Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Efteling spoorweg gaat elektrisch door spoorijzer
Vandaag om 11:05:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Locatie van foto gezocht door Keska
Vandaag om 10:58:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:53:09
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:02
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 09:59:28
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
  

Auteur Topic: Piko 189 AC naar DC  (gelezen 1137 keer)

Sander_

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Piko 189 AC naar DC
« Gepost op: 02 mei 2022, 23:56:16 »
Ik heb een AC Piko 189 en wil deze graag ombouwen naar een DC, is dit mogelijk?

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Piko 189 AC naar DC
« Reactie #1 Gepost op: 03 mei 2022, 04:20:05 »
Ja
Groet Frits

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: Piko 189 AC naar DC
« Reactie #2 Gepost op: 03 mei 2022, 07:59:52 »
Ik heb bij een Piko BR103 de omgekeerde weg bewandeld, gaat heel makkelijk met de juiste piko onderdelen.
Verslag staat in mijn draadje.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Piko 189 AC naar DC
« Reactie #3 Gepost op: 03 mei 2022, 10:57:42 »
Hallo Sander,

Dat is zoals ik vanmorgen vroeg al schreef goed mogelijk. Het kan op verschillende manieren.

1. De allergoedkoopste manier is om allereerst te kijken of Piko geïsoleerde wielen heeft toegepast. Indien dat het geval is én je rijdt op rails met een profielhoogte van 2,5mm (bijv. Piko) dan kan je de bestaande wielstellen gebruiken. In dat geval hoef je alleen de sleper te verwijderen en van de bestaande wielstellen de maat tussen de binnenzijde van de flenzen te vergroten naar 14,4mm.

2. Als de wielen niet geïsoleerd zijn óf je rijdt op rails met een profielhoogte van 2,1 (of minder) dan moet je nieuwe DC wielstellen bestellen bij je winkelier.



De sleper moet sowieso weer verwijderd worden.

3. De duurste manier is door complete draaistellen te vervangen zoals Jelmer heeft gedaan. Dat zou ik persoonlijk niet doen.

In alle gevallen moet je de loc elektrisch aanpassen.
De sleper zit met een draadje op de print. Zowel de linker wielen als de rechterwielen zitten (vermoedelijk) op hetzelfde soldeereiland op de print. De draadjes van de rechter wielen maak je los en zet je op de plek waar eerst het draadje van de sleper zat. De decoder kan je laten zitten. Ik ga er vanuit dat er een multiprotocol decoder in zit. Rijd je analoog dan kan je de decoder verwijderen en een brugstekker plaatsen.

Succes en als je aanvullende vragen hebt horen we het wel. Genoeg handige harry's hier die je kunnen adviseren.

« Laatst bewerkt op: 03 mei 2022, 11:02:13 door Fritsprt »
Groet Frits

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Piko 189 AC naar DC
« Reactie #4 Gepost op: 03 mei 2022, 12:18:44 »
Laat ik nu toevallig ook zo'n loc hebben en heb even voor je gekeken.

1. er zitten inderdaad geïsoleerde wielen in. De flens is 1,35mm en dat rijdt prima over code 100 (2,5mm) rails maar niet over bijvoorbeeld rails met een profielhoogte van 2,1 of 1,9mm. In dat geval lopen de flenzen tegen de imitatie schroeven op de bielsen.
De flensafstand is 13,9mm en die moet vergroot worden naar 14,4 a 14,5mm. Dat kan je doen door de wielstellen er uit te halen en er aan te trekken en draaien en meten. In principe heb je daar geen geavanceerd gereedschap voor nodig. Wat ik weleens doe is er aan trekken zodat de afstand iets te groot is en dan in een klein bankschroefje ze aandrukken tot ze exact op maat staan. Een goede schuifmaat is natuurlijk wel nodig.

Ik heb even een foto van het printje gemaakt.



In het rode kader zie je de aansluiting van de midden sleper. Aan de sleper zit een rode draad en aan die draad zit weer een spoeltje. Dit spoeltje, rode draadje en sleper kan je verwijderen. In het groene kader zie je de zwarte draadjes die van de wielen komen. De 2 draadjes van de beide rechterwielen moet je losnemen en soldeer je op de plek waar eerst de sleper (het spoeltje) aangesloten was.
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25291
    • Pagina van klaas
Re: Piko 189 AC naar DC
« Reactie #5 Gepost op: 03 mei 2022, 12:28:55 »
De flens is 1,35mm en dat rijdt prima over code 100 (2,5mm) rails maar niet over bijvoorbeeld rails met een profielhoogte van 2,1 of 1,9mm.
Een probleem waar je tegenaan kunt lopen is dat de flenzen van AC wielen niet alleen te hoog zijn, maar ook te dik. De dikte is 1,1 mm, als je dan de B-maat op 14,4 mm zet dan wordt de spoormaat 16,6 mm en dat gaat knellen.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Piko 189 AC naar DC
« Reactie #6 Gepost op: 03 mei 2022, 12:32:27 »
Klopt. Mijn ervaring is dat het een beetje afhangt van de rails en baanplan. Volgens mij rijdt het prima op Piko A rails. Het is de goedkoopste en makkelijkste oplossing. En als het niet werkt kan je altijd nog de wielstelllen vervangen. De elektrische aanpassingen moeten sowieso gebeuren.
Groet Frits

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: Piko 189 AC naar DC
« Reactie #7 Gepost op: 03 mei 2022, 13:45:20 »

3. De duurste manier is door complete draaistellen te vervangen zoals Jelmer heeft gedaan. Dat zou ik persoonlijk niet doen.


Helemaal mee eens met Frits dat dit de duurste optie is. En inderdaad dat was een persoonlijke keuze. Waarom?
1: Ik had nog nooit eerder een lok omgebouwd op deze manier en wilde geen risico nemen
2: Ik wilde niet zelf gaan aanpassen aan de assen
3: ik heb twee keer gezucht bij het prijsverschil tussen assen en complete draaistellen en toen gezien de totaalprijs toch maar voor het gemak gekozen. De lok was al een kleine investering daar kon er nog wel 1 bij.

Doe ik het de volgende keer anders, vast wel, ben nu over mijn koudwatervrees heen.  ;)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel