Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaring met giethars om water in rivier te vormen. door Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 15:47:44
Digikeijs DR5052 draaischijfmodule door MdBruin
Vandaag om 15:40:57
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 15:31:03
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door bollen neus
Vandaag om 15:27:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sean
Vandaag om 15:13:46
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 14:54:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 44
Vandaag om 14:40:47
omBC in messing. door EFM
Vandaag om 14:37:10
Tandwielen van as Roco-motortje afkrijgen? door ceuleer
Vandaag om 14:34:59
Gezocht: lichtgeleider voor Henckens HO-dwergsein. door Patrick Smout
Vandaag om 14:13:02
Hoe gebouwde huisjes etc verzenden door Bjor
Vandaag om 14:03:23
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 13:59:10
Rechtstreeks uit de modelbouwwerkplaats van MCN1986 door Dave.......
Vandaag om 13:40:15
Br 03 204 DRG met halve stroom lijn bekleding. door Dave.......
Vandaag om 13:30:39
Tekening gezocht VAM wagens 2e type door Pauldg
Vandaag om 13:20:52
Woudstervenen in wording door Hielke
Vandaag om 13:16:20
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 13:13:23
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 13:11:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wijktrein
Vandaag om 12:54:07
Schwarzburg door tuurtje
Vandaag om 12:22:45
Ervaring nieuwe Z21 app door wpinkhof
Vandaag om 11:44:38
Langer Grund door g-j
Vandaag om 11:27:01
El carrilet door Sven
Vandaag om 11:17:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:03:58
DCCNEXT videos over installeren en configureren door RudyB
Vandaag om 10:42:08
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door spoor0
Vandaag om 10:37:23
FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting door FLM1331
Vandaag om 10:30:04
Update: baan in de tropen door Eric B
Vandaag om 10:23:09
Roco 1731 omgenummerd naar 1714 Veenendaal door Jamie
Vandaag om 10:20:57
Moerdijk, wat is daar te beleven? door Stedahult
Vandaag om 09:19:11
  

Auteur Topic: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005  (gelezen 20807 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2347
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #75 Gepost op: 12 juli 2019, 22:15:59 »
Die eerste heb je zeker ook op Flickr staan? ;D ;D
MU's heb ik er 3 van, van ACME, 2x rood, 1x blauw. Bcm's heb ik 2. WR CNL blauw met logo heb ik 1x, WLAB30 blauw 1x.  En dan 3 van die Roco autokarren.

Bcm reed niet meer in de tijd dat Koper werd aangedaan.
Dan moeten de Bcm's maar even doorgaan voor Bcvmh's...
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #76 Gepost op: 12 juli 2019, 22:20:40 »
Heb zelf vele EETC combinaties op de foto waarvan een aantal zelfs wagen voor wagen. Kan wel eens voor je kijken van het weekend.

Altijd interessant en als het kan met de datum erbij. Van deze treinen kan ik geen genoeg krijgen. :)

Alvast wat korte opmerkingen. Autowagens zaten richting het buitenland achterop. Terug zaten ze voorop.

Niet helemaal volledig.
Er is bij autoslaaptrein geen gouden regel die bepaalt dat de autowagens altijd achteraan hangen, wij als liefhebbers vinden het vaak mooier in het klein.  ;D
Volgens mij moet je niet moeilijk denken en vooral praktisch denken, deed men tussen 2003 en 2008 bij EETC wel weet ik uit ervaring.  :angel:

Als passagiers en personeel zelf de auto op de trein rijden dan vinden ze voorruit rijden makkelijker, hetzelfde voor eraf rijden. En ik kom elk jaar weer genoeg mensen tegen die dit al eng en krap vinden in Düsseldorf en Innsbruck.
Ruimtelijke inzicht van een..... (Vul zelf maar iets leuks in. :D)
Andere factoren bepalen dus de vertrekplaats, route en de eindbestemming voor de autotreinen en op welke plek de autowagens in de trein geplaatst worden.

Tussen de twee steden die ik net noemde kan je het al eenvoudig zien. In Düsseldorf kan je maar in 1 richting de auto's de trein op rijden en hangen de autowagens achteraan. Trein rijd naar Innsbruck en komt met de autowagens achteraan binnen. Geen probleem want de autowagens worden dan naar autoverladestelle nord gereden.  8) Iedereen rijd zijn auto er vooruit weer af en allemaal blij. (y)

Toen de ÖBB deze trein autotrein overnam besloten ze om via München HBF te rijden, hmm een kopstation.  ::) Als de trein dan in Innsbruck binnen komt dan staan de autowagens ineens achter de locomotief en moet iedereen achteruit zijn auto van de autowagen rijden. :o :o
Gelukkig heeft Innsbruck ook een autoverladestelle sud! 8) Rangeren ze de autowagen daar naar toe en iedereen rijd weer vrolijk vooruit de autowagens af. (y)

Bij de meeste stations heb je maar 1 plek waar je auto's kan laden en ben je als vervoerder minder flexibel. Als blijkt dat je beginstation en eindstation een autoverlaadstation hebben in tegengestelde richtingen, dan zal je moeten driehoeken met de trein. EETC moest dit doen met de autoslaaptrein naar Bologna Centrale. Het driehoeken van de trein vond plaats door vanaf Basel Bad naar Basel HBF te rijden, deze stop was niet nodig om in Milaan te komen. In Basel HBF locomotieven aan de andere kant van de trein plaatsen en gaan met die banaan. Maakt de rit wel duurder voor de vervoerder, want je moet een extra stop inlassen. Verzachtende omstandigheid voor EETC in Basel was wel dat er sowieso een 2e locomotief aan de trein moest komen om de bergen over te knallen. En te remmen vooral.

Avignon Sud was geen probleem, autoverlaadstation lag in dezelfde richting als Den Bosch. Kan me 1x keer herinneren dat we door werkzaamheden toen 2x hebben moeten driehoeken.
Narbonne was weer een ander verhaal want daar hadden ze mobiele hellingen en werden de autowagens op een stuk emplacement gezet waar asfalt tussen de sporen lag. Je wacht gewoon af hoe de trein binnen komt en plaats de helling aan de juiste kant en weer verlaat iedereen blij de autowagens. (y)

Groeten, Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2347
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #77 Gepost op: 12 juli 2019, 22:24:59 »
Dat laatste deed men ook in Frejus. Daar kwam de trein binnen uit ikweetnietwaar, werden door een diesel de autos erachter gerangeerd (op de hoofdbaan ja), diesel bleef daarachter wachten totdat de trein vertrokken was en toog weer terug naar het rangeerterrein.

Overigens kom je de trein van/naar Düsseldorf ook wel tegen met de autowagons voorop. De 421 heeft planmatig zelfs zo gereden.
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2019, 22:32:31 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5101
    • grootspoorfoto's
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #78 Gepost op: 12 juli 2019, 22:37:32 »
Die eerste heb je zeker ook op Flickr staan? ;D ;D
MU's heb ik er 3 van, van ACME, 2x rood, 1x blauw. Bcm's heb ik 2. WR CNL blauw met logo heb ik 1x, WLAB30 blauw 1x.  En dan 3 van die Roco autokarren.
Dan moeten de Bcm's maar even doorgaan voor Bcvmh's...
Klopt inderdaad  ;D
Voor actuele grootspoorfoto's zie  site

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2347
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #79 Gepost op: 12 juli 2019, 22:40:45 »
Maar in het kort dus: Slaaprijtuigen aan het einde, couchette ligrijtuig eraan, resto erin, aanvullen met couchettes, auto's ervoor of erachter plakken, net waar je zin in hebt. ::) ;D
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #80 Gepost op: 12 juli 2019, 22:46:07 »
Overigens kom je de trein van/naar Düsseldorf ook wel tegen met de autowagons voorop. De 421 heeft planmatig zelfs zo gereden.

Ligt aan het jaar en ik ga er vanuit dat je in Düsseldorf bedoeld. In 2017 reed de 421 inderdaad de meeste dagen met autowagens voorop naar Wenen, op de andere dagen naar Innsbruck hebben de autowagens planmatig alleen maar achteraan gezeten. En voor Innsbruck maakt het niet uit dus zullen ze het zo makkelijk mogelijk doen in Düsseldorf.
In 2018 stopte ze met autowagens naar Wenen, maar toen was er planmatig op enkele dagen twee lege rijtuigen voorzien vanuit München naar Innsbruck. Ik ben hier geen foto's van tegen gekomen want het lijkt me een apart gezet. Locomotief, 2 rijtuigen, 2 autowagens en dan weer rijtuigen.

In 2019 nog steeds geen autowagens naar Wenen maar wel uitbreiding naar Innsbruck.
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2347
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #81 Gepost op: 13 juli 2019, 00:02:52 »
Ook toen het nog echt EN420/421 was, die 2 jaar dat ie reed, meen ik hem ook zo gezien te hebben. Die EN421 was ook het moment om de zitplaats af te zweren... In de CNL was de ruhesessel prima, maar met 6 man in zo'n klein coupetje zonder mogelijkheid je stoel iets te kiepen was een eenmalige actie.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5101
    • grootspoorfoto's
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #82 Gepost op: 13 juli 2019, 11:57:25 »
Voor de liefhebbers hier nog drie samenstellingen:

16-05-14 Horst EETC 1254 met Autoslaaptrein 13409 Ht-Vl en verder naar Livorno

Loc EETC 1254
Bvcmh EETC rood
Bvcmh EETC rood
Bvcmh EETC rood
WR EETC rood
MU EETC rood
MU EETC rood
MU EETC rood
3 DDM autowagens blauw, rood, blauw oud type
2 DDM autowagens type Roco rood
3 DDM autowagens blauw oud type (leeg)


29-06-12 Venlo DB 110 491 met EETC autoslaaptrein 13401 Den Bosch - Alessandria
Loc DB 110 491
Bcmh inhuur Wagon Service
Bvcmh EETC blauw met logo
Bvcmh EETC rood
WR EETC rood
WLAB30 EETC blauw
WLAB30 EETC blauw
WLAB30 EETC blauw
4 autowagens oude type rood

30-07-11 Manarola Arenaways SBB Cargo 474 012 met EETC autoslaaptrein Livorno - Den Bosch

Loc SBB Cargo 474 012 ingehuurd door Arenaways (wat een paar dagen later failliet zou gaan)
Bcmh inhuur Wagon Service
Bcmh inhuur Wagon Service
Bvcmh EETC blauw met logo
Bvcmh EETC blauw met logo
WR CNL blauw zonder logo
Bvcmh EETC rood
Bvcmh EETC rood
WLAB30 EETC rood
WLAB30 EETC blauw
Minstens 6 autowagens allemaal blauw oud type.
Voor actuele grootspoorfoto's zie  site

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 663
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #83 Gepost op: 13 juli 2019, 23:30:57 »
Ik heb ook wel eens meegemaakt dat er in Koblenz gedriehoekt werd. Door werkzaamheden verderop moest namelijk een andere route door de Alpen gevolgd worden, en dan zou de trein met de auto's in de verkeerde richting in Italië aangekomen zijn.

Ton H

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #84 Gepost op: 14 juli 2019, 12:19:09 »
Ik heb gezocht op internet naar voorbeelden van EETC rijtuigen met zonnenbloembanen op de zijkant maar kan deze nergens vinden. Heeft iemand daar een voorbeeld van?
Ben in het bezit van een aantal van deze rijtuigen maar heb geen idee welke samenstelling ik ermee kan maken. Ik gok erop dat ze voornamelijk op Zuid-Frankrijk werden ingezet.

Gr Ton