Doel:€250.00
Donaties:€30.00

Per saldo:€-220.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS modelbaan Hoekdam H0 door Herman de Groot
Vandaag om 19:00:47
Mat 54 in Schaal 0 door Sven
Vandaag om 18:57:34
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 18:52:19
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
Vandaag om 18:51:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald1974
Vandaag om 18:43:50
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:41:11
Heen, En en Weer door 44
Vandaag om 18:38:48
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Bluestrain
Vandaag om 18:33:47
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Arjen52
Vandaag om 18:31:54
Boek: Jaren 80 in woord en beeld door René 4312
Vandaag om 18:30:44
InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin door Peter Crossrail
Vandaag om 18:09:23
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 17:42:11
Lelijk eendje ontwaakt.......'FYRA' op Italiaanse sporen.. door Wijktrein
Vandaag om 17:29:36
NS 6100 van GM&S door HaHoHo
Vandaag om 17:00:25
Verlichting inbouwen Roco Plan W Benelux rijtuig door henk
Vandaag om 16:47:41
Raadplaatje door Hans Reints
Vandaag om 16:46:10
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Pauw Gauwes
Vandaag om 16:45:46
Digitaal pendelen met een Arduino mogelijk? door Ronald Halma
Vandaag om 16:44:24
EifelBurgenBahn door 44
Vandaag om 16:35:20
NS 6400 Liliput H0 met twee motoren digitaliseren. door 008200
Vandaag om 16:04:29
Martin's geknoei met groen.. door Ronald Halma
Vandaag om 15:44:03
Modelspoorbeurs Houten Digitaal 9/10 november 2019 voor/na beschouwing. door Sven
Vandaag om 15:22:09
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 15:21:51
Bouw GTMK kolenwagen (Spoor 0) door peterha
Vandaag om 14:51:15
Zolderbaan-2 door Esufreak
Vandaag om 14:31:23
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door sdz1976
Vandaag om 14:21:47
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 14:14:14
OBB Nightjet door mardig23
Vandaag om 13:46:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jamie
Vandaag om 13:38:23
Buffels zijn verkocht door Rick
Vandaag om 13:34:04
  

Auteur Topic: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005  (gelezen 23322 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2402
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #75 Gepost op: 12 juli 2019, 22:15:59 »
Die eerste heb je zeker ook op Flickr staan? ;D ;D
MU's heb ik er 3 van, van ACME, 2x rood, 1x blauw. Bcm's heb ik 2. WR CNL blauw met logo heb ik 1x, WLAB30 blauw 1x.  En dan 3 van die Roco autokarren.

Bcm reed niet meer in de tijd dat Koper werd aangedaan.
Dan moeten de Bcm's maar even doorgaan voor Bcvmh's...
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #76 Gepost op: 12 juli 2019, 22:20:40 »
Heb zelf vele EETC combinaties op de foto waarvan een aantal zelfs wagen voor wagen. Kan wel eens voor je kijken van het weekend.

Altijd interessant en als het kan met de datum erbij. Van deze treinen kan ik geen genoeg krijgen. :)

Alvast wat korte opmerkingen. Autowagens zaten richting het buitenland achterop. Terug zaten ze voorop.

Niet helemaal volledig.
Er is bij autoslaaptrein geen gouden regel die bepaalt dat de autowagens altijd achteraan hangen, wij als liefhebbers vinden het vaak mooier in het klein.  ;D
Volgens mij moet je niet moeilijk denken en vooral praktisch denken, deed men tussen 2003 en 2008 bij EETC wel weet ik uit ervaring.  :angel:

Als passagiers en personeel zelf de auto op de trein rijden dan vinden ze voorruit rijden makkelijker, hetzelfde voor eraf rijden. En ik kom elk jaar weer genoeg mensen tegen die dit al eng en krap vinden in Düsseldorf en Innsbruck.
Ruimtelijke inzicht van een..... (Vul zelf maar iets leuks in. :D)
Andere factoren bepalen dus de vertrekplaats, route en de eindbestemming voor de autotreinen en op welke plek de autowagens in de trein geplaatst worden.

Tussen de twee steden die ik net noemde kan je het al eenvoudig zien. In Düsseldorf kan je maar in 1 richting de auto's de trein op rijden en hangen de autowagens achteraan. Trein rijd naar Innsbruck en komt met de autowagens achteraan binnen. Geen probleem want de autowagens worden dan naar autoverladestelle nord gereden.  8) Iedereen rijd zijn auto er vooruit weer af en allemaal blij. (y)

Toen de ÖBB deze trein autotrein overnam besloten ze om via München HBF te rijden, hmm een kopstation.  ::) Als de trein dan in Innsbruck binnen komt dan staan de autowagens ineens achter de locomotief en moet iedereen achteruit zijn auto van de autowagen rijden. :o :o
Gelukkig heeft Innsbruck ook een autoverladestelle sud! 8) Rangeren ze de autowagen daar naar toe en iedereen rijd weer vrolijk vooruit de autowagens af. (y)

Bij de meeste stations heb je maar 1 plek waar je auto's kan laden en ben je als vervoerder minder flexibel. Als blijkt dat je beginstation en eindstation een autoverlaadstation hebben in tegengestelde richtingen, dan zal je moeten driehoeken met de trein. EETC moest dit doen met de autoslaaptrein naar Bologna Centrale. Het driehoeken van de trein vond plaats door vanaf Basel Bad naar Basel HBF te rijden, deze stop was niet nodig om in Milaan te komen. In Basel HBF locomotieven aan de andere kant van de trein plaatsen en gaan met die banaan. Maakt de rit wel duurder voor de vervoerder, want je moet een extra stop inlassen. Verzachtende omstandigheid voor EETC in Basel was wel dat er sowieso een 2e locomotief aan de trein moest komen om de bergen over te knallen. En te remmen vooral.

Avignon Sud was geen probleem, autoverlaadstation lag in dezelfde richting als Den Bosch. Kan me 1x keer herinneren dat we door werkzaamheden toen 2x hebben moeten driehoeken.
Narbonne was weer een ander verhaal want daar hadden ze mobiele hellingen en werden de autowagens op een stuk emplacement gezet waar asfalt tussen de sporen lag. Je wacht gewoon af hoe de trein binnen komt en plaats de helling aan de juiste kant en weer verlaat iedereen blij de autowagens. (y)

Groeten, Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2402
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #77 Gepost op: 12 juli 2019, 22:24:59 »
Dat laatste deed men ook in Frejus. Daar kwam de trein binnen uit ikweetnietwaar, werden door een diesel de autos erachter gerangeerd (op de hoofdbaan ja), diesel bleef daarachter wachten totdat de trein vertrokken was en toog weer terug naar het rangeerterrein.

Overigens kom je de trein van/naar Düsseldorf ook wel tegen met de autowagons voorop. De 421 heeft planmatig zelfs zo gereden.
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2019, 22:32:31 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5111
    • grootspoorfoto's
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #78 Gepost op: 12 juli 2019, 22:37:32 »
Die eerste heb je zeker ook op Flickr staan? ;D ;D
MU's heb ik er 3 van, van ACME, 2x rood, 1x blauw. Bcm's heb ik 2. WR CNL blauw met logo heb ik 1x, WLAB30 blauw 1x.  En dan 3 van die Roco autokarren.
Dan moeten de Bcm's maar even doorgaan voor Bcvmh's...
Klopt inderdaad  ;D
Voor actuele grootspoorfoto's zie  site

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2402
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #79 Gepost op: 12 juli 2019, 22:40:45 »
Maar in het kort dus: Slaaprijtuigen aan het einde, couchette ligrijtuig eraan, resto erin, aanvullen met couchettes, auto's ervoor of erachter plakken, net waar je zin in hebt. ::) ;D
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #80 Gepost op: 12 juli 2019, 22:46:07 »
Overigens kom je de trein van/naar Düsseldorf ook wel tegen met de autowagons voorop. De 421 heeft planmatig zelfs zo gereden.

Ligt aan het jaar en ik ga er vanuit dat je in Düsseldorf bedoeld. In 2017 reed de 421 inderdaad de meeste dagen met autowagens voorop naar Wenen, op de andere dagen naar Innsbruck hebben de autowagens planmatig alleen maar achteraan gezeten. En voor Innsbruck maakt het niet uit dus zullen ze het zo makkelijk mogelijk doen in Düsseldorf.
In 2018 stopte ze met autowagens naar Wenen, maar toen was er planmatig op enkele dagen twee lege rijtuigen voorzien vanuit München naar Innsbruck. Ik ben hier geen foto's van tegen gekomen want het lijkt me een apart gezet. Locomotief, 2 rijtuigen, 2 autowagens en dan weer rijtuigen.

In 2019 nog steeds geen autowagens naar Wenen maar wel uitbreiding naar Innsbruck.
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2402
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #81 Gepost op: 13 juli 2019, 00:02:52 »
Ook toen het nog echt EN420/421 was, die 2 jaar dat ie reed, meen ik hem ook zo gezien te hebben. Die EN421 was ook het moment om de zitplaats af te zweren... In de CNL was de ruhesessel prima, maar met 6 man in zo'n klein coupetje zonder mogelijkheid je stoel iets te kiepen was een eenmalige actie.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5111
    • grootspoorfoto's
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #82 Gepost op: 13 juli 2019, 11:57:25 »
Voor de liefhebbers hier nog drie samenstellingen:

16-05-14 Horst EETC 1254 met Autoslaaptrein 13409 Ht-Vl en verder naar Livorno

Loc EETC 1254
Bvcmh EETC rood
Bvcmh EETC rood
Bvcmh EETC rood
WR EETC rood
MU EETC rood
MU EETC rood
MU EETC rood
3 DDM autowagens blauw, rood, blauw oud type
2 DDM autowagens type Roco rood
3 DDM autowagens blauw oud type (leeg)


29-06-12 Venlo DB 110 491 met EETC autoslaaptrein 13401 Den Bosch - Alessandria
Loc DB 110 491
Bcmh inhuur Wagon Service
Bvcmh EETC blauw met logo
Bvcmh EETC rood
WR EETC rood
WLAB30 EETC blauw
WLAB30 EETC blauw
WLAB30 EETC blauw
4 autowagens oude type rood

30-07-11 Manarola Arenaways SBB Cargo 474 012 met EETC autoslaaptrein Livorno - Den Bosch

Loc SBB Cargo 474 012 ingehuurd door Arenaways (wat een paar dagen later failliet zou gaan)
Bcmh inhuur Wagon Service
Bcmh inhuur Wagon Service
Bvcmh EETC blauw met logo
Bvcmh EETC blauw met logo
WR CNL blauw zonder logo
Bvcmh EETC rood
Bvcmh EETC rood
WLAB30 EETC rood
WLAB30 EETC blauw
Minstens 6 autowagens allemaal blauw oud type.
Voor actuele grootspoorfoto's zie  site

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #83 Gepost op: 13 juli 2019, 23:30:57 »
Ik heb ook wel eens meegemaakt dat er in Koblenz gedriehoekt werd. Door werkzaamheden verderop moest namelijk een andere route door de Alpen gevolgd worden, en dan zou de trein met de auto's in de verkeerde richting in Italië aangekomen zijn.

Ton H

  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #84 Gepost op: 14 juli 2019, 12:19:09 »
Ik heb gezocht op internet naar voorbeelden van EETC rijtuigen met zonnenbloembanen op de zijkant maar kan deze nergens vinden. Heeft iemand daar een voorbeeld van?
Ben in het bezit van een aantal van deze rijtuigen maar heb geen idee welke samenstelling ik ermee kan maken. Ik gok erop dat ze voornamelijk op Zuid-Frankrijk werden ingezet.

Gr Ton