Vraag en antwoord > Ombouwen

Roco NS1000, oud model, digitaliseren en pimpen

(1/23) > >>

ruudns:
Dit maal is mijn oude analoge roco 1010 aan de beurt om een update te krijgen.
Wat moet er gaan gebeuren:
1 Decoder inbouwen
2 led verlichting voor en achter in omgekeerde L
3 sluitlichten schakelbaar met F1 in de rijrichting zodat ze uit kunnen als er wagons achter hangen.

Eerst worden de trapjes verwijderd en worden er 6 cocktailprikkers tussen het chassis en de kap gestoken. 2 ter hoogte van de nummerschilden en 4 op de plekken van de trapjes. Nu wordt de kap voorzichtig verwijderd.

De soldeerbout wordt opgestookt en de diodes, smoorspoeltjes en condensatortje worden verwijderd.
Ook de lampjes, lamphouders en draaischakelaar tbv de bovenleiding worden verwijderd. De nieten waar de houdertjes mee vast zitten worden met een dremel weg geslepen zodat de houders eraf kunnen.



Om een omgekeerde L te maken hebben we een 2 kleuren led nodig, geel en rood. Het binnenwerk wordt uit de kap verwijderd evenals de sluitlicht geleider. We nemen een stukje licht geleider welke mooi past in het gat van de sluitlichten. Ca 5mm lang. Hierbij wordt aan één kant twee hoeken van 45' gevijld. Vervolgens worden aan de kathode van de rode en gele smd led 0603 decodersnoertjes gesoldeerd. Daarna wordt een blauwe draad samen met de andere draden tussen twee vingers zo vast gehouden dat de twee smd leds met de anode tegen de blauwe draad onder een hoek van ca 90' vast gesoldeerd kunnen worden. Dat is ff oefenen ;D. Hierna wordt het stukje lichtgeleider met de hoek tussen de smd leds geplakt met een druppel Kristal Klear. Hier van hebben we twee setjes nodig. Zie schets.



Vervolgens nemen we nog twee stukjes lichtgeleider en lijmen ook hier een rode smd led 0603 voorzien van decodersnoertjes op.
Dit alles laten we eerst enkele uren drogen. Daarna zetten we de lichtgeleiders op hun plaats met een drupje Kristal Klear.
Met een dremel heb ik wat gaatjes in het schotje geboord zodat de snoertjes er doorheen kunnen. Snoertjes ook vast gezet met een drupje KK. De geleiders worden aan de binnen kant van de kap zwart geverft. Verf ook het afdekkapje aan de bovenkant zwart tegen doorschijnen.



Het resultaat voor de rode top sluitlichten.



De geleider voor de frontlichten wordt afgezaagd zodat deze onder de bodemplaat van de cabine blijft. Tegen deze geleider wordt een gele smd led 1206 voorzien van decodersnoer geleijmd met een drupje KK. Na het drogen wordt de achterkant van de smd led zwart geverfd tegen strooilicht.
FF de frontlichten testen, een mooie gele omgekeerde L ;D.



De leds zijn nu voor de test voorzien van een 2k2 weerstandje. Nu eerst maar eens alles goed door laten drogen.
Wordt vervolgt.

Rudy0907:
Hoi ruudns

Ziet er goed uit. Dat wil ik bij mijn 1010 ook gaan doen.
Alleen de bovenste led voor het omgekeerde L sein zou warm-wit moeten zijn.
De onderste leds idd geel.
Veel succes

Groetjes rudy

ruudns:
 :-\ Kan iemand bevestigen dat de 1010 met omgekeerde L verlichting een wit toplicht had ipv geel? Op foto's die ik op internet vond leek het geel net als de frontlichten.

GerardvV:


1004 met excursietrein plan D
Zutphen
09 oktober 1976

Alle toplichten bij al het oudere materieel waren echt wit-geel (LED warmwit) ivm kleurwisselaars (sluitseinen e.d.) en dus witter dan de gewone grote frontseinen.

ruudns:
 :-\ Blijft moeilijk te zien. Wordt dan dus toch weer een avondje prutsen om het aan te passen ;D.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie