Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 10:00:41
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 09:58:15
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door sncf231e
Vandaag om 09:49:28
Zee. Land. door BartvD
Vandaag om 09:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000  (gelezen 366707 keer)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #825 Gepost op: 20 april 2021, 15:05:09 »
Hi Jaap,
Ik vraag alleen maar waarom men dat doet. Waarom????????
Wat is het voordeel?

Ik geef ook de nadelen aan.

Ik heb vele 600/2000 's gebouwd in Ho. En bij dat modelontwerp zat die spleet of deling daar ook op die plek. Dus kap los van de voetplaat
Ik heb toen gedacht: Bij een nieuw ontwerp maak ik dat aan elkaar, net zoals bij een echte loc.

Ik had daar toen ook veel beschadigingen aan het onderstel/voetplaat door bijv. de uitsteeksel aan de cabine, de accukist-scharnieren.

Wat is nou het voordeel van het loslaten van de voetplaat?? WAAROM WIL MEN DAT?

Wim

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4222
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #826 Gepost op: 20 april 2021, 16:17:57 »
Omdat we eigenwijze Hollanders zijn! Die weten alles beter.  8)

Let it goooo...
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #827 Gepost op: 20 april 2021, 19:35:00 »
Wim,
Er zijn ook bouwers die jouw idee en wijze raad gewoon uitvoeren.
Bij de Philotrain 2200 is de kap en de voetplaat ook 1 geheel.
Alles heeft voor- en nadelen.
Zelf overweeg ik het dak op de cabine te zetten en het cabine-interieur van onderaf aan te brengen, evt als 1 component met de brandstoftank te schroeven. Eerst nog puzzelen.
Grt,
Arnoud
« Laatst bewerkt op: 20 april 2021, 19:37:07 door Noud »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #828 Gepost op: 20 april 2021, 20:40:00 »
toch een opmerking.....
de 2400 is wel los (voetplaat en kap). Heb zo'n idee dat dat alles met spuiten te maken heeft. (2200 bijna helemaal bruin, dus nix afplakken)

en h0 is gewoon niet te vergelijken met 0. Geloof me, die fout maken we allemaal waarschijnlijk, het is alleen maar 2x groter. MIS, het is 2x2x2x groter!!   en mooier.   Maar wat bij h0 geetst is, is in 0 een los onderdeel. Wat je bij h0 weglaat, of niet ziet omdat het te klein is, is meegeetst. Afplakken kan wel, maar dan moet je veel naderhand erop lijmen (handrails, en bv. bouten die uitsteken waar je net moet afplakken.
 Ik heb waar de witte bies zit, dus de imitatie bouten erop gemaakt. (dus geen klinknagels doorgedrukt) Met als gevolg dat het afplakken dus andersom moest. (dus eerst alles groen, daarna afplakken, en wit spuiten. Heb het met transfers geprobeerd.... helaas, weer in de thinner.

Mooi is het toch wel, dat in 0 er meerdere goede manieren zijn, om toch een fraai resultaat te krijgen, zonder dat je de manier waarop kunt zien aan de buitenkant. Iedereen heeft zo zijn eigen (eigenwijze) ideeen, prima toch!!
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #829 Gepost op: 20 april 2021, 21:35:50 »
Hoi Edwin,
Het loopvlak van de 2200-voetplaat en accukisten is ook zwart, in ieder geval in de afleveringstoestand. Bij de Philotrain 2200 in 0 is voor de bies een transfer gebruikt.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #830 Gepost op: 21 april 2021, 08:19:32 »
Zelf overweeg ik het dak op de cabine te zetten en het cabine-interieur van onderaf aan te brengen, evt als 1 component met de brandstoftank te schroeven. Eerst nog puzzelen.

Let er dan op dat je niet het cabineframe al in de cabine kan zetten (Samenbouw blad-3) omdat je dan niet de kasten en de accukist (Samenbouw blad -4) van onderaf de cabine in kunt schuiven. Let wel: de kasten en de accukist moeten direct en strak tegen de wanden komen en het frame is er volgens mij juist voor om te zorgen dat de cabine stevig en haaks gemaakt kan worden.

In de breedterichting van de voetplaat zit ook een deel van de voetplaat zelf in de weg om het interieur als een geheel er in te kunnen schuiven. Dan zou je dat deel van de voetplaat moeten weghalen waarbij dan de opening strak aansluit op de (rechte) wanden van de cabine.

Grote kans dat ook de U-vormige langsliggers van het frame zelf nog (deels) in de weg zitten.

Dus: eerst goed puzzelen. ;D
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #831 Gepost op: 21 april 2021, 12:25:12 »
Tja Wim, waarom?

Laat ik voorop stellen dat ik zeer veel waardering heb voor de manier waarop je deze kit hebt ontworpen en gemaakt en zeker ook alle tijd en moeite die je er in hebt gestoken.

Door middel van de lipjes kan alles perfect op positie aangebracht en vastgezet worden. Bij veel onderdelen komt mij een vergelijk met de bouwkits van Paul Petau naar boven; deze kits zijn ook mooi gedetailleerd en omdat die veel dunne en/of tere en filigrane onderdelen bevatten, zijn deze kits weliswaar lastig te bouwen maar het resultaat is doorgaans erg mooi.
Ook bij jouw kit zitten dit soort onderdelen, bv de traptreden, en geven de kit daardoor een ‘fijner’ aanzicht. Veel kitmakers zouden hiervoor wat grovere gietdelen gemaakt hebben.
Dit alles èn de gedetailleerde bouwtekeningen hebben mij veel vertrouwen in jouw kit gegeven en daarbij ben ik er van uitgegaan dat alles een uitstekende pasvorm heeft. Tot nu toe daarin niet teleurgesteld.  (y)

Ik heb er voor gekozen om de bovenbouw los te houden van de voetplaat om een aantal redenen.
Natuurlijk is er het argument van spuiten, maar zelf vind ik het ook leuk om wat meer mijn grenzen op te zoeken. En daarbij is het uiteraard zo dat als het niet lukt en ik ben niet tevreden over het resultaat, ik altijd nog alles aan elkaar kan solderen.

Echter, wanneer alles aan elkaar gesoldeerd zit, vind ik het model wat ‘groot’ en lastiger te hanteren. Nu heb ik b.v. de accukist aan de zijkant op de voetplaat van binnenuit onzichtbaar kunnen vastzetten. Anders had ik kist volledig rondom van buitenaf moeten solderen.

Je zegt dat er een grote kans is op een naad. Maar ik zie dat door de goede pasvorm de naad tussen huif en voetplaat minimaal is en ook nog afgedekt wordt door de (nog aan te brengen) tranenplaat. Daarna is er absoluut geen naad meer zichtbaar.

Ook wijs je op een erg grote kans op beschadigingen van een gespoten loc bij het in en uit elkaar halen. Dit is ook maar net hoe voorzichtig je bent en of je voorzorgsmaatregelen neemt om krassen te voorkomen. Bij kits is het onvermijdelijk dat je pas aan het eind en na het spuiten onderdelen moet monteren, dus moet je voorzichtig zijn.

Ik heb geprobeerd mijn beweegredenen uit te leggen en of jij mijn argumenten valide vind of niet en of je het er wel of niet mee eens bent, moet jij maar bepalen en -nogmaals- al het bovenstaande is mijn persoonlijke mening, maar ik snap ook heel goed jouw argumentatie en redenen om de bovenbouw vast te solderen op de onderbouw.

Straks ga ik weer met veel plezier verder met bouwen.  :laugh:

p.s. ik bouw de NS2008.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2021, 15:33:12 door peterha »
Met vriendelijke groet,
Peter

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #832 Gepost op: 21 april 2021, 13:51:24 »
Hallo,

Als je een NS600 bouwt, zoals hierboven wordt aangegeven, is het mooi aansluiten van bijv. de stekkerdoos niet mogelijk.



Zie je dat de onderrand van de huiven meegespoten is met de (verkeerde) kleur van voetplaat. De kleur moet zwart zijn.



Ik geef dit alleen maar aan voor diegenen die er nog mee aan de slag moeten en misschien overwegen wat te doen.



Ik heb er helaas nog geen foto's van, mijn camera gaf de geest.
Maar bij de accubakdeur, en de accubakken als je een 2000 bouwt, vallen de scharnieren over de voetplaatbalken, wat beschadigingen geeft aan de lak.
Om maar niet spreken van de spleet aan de onderkant van de cabine.
Dat zijn een paar punten van overweging.

Wim

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #833 Gepost op: 22 april 2021, 21:30:17 »
Nog een punt:
Betreffende het pompbakje PB, tegen de cabine op de voetplaat.
Als je de voetplaat los laat van de opbouw, komt dat ding akelig los in de lucht te hangen.
En daar is ie niet echt geschikt voor.
Wim

Ps.
Het pompbakje is voor de zwengelpomp. Kijk in het boek van de 600/2000.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
  • Team Mitropa
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #834 Gepost op: 22 april 2021, 23:34:09 »
Wim, ik snap je betoog helemaal maar met overal keurig nette boutverbindingen is hij net zo stevig.
Ik heb de boutgaten zo gemaakt dat de huif voor met de schroeven van de draaistelbevestiging vast zit en achter bij de tankbevestiging.
geen extra boutgaten dus .



Ik vond het tenminste een genot om alles los te kunnen spuiten.
 




wat ik wel aan de toekomstige bouwers wil meegeven is dat je op moet passen bij het omzetten van de cabine dat het op de hoek onderzijde bij de deuren en bij de huif bij de voorste bovenste roosters goed gaat.


Gr Jan
« Laatst bewerkt op: 23 april 2021, 00:21:02 door roadster36 »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #835 Gepost op: 23 april 2021, 00:33:24 »
Hallo Jan,
Wat bedoel je? Je bedoelt bij het buigen bij de ramen in de cabine?

De ene luchthoorn moet je nog eens wat recht buigen.
Dat kun je gerust doen, want het materiaal van de hoorn is niet hard en zal niet breken.

De plaat van het lange deksel op de ene motorhuif kiert nogal. Ik heb ze er vlak tegen aan gesoldeerd met een brandertje.
Wel voorzichtig gelijkmatig opwarmen ander gaat de boel krom staan.
Ziet er verder goed uit. Foto's zijn altijd genadeloos.

Ik heb, denk ik, volgende week wel transfers. Ik heb ze bij 2 drukkers tegelijk besteld. Dus dan zal er toch wel één set te gebruiken zijn.
Ik hou je op de hoogte.
Groeten,
Wim

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
  • Team Mitropa
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #836 Gepost op: 23 april 2021, 01:13:43 »
Hallo Wim,
Ja bij het haaks omzetten van de cabine is het stripje erg smal . dat ze goed oppassen om die ook mooi haaks om te zetten.
Ik heb onder de plaat van het deksel bewust nog een tweede 0,2 mm plaatje gelegd.
Heb deksel vlak op de huif vond ik iets te weinig smoelen.
Hoorn rechtbuigen is al gedaan.
Dat is mooi dat er transfers onderweg zijn, zeer benieuwd welke van de twee de scherpste opschriften heeft  ;D
« Laatst bewerkt op: 23 april 2021, 01:18:15 door roadster36 »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #837 Gepost op: 23 april 2021, 07:53:05 »
Hallo Jan,

Ziet er netjes uit!
Ik zie dat jij ook imitatieboutjes gaat gebruiken en er straks gaat inlijmen?
Op deze manier is de witte bies wel netjes strak te spuiten.

Ik heb de boutjes er al ingesoldeerd, dus ben benieuwd hoe dat bij mij uitpakt ;)

Op de tweede foto zijn bij de eerste smalle jaloeziën een paar lamellen volgelopen. Is dit nog voorzichtig open te krabben of beschadig je dan teveel?
Met vriendelijke groet,
Peter

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
  • Team Mitropa
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #838 Gepost op: 23 april 2021, 08:24:24 »
hallo Peter,

Ik had het nog niet gezien  ::)
Moet ik eens even kijken of er nog wat aan te doen is.
De boutjes er inderdaad bewust uitgelaten. ;D
gr Jan

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #839 Gepost op: 23 april 2021, 09:09:26 »
Ik wil t.z.t. een Esu decoder inbouwen maar wel geluid hoort bij deze Mesuloc?
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl