te maken.
Tot nu toe ben ik redelijk tevreden.

Groet,
Gerrit

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #88 Gepost op: 25 maart 2013, 15:39:24 »
Zo te zien loopt het apparaatje prima! (y)

Sgerittse

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #89 Gepost op: 16 april 2014, 18:31:45 »
Gewoon een plaatje en tekst over de 7100 serie


Groetjes,

Sven