Google+
Doel:€250.00
Donaties:€70.25

Per saldo:€-179.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-01-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec 2018, het speculaas-draadje...... door Arnold
Vandaag om 01:11:53
Fremo haven: KNZ Hengelo door DJV
Vandaag om 00:50:15
Brawa 2018 door Leen Stolk
Vandaag om 00:20:30
Storm door Thom
Vandaag om 00:18:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Albert.H0
19 januari 2018, 23:51:21
Tandwiel Fleischmann 4028 door stoombr38
19 januari 2018, 23:43:51
Railhobby 40 jaar. Dus komt het blad met een eigen lok. door ruudns
19 januari 2018, 23:41:02
Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N door Hoontje
19 januari 2018, 23:40:24
Qbuzz Qlink lijn 15 door Bus Collector
19 januari 2018, 23:37:54
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door MiHe
19 januari 2018, 23:15:55
Roco 2018 (zonder Fleischmann) door Daan!
19 januari 2018, 23:15:46
Loks ombouwen naar digitaal, of nieuwe aanschaffen? door 1200blauw
19 januari 2018, 23:07:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 januari 2018, 23:04:12
Raadplaatje door chrvdv37402
19 januari 2018, 22:42:56
Bidib, wat is dat? door Martin Domburg
19 januari 2018, 22:40:11
Fleischmann 6166 en 6167 door Rondje_HO
19 januari 2018, 22:18:10
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Erik_omBC
19 januari 2018, 22:10:53
Tandwielen stoomloc eraf halen door Mechiel_
19 januari 2018, 22:06:51
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Bert van Gelder
19 januari 2018, 22:05:01
Wie helpt mij zoeken na diefstal. door phdirk
19 januari 2018, 21:43:59
NL Baan in Canada door Falcon10
19 januari 2018, 21:31:23
Aansturing analoge baan met Arduino PWM en bezetmelder GBM-1 (Tams Elektronik) door HansQ
19 januari 2018, 21:27:11
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
19 januari 2018, 21:27:10
Gevonden: 90 jaar oude lorrie door ingenium
19 januari 2018, 21:08:02
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Klaas Zondervan
19 januari 2018, 21:04:44
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door Wim Vink
19 januari 2018, 20:52:08
Youtube vondst: een "cabview" treinreis van Hanoi naar Ninh Binh, Vietnam door Thijs1271
19 januari 2018, 20:34:01
Iemand bekend met bullfrog wisselbediening door EricZmS
19 januari 2018, 20:33:51
H0 uitbreiding kerstbaantje TK2018-01 door Norway13
19 januari 2018, 20:11:14
Trix Köf 22107 loopt niet door fleischmannh0
19 januari 2018, 19:48:40
  

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000  (gelezen 192526 keer)

könings

  • Offline Offline
  • Berichten: 394
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #585 Gepost op: 10 augustus 2017, 20:54:35 »
Ik ga ook eens proberen om in Houten te geraken om een blik (niet letterlijk) op die lok te werpen 8).

Mvg Bas

op de berg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #586 Gepost op: 10 augustus 2017, 22:39:48 »
Hallo Wim,
Ik heb je een pb gestuurd.
Groeten,
Rob

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 474
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #587 Gepost op: 12 augustus 2017, 12:35:41 »
Hallo,
In aansluiting op mijn vorige bericht van 10 Augustus kan ik aangeven dat we in N-spoor nu nog 1 exemplaar
beschikbaar hebben en meenemen naar Houten om hem daar proefrondjes te laten draaien. De allerlaatste dus.
Wie? Nog een plaatje van de Ho versie:



Tot ziens op 26 Augustus. Wim Mesu

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
    • Biesje.nl
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #588 Gepost op: 21 augustus 2017, 02:48:03 »
Mijn H0 kit weer eens tevoorschijn gehaald. Had het in een hoek gezet omdat ik pech had met de Liliput aandrijving. Snaar gebroken... Ik wilde eigenlijk een oudere Liliput aandrijving gebruiken om de cabine mooi leeg te houden, maar dat galmde zo met die twee hoge toeren motortjes, en de huif was eigenlijk net iets te smal voor dit type aandrijving.

Een hele poos geleden had ik eens een ACME Withhcomb dieselloc gekocht die erg veel op 'onze' NS 2000 leek. De loc was breder en vierkanter (huiven liepen niet taps naar boven) en de cabine was hoger. Het idee was om de aandrijving hiervan te gebruiken en na zo lang wachten had ik eindelijk een uitvoerbaar idee om dit te doen.

De originele Mashima motor die ACME gebruikte was veel te dik, maar ik had ooit een aantal kleinere Mashima's gekocht om deze te gebruiken in mijn Rivarossi Mat '46. Deze waren over daar de mat '46 nu BB draaistellen met aandrijving hebben. Na wat aanpassingen aan de binnenkant van de cabine paste deze mashima lekker wel (y). Van een aluminium hoekprofiel een motorhouder gemaakt en de vliegwielen overgezet. Deze waren gelukkig niet te groot en passen goed in de huif. De tandiwlkasten van de draaistellen waren aan de voorkant iets te dik en liepen tegen het frame aan. Maar er zat genoeg 'vlees' om een stuk van de draaistellen af te vijlen zodat het goed paste en de draaistellen konden draaien. De hart op hart afstand van de draaistellen van de NS 2000 is iets korter dus ik moest de asjes waar de wormen op zitten iets inkorten. Ook moet ik de motor 2 of 3 mm laten zakken omdat de cardan assen nu niet horizontaal lopen. Dit zorgt voor geratel bij het rijden.

Loc loopt verder heel netjes met een supergoedkope test decoder van Lais. Ik heb geen Lopi 4 meer liggen :( Gaat er later wel in komen natuurlijk :) geluidsdecoder komt later wel een keer als er opnames gemaakt zijn van de echte lok bij de SGM en een loksound 5 of 6 in de smalle huif past (y). Al zullen er vast wel opnames zijn van dergelijke locs in de USA of Italië. Ik heb nog een LokSound 3.5 liggen uit een Artitec DE1 (DE1 is geupgrade naar LokSound 4 omdat deze het toerental laat zakken als de trein op snelheid is), maar deze is veel te groot :(


Dit is uiteraard een prototype bedrading. Later ga ik alles netjes wegwerken en verlichting maken met LEDs. Ook sluitseinen. deze horen in van die kleine kastjes op de huif dacht ik. Dat kan nu best wel met van die kleine SMD LEDs met lakdraad van de LEDBaron.






De donor, een ACME 60250 FS D.143 verlost van zijn draaistellen en aandrijving.

Ook valt het mij op dat de diameter van de wielen van de Italiaanse loc veel groter lijkt. Sowieso moet ik een paar remcilinders van de ACME draaistellen peuteren. De asjes zijn gewoon 2 mm dus ik kan er altijd later nog iets kleinere wielen op zetten.

Ik ga maar eens snurkelen, ik was zo lekker aan het prutsen dat ik de tijd vergeten ben :(

Mvg,

Robert.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 474
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #589 Gepost op: 02 oktober 2017, 13:19:24 »
Hallo,
Biesje, hartelijk dank voor je bericht van 21 Augustus. Oef, dat is al lang geleden. Dus hoogste tijd voor een reactie.

Een ACME aandrijving. Ik had niet gedacht dat dat zou gaan. Maar toch wel en met een Machima motor. Welke motortype? (lengte x breedte)

Ik heb in de 2000's ook wel eens Machima's gebruikt. Ik plakte ze gewoon met de platte kant, met dubbelzijdig schuimtape, op plaats waar de motor moet komen, met een hardhout vulblokje in de gleuf voor de Liliput motor, zie elders in deze topic.
Je hebt dan 1) geen motorsteun nodig, 2) de motor komt lekker laag op het chasis en 3) het schuim werkt dempend op motorlawaai.
Het werkt lekker eenvoudig.


Bij de Maxon motor hieronder kun het witte dubbelzijdige schuimtape beter zien:

Je schrijft: draaistellen afvijlen. Waar loopt het dan aan? Aan de bovenkant van het draaistelblok of in het gat in het chassis. Het blok ziet er lekker slank uit.

De draaistelzijkanten, op de foto's zichtbaar, zijn die van ACME of van de messing gietstukken bij het bouwset?
Ik denk dat het de messing gietstukken zijn. Zijn ze makkelijk aan te brengen?
De remcilinders, die boven de draaistelbalken uitsteken, moet wel aan de andere kant van het draaistel zitten.
Dus aan de kant van het midden van de loc. (oei, ze zijn asymmetrisch)

Vraag: maakt de ACME aandrijving veel of weinig lawaai?
Nog een vraag: hoe gaat het met de oplegging van de draaistellen in het chassis? Is de uitvoering van ACME vergelijkbaar met die van Liliput of heb je draaistellen hierop veel moeten aanpassen?

De wielen van de NS2000 zijn omgerekend naar Ho ongeveer 11.5mm. Dat zijn de wielen van de Liliput aandrijving ook. Zijn die van de ACME groter?

Leuk dat je deze aandrijving hebt aangedurfd. Ik hoop dat je hem goed lopend af krijgt.
Hou ons op de hoogte a.u.b.

Groeten, Wim Mesu 
 
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2017, 14:29:08 door WimM. Reden: Foto er bij »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 474
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #590 Gepost op: 29 december 2017, 22:10:42 »
Hallo,

Door omstandigheden heb ik nu nog de beschikking over een (1) bouwpakket van de NS2000 in Ho.

Ondanks eerdere meldingen, ook op de beurs, dat alles op was.

In messing etswerk, uiteraard, compleet met alle messing gietwerk en alle andere delen.
Incl. samenbouwtekeningen.

Wie kan ik er nog een plezier mee doen. Wie o wie?

Met vriendelijke groeten,
Wim Mesu

 
« Laatst bewerkt op: 30 december 2017, 14:43:57 door WimM. Reden: verbeterd »

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #591 Gepost op: 29 december 2017, 23:14:32 »
Wat kost het bouwpakket?


Erwin

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 474
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #592 Gepost op: 30 december 2017, 00:00:17 »
Hallo Erwin,

Ik mag hier geen commerciële "dingen" doen, dus je hebt een Pb.

Met vriendelijke groet,
Wim Mesu

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
    • Biesje.nl
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #593 Gepost op: 01 januari 2018, 15:50:12 »
Hoi Wim, ik zag niet dat je hier gereageerd had, sorry. De beste wensen voor 2018

De draaistel zijkanten zijn van de Acme loc en deze zijn symmetrisch, er zitten cylinders aan beide kanten, dus ik moet aan de bufferkant de remcylinders er af knagen. De voorkant van de tandwielkast moet wat afgevijld worden om het draaistel te kunnen laten draaien. De oplegging is anders dan bij Liliput, Ik moest twee styreen brugjes maken met een kommetje er in waar de draaikogel van het draaistel dan in past. De aandrijving maakt weinig geluid (zeker geen gejank zoals de oudere Liliput met 2 motoren) en rijdt erg goed met een ESU lokpilot 4. Ik moet waarschijnlijk de koppelingen aanpassen maar dat is van later zorg. Motor is een 16x24 Mashima met de Acme vliegwielen en cardan assen. Ik heb alleen de boel wat op de assen verschoven omdat de afstand iets korter is bij het bouwpakket.

Ik ben nog niet heel veel verder gekomen. De Lopi 4 decoder past strak in het dak van de cabine, gefixeerd met een klein stukje dubbelzijdig tape. Erg klein stukje, want het moet nog los om verder te solderen en de schilderen/spuiten later. 8 polige decoder aansluiting moet ik ook nog ergens netjes weg werken, deze zit nu bovenop een tandwielkast geplakt met tape. Het liefst zou ik er een loksound in frotten maar deze is flink groot en dan moet er ook nog een speaker in. Ik heb nog een loksound 3.5 liggen uit mijn Artitec DE1 (vervangen door Loksound 4 inmiddels). De loc verdient het wel om met geluid rond te tuffen vind ik (y). Een loksound inbouwen in de oersik is een nog grotere uitdaging ben ik bang.

Mvg,

Robert

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 474
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #594 Gepost op: 12 januari 2018, 19:59:51 »
Hallo,
Als reactie op Artitec 2018 Speculaas, hier even een berichtje.
Ik heb door omstandigheden nog één bouwset van de NS2000 in Ho beschikbaar.
Ik heb dit ook de laatste week van December ook al doorgegeven.

Hij mag ook nog goedkoper weg wegens een klein gaatje in een motorkap (etsfoutje).
Met vriendelijke groeten,
Wim

Ps. Ik heb nog wel zin, maar wil ook nog graag andere dingen gaan doen (gaan maken).  (y)
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 02:04:48 door WimM. Reden: verbeterd »